AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #61 Skrevet 10. februar 2014 dette Er det ingen av dere som har hørt om The Protocols of the Elders of Zion? Det var dette Hitler brukte som unnskyldning til å forfølge jødene. Adolf Hitler and the Nazis publicized the text as though it were a valid document, although it had already been exposed as fraudulent. After the Nazi Party came to power in 1933, it ordered the text to be studied in German classrooms. The historian Norman Cohn suggested that Hitler used the Protocols as his primary justification for initiating the Holocaust—his "warrant for genocide" Var hvertfall en stor del av propagandaen mot jødene Anonymous poster hash: 8aa20...e79
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #62 Skrevet 10. februar 2014 Du har ikke kunnskap om historie, det er ikke vanskligere enn det. Men det er jo lov å ha en mening alikevel. Hitler hadde ikke sans for religion i det hele tatt. De ble en konkurent til ham selv. Ei heller norrønt som enkelte vil få oss til å tro. Frekk og kvalm måte å debattere på btw. Anonymous poster hash: 8aa20...e79 1
Guy Fawkes Skrevet 10. februar 2014 #63 Skrevet 10. februar 2014 Adolf Hitler and the Nazis publicized the text as though it were a valid document, although it had already been exposed as fraudulent. After the Nazi Party came to power in 1933, it ordered the text to be studied in German classrooms. The historian Norman Cohn suggested that Hitler used the Protocols as his primary justification for initiating the Holocaust—his "warrant for genocide" Var hvertfall en stor del av propagandaen mot jødene Anonymous poster hash: 8aa20...e79 Ja det er helt korrekt det at den ble brukt som et dokument som underbygde jøde hatet. Dette dokumentet som mye annet man la til jødene. Men det må skilles på hva som er oppbyggende og hva som er årsak.
Guy Fawkes Skrevet 10. februar 2014 #64 Skrevet 10. februar 2014 Frekk og kvalm måte å debattere på btw. Anonymous poster hash: 8aa20...e79 Beklager hvis jeg fornærmet deg, det var ikke hensikten. Men jeg har for litt siden gitt i svar her inne på denne tråden en noe bredere innlegg. Så kommer du med noe som blir som en dråpe i havet og ikke er en grunn men et moment i jødeforfølgelsen. Ei heller var det et viktig dokument. Du er veldig skråsikker i din sak og da er jeg litt krass. Men la oss være ærlige, du hadde ikke skrevet det slik hvis du god kunnskap om historie fra mellomkrigstiden.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #65 Skrevet 10. februar 2014 Beklager hvis jeg fornærmet deg, det var ikke hensikten. Men jeg har for litt siden gitt i svar her inne på denne tråden en noe bredere innlegg. Så kommer du med noe som blir som en dråpe i havet og ikke er en grunn men et moment i jødeforfølgelsen. Ei heller var det et viktig dokument. Du er veldig skråsikker i din sak og da er jeg litt krass. Men la oss være ærlige, du hadde ikke skrevet det slik hvis du god kunnskap om historie fra mellomkrigstiden. Det sier seg selv at et dokument som handler om at jødene planer om å ta over verden og som alle skolebarn ble tvunget til å lese var et viktig, hvis ikke det viktigste momente av oppbyggingen av jødehat i Tyskland. Jeg nevnte heller ikke at det var en årsak til at jøder ble mislikt, men en unnskyldning Hitler brukte til å forfølge jødene(altså en oppbygging av jødehat som du selv sier). Men du har riktig i at jeg har en tendens til å være litt krass, får prøve å skjerpe meg på det Anonymous poster hash: 8aa20...e79
Djungelvrål Skrevet 10. februar 2014 #66 Skrevet 10. februar 2014 Kom på at i Mein Kampf må det vel stå en hel del om Hitlers grunner til å utrydde jøder. Ang. kapoer, så fortelles det om det i filmen Pianisten for de som har sett den, den skal være basert på en sann historie,
Guy Fawkes Skrevet 10. februar 2014 #67 Skrevet 10. februar 2014 Det sier seg selv at et dokument som handler om at jødene planer om å ta over verden og som alle skolebarn ble tvunget til å lese var et viktig, hvis ikke det viktigste momente av oppbyggingen av jødehat i Tyskland. Jeg nevnte heller ikke at det var en årsak til at jøder ble mislikt, men en unnskyldning Hitler brukte til å forfølge jødene(altså en oppbygging av jødehat som du selv sier). Men du har riktig i at jeg har en tendens til å være litt krass, får prøve å skjerpe meg på det Anonymous poster hash: 8aa20...e79 Jeg skal prøve å ikke være for belærende her, utfordrende ja. Hitler fant ikke selv på jødehatet, hantok tak i en bølge som lå og ventet. Hitler begynte dette rett etter 1. verdenskrig og han snakker i buler og kneiper i Bayern. Kun få var tilhengere, her dreide talene seg om hvilken fare jødene var, spesielt fordi det akkurat hadde væt revolusjon i russland. Det var ingen stat slik vi kjenner det men paramilitære grupper som drev ærmest terror. Det var et raseri mot at Tyskland hadde sluttet fred og Hitler med flere mente at det var jødene som hadde skylda for at Tyskland ga opp krigen og påførte landet fornedrelse og stor gjeld. På denne tid var det inen undervisning i skolen om Sions vises protokoller. Først etter maktovertagelse i 1933 fikk hitler inflytelse i skoleverket. Etter riksdagsbrannen februar 33 fikk Hitler større fullmakter og han begynte å nazifisere Tyskland. Han tok over fagforeninger og lærer foreninger og propagandaen startet riktigok raskt i skoleverket. Men det viktige er at dette er da over 15 år etter at Hitler begynte sine berømte taler. Oppbyggingen av jødehatet startet altså me noe annet selv om det er riktig at argumentasjon om at jødene ønsket verdens herredømme var en del av propagandaen var dette mer i forlengelse av den russiske revolusjon.
Guy Fawkes Skrevet 10. februar 2014 #68 Skrevet 10. februar 2014 Kom på at i Mein Kampf må det vel stå en hel del om Hitlers grunner til å utrydde jøder. Ang. kapoer, så fortelles det om det i filmen Pianisten for de som har sett den, den skal være basert på en sann historie, Det står mye rart i Mein Kampf. Jeg skal ikke kommentere den spesielt fordi jeg har ikke lest hele boka. Det jeg har lest driver Hitler mer i en fantasi verden og prater om hva Tyskerene burde gjort under første verdenskrig. Han er veldig svulstig i sine kommentarer og kaser ut beskyldninger mot alt og alle. I tillegg er boka revidert en gjentatte ganger utover 20 og 30 årene for at Hitler skulle fremstå som meget god til å se inn i hitorien og ordbruken endret i takt medtiden. Jeg synes derfor boka har begrnset historisk verdi utover hvordan nazistene brukte retorikken. Kapoer var Jøder som gikk inn i tysk tjeneste i leirene. For dem var det n måte å overleve på. Enten rett i gassammer eller gå i tjeneste. For mange et lett valg. Det som er "spesielt" var at de anga sine og var ofte mer jævlige enn tyskerne. Mest sannsynlig fordide trodde det skulle gi dem større fordeler.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #69 Skrevet 10. februar 2014 Jeg skal prøve å ikke være for belærende her, utfordrende ja. Hitler fant ikke selv på jødehatet, hantok tak i en bølge som lå og ventet. Hitler begynte dette rett etter 1. verdenskrig og han snakker i buler og kneiper i Bayern. Kun få var tilhengere, her dreide talene seg om hvilken fare jødene var, spesielt fordi det akkurat hadde væt revolusjon i russland. Det var ingen stat slik vi kjenner det men paramilitære grupper som drev ærmest terror. Det var et raseri mot at Tyskland hadde sluttet fred og Hitler med flere mente at det var jødene som hadde skylda for at Tyskland ga opp krigen og påførte landet fornedrelse og stor gjeld. På denne tid var det inen undervisning i skolen om Sions vises protokoller. Først etter maktovertagelse i 1933 fikk hitler inflytelse i skoleverket. Etter riksdagsbrannen februar 33 fikk Hitler større fullmakter og han begynte å nazifisere Tyskland. Han tok over fagforeninger og lærer foreninger og propagandaen startet riktigok raskt i skoleverket. Men det viktige er at dette er da over 15 år etter at Hitler begynte sine berømte taler. Oppbyggingen av jødehatet startet altså me noe annet selv om det er riktig at argumentasjon om at jødene ønsket verdens herredømme var en del av propagandaen var dette mer i forlengelse av den russiske revolusjon. Men igjen, jeg sa bare at Hitler brukte protokollene og jødenes visstnok ønske om å overta verden som en unnskyldning til at det var greit å forfølge de, noe som altså startet etter Hitler var kommet til makten. Jeg sa ikke at protokollene var grunnen til at jødene ble mislikt i utgangspunktet, selv om de også hadde stor populæritet i mellomkrigstiden. Anonymous poster hash: 8aa20...e79
Guy Fawkes Skrevet 10. februar 2014 #70 Skrevet 10. februar 2014 Men igjen, jeg sa bare at Hitler brukte protokollene og jødenes visstnok ønske om å overta verden som en unnskyldning til at det var greit å forfølge de, noe som altså startet etter Hitler var kommet til makten. Jeg sa ikke at protokollene var grunnen til at jødene ble mislikt i utgangspunktet, selv om de også hadde stor populæritet i mellomkrigstiden. Anonymous poster hash: 8aa20...e79 Jeg vil ikke drive flisespikkeri med deg men det var ikke det du sa. Hadde du gjort det hadde mitt svar til deg vært anderledes. En liten detalj, det er forskjell på hva Hitler brukte i sin retorikk og hva nazistene senere brukte. Propaganda hadde et helt eget departement. Hitler blandet seg ikke senere opp i dette, her var det andre topp nazister som styrte b.a Goebbels (propaganda) og Ley (ansvar for fagbevegelsene inkl lærerne). Hatet mot jødene ble bygget opp over flere år og her var protokollene en brikke. Ikke stor men dog en brikke. Det var mange i 20 årene som sto for jødehat, ikke bare i tyskland og det ble brukt alt av argumenter. Men det var Hitler som fikk med massene fordi han hadde en slik magisk kraft på tilhørerne. Tyskerne ville ha en sterk mann til å lede dem ut av ledighet og økonomisk katastrofe. Hvis jeg ikke husker helt feil kostet et brød i starten av 20 årene rundt 30 millioner mark og man måtte ha med "trillebår" med penger for å kjøpe et brød. Som du da forstår er det lett å bruke jødene som skyld når de kontrollerer verdens finanser.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2014 #71 Skrevet 24. februar 2014 Kapojobben (må ikke blandes med Sonderkommando) var i flere konsentrasjons- og dødsleire besatt av kriminelle fanger. Lavere moralsk terskel var foretrukket av SS. Anonymous poster hash: a4f13...06c 1
Gjest lillelarve Skrevet 24. februar 2014 #72 Skrevet 24. februar 2014 ... Ja, han var ond. Fæl mann, uff..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå