Gå til innhold

Er mennesker mer verdt enn dyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: fa03f...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er dyr.

Anonymous poster hash: 1c1c0...e12
  • Liker 19
Skrevet

Andre dyr da. Kverulanten.

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig. Hvorfor lurer du på det?

Anonymous poster hash: 50d2b...c7c

• Liker 5
Skrevet

Som det er sagt over her så er mennesket også et dyr på planeten.

Om mennesker er mere verdt enn dem vil jeg da svare nei på, ettersom vi alle er dyr.

Om man skulle velge noe som ikke burde forplante seg mere så er det mennesket og ikke de andre dyrene.

• Liker 15
Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 11e09...afc
  • Liker 4
Skrevet

Vi er toppen av næringskjeden for øyeblikket. Det gjør oss ikke "mer verdt", men betyr at vi har det største handlingsrommet i forhold til andre dyr.

• Liker 10
Skrevet

nei.

Anonymous poster hash: 60cac...805
  • Liker 2
Skrevet

Det kommer veldig an på hvordan man ser det. I en nødssituasjon så vil jeg alltid prioritere mennesker over dyr. Og jeg kjenner jeg blir litt irritert når jeg hører om folk som ikke har barn som sammenligner det å ha kjæledyr med det å ha barn. Jeg er enig i at man kan bli uhorvelig glad i sine kjæledyr, jeg elsker katten min. Men det kan IKKE sammenlignes med hvordan jeg føler det for mitt ufødte barn. Og jeg vet at kjærligheten til henne vil være i en annen liga.

Men om man ser på utbygging og resursutnytting, så vil jeg påstå at dyr er mer verdt. Vi kan ikke bygge ut hvert hjørne av planeten eller tappe opp hver liter med brennbart materiale. Vi må ta vare på vår flora og fauna. For om ikke vi gjør det, så vil nok vi og bukke under. For vi er en del av livet på jorden, vi er ikke hevet over det.

• Liker 7
Skrevet

Nei, så klart ikke! Hvorfor i alle dager skulle vi være det?

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg redder jo barnet først i hva nå enn situasjon der barn og hund er i en potensielt farlig situasjon. Er det andre som hadde prioritert annerledes så er de ikke riktig vel bevart!

Anonymous poster hash: b0bb3...4ef
  • Liker 4
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Kommer ann på mennesket vil jeg si.

Skrevet

Ja i visse tilfeller..

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg synes det er vanskelig å svare "selvfølgelig" på et sånt spørsmål. I seg selv har alle dyr på jorden samme verdi, og alle har like stor rett til å være her. At vi er på toppen av næringskjeden betyr ikke at vi er av større verdi.

De fleste ville reddet et menneske fremfor et dyr i en nødsituasjon, men det er jo først og fremst fordi et menneske betyr mye for mange andre mennesker og pga tillærte etiske normer. Vi har som regel et stort nettverk hvor mange vil sørge om vi dør. Om vi ikke hadde det, hadde det jo egentlig vært det samme om vi hadde dødd eller ei, for da hadde vi bare verdi for oss selv og ikke for de mange rundt oss. For et menneske har jo ikke større verdi enn et dyr i seg selv. Det betyr lite for verdenssamfunnet om det er et dyr eller et menneske som dør. Antagelig er det som Amens sier.. At for verdenssamfunnet ville det vært bedre om det var mennesket som døde i den nødssituasjonen, fordi det hadde blitt en person mindre til å forplante seg og forurense.

Endret av Badabing
  • Liker 6
Skrevet

Nei, så klart ikke! Hvorfor i alle dager skulle vi være det?

Er en maur like mye verdt som en hund? Har du aldri drept et insekt?

• Liker 1
Gjest Inferno
Skrevet

Verken mennesker eller dyr er særlig mye verdt i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det synes jeg absolutt ikke.

Anonymous poster hash: 5103f...ab0
  • Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Er en maur like mye verdt som en hund? Har du aldri drept et insekt?

I seg selv har den jo like stor verdi. Men for mennesket som eier hunden, har hunden mer verdi. Er det en gatehund, har den for den byen sikkert den samme verdien som en maur. For fuglen som spiser insektet, har mauren mer verdi.

• Liker 2
Skrevet

For meg, absolutt ikke. Jeg hadde fint reddet et dyr jeg var glad i foran et menneske jeg ikke kjente. For mange har mennesker høyere verdi, dette er primale, biologiske instinkter vi må ha for å bevare arten vår.

Anonymous poster hash: bdcc9...38b
  • Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...