Gå til innhold

"Du er bare gravid"


joyfolie

Anbefalte innlegg

At andre har vært gravid før er vel rimelig irrelevant?

Selv om jeg skulle være så heldig å komme uskadd fra en bilulykke betyr det ikke at han som kræsjer dagen etter meg er like heldig, selv om mange har gjort det før han.

Vil tro det ikke er de gravide som utgjør det største probleme med "unødvendige" sykemeldinger. Og jeg mener det kanskje burde vært litt mer fokus på de andre sykemeldte også.

men her var det vel faktisk graviditet det var snakk om ikke en bilkrasj...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

men her var det vel faktisk graviditet det var snakk om ikke en bilkrasj...

Men jeg synes det er like dumt å si noe slikt om en graviditet som en bilkrasj.

Hvorfor mener du det er mer rett å si det om en graviditet enn en bilkrasj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalm OG sliten. Tror ikke du skjønner hvor utrolig sliten man kan bli av en graviditet. I begynnelsen klarte jeg selv ikke gjøre noe annet enn å gå på skole, jobbe 1 dag i uken og å sove. Måtte jeg gjøre noe annet, kunne jeg omtrent sovne stående. Og er en kvalm i tillegg, skjønner jeg godt at TS har behov for å slappe av

Nå forteller jeg min mening ut i fra mine erfaringer. Og det er helt sant at man faktisk kan komme inn i en veldig dårlig spiral om man bare ligger hjemme hele dagen. Jeg går selv nå på så sterke smertestillende at jeg er helt borte vekk, men jeg beveger meg likevel selv om jeg er kvalm OG sliten. Så om man har lyst til å bli bedre, så rører man på seg og prøver.

Anonymous poster hash: 02164...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at venninna til TS kanskje ikke har følt på kroppen hvordan det kan være å gå gravid. Det er jo tross alt mange som spretter rundt, jobber som vanlig og har det ganske greit, da er det litt for lett å dra slutningen om at "alle" har det sånn.

Det ville ikke falle meg inn å si til noen at "Du er jo bare gravid", jeg vet jo ingenting om hvordan de har det. Men jeg sier det relativt ofte til meg selv :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det er like dumt å si noe slikt om en graviditet som en bilkrasj.

Hvorfor mener du det er mer rett å si det om en graviditet enn en bilkrasj?

graviditet er ingen sykdom,men en tilstand..greit at man kan bli kvalm eller få andre sykdomsrelaterte symptomer,men svangerskapet er fremdeles ingen reel sykdom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i sånne kommentarer og ta vare på deg selv. Gjør akkurat som det passer deg med hytteturen og alt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med i en ledergruppe for en avdeling på ~40 mennesker, med et ungt alderssnitt. Det er utrolig hva slags fraværsgrunner folk oppgir til lederen sin, om det er reelle grunner eller ikke, vet jeg ikke, for jeg har ikke rett etter å spørre om fraværsårsak ved sykmelding. 99% oppgir grunnen uoppfordret. Vi har også flere gravide, og jeg har himlet med øynene over enkelte sykmeldte gravide, og jeg har vært imponert over enkelte deltidssykmeldte gravide og tenkt at jeg trolig hadde vært 100% sykmeldt i hennes sko.

Selv for barnløse meg er det soleklart at folk har forskjellige terskel for ubehag og svært forskjellige svangerskap. Enkelte blir akutt syke i det sekundet de poster bilde på facebook av en positiv graviditetstest og andre pruster seg gjennom 40% arbeidstid i tredje trimester med tydelig bekkenplager.

Men jeg har også gutter som ringer seg syke med "tett nese" som årsak, som ikke orker å kjøre bil tilbake til jobb etter en legetime fordi de har tatt en blodprøve og er så svimle. Vi har de som sykmelder seg i to uker i strekk pga pollenallergi og de som sitter hele dagen ut med røde øyne, rød nese og en pakke kleenex på pulten.

Jeg har også sett menn bli smittet av graviditetskvalme. En ung jente løp mye på do, grønn i fjeset med morgenkvalme. En av gutta hadde hørt at hun kastet opp, men visste ikke om svangerskapet da det var for tidlig. Han kom kort tid etter innom kontoret og erklærte at han sikkert hadde omgangssyke som XX hadde og måtte dra hjem.

Jeg synes ikke at graviditet er det største problemet med sykefravær i Norge, jeg tror lav smerteterskel generelt er et stort problem!

Folk som blir sykmeldte i to uker pga tannpine er ikke helt riktige. Det må da være bedre å gå til tannlegen? (Dette var også midt i lønnsutbetalingsperioden, så penger kom inn på konto i starten av denne sykmeldingsperioden.). Eller hva med en kontormedarbeider i andre etasje med heis - som blir sykmeldt pga en vond ankel i flere uker? Vi har jo tilrettelegging, kan få legge beinet høyt, kan få hjemmekontor.. Vi taster generelt svært lite med beina i på tastaturet i bedriften vår - likevel så sykmelder enkelte seg så snart de har en gylden anledning. Så det er ikke svangerskap (eller kjønnet "kvinner") det går på. Det går på holdningen til enkeltpersoner.

Yes! Litt tennisalbue, nå skal jeg sykmelde meg!

Yes! Gravid, nå skal jeg sykmelde meg!

Vondt i hodet.. Paracet? Nei, ringer meg syk.



Anonymous poster hash: 6e89a...0a1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

graviditet er ingen sykdom,men en tilstand..greit at man kan bli kvalm eller få andre sykdomsrelaterte symptomer,men svangerskapet er fremdeles ingen reel sykdom.

Jeg er hun med den lange posten over. Nei, svangerskap er ikke en sykdom. Men en brukket arm er ingen sykdom. Et operert øye er ikke en sykdom. Dødsfall i familien er ikke en sykdom. Men likefullt er alle disse tilstandene høyst reelle årsaker og høyst forståelsesfulle årsaker til sykmelding.

Man skal ikke være avhengig av smittsom sykdom eller en kronisk sykdomsdiagnose for sykmelding. Andre fysiske tilstander eller psykiske tilstander kan være årsak til sykefravær. Og det skal hverken du eller jeg mene noe om, det kan legene og NAV, og pasienten få mene noe om.

Anonymous poster hash: 6e89a...0a1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gravididtet er ingen sykdom og det er ikke så ofte man faktisk blir syk når man er gravid.
At man får diverse plager, ja det er en annen sak.

Da jeg gikk med førstemann var jeg ikke borte fra jobb en dag. Jeg var jo litt kvalm enkelte morgener, men det var ikke verre enn at jeg gikk på jobb. Det gikk jo bedre utover dagen.
Skjønte ikke de som klaget over at det var så ille å være gravid.

Men, da jeg gikk med nestemann var verden helt anderledes. Jeg forsøkte fortsatt å være så lite borte fra jobb som mulig, men jeg var konstant kvalm, sliten og hadde alskens "vondter" i hele kroppen til tider. Dessverre måtte jeg kste inn håndkledet og ble sykemeldt i perioder under hele svangerskapet.

Poenget mitt er at alle svangerskap er forskjellige og noen vil kunne oppleve helt anderledes plager enn det venninnen gjorde da hun gikk gravid. Man kan også ha store forskjeller fra svangerskap til svangerskap.

(Men når det er sagt, ja, jeg tror også at det er stor forskjell på hvor teskelen for når man sykemelder seg går.....)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er en tilstand man selv har valgt,det er ingen sykdom.

Blir litt irritert av at dere sier at det er en sykdom.

Men at msn kan bli syk i svangerskapet ja,men husk nå at dere ikke er alene,hundre millioner kvinns har gjort dette før dere.

Er veldig mange kvinner/unge jenter som altfor lett blir sykemeldt under et svangerskap og bruker svangerskapet som unnskyldninger for alt muligt rart.

Å før dere hogger hodet av meg for denne uttalelsen.

Ja jeg er kvinne og har selv fått barn.

Det er da ingen som har sagt at graviditet er en sykdom! Så tror nesten du må lese hele tråden en gang til. Jeg har hatt et så forbanna trøblete svangerskap at om jeg hadde visst at det var sånn her det skulle være så tviler jeg på at jeg hadde valgt å få egne barn! Da hadde jeg heller valgt et annet alternativ. Jeg skulle gjerne ha jobbet jeg, men som følge av svangerskapet har jeg rett og slett vært alt for dårlig. Har noen venninner som ikke har hatt en eneste plage i sine svangerskap og som har jobbet seg gjennom hele greia og de skjønner ikke hvordan jeg holder ut. Heldigvis har det vett nok i hode til å ikke komme med sånne idiotiske kommentarer som at "du er bare gravid" eller at "graviditet er ingen sykdom".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette tok jo helt av;)

Takk for tips, kommentarer og omtanke. Jeg er verken sykemeldt, jobber 8-16 hver dag, eller sier at graviditet er en sykdom, og som jeg skrev i mitt første innlegg har jeg gledet meg til å bli gravid. Vet jo at det kommer med kvalme og hele pakka for mange. Det jeg ville med innlegget var vel bare å få litt feedback, positivt eller negativt. Så takk for at dere gir meg omtanke, dere som har hatt det slik selv, og takk for at dere andre mener jeg burde ut å røre på meg! Hyttetur blir det noe av også ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette tok jo helt av;)

Takk for tips, kommentarer og omtanke. Jeg er verken sykemeldt, jobber 8-16 hver dag, eller sier at graviditet er en sykdom, og som jeg skrev i mitt første innlegg har jeg gledet meg til å bli gravid. Vet jo at det kommer med kvalme og hele pakka for mange. Det jeg ville med innlegget var vel bare å få litt feedback, positivt eller negativt. Så takk for at dere gir meg omtanke, dere som har hatt det slik selv, og takk for at dere andre mener jeg burde ut å røre på meg! Hyttetur blir det noe av også ;)

Ønsker deg lykke til med svangerskapet ditt. Håper at du føler deg bedre snart og at du får til å nyte det å være gravid. Og å kjenne hvordan livet i magen utvikler seg. Kos deg på hyttetur. Håper den blir helt supert og at du får kost deg med gode venninner. :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditet er ingen sykdom nei, men det er en tilstand som man kan bli pokker så elendig av. Med førstemann så seilte jeg igjennom hele svangerskapet uten andre plager enn vann i kroppen på slutten. Hadde eksamen noen få dager før hun ble født, og var ikke borte fra ei eneste forelesning.

Med nr 2 derimot så spydde jeg i vinkel de 15 første ukene. Ikke så innmari festlig å måtte vrenge seg inn på toalettene til pasientene pga jeg rakk ikke frem til personaltoalettet.. Men jeg holdt ut, fortsatt ikke sykemeldt. Da bekkenet begynte å krangle og jeg måtte til fysio 3 ganger i uken og endte opp med å teipe bekkenet ble det verre……da kastet jeg inn håndkleet og ble sykemeldt.

For de som ikke har vært i situasjonen så er det veldig enkelt å si at en ikke skal behove å sykemelde seg pga graviditet. Det er ikke selve graviditeten som gjør det, men "bivirkninger" av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

graviditet er ingen sykdom,men en tilstand..greit at man kan bli kvalm eller få andre sykdomsrelaterte symptomer,men svangerskapet er fremdeles ingen reel sykdom.

Det er da vitterlig ingen som sier det heller, så hvorfor bruker du det som "argument"? Ingen i det virkelige liv (med hodet skrudd på rett vei) sier det heller - aldri har jeg hørt eller lest om en gravid som sier "graviditet er en sykdom". Det er virkelig ikke poenget, og et av de mest meningsløse ytringene som finnes. Å være gravid kan gi plager som en sykdom kan, ferdig med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Er du sikker på at hun mente det negativt da? Det kan jo være et forsøk på å være morsom, og muntre deg opp. Jeg kunne funnet på å sagt noe slikt til noen av mine venninner, for å minne dem på at de egentlig er glad for det, og gleder seg over svangerskapet... Altså ikke ment "som du klager du er jo bare gravid" men "desverre en bivirkning av å være gravid, men tenk så verdt det det er!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt over 9 uker på vei, og har hatt det overraskende bra. Men merker nå at jeg er mer kvalm (mest på morgenen og fra ettermiddagen og utover kvelden til jeg skal legge meg igjen...) og veldig trøtt.

Sitter og manner meg opp til arbeidshelga, hvor jeg jobber fra 15:30 - 23 hver dag fra fredag til søndag. I hjemmesykepleien... Siden jeg er lærling vil jeg jobbe så mye og så lenge som mulig, så jeg slipper å ta så veldig mye igjen når jeg skal tilbake etter permisjon. Men merker jeg sliter litt med å jobbe fulle dager og kvelder for tiden.

Endret av Sack0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke rart vi gravide kan føle oss sett ned på. Her er det ei jente som ikke er sykemeldt, men som greier å jobbe 100% og bruker fritiden sin på å slappe av (som gjør at hun orket å gå på jobb!). Også får hun jammen tyn for det og!! Jeg er imponert og sjokkert! Kjære TS, fint at du prioriterer jobb fremfor fritid, det burde du faktisk få støtte for :)

Hva vil dere kritikere egentlig at vi skal gjøre for å tilfredsstille dere? Jobbe 150%, være mer sosial enn før og sove en time mindre hver natt? Venter spent på fasiten her...

Anonymous poster hash: 0441b...7de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart vi gravide kan føle oss sett ned på. Her er det ei jente som ikke er sykemeldt, men som greier å jobbe 100% og bruker fritiden sin på å slappe av (som gjør at hun orket å gå på jobb!). Også får hun jammen tyn for det og!! Jeg er imponert og sjokkert! Kjære TS, fint at du prioriterer jobb fremfor fritid, det burde du faktisk få støtte for :)

Hva vil dere kritikere egentlig at vi skal gjøre for å tilfredsstille dere? Jobbe 150%, være mer sosial enn før og sove en time mindre hver natt? Venter spent på fasiten her...

Anonymous poster hash: 0441b...7de

Virker som om man skal presse seg selv mest mulig. Mulig noen er litt pysete(har personlig ingen peiling hva en graviditet innebærer), men det er noe med å lytte til egen kropp. Man hører jo om folk som får alvorlige bivirninger, og da er det jo en fordel at en kjenner etter litt. Så får dere KG høner sitte å passe deres egne saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...