Gå til innhold

Juballongen

Aldrisur

Anbefalte innlegg

FD18786WH_3.jpg

Sånn ser de ut, de er myyye mindre enn kiwi og skallet kan spises. Men, inni ser de helt like ut

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Rumle skrev:

Vent, du linket til vanlig kiw - jeg har kiwi bær - de er mye mer hardføre :jepp:

Men, det er på denne siden (til venstre) det står om disse minikiwiene og som jeg siterte. Det var kiwi bær jeg googlet, tror det er det samme som minikiwi?

6 minutter siden, Rumle skrev:

kiwi

Eller kiwu :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Men, det er på denne siden (til venstre) det står om disse minikiwiene og som jeg siterte. Det var kiwi bær jeg googlet, tror det er det samme som minikiwi?

Eller kiwu :Nikke:

Åh ja? :) Jeg fant en annen side hvor det står at den typen jeg har er selvbestøvende hmmm. Den jeg tror jeg har vel og merke, har så klart mistet bavnlappen :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rumle skrev:

Vent, du linket til vanlig kiw - jeg har kiwi bær - de er mye mer hardføre :jepp:

Ja, de jeg linket til er jo hardføre til H 5, men de vil gjerne ha en solvegg. Vanlig kiwi er mindre hardføre og må ha høyere sommertemperaturer.

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Ja, de jeg linket til er jo hardføre til H 5, men de vil gjerne ha en solvegg. Vanlig kiwi 

Men, vanlig kiwi bør jo ikke ha minusgrader i det hele tatt vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Rumle skrev:

Åh ja? :) Jeg fant en annen side hvor det står at den typen jeg har er selvbestøvende hmmm. Den jeg tror jeg har vel og merke, har så klart mistet bavnlappen :ler:

Hvordan vet du det da da? :ler: 

Har du ikke sett på siden jeg linket? Det fantes en annen der, den japanske actinidia issai som er selvfertil, men den ser ikke ut til å være i salg i Norge. Har du kjøpt din i Sverige?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du det da da? :ler: 

Har du ikke sett på siden jeg linket? Det fantes en annen der, den japanske actinidia issai som er selvfertil, men den ser ikke ut til å være i salg i Norge. Har du kjøpt din i Sverige?

Fordi jeg husker det så klart! :laugh: Ja, det er issai jeg tror jeg har! :Nikke: 

Nei kunne ikke åpne før nå i sted, alle sider var helt sirup

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rumle skrev:

Men, vanlig kiwi bør jo ikke ha minusgrader i det hele tatt vel?

Jeg har sovet for lite til å lese masse rundt nå dessverre :ler: Men kom over en gammel diskusjon i Hagepraten, ser ut som noen har dyrket vanlig kiwi ute her til lands, men ikke fått blomster på de.

4 minutter siden, Rumle skrev:

Hodet mitt surrer rundt og rundt :fnise:

Det gjør hvertfall mitt i dag også :daane: Måtte gi opp studiene etter en stund i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, følg med nå da så klipper og limer jeg: 

Actinidia issai

Dette er en japansk selvfertil sort. Den gir frukt på størrelse med Actinidia kolomicta, men
er etter min mening ikke like gode på smak. Fargen er det grønneste en kan tenke seg. Planten har vært tilgjengelig sporadisk på ulike svenske planteskoler de siste 15 årene, men har aldri blitt noen salgssuksess. Det kan komme av at den ikke bærer så mye som de andre og at den tåler streng kulde dårligere.

Actinidia deliciosa

Denne arten er ofte å finne på hagesentrene, men få vet hva de gir seg inn på når de kjøper et dyrt plantepar. Dette er en vekst som passer bra ved Middelhavet, ikke hos oss. De bør plantes i et oppvarmet veksthus, men husk på at de blir store, et velvoksent par dekker fort 20 - 40 kvadratmeter. Frukten kommer etter 4-6 år. Et unntak er en svaktvoksende, ganske herdig (-15 grader) selvfertil form av Actinidia deliciosa som heter ’Jenny’. Fruktene er små, omtrent som en valnøtt, men den kan vokse på friland i sone 1, dersom den plantes mot en veldig varm vegg eller i uterom, og få frukter som modner til jul.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, jeg tror ikke det der stemmer altså, den tåler -25 grader har jeg lest. Det er da ganske streng kulde? :vetikke:

Og jeg har sett de i salg flere ganger etter jeg kjøpte, så det med at de bare fås i Sverige passer heller ikke.

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rumle skrev:

Mfn, jeg tror ikke det der stemmer altså, den tåler -25 grader har jeg lest. Det er da ganske streng kulde? :vetikke:

Hvilken den da?? Det høres mer ut som den første jeg foreslo til deg, altså actinida arguta.

Hjelp :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken den da?? Det høres mer ut som den første jeg foreslo til deg, altså actinida arguta.

Hjelp :fnise: 

Hvamener du? Jeg har jo sagt at det er Issai :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde skaffe deg en liten notisbok hvor du noterer ned navnet på hver nye plante du kjøper, alternativt lag,en liste på mobil/pc eller skaff deg en boks som du samler lappene i :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rumle skrev:

Hvamener du? Jeg har jo sagt at det er Issai :ler:

Jeg tror ikke på deg :opplyser: 

:ler: 

Og om det virkelig er den, så er det jo den med dårligst smak. På tide å prøve en annen likevel da kanskje? :hoppe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Du burde skaffe deg en liten notisbok hvor du noterer ned navnet på hver nye plante du kjøper, alternativt lag,en liste på mobil/pc eller skaff deg en boks som du samler lappene i :jepp:

Har vært inne på tanken :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på deg :opplyser: 

:ler: 

Og om det virkelig er den, så er det jo den med dårligst smak. På tide å prøve en annen likevel da kanskje? :hoppe: 

Og jeg tror ikke på den som skriver for hageselskapet, for andre steder står det at den er søt og god.

At du ikke tror på meg kan jeg ikke gjøre noe med :vetikke: :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...