Gå til innhold

"Er det til gutt eller jente?"


Sushi

Anbefalte innlegg

Anbefaler den store guttestrikkeboka. Har tittet litt i den. Mange tips til gutteklær som ikke er sånn typisk guttete gutt som klærne på hm og lindex

Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Riskjeks, on 14 Feb 2014 - 23:21, said:

Det er vel slike som deg som er "A4-mennesker", ikke TS.

Hehe, nei, tror ikke det gitt. A4-mennesker er slike som TS og hennes meningsfeller, desperat politisk korrekt - alt det gamle må vekk, nå er vi moderne og kjønnsløse etc.

Det er slike som TS som passer perfekt i den moderne A4-boksen. Ikke slike som meg. Anonymous poster hash: aa296...e2f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Desverre har vi fått noen gaver i rosa...." og du snakker om at andre er frekke!!!!!!



Anonymous poster hash: ab3b4...763
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg pleier alltid å svare "Ja", funker fint det også.

"Kan jeg hjelpe deg med noe?"

"Ja, jeg ser etter gummistøvler.."

"Å, er det til jente eller gutt?"

"Ja."

"Ok, ehh, her har vi flere typer..."

Hehe, det skal jeg begynne å si. :)

Min sønn hadde en knall rosa parkdress da han var 1 (arvet etter storesøster) Og om folk synes jeg var rar fordi han fikk bruke rosa - vel så driter jeg vel i det, da kan jeg jo bare si at jeg synes de er rare som synes det... Hvorfor kjøpe ny når man har en liggende som man kan bruke?

Da han var 3 hadde han en rosaperiode, ville gjerne ha rosaklær - gikk med rosa ulltrøyer og stilongser etter storesøster. Kjøpte også nye rosa sokker og votter til han, fikk velge farge selv.

Han fikk et par spørsmål fra andre barn -hvorfor har du rosa votter? Han svarte fordi jeg liker rosa. Ble ikke noe mere styr ut av det. Barn er ganske forståelsesfulle og godtar det meste, bare de får en forklaring ;)

Tror ikke det blir noe problem hvis lillebror velger rosa selv her heller. Hvis jeg også klarer å oppdra barna mine til å velge selv og stå for valgene sine så blir jeg fornøyd!

"Dessverre har vi fått en del fine gaver i rosa..." Ja, herregud altså, så grusomt at noen ville gi noe fint og jentete til JENTA deres.

Blir så oppgitt over sånne politisk korrekte A4-mennesker som deg som er så moderne at dere later som om jenter er gutter og gutter er jenter, og Gud forby om noen foreldre faktisk liker at det finnes tydelige forskjeller på leker og klær til gutter og jenter.

Jeg har selv to barn på 3 og 5, og de er typisk jente og gutt. Sånn ble de uten at jeg presset dem; jenta vil ha rosa og lilla klær, hun vil bruke kjoler, og hun vil leke med dukker og er ikke interessert i brorens biler, tog og ridderantrekk. Han på sin side er ikke så interessert i å leke med dukker, møblere dukkehus, leke med friends lego eller kle seg ut som en prinsesse.

Og jeg er glad for dette. Liker det som er naturlig, og er drittlei alle politisk korrekte som prøver å ødelegge for barn og forvirre dem. Anonymous poster hash: aa296...e2f

Det høres ikke ut som dine barn har hatt et reelt valg om hvordan de skulle bli. Og jeg synes litt synd på deg hvis du ikke ser at det er du og dine avgrensede kjønnsroller som er A4.

Hehe, nei, tror ikke det gitt. A4-mennesker er slike som TS og hennes meningsfeller, desperat politisk korrekt - alt det gamle må vekk, nå er vi moderne og kjønnsløse etc.

Det er slike som TS som passer perfekt i den moderne A4-boksen. Ikke slike som meg. Anonymous poster hash: aa296...e2f

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan det å la jenter og gutter ha flere roller å spille på enn "tøff" og "yndig" er å ville ha barna kjønnsløse. Du visste kanskje ikke at det er større individuelle forskjeller mellom to jenter og to gutter enn mellom jenter og gutter som gruppe.

"Desverre har vi fått noen gaver i rosa...." og du snakker om at andre er frekke!!!!!!

Anonymous poster hash: ab3b4...763

De fleste som ikke gikk inn for å misforstå skjønte at "dessverre" siktet til hvor sannsynlig det er at man vil bruke den fine gaven til neste barn, og ikke til at vi fikk gaver. Tror forresten tastaturet ditt har hengt seg litt opp på utropstegnknappen.

Jeg skjønner ikke at dere som vil ha kjønnsdelte butikker ikke ser problemet med å kjøpe splitter nye klær, dresser, akebrett, ski osv. hvis dere får to barn av forskjellig kjønn. Det er ikke bare økonomisk helt på trynet, men veldig problematisk for miljøet.

--

Vi handler mye på nøstebarn ja, dere som tipset om det :) Der holder jo klærne lenge også.

Endret av Sushi
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går inn i en butikk, det kommer en ansatt bort og spør om du ser etter noe spesielt, du sier hva du ser etter og får spørsmålet om kjønn. Vil tro de fleste har opplevd dette.

Jeg har faktisk aldri opplevd det i butikker type HM, Lindex, Kappahl eller Cubus.

Uansett, jeg ser ikke problemet. Er dette virkelig noe å irritere seg over?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett, jeg ser ikke problemet. Er dette virkelig noe å irritere seg over?

Ja, det synes jeg.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke rart de spør. Jobber i klesbutikk, og i 99 prosent av tilfellene vil folk kjøpe rosa babyklær til jenter. Selv foretrekker jeg klær i andre farger, men butikken må jo rette seg etter majoriteten av kundegruppen dersom de skal få solgt noe.



Anonymous poster hash: 586d4...c23
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke rart de spør. Jobber i klesbutikk, og i 99 prosent av tilfellene vil folk kjøpe rosa babyklær til jenter. Selv foretrekker jeg klær i andre farger, men butikken må jo rette seg etter majoriteten av kundegruppen dersom de skal få solgt noe.

Anonymous poster hash: 586d4...c23

Jeg kan legge til at jeg ofte får til svar av kunder, når jeg viser dem blå klær til jenter, at de absolutt ikke kan kjøpe blå jenteklær, ettersom blå er en guttefarge.

Anonymous poster hash: 586d4...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hehe, nei, tror ikke det gitt. A4-mennesker er slike som TS og hennes meningsfeller, desperat politisk korrekt - alt det gamle må vekk, nå er vi moderne og kjønnsløse etc.

Det er slike som TS som passer perfekt i den moderne A4-boksen. Ikke slike som meg. Anonymous poster hash: aa296...e2f

Jeg synes som TS litt synd på deg hvis ikke du ser realitetene selv. Det handler ikke om å være "politisk korrekt", det handler om å ikke presse barna inn i en rolle som enten "søt" eller "tøff", men ha et mer avslappet forhold til det og la barna være seg selv. Jeg skulle faktisk ønske det var det som var A4, men dessverre er det slike konservative tradisjonalister som deg som er det, det ser man på de fleste barnefamilier...

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, jeg blir sprø. Man kan jo ikke spørre etter NOE i en barneklesbutikk uten å få dette spørsmålet. Må man virkelig ut med kjønnet til barnet for å få kjøpe en genser?

I dag var jeg innom fire butikker for å lete etter noe, og Lindex var det eneste stedet klærne hang litt blandet og jeg slapp å fortelle hva slags kjønn ungen min har for å få hjelp.

Jeg kjenner at dette irriterer meg. Jeg skjønner jo at de må spørre, for klærne som produseres/bestilles er totalt kjønnsdelte og det er tydeligvis egne rekker for de rosa prinsessene og et helt annet sted for de tøffe guttene. Men når jeg peker på en rød-, grønn- og hvitstripete genser og får beskjed om at "nei, den er til gutt!" så gidder jeg rett og slett ikke å handle der. Jeg blir i dårlig humør.

Skulle ønske at butikkene kunne tenkt litt mer på hva slags signaler de sender ut ved å presse alle barna inn i én rolle på denne måten.

Jeg er sååååååååå enig!! Klær som bare finnes i rosa og blå nekter jeg å kjøpe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går i skobutikker så trekkes gutten min ofte til pensko til jenter med glitter, paljetter og rosa. Synes det er søtt jeg. :) Men har aldri opplevd at ansatte har lagt føringer på hva slags klær jeg skal kjøpe til han. Kjøper klær i alle farger. Eller hat vel ikke kjøpt rosa, men han har hatt lilla for eksempel. Prøvde å finne kjønnsnøytral vinterdress, men den var svart og trist, så det ble en blå mønstrete dress. Hvis det kommer ei jente neste gang så får vi bare kjøpe ei rosa eller lilla lue så folk ser at deter jente, også får hun bruke den blå dressen. :)

Stort sett synes jeg det er masse klær rundt omkring som kan brukes til begge kjønn.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes som TS litt synd på deg hvis ikke du ser realitetene selv. Det handler ikke om å være "politisk korrekt", det handler om å ikke presse barna inn i en rolle som enten "søt" eller "tøff", men ha et mer avslappet forhold til det og la barna være seg selv. Jeg skulle faktisk ønske det var det som var A4, men dessverre er det slike konservative tradisjonalister som deg som er det, det ser man på de fleste barnefamilier...

Jeg syns egentlig ikke det virker som om dere har et avslappet forhold til dette når dere såvidt kan gå inn i butikker uten å bli sinna....

Anonymous poster hash: ccb85...f45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Jeg syns egentlig ikke det virker som om dere har et avslappet forhold til dette når dere såvidt kan gå inn i butikker uten å bli sinna....

Anonymous poster hash: ccb85...f45

Jeg har ikke skrevet noe som helst om å bli sinna. De som skriver at de blir det, blir jo det nettopp fordi de ønsker å ha et avslappet forhold til dette, men opplever det som vanskelig fordi butikkene selger så utrolig mye kjønnsspesifikke varer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk forresten "Kokkebok for gutter" i gave. :klaske: Skal gutter og jenter ha ulik mat også?

(Bare for å være tydelig: Fint å få gave, og ingen kritikk til giveren. Men at slik i det hele tatt produseres.)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet noe som helst om å bli sinna. De som skriver at de blir det, blir jo det nettopp fordi de ønsker å ha et avslappet forhold til dette, men opplever det som vanskelig fordi butikkene selger så utrolig mye kjønnsspesifikke varer.

De ønsker altså et avslappet forhold til dette, og fyrer seg derfor opp i butikken?

Det er ikke et avslappet forhold...

Anonymous poster hash: ccb85...f45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må gå an å bli betenkt over "rosa prinsesse/ blå bil"-temaet uten at man blir beskyldt for å være lite avslappa.

Jeg har to gutter, og vil rett og slett ikke ha noe av at de skal rette seg etter butikken å måtte velge "blå bil" fordi de er gutter. Derfor handler vi heller i andre butikker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må gå an å bli betenkt over "rosa prinsesse/ blå bil"-temaet uten at man blir beskyldt for å være lite avslappa.

Jeg har to gutter, og vil rett og slett ikke ha noe av at de skal rette seg etter butikken å måtte velge "blå bil" fordi de er gutter. Derfor handler vi heller i andre butikker.

Ja, da har du jo løst det. Ellers kan man jo sy/strikke klærne selv eller farge dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...