Gå til innhold

"Er det til gutt eller jente?"


Sushi

Anbefalte innlegg

Enig med TS. Var på Kid og så etter lystette gardiner på salg, og fikk samme spm. Det var grelle biler på "guttegardinene", og prinesser på jentegardinene. Hun i kassa forklarte at det var slik ungene ville ha det.

Ble ingen gardinhandel.

Kan du ikke bare kjøpe et par som egentlig er helt enkle "voksen" gardiner i en fin farge, så kan du heller stæsje opp med andre ting?

Anonymous poster hash: b4e07...797

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å late som jenter og gutter synes jeg heller ikke noe om. Nå for tiden skal alle være like virker det som. Anonymous poster hash: 1756f...7fb

Da lurer jeg på hvilke barnehager du har tittet innom i det siste. Du kan jo se på flere hundre meters avstand hvem som er jenter og gutter, bare ut fra fargen på parkdressen. Sier ikke at det er noe galt med blå dress, men du kan da ikke mene at gutter og jenter ser like ut. Gutten min er tydeligvis en raring, som har lilla parkdress og ellers går en del i rødt, gult og lilla, i tillegg til en rekke andre farger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Da lurer jeg på hvilke barnehager du har tittet innom i det siste. Du kan jo se på flere hundre meters avstand hvem som er jenter og gutter, bare ut fra fargen på parkdressen. Sier ikke at det er noe galt med blå dress, men du kan da ikke mene at gutter og jenter ser like ut. Gutten min er tydeligvis en raring, som har lilla parkdress og ellers går en del i rødt, gult og lilla, i tillegg til en rekke andre farger.

Enig - det var 70-80-tallet som var årene for kjønnsnøytralt kledde unger, etter det har det bare blitt større og større forskjeller, både på klær, leker og interiør (gardiner, sengetøy, håndklær osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk altså, men hvem trenger å spørre om hjelp til å kjøpe en genser til sitt eget barn på Lindex?

Tror jeg aldri har trengt hjelp til å finne klær til et barn i en klesbutikk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøpe et par som egentlig er helt enkle "voksen" gardiner i en fin farge, så kan du heller stæsje opp med andre ting?

Anonymous poster hash: b4e07...797

Såklart kunne jeg det, men lystette for barn var på salg, og jeg planla et kupp. ;) Blir bare irritert av slikt, og handler "voksengardiner" i annen butikk heller.

Ikke for å være frekk altså, men hvem trenger å spørre om hjelp til å kjøpe en genser til sitt eget barn på Lindex?

Tror jeg aldri har trengt hjelp til å finne klær til et barn i en klesbutikk.

Trenger sjelden hjelp, men blir nedrent av overivrige selgere omtrent hver gang jeg er innom en klesbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være frekk altså, men hvem trenger å spørre om hjelp til å kjøpe en genser til sitt eget barn på Lindex?

Tror jeg aldri har trengt hjelp til å finne klær til et barn i en klesbutikk.

Det var ikke genser jeg var der for å se etter, men det var en genser jeg fikk beskjed om at "egentlig var til gutt".

Ellers er det jo litt rart å starte et innlegg med "ikke for å være frekk" når du er fullt klar over at du både er frekk og sporer av tråden.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke genser jeg var der for å se etter, men det var en genser jeg fikk beskjed om at "egentlig var til gutt".

Ellers er det jo litt rart å starte et innlegg med "ikke for å være frekk" når du er fullt klar over at du både er frekk og sporer av tråden.

Hvorfor er det frekt? Jeg bare lurte på hva man kan spørre om, liksom, siden de da spør om det er jente eller gutt. Har aldri opplevd det, derfor spurte jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg kan gjøre det, men folk vil nok synes jeg er vel rar om jeg sender en gutt i barnehagen med rosa body. Om han ber om rosa når han selv får en mening så har jeg ingen problemer med det. Skulle bare ønske at klærne og tingene kunne komme i ulike farger og mønstre uavhengig av kjønn.

Jeg merker det godt etter at jenta begynte i barnehagen også, det er et veldig prinsessepress på jentene der. De legger tidlig merke til hvem som har hello kitty-ting osv. Det blir rett og slett mindre rom for at barn kan være forskjellige uavhengig av kjønn.

Barnehagen har ikke lettet på et øye når gutten har kommet med rosa ullbukse og ullklær. Vi bare tror at alle kommer til å reagere, men vi har enda ikke fått en eneste kommentar.

Anonymous poster hash: da026...279

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det frekt? Jeg bare lurte på hva man kan spørre om, liksom, siden de da spør om det er jente eller gutt. Har aldri opplevd det, derfor spurte jeg.

Du går inn i en butikk, det kommer en ansatt bort og spør om du ser etter noe spesielt, du sier hva du ser etter og får spørsmålet om kjønn. Vil tro de fleste har opplevd dette.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig - det var 70-80-tallet som var årene for kjønnsnøytralt kledde unger, etter det har det bare blitt større og større forskjeller, både på klær, leker og interiør (gardiner, sengetøy, håndklær osv).

Enig, husker jeg gikk i grå bukse og blå genser på 80 tallet, vi var nokså androgyne. Nå for tiden virker det som om det er mer fokus på jente/gutt enn at de faktisk bare er barn. Samma om en gutt går i lilla vel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har ikke lettet på et øye når gutten har kommet med rosa ullbukse og ullklær. Vi bare tror at alle kommer til å reagere, men vi har enda ikke fått en eneste kommentar.

Anonymous poster hash: da026...279

Så bra :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar "Nei."

Hahaha, jeg pleier alltid å svare "Ja", funker fint det også.

"Kan jeg hjelpe deg med noe?"

"Ja, jeg ser etter gummistøvler.."

"Å, er det til jente eller gutt?"

"Ja."

"Ok, ehh, her har vi flere typer..."

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg får finne frem klea vi hadde da vi vokste opp. Da var det ikke noe rosaprinsesse opplegg, men ganske så nøytrale klær for begge kjønn.

Jeg syns det er ok at det er rosa kjoler til jenter og blå skjorter med biler til gutter - for de som ønsker å kjøpe det. men jeg håper også at det er en mellomting: noe som ikke lyser rosa og bil.

Nå har ikke jeg barn så jeg er ikke så fryktelig bevandret i klesbutikker for barn. Har kun kjøpt gaver. Har aldri fått spørsmål om fargen på papiret i forhold til kjønn, men da hadde jeg nok konsekvent valgt "guttepapiret" hvis jeg kjøpte en rosa kjole :)

Søstra har mi forresten en sønn som elsker rosa, og hun kler han i rosa så mye han selv ønsker - ingen i barnehagen har reagert på det. Så det går nok helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig! Kunne ønske de kunne produsere klær og leker, innredning, osv, til BARN og ikke til gutter/jenter. Lindex og Nøstebarn er vel de eneste jeg har funnet som gjør dette. Lindex har jo også inndelt etter kjønn, men serien Little Elephant er unisex.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart jeg kan gjøre det, men folk vil nok synes jeg er vel rar om jeg sender en gutt i barnehagen med rosa body. Om han ber om rosa når han selv får en mening så har jeg ingen problemer med det. Skulle bare ønske at klærne og tingene kunne komme i ulike farger og mønstre uavhengig av kjønn.

Jeg merker det godt etter at jenta begynte i barnehagen også, det er et veldig prinsessepress på jentene der. De legger tidlig merke til hvem som har hello kitty-ting osv. Det blir rett og slett mindre rom for at barn kan være forskjellige uavhengig av kjønn.

Min sønn hadde en knall rosa parkdress da han var 1 (arvet etter storesøster) Og om folk synes jeg var rar fordi han fikk bruke rosa - vel så driter jeg vel i det, da kan jeg jo bare si at jeg synes de er rare som synes det... Hvorfor kjøpe ny når man har en liggende som man kan bruke?

Da han var 3 hadde han en rosaperiode, ville gjerne ha rosaklær - gikk med rosa ulltrøyer og stilongser etter storesøster. Kjøpte også nye rosa sokker og votter til han, fikk velge farge selv.

Han fikk et par spørsmål fra andre barn -hvorfor har du rosa votter? Han svarte fordi jeg liker rosa. Ble ikke noe mere styr ut av det. Barn er ganske forståelsesfulle og godtar det meste, bare de får en forklaring ;)

Endret av Leanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi, on 14 Feb 2014 - 19:04, said:

Eh, har du sett et barn i det siste? Det er stort sett helt utvetydig uniform på dem, og alle er slett ikke like. Jeg skjønner heller ikke hvordan det å ha på en jente noe annet enn rosa/blonder/hjerter er å late som hun er en gutt.

Min datter får snart en bror, og vi må nesten ikke kjøpe noe nytt. Det har riktignok krevd mye innsats og en klar ambisjon om å kunne bruke klærne på nytt uansett kjønn på nestemann. Dessverre har vi fått en del fine gaver i rosa, og det er trist å ikke "kunne" bruke dette på lillebror.

"Dessverre har vi fått en del fine gaver i rosa..." Ja, herregud altså, så grusomt at noen ville gi noe fint og jentete til JENTA deres.

Blir så oppgitt over sånne politisk korrekte A4-mennesker som deg som er så moderne at dere later som om jenter er gutter og gutter er jenter, og Gud forby om noen foreldre faktisk liker at det finnes tydelige forskjeller på leker og klær til gutter og jenter.

Jeg har selv to barn på 3 og 5, og de er typisk jente og gutt. Sånn ble de uten at jeg presset dem; jenta vil ha rosa og lilla klær, hun vil bruke kjoler, og hun vil leke med dukker og er ikke interessert i brorens biler, tog og ridderantrekk. Han på sin side er ikke så interessert i å leke med dukker, møblere dukkehus, leke med friends lego eller kle seg ut som en prinsesse.

Og jeg er glad for dette. Liker det som er naturlig, og er drittlei alle politisk korrekte som prøver å ødelegge for barn og forvirre dem. Anonymous poster hash: aa296...e2f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

"Dessverre har vi fått en del fine gaver i rosa..." Ja, herregud altså, så grusomt at noen ville gi noe fint og jentete til JENTA deres.

Blir så oppgitt over sånne politisk korrekte A4-mennesker som deg som er så moderne at dere later som om jenter er gutter og gutter er jenter, og Gud forby om noen foreldre faktisk liker at det finnes tydelige forskjeller på leker og klær til gutter og jenter.

Jeg har selv to barn på 3 og 5, og de er typisk jente og gutt. Sånn ble de uten at jeg presset dem; jenta vil ha rosa og lilla klær, hun vil bruke kjoler, og hun vil leke med dukker og er ikke interessert i brorens biler, tog og ridderantrekk. Han på sin side er ikke så interessert i å leke med dukker, møblere dukkehus, leke med friends lego eller kle seg ut som en prinsesse.

Og jeg er glad for dette. Liker det som er naturlig, og er drittlei alle politisk korrekte som prøver å ødelegge for barn og forvirre dem. Anonymous poster hash: aa296...e2f

Det er vel slike som deg som er "A4-mennesker", ikke TS.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er helt enig! Kunne ønske de kunne produsere klær og leker, innredning, osv, til BARN og ikke til gutter/jenter. Lindex og Nøstebarn er vel de eneste jeg har funnet som gjør dette. Lindex har jo også inndelt etter kjønn, men serien Little Elephant er unisex.

Anbefaler den store guttestrikkeboka. Har tittet litt i den. Mange tips til gutteklær som ikke er sånn typisk guttete gutt som klærne på hm og lindex

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper det jeg vil. Har kjøpt bukse og shorts og greier til gutta mine på jentesiden. Men forøvrig veldig enig i at den kjønnshjernevaskingen er tåpelig. Det er da så mange fine nøytrale farger! Hvis man slipper trykk så er man kommet langt. Sløyfer kan klippes av, det har jeg erfaring i ;) Men hva med nøstebarn f.eks? 100% av barneklærne er kjønnsnøytrale!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har en sjokkrosa håndveske med paljetter som han insisterte på at vi måtte kjøpe. Han har hatt den med i barnehagen og stolt vist den frem. Han har penger og andre skatter i den. Jeg mistenker han elsker den så fordi den glitrer slik som skatter i en sjørøverkiste. Han er 4, og ha full støtte hjemmefra. Han må da få lov å utvikle egen smak :) Ingen, hverken barn eller voksne, har snakket på at han er rar som har rosa veske. Barna spurte, han svarte, ferdig.

Anonymous poster hash: b02a6...b22

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...