Gå til innhold

Tørr dere ikke dusje sammen?

Fremhevede innlegg

Gjest Riskjeks
Skrevet

De ulike kulturelle (og tidsmessige) variasjonene i bluferdighet, er jo nettopp et argument for at bluferdighet hovedsakelig er kulturelt betinget. Hvis det hadde vært noe naturlig/biologisk, ville jo alle ha hatt noenlunde de samme sperrene, noe som ikke er tilfelle.

I antikken konkurrerte menn i idrett nakne, og hadde sosialt samvær mens de satt sammen på en diger fellesdo. I dagens vesteuropeiske samfunn (og de fleste andre samfunn også vil jeg tro...) ville dette blitt sett på som høyst unaturlig, og de færreste ville følt seg komfortabel med det. For bare drøye 100 år siden, ble det sett på som dristig at en kvinne viste anklene sine. I dag virker dette absurd, da unge kvinner gjerne går svært lettkledde uten at noen reagerer noe større.

At barn føler bluferdighet står slett ikke i motsetning til teorien om kulturelt betinget bluferdighet. Barn påvirkes også av kulturen og samfunnet rundt seg, så det er bare logisk at de i 5-6-7-8-årsalderen begynner å ta til seg de samme mønstrene som foreldrene og andre mennesker rundt seg.

Dyrene føler jo ingen bluferdighet, mens menneskene gjør det, i ulike grader og ulike former. Sannsynligvis er menneskenes bluferdighet kulturelt og sosialt skapt, som enda en av de faktorer som skiller oss fra dyrene. Menneskelig bluferdighet og hvordan denne uttrykkes, er gjerne en del av et samfunns sosialisering. Hva som ses på som støtende, flaut, unaturlig etc er gjerne verdier som deles av et flertall av et samfunns medlemmer. Det kan således sies å være en del av integreringen til en kultur, en del av et felles sett med normer, verdier og ritualer som individene tilegner seg gjennom oppveksten.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del kommer det litt ann på situasjonen.

På treningssenteret dusjer jeg aldri, drar heller hjem. Dette er fordi folk dekker seg svært til i garderoben der jeg trener, og når de andre tilsynelatende har problemer med å være nakne der så blir det rart for meg også.

I svømmehallen merker jeg at et fåtall bryr seg. Og da bryr jeg meg heller ikke. :)

Ja det er utrolig hvor mye omgivelsene har å si og hvilke signaler som blir sendt. Jeg husker første gang jeg full av skepsis noe motvillig ble med på naturistbading. Jeg hadde mange tanker om hvordan det ville være med nakne kvinner og menn sammen. Men når vi kom dit opptredde alle andre som om det var helt naturlig og vi ble dermed også "lurt" til å tro at det var helt naturlig. Jeg har hørt at når det kommer nye enkeltpersoner på naturistbading så tar det ikke mange minuttene før de slapper helt av og synes det er greit. Hvis det derimot kommer en gruppe tar det mye lenger tid fordi de signalerer utrygghet seg i mellom og det tar mye lenger tid får de slapper av,

Anonymous poster hash: e8095...ec0

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om andre og ingen ser på meg. Jeg svømmer regelmessig, og trener på sats. Naturlig å være naken i garderoben eller dusjen. Eller i steamrommet og badstuen.

Jeg vokste så godt som opp i Ankerskogen på Hamar, så kropp er helt vanlig for meg.

Men er vi på nattklubb og noen ikke har klær på, da ...

• Liker 2
Skrevet

Så du ønsker heller å skifte sammen med menn og være mer eller mindre garantert at noen betrakter deg seksuelt fremfor å skifte med kvinner i tilfelle en av dem eventuelt skulle vise seg å være lesbisk og betrakter deg seksuelt?

Jeg vil heller betraktes seksuelt av menn enn kvinner ja, men ingen av delene er ønskelig.

Anonymous poster hash: d85d2...245

Skrevet

Som den øs­terrikske atferdsforskeren Irenäus Eibl-Eibesfeldt i sin tid bemerket, hadde kvinnene hos sør­ameri­kanske yanomami-indianere bare en tynn hyssing rundt livet. Men hvis de ble tvunget til å ta av seg hyssingen, reagerte de like bluferdig som hvis en kvinne i Vesten ble tvunget til å kle av seg. Noen av mennene i yanomamistammen binder fortsatt opp ­penis i forhuden, men hvis båndet glir ned, blir de uhyre forlegne. http://illvit.no/klaus-wilhelm/nakne-folk-er-ogsa-bluferdige-2

Jeg har også lest dette før og sett at folk, selv fagfolk, har tolket dette som et tegn på instinktiv bluferdighet. Det er uprofesjonelt. Dette er en sammenblanding av to ting: Bluferdighet, d.v.s. å være ubekvem med å være avkledd, og kulturell sjenanse, d.v.s. å være annerledes enn hva de kulturelle reglene rundt en sier. Hvis kulturen sier veldig sterkt at kvinner skal være nakne men ha et tynt bånd rundt livet hvis de er anstendige kvinner så blir de fryktelig flaue hvis en fremmed ser de uten dette båndet. Det har ikke noe med instinktiv bluferdighet å gjøre. Så kam man selvfølelig si at mennesket har en instinktiv sjananse for å skille seg ut fra flertallet. Men det kan like gjerne være å være mindre kledd, annerledes kledd eller mere kledd en normalen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil heller betraktes seksuelt av menn enn kvinner ja, men ingen av delene er ønskelig.

Alle normale kvinner og menn må nok bare akseptere at de har blitt betraktet seksuelt av andre også av andre man absolutt ikke ville ønske å involvere seg seg med. Det er ikke til å unngå hvis man er rimelig gjennomsnittelig og omgås folk. Jeg tror man bare må akseptere at folk gjør det så lenge det ikke påvirker deres oppførsel i forhold til en.

Ellers er det interessant at så mange mener at helt naken er mer seksuelt opphissende enn å gå med litt undertøy/badetøy. De som besøker naturiststrender sier ofte at det er i mindre grad er en seksuell spenning på naturiststrender enn på tekstilstrender. Det er også mitt inntrykk. I bikini ser du nær sagt alt det viktigste: en kvinnes form, alder, tilsynelatende helse og man oppnår kontakt. Tøystykkene virker nærmest som en reklameplakat "Se her!" for noen områder som er viktige men som egentlig ikke gir vesentlig ny informasjon og sjelden er bestemmende for om en mann vil ha en kvinne eller ikke. Det er mer spennende med det man nesten ser enn det man ser. Jeg leste også en undersøkelse fra noen år siden hvor noen forskere hadde spurt en del naturistpar hva de gjorde for å gjøre seg attraktive for hverandre. Et vanlig svar var at de kledde på seg litt.

En rask seksuell fantasi kan det være vanskelig å styre. Men en mer intens fantasi kan man i større grad velge å gå inn i eller å gå vekk fra. På en naturiststrand eller i en dusj vil det bli ganske åpenbart (og lite sosialt akseptert) hvis en mann går dypere inn i en seksuell fantasi.

• Liker 2
Skrevet

Alle normale kvinner og menn må nok bare akseptere at de har blitt betraktet seksuelt av andre også av andre man absolutt ikke ville ønske å involvere seg seg med. Det er ikke til å unngå hvis man er rimelig gjennomsnittelig og omgås folk. Jeg tror man bare må akseptere at folk gjør det så lenge det ikke påvirker deres oppførsel i forhold til en.

Ellers er det interessant at så mange mener at helt naken er mer seksuelt opphissende enn å gå med litt undertøy/badetøy. De som besøker naturiststrender sier ofte at det er i mindre grad er en seksuell spenning på naturiststrender enn på tekstilstrender. Det er også mitt inntrykk. I bikini ser du nær sagt alt det viktigste: en kvinnes form, alder, tilsynelatende helse og man oppnår kontakt. Tøystykkene virker nærmest som en reklameplakat "Se her!" for noen områder som er viktige men som egentlig ikke gir vesentlig ny informasjon og sjelden er bestemmende for om en mann vil ha en kvinne eller ikke. Det er mer spennende med det man nesten ser enn det man ser. Jeg leste også en undersøkelse fra noen år siden hvor noen forskere hadde spurt en del naturistpar hva de gjorde for å gjøre seg attraktive for hverandre. Et vanlig svar var at de kledde på seg litt.

En rask seksuell fantasi kan det være vanskelig å styre. Men en mer intens fantasi kan man i større grad velge å gå inn i eller å gå vekk fra. På en naturiststrand eller i en dusj vil det bli ganske åpenbart (og lite sosialt akseptert) hvis en mann går dypere inn i en seksuell fantasi.

Sånn har jeg ikke tenkt på det før. Men syntes bare det var så ekkelt at noen over her sa at hun koser seg med å se på nakne kropper i garderoben.

Interessant tanke dette med det du nesten ikke ser, og det du faktisk ser :) Det er jo faktisk noe som gir mening i det du sier der. Men vil uansett ikke bli betraktet seksuelt av folk i garderoben. Det synes jeg er ekkelt, og om det noen gang har vært noen som har sett på meg i garderoben, håper jeg at hun/de vurderte meg med avsky, og heller så på noen andre i stedet.

Jeg er misfornøyd nok, om jeg ikke skal bli målt i en situasjon som er ubehagelig nok allerede. Jeg liker virkelig ikke å være naken sammen med andre. Har alltid hatet det.

Skrevet

Sånn har jeg ikke tenkt på det før. Men syntes bare det var så ekkelt at noen over her sa at hun koser seg med å se på nakne kropper i garderoben.

Jeg må bare innrømme at jeg også av og til "koser" meg med å se nakne folk i garderobe, dusj eller på naturistbad. Men det er folk som er langt unna glamourmodellen. Selv om jeg selv er opptatt av å holde meg i form og trener flere ganger hver uke synes jeg at kropp er overfokusert i vårt samfunn. De vakre kroppene blir dyrket over alt.Derfor blir jeg glad når jeg ser noen som er langt unna idealene som er trygge nok på seg selv til å vise seg frem. "Jo styggere, jo bedre". Jeg synes vel egentlig at kropp generelt er vakkert. Men det ligger ikke noen seksuelle fantasier bak dette for min del.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...