Gå til innhold

Var Hitler egentlig ond?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hitler regnes av mange som ond, men var han egentlig det? Ja, resultatene var katastrofale, men mente han det ikke godt?

Anonymous poster hash: db736...ea6
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh ja, han var reinspikka psykopat. Å mene det godt er å utrydde jøder mener du og skape et hvitt rike? Sykt er det.

Anonymous poster hash: 6a419...1fa
  • Liker 6
Skrevet

Neida, han var bare misforstått….

:ironi:

• Liker 8
Skrevet

Om jeg dreper deg fordi jeg ikke liker hårfargen din, stjeler lommeboka di, utfører heslige eksperimenter på deg og lager lampeskjerm av huden din er jeg ond.

Ville du ment jeg er en god person fordi jeg ønsker å gjenbruke materialer og utføre medisinsk forskning som kommer menneskeheten til gode? Det er i så fall et ganske snevert syn.

Anonymous poster hash: 0d682...ca1
  • Liker 3
Skrevet

Ja, han var egentlig det. Mente det godt, selvfølgelig mente han det ikke godt, hallo i luken.

• Liker 1
Skrevet

Om jeg dreper deg fordi jeg ikke liker hårfargen din, stjeler lommeboka di, utfører heslige eksperimenter på deg og lager lampeskjerm av huden din er jeg ond.

Så hvis handlingen fører til dumme ting så er personen som utfører handlingen dum selv om han mente det godt?

Skrevet

selvfølgelig mente han det ikke godt, hallo i luken.

He did.

Skrevet

Jeg skjønner hva det er du tenker, men han var smertelig klar over at jøder og homofile ikke var noen trussel mot det tyske folket. Det var sikkert et element av gode intensjoner i det ett eller annet sted, i den forstand at han ønsket å skaffe sin nasjon en lysende fremtid, men han tok livet av millioner av mennesker han visste at var helt uskyldige. Det er ondt.

Interessant tankeeksperiment, men det kan ganske raskt slås fast at han ikke bare var en misforstått idealist, for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 3a293...e56
  • Liker 2
Skrevet

Så hvis handlingen fører til dumme ting så er personen som utfører handlingen dum selv om han mente det godt?

Hitler var ikke dum. Han var ond.

Skrevet

Han var drevet av et hat, og det var mange voldsmenn som ble tiltrukket av mulighetene han ga dem. Hitler alene var ikke ondskapen, han kunne ikke drepe noen for egen hånd.

Anonymous poster hash: 793b0...63c
  • Liker 1
Skrevet

Ville du ment jeg er en god person fordi jeg ønsker å gjenbruke materialer og utføre medisinsk forskning som kommer menneskeheten til gode? Det er i så fall et ganske snevert syn.

Tydelig at du som de fleste andre som uttaler seg om dette ikke aner hva dere snakker om og har ikke satt dere inn i noe annet enn det overfladiske. Forsvarer ikke Hitler, han var uten tvil ond. Men grunnen til at han ville utrydde jøder handlet ikke om at de hadde feil hudfarge eller utseende. I bunn og grunn handlet det først og fremst om økonomi.

Anonymous poster hash: c035c...17f

• Liker 4
Skrevet

Tydelig at du som de fleste andre som uttaler seg om dette ikke aner hva dere snakker om og har ikke satt dere inn i noe annet enn det overfladiske. Forsvarer ikke Hitler, han var uten tvil ond. Men grunnen til at han ville utrydde jøder handlet ikke om at de hadde feil hudfarge eller utseende. I bunn og grunn handlet det først og fremst om økonomi.

Anonymous poster hash: c035c...17f

Grunnen til at han ønsket å utrydde jøder er mer kompleks enn som så ja, men det er ikke dette tråden handler om.

Hvis jeg i innlegget hadde skrevet "Om jeg dreper deg fordi jeg ønsker å bedre landets økonomiske situasjon" ville ikke innlegget gitt noen mening. Da var det bedre å kun bruke hårfarge som eksempel.

Skrevet

Eeeeeh, neida han var sikkert veldig snill innerst inne. :plystre:

Anonymous poster hash: b2bc5...5db
Skrevet

Hitler regnes av mange som ond, men var han egentlig det? Ja, resultatene var katastrofale, men mente han det ikke godt?

Hva er ondskap? Hvordan definerer vi det egentlig? Er det glede ved å se andres ulykke? I så fall vil jo svært mange av de som er eller har vært undertrykket eller utsatt for overgrep være onde, siden mange ønsker at de som har utsatt dem for dette skal lide. Jeg vil ikke uten videre være med på at hevnlyst er ondskap.

Problemet er jo at mange av de som har skapt mye ulykke og lidelser i verden har hatt verdisett der deres handlinger har vært rettferdiggjort. Både Hitler, Stalin og Muhammed hadde imperialitsiske visjoner og kollektivistiske menneskesyn som skiller seg dramatisk fra mitt, det er vanskelig å se deres ugjeringer og den lidelse de har påført verden uavhengig av dette.

Når det er sagt er jo Hitler og Stalin verdenshistoriens største massemordere, og selv om det har vært nok av undertrykkende herskere og krigsherrer i historien med et like dårlig menneskesyn, fikk disse to karene utrettet enda mye mer skade enn mange av den fjernere histories herskere. Det betyr ikke at de var ondere, men at de hadde større ressurser til rådighet og en verden med enda flere mennesker å ødelegge for.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Hvis man STILLER SPØRSMÅL ved om Hitler er ond eller ikke, han som drepte millioner av jøder, som torturerte og mishandlet folk, han drepte til og med barn og babyer, da vil jeg si at man ikke er helt tilstede i livt, men lever insin egen boble.

• Liker 3
Skrevet

wow, for et spørsmål! Tenk på alle de uskyldige menneskene som døde! JA selvfølgelig var han ond

Skrevet

Nei, han var en snill barneelskende vegetarianer som ikke røykte.

• Liker 1
Skrevet

Neida, både Hitler og ABB var kjempesnille og gode personer! Absolutt ikke psykopater :ironi:

Anonymous poster hash: d4fdf...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...