Gå til innhold

Tørr dere ikke dusje sammen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leste i en random tråd at det blir mer og mer vanlig i sør og ikke være naken i garderoben. Og attpåtil en finne som skrev en artikkel i VG om at nordmenn var feige med tanke på nakenhet.

Så da må jeg nesten spørre dere, om det virkelig er tilfellet? :P

Jeg er 20 år, men har likevel aldri dekt meg mer en nødvendig til. Er alltid naken i dusjen, på veien til dusjen og tilbake. Når jeg og datteren min er i garderoben sammen så har jeg mer en nok med å styre med henne enn å samtidig måtte dekke meg til. Samme er det som regel med andre jeg møter i garderoben.

Personlig synes jeg det er verre når det førsta kommer noen som er hysteriske til tildekking, og det blir en slags ekkel stemning hvor jeg føler at det er uhøflig at ikke jeg i det minste prøver. Men den vet jeg ikke om er så reel, for den har jeg her fra kg, at det er uhøflig å ikke dekke seg til :ler: .

Derfor tenkte jeg også på denne "10 nordiske kropper" artikkelen, hvor man kan se hvordan 10 nordiske kropper "egentlig" ser ut. Min første tanke var jo at dette ikke var noe nytt, har de ikke vært i en dame garderobe da? Så da kommer man jo tilbake til min første spørsmål.

Vi er jo ofte i sør og gjør litt av hvert, så skjønner jeg må oppdatere meg på etikken;)

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Nord er det da samme greia, er ikke bare en "søringsgreie".

Anonymous poster hash: 128e0...102
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg vil helst slippe, ja. Misliker sterkt å vise meg naken for andre.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Skrevet

Jeg hater nakenhet i garderober, men så er jeg både bifil og usikker på min egen kropp :ler:

Anonymous poster hash: a9986...64f
Skrevet

Hvis du mener at det handler om Nord-Norge kontra Sør-Norge: Jeg opplevde at vel så mange var ukomfortable med å dusje felles da jeg bodde i nord som da jeg bodde i sør. Det er sikkert et kulturelt fenomen, men ikke et som er særlig forskjellig fra sted til sted i Norge. De færreste bryr seg voldsomt mye om det og lar det hindre dem i å oppsøke garderboer, men de fleste synes nok det er litt ubehagelig.

Anonymous poster hash: 17905...640
  • Liker 2
Skrevet

Kan du forresten linke til den "10 nordiske kropper"-artikkelen?

Skrevet

Kan du forresten linke til den "10 nordiske kropper"-artikkelen?

Er en av DB's betalings artikler.

Anonymous poster hash: 128e0...102

Skrevet

Det er ikke en sør/nord-greie. Jeg vil tro det kommer litt an på kulturen og enkeltmennesker. Noen er fullstendig usjenerte, andre finner det litt ukomfortabelt med mukker ikke, andre igjen skyr unna fullstendig - men generelt er det ikke slik at folk lager et voldsomt oppstyr over noe. De fleste tilhører vel mellomkategorien.

Anonymous poster hash: 0efde...e45
Skrevet (endret)

Jeg dusjer alltid etter trening på stedet. Og kommer ikke til å bry meg hva andre gjør. Men jeg synes det er rart at folk tenker på dette , OM de skal dusje sammen eller ikke. Heldigvis så ser det ut som at i yoga miljøet , dusjer man sammen uansett kropp eller livets gang i form av merker , manglende bryst, eller hva det måtte være. Hvem bryr seg ? Vi er i dusjen for og bli rene, ikke for å bli vurdert.

Edit; Leif

Endret av LittDiva
  • Liker 5
Skrevet

Jeg trener på et treningssenter som tilhører studentsamskipnaden. Her virker det som om det er de yngre studentene som kommer rett fra vgs som dekker seg mest til. De som ser ut som de er i midten av tjueårene virker å ha et mer avslappet forhold til nakenhet og går naken til og fra dusjen og kler av og på seg som normalt, mens de som ser ut som de er 18-19-20 år kler av og på seg under håndduken, kler på seg sportsbhen over den vanlige bhen og virker generelt mer stresset i garderoben/dusjen.

Selv har jeg med meg håndduk på størrelse med et frimerke, så jeg kan ikke skjule meg uansett om jeg skulle ha lyst. Som du nevner, TS, føler jeg innimellom nesten at jeg er den som er unormal når jeg står naken blant jenter som kler av og på seg under håndduken. Men så kommer jeg på at nakenhet er helt normalt, og at jeg ikke har noe å skjemmes over.

Jeg er også fra Nord-Norge, men jeg tror ikke det har noe å si. Jeg tror nakenhet i garderobe henger sammen med alder, selvoppfatning og tidligere opplevelser. I mitt barndomshjem var nakenhet vanlig, vi var mye i bassenget og på forskjellige ferier hvor vi badet med den utvidede familien og jeg har sett onkler, tanter og søskenbarn nakne lenge etter at jeg selv kom i puberteten. Jeg har gått i klasse med omtrent de samme jentene i 12 år, og vi dusjet alltid etter kroppsøving og svømming, så der har jeg også med gode vaner om at det var vanlig å være naken. I tillegg har jeg ikke vokst opp med den overhengende trusselen om mobilkamera i dusjen.

Anonymous poster hash: 0bef3...68b
Skrevet

Jeg bryr meg virkelig ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hater å vise meg naken, uansett. Selv badetøy er ubehagelig å vise meg i. Så jeg er aldri naken foran andre enn meg selv i speilet.

Skrevet

Eneste grunnen til at jeg dekker meg til, er av hensyn til andre. Kroppen fungerer er som den er, og jeg ser ikke poenget med å dekke meg til egentlig.

Skrevet

Jeg klarer ikke å dusje sammen med andre. Jeg skyr det som pesten. Jeg hater kroppen min, og det har jeg alltid gjort. Etter trening drar jeg hjem og dusjer, men hvis jeg har vært i en svømmehall dusjer jeg selvfølgelig der. Men det gjør at jeg prøver å holde meg langt unna svømmehaller. Jeg liker ikke å vise meg frem i bikini/ heller, så det gjør også at jeg holder meg langt unna svømmehaller uansett. Har til og med takket nei til mange gratis sydenturer også på grunn av det.

Jeg er for avluker i felles dusjanlegg. Vi hadde det på den ene videregående skolen jeg gikk på, på grunn av at det var mange muslimer som gikk der, og da klarte jeg å dusje etter gymtimen. På den neste skolen jeg gikk på måtte vi dele fellesdusj med 3 klasser, og det gjorde at jeg bare vasket meg fort på doen. Ekkelt ja, men jeg klarte ikke noe annet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er overvektig. Men har alltid dusjet naken i garderober, aldri brydd meg.

Men på barneskolen var jeg undervektig, og siste året så måtte jeg noen ganger dusje etter de andre, for de orket ikke å se meg naken, for de syntes det var så ekkelt. Barn kan være ganske slemme uten å mene det. Nå brydde aldri jeg meg. Men forstår jo at sånt kan sete spor.

Gjest New_Girl
Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med det, men jeg har ofte følt meg ukomfortabel fordi jeg ser andre styrer sånn med å dekke seg til. Da føler jeg at det er meningen at jeg også skal det.

• Liker 1
Skrevet

Dusjing innebærer nakenhet, sånn er det bare. Jeg er ikke i garderoben for å stirre på andre, men for å vaske og bytte klær. Så det gjør jeg. Så ser ingen poeng med å lage for mye styr.

Jeg tror også det er mer aldersbestemt enn geografisk bestemt.

Skrevet

Jeg tør da som regel å være naken :P Men har komplekser for underlivet så dekker det som oftest til med hånda :plystre:

Synes det er verre når mødre osv tar med seg smågutter som ikke klarer å la være å stirre.. de ser ofte litt for store ut til å være med i damegarderoben :P Det er faktisk litt creepy.. :ler:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å dusje i svømmehall, enda jeg er veldig overvektig.

Anonymous poster hash: 30ac7...56c
Skrevet

Jeg har utlagt tarm, og jeg har ingen problemer med å dusje naken (ikke uten pose da, haha) selv om jeg vet at endel synes det er ekkelt og urenslig (noe det absolutt ikke er) :)

Anonymous poster hash: 55411...d8e

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...