Gå til innhold

Barn fra før, innkjøp?


Quiet

Anbefalte innlegg

Dere som har barn fra før, hva kjøper/kjøpte dere inn til det nyeste tilskuddet i familien?

(Jeg har kun kjøpt litt klær på tilbud så langt (en stund igjen til termin), siden det ser ut til at den neste som kommer har et annet kjønn enn den lille vi har fra før. Jeg blir dratt mellom ønsket å kjøpe noen nye kanskje mer praktiske ting/løsninger på den ene siden, samtidig som jeg føler det er litt råflott, siden vi har "alt" fra før - og mye bare blir brukt i en relativ kort periode).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bare ett barn men jeg ser at enkelte ting burde vi kjøpt andre typer av (kommer ikke på i farten hva, men er jo smak og behag). Så når vi får et barn til så vil vi sikkert kjøpe noe nytt av det vi har, går an å selge det man ikke vil bruke :) Så lenge lommeboka er enig!



Anonymous poster hash: 566d0...564
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte:

Søskenvogn

Bedside Crib

Ny vugge til stuen(bare lånte en til førstemann)

Litt klær, fikk annet kjønn og på annen tid av året.



Anonymous poster hash: 772ed...414
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir dratt mellom ønsket å kjøpe noen nye kanskje mer praktiske ting/løsninger på den ene siden, samtidig som jeg føler det er litt råflott, siden vi har "alt" fra før - og mye bare blir brukt i en relativ kort periode).

Kjenner godt til det. Det er så hyggelig å kjøpe nye ting til den lille, samtidig som fornuften holder igjen.

Nå er det kanskje en litt annen situasjon, siden jeg også har flere barn i skolealder og oppover, men jeg tvinger meg til å tenke praktisk og ikke kjøpe mer enn det vi faktisk trenger. Noe nytt tøy og en egen bamse blir det nok, pluss en søskentrille (som garantert vil være nødvendig), men ellers er jeg ganske streng. Det faller seg egentlig ganske naturlig, siden jeg og kontoen min hver eneste dag blir minnet om hvor mye penger de store ungene koster :ler: Så jeg gidder ikke bruke mer enn nødvendig på babyen, den tiden kommer fort nok at den skal ha nye ski, støvler og mobiltelefon, så jeg kniper inn på forbruket mens jeg ennå har sjansen...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt noen få plagg. Får barn på samme årstid som forrige, så har egentlig det vi trenger. Men et par ekstra tynne ullplagg kommer alltids godt med. Og så har jeg heklet et eget teppe og strikket noen andre plagg. Har en del etter den eldste der også, men strikkingen har bidratt til å forberede meg mentalt på han som kommer.

Av utstyr kjøpte vi lite forrige gang. Og selv det var faktisk for mye, da vippestolen så å si ikke ble brukt. Men etter evaluering av forrige babytid, ser jeg at vi savnet en "bevegelig" soveplass inne. Aner jo ikke hvordan denne babyen blir, men virker deilig å slippe å kle på masse klær og ut og trille/gynges kulda hver gang han skal sove, hvis han må gynges for å sovne. Så vi har kjøpt en babykurv som vi skal henge fra taket. Har også kjøpt et sånt newborn-sete til tripp-trapp, i håp om at babyen kan sitte sammen med oss mens vi spiser middag, og vi kan ha hendene fri. Begge deler kjøpt billig på finn, forresten. Gidder ikke å bruke mer penger på sånt utstyr enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi kommer til å kjøpe er søskenvogn, og muligens newborn-sete til tripptrapp. Vi tenkte på å kjøpe det forrige gang, men det ble aldri noe av, og jeg har hatt baby på fanget under litt for mange middager til at vi ikke kjøper det denne gangen om ungen har innebygget middags-timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også kjøpt et slikt babysete til tripp trapp (billig på finn), det virker så greit å kunne ha babyen sammen med resten av familien når vi samles rundt bordet. Ellers har det blitt et par klesplagg, men det er ikke stort vi trenger. Får annet kjønn enn sist, men heldigvis har vi vært nøye på å kjøpe kjønnsnøytralt.

Og så har vi forresten kjøpt en "ny" brukt vogn, siden vi vil ha den gamle stående hos besteforeldrene denne gangen. Av erfaring så bruker vi ikke vogna så mye, og da er det styrete å huske å ha den med når vi skal på besøk til svigers (som gjerne vil trille og uansett trenger en soveplass til babyen). Vognene skal uansett selges igjen etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte tripptrapp med nyfødtsete, seng til å ha i stuen(savnet det sist), bilstolpose og litt klær siden vi fikk gutt og hadde jente fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi unnet oss bare litt ekstra til lillebror, som newbornsete, søskenvogn og bilstolpose. Ellers har han fått eget strikketeppe, litt nye klær, noen få leker, egen bamse og koseklut. Ikke mye, men litt må han ha som er bare hans. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nye klær, seng, vi må kjøpe søskenvogn (sett meg ut en brukt), også har jeg passet på at ikke førstemann arvet alle tingene etter meg og mannen, så babyen får litt ting og tang, som f.eks et gammelt bilde til å henge på barnerommet osv.

Eldste har aldri hatt noe som helst uhell i sengetøyet sitt, så vuggedynen og slikt går i arv, men madrass kjøpes selvsagt ny.

Kommer til å ønske oss tripp trapp til babyen til dåpen. Også får han/hun selvsagt babybok og fotoalbum slik eldste har.

Kommer til å kjøpe bedre/dyrere utgaver av noe, der vi ikke har vært heeelt fornøyd med eldstes variant, og føler det lettere å skeie ut nå siden man sparer inn på så nye annet man har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det blitt kjøpt inn noe:

- Nye klær + farge til å farge ullklærne vi har (venter et annet kjønn)

- Stellebord og bilstol (solgte de vi hadde)

- Ny madrass til senga

- Kommer også til å sy babynest og muligens ammepute

I tillegg så blir det litt påfyll av kluter ol.



Anonymous poster hash: 55303...784
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro å lese hva dere kjøper. Jeg har jo ingen erfaring, men det går jo an å ønske seg litt også. Når jeg kjøper gaver til dem som får nummer to eller tre, så blir det gjerne håndkle med hette, shampo, bamse, eller klær til det motsatte kjønn om den siste har annet kjønn enn de(n) første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt trip trap med new born seat, litt guttete sengetøy og håndkler (alt vi har er rosa). I tillegg blir det mye nytt tøy fordi vi ikke hadde store mengder til førstemann og det meste var veldig jentete eller utslitt/kastet. Det blir også litt varmere tøy til denne herremannen siden han fødes på en annen årstid. Ellers blir det etterhvert oppbevaringsmøbler til rommet hans og så ønsker vi oss fleecepose til bilstolen. Vi vurderer også ny babycall for den vi har synger på siste verset...

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi ønsker oss Tripp Trapp med new born sete, og ekstra lammeskinn fra Nøstebarn. Var så fornøyd med det vi hadde sist at jeg vil ha ett til, til sengen, så bruker vi det fra førstemann i vognen.

Ellers kommer vi til å selge vognen og kjøpe en annen type. Vet ikke kjønn enda så usikker ift klær, men kjøper ikke mye. Hadde altfor mye til førstemann så regner med bare kanskje litt ulltøy siden det blir annen årstid.

Og fikk låne Babybay sist så hvis de har solgt denne så kjøper vi nok en på FINN. Og Voksi Move bilstolpose fra FINN også tipper jeg.

Anonymous poster hash: fc8f4...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått mormor til å strikke mye babytøy til den første tiden, da det var noe vi manglet sist. Da brukte babyen nesten bare bomull og virket ganske kald. Husker vi dro på desperat ulljakt i butikkene, men alt var tomt eller for tynt. Denne gangen er vi forberedt! Har kjøpt en ullpysj fra Nøstebarn og et par ullbodyer derfra også. Ellers har vi nok av klær, da vi venter samme kjønn til samme årstid som sist.

Ellers har vi kjøpt inn:

- hengevugge

- newborn og tripptrappstol (etter tips fra flere venner med to barn)

- hardbag (på Finn) til storesøsters vogn som hun snart må gi avkall på

- nye gaskluter

Jeg har også strikket et par Mor Signe-tepper, og mormor har sydd babynest. Den virker ganske genial, men blir spennende å se hvordan den blir brukt i praksis...

Alt annet har vi fra sist:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr to (samme kjønn) fekk fleecepose til bilstolen, hekla teppe og sokkar, og veldig lite nye klede.

Nr tre (ulikt kjønn) har fått hekla teppe, nye sengekle, og litt påfyll av klutar og handkle (dei eldste brukar jo sine handkle ennå). Klede kjøper me etterkvart, for i dei minste størrelsane hadde me nesten berre nøytrale fargar. Først no når han er oppe i str 68 er alle kleda etter storesøstrene rosa/blondete/kjolar.

Edit: nr 3 må få ny stol-på-bord, fordi den me har etter jentene er utslitt...

Endret av *Frida*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kjøpte lite nytt til lillesøster, men litt ble det allikevel.

- sprinkelseng (dvs storesøster fikk ny og lillesøster fikk den gamle)

- nye madrasser til begge sengene

- søskenvogn kjøpt brukt på finn

- litt nye klær. De er helt motsatt sesong av hverandre, så lillesøster trengte ullklær, en dress osv. i de minste størrelsene. Dessuten var jeg mer bevisst på kvalitet etter å ha prøvet og feilet første gang, så hun har fått litt nytt i dyrere klær siden storesøsters billige og/eller arvede klær var slitt/utvasket.

- vognpose. Vi brukte en gammel skinnpose til storesøster, men det ble bare styr med den i vogna.

- stelleveske. Jeg kjøpte en pappavennlig stelleveske ''til'' storesøster, men denne gangen ville jeg ha en som var bare miiiin. :fnise:

- tripp trapp fikk hun til jul da hun var nesten 1 år

Nå er lillesøster ett år, og det vanker fremdeles forsvinnende lite nytt på henne. Får litt dårlig samvittighet av og til, siden hun ''bare'' får ting som ikke er hennes i utgangspunktet. :sjenert: Men fornuften sier jo at vi ikke kan kjøpe nytt av alt, det er verken økonomisk eller godt for miljøet. Allikevel har vi måttet kjøpe litt leker til henne, siden det er vanskelig for en toåring (storesøster) å liksom skulle gi fra seg leker som opprinnelig er hennes. Vi fikk endelig husfred i stua da vi kjøpte en lær og gå-bil til ettårsdagen slik at storesøster fikk ha sin gamle i fred. :ler:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere som kjøper Voksi move. Jeg ser flere nevner at de kjøper seg det til barn nr to. Hva er den store fordelen med dette? Jeg savner aldri noe sånt sist, og da hadde vi til og med et stykke å gå til bilen. Pakket inn i tepper og opplevde aldri at baby ble kald. Denne gangen har vi bilen stående i garasje rett utenfor. Er den store fordelen at man ikke trenger å kle på babyen, annet enn inneklærne de har på? Altså, jeg skjønner at det er en fordel å slippe å kle på baby, men så stor fordel at det er verdt å bruke penger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte slyngevugge (g-e-n-i-a-l, skulle ønske vi hadde hatt den til eldstejenta også!), lammeskinn, søskenbrett til vogna, en ekstra ammepute (etter at hun ble født, da behovet dukket opp), litt ulltøy siden de ikke stemmer helt overens med årstidene, egen bamse av samme type som den eldstejenta har, samt noen små tøybleier siden vi utelukkende brukte brettebleier i starten med eldste og mannen ønsket seg flere formsydde til andre. I tillegg strikket jeg et eget teppe + noen plagg til lillesøster, og sydde noen bleier og noen plagg.

Siden har vi også kjøpt sykkelvogn/dobbeltvogn for å kunne frakte begge til og fra bhg (den kan brukes med og uten sykkel), da det behovet dukket opp.

Hvis vi får flere tror jeg ikke vi kjøper stort, men eget strikketeppe må det bli på en evt tredjemann også. Og kanskje litt klær hvis det skulle trengs pga årstid/kjønn (selv om mye av de minste klærne våre er relativt kjønnsnøytrale).

Ellers signerer jeg Belle på at jeg innimellom synes litt synd på lillesøster som "aldri" får noe nytt. Vi sliter med å finne på gaveønsker til henne, for vi har jo alt fra før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere som kjøper Voksi move. Jeg ser flere nevner at de kjøper seg det til barn nr to. Hva er den store fordelen med dette? Jeg savner aldri noe sånt sist, og da hadde vi til og med et stykke å gå til bilen. Pakket inn i tepper og opplevde aldri at baby ble kald. Denne gangen har vi bilen stående i garasje rett utenfor. Er den store fordelen at man ikke trenger å kle på babyen, annet enn inneklærne de har på? Altså, jeg skjønner at det er en fordel å slippe å kle på baby, men så stor fordel at det er verdt å bruke penger på?

Vi har aldri hatt det, og har aldri savnet det noe heller, selv med lillesøster som ble født i januar. Vi har brukt en strikket bilstolpose, men det blir det samme som en dress e.l. siden man uansett må kle den av og på ungen.

Da ville jeg heller brukt penger på noe annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...