Gå til innhold

Tørr dere ikke dusje sammen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går på skole i oslo, alle står mot veggen når vi skifter. Samme i dusjen. Noen skifter inne på toalettet mens andre kler helt av seg i garderoben. Litt opp til hver enkelt :P

Anonymous poster hash: d22f1...de3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at jeg må dusje sammen med andre i svømmehaller og slikt er grunnen til at jeg ikke drar. Har helt angst og noia for å dusje sammen med andre. Syns det er en uting. Jeg har masse arr og stygge merker på kroppen som jeg ikke ønsker at andre skal se.

Anonymous poster hash: 336c7...fe6
Skrevet

Jeg har ikke problem med å dusje naken. Og siden jeg liker jenter...så koser jeg meg riktig av å se andre jenter nakne..

Anonymous poster hash: 4153e...b04
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bor på østlandet, jeg er litt overvektig, og har ikke noe problem med nakenhet. Jeg dusjet naken etter gymtimen på skolen når jeg gikk på skolen, og jeg dusjer naken når jeg er i svømmehaller og etter å trent på treningssenter. Jeg er også naken i badstua når jeg er der.

Det kan føles litt ut som om om jeg er del av utrydningstruet art. :P

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke problem med å dusje naken. Og siden jeg liker jenter...så koser jeg meg riktig av å se andre jenter nakne..

Håper ikke du stirrer og viser det fordet da.

Creepy :|

• Liker 2
Gjest lillelarve
Skrevet

Jeg synes det er litt ubehagelig. Det er min kropp, og jeg føler at ikke alle skal se den,men samtidig er jo det litt rart da. Å være naken bør jo ikke være ubehagelig, men jeg tror det er sånn vi er skapt, bare.

Vi har ikke mye hår å skjule kroppen med, vi har mest bar hud og det får oss mennesker til å føle oss "utrygge" og sårbare. Det er jo ganske logisk egentlig. Et dyr med pels som blir helt barbert blir ofte litt usikker, og "skjemmes" på en måte. Ikke at det er helt samme greia, vi er jo skapt helt naken i forhold til dem, men vi dekker oss i klær for å beskytte kroppen, så.. Det føles litt rart og ubehagelig når vi er naken foran andre mennesker.

Jeg tror det ligger litt i vår natur å føle oss sårbare når vi er nakne. Men det er jo veldig individuelt og ligger en del i kulturen også, regner jeg med.

Uansett; hvorfor skal vi bry oss så mye om dette egentlig? Det er jo helt vanlig. Jeg tviler på at alle var komfortable naken for 50 år siden.

:-)

• Liker 3
Skrevet

Hvis du mener at det handler om Nord-Norge kontra Sør-Norge: Jeg opplevde at vel så mange var ukomfortable med å dusje felles da jeg bodde i nord som da jeg bodde i sør. Det er sikkert et kulturelt fenomen, men ikke et som er særlig forskjellig fra sted til sted i Norge. De færreste bryr seg voldsomt mye om det og lar det hindre dem i å oppsøke garderboer, men de fleste synes nok det er litt ubehagelig.

Anonymous poster hash: 17905...640

Mener ikke det handlet om sør kontra nord, jeg bare lurte på om det var tilfellet :)

Men dere som dekker dere til, synes dere at det er ubehagelig at andre ikke gjøre det samme?

Skrevet

Jeg dekker meg litt til iallefall, men om noen skulle se meg naken hadde det ikke vært krise. Går iallefall ikke på do for å skifte :P

Nå går jeg sykepleie på høyskolen, og da bruker vi "sykepleieruniform" noen dager i året. Der er en felles garderobe, og der står jenter og gutter og skifter sammen, uten å bry seg. Der er toalett rett ved siden av også, men ingen ser ut til å gidde å gå dit.

Anonymous poster hash: 6aa81...372
Skrevet (endret)

Jeg har ingen problemer med nakenhet. Det er de som har det som lager det til et problem, et problem som egentlig ikke bør eksistere.

Edit: Er nordnorsk om det har noe å si :)

Endret av Version 2.0
  • Liker 1
Skrevet

Jeg dusjer alltid naken og ublu, selv om kroppen min absolutt ikke er "perfekt". Jeg har merker etter svangerskap, og jeg har vært selvskader og har mye stygge arr. Men jeg dusjer alltid sammen med mine 2 jenter (etter en tur i svømmehallen) og jeg vil vise dem at det er helt naturlig, uansett hvordan man ser ut.

Jeg får noen nysgjerrige blikk, men bryr meg egentlig svært lite, jeg er meg, uansett merker og arr. For meg er det helt naturlig og jeg vil gjerne overføre dette til mine barn.

Men jeg har full respekt for dem som velger å dekke seg til. Synes igrunn det som oftest er de unge jentene som dekker seg til...

• Liker 1
Skrevet

Vi har ikke mye hår å skjule kroppen med, vi har mest bar hud og det får oss mennesker til å føle oss "utrygge" og sårbare. Det er jo ganske logisk egentlig. Et dyr med pels som blir helt barbert blir ofte litt usikker, og "skjemmes" på en måte. Ikke at det er helt samme greia, vi er jo skapt helt naken i forhold til dem, men vi dekker oss i klær for å beskytte kroppen, så.. Det føles litt rart og ubehagelig når vi er naken foran andre mennesker.

Nei, nei, NEI! Dette er antropomorfisme, eller menneskeliggjøring av dyr. Det er vi som har problemer med nakenhet, på grunn av tullete kulturelle, ofte religiøst betingede dyder. Ikke begynn å dra dyr inn i våre menneskeskapte fikseringer.

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

• Liker 2
Skrevet

Glad jeg ikke dusjer "sammen" med deg..

Skrevet

Jeg har ingen problemer med nakenhet, og jeg har også veldig få problemer knyttet til min egen kropp med tanke på selvbilde. jeg er verken perfekt eller et glansbilde men svinser naken titt og ofte i mitt eget hjem og er ganske rett på at kropper kommer i alle mulige utgaver så også i min utgave og det er en selvsagt ting med det. Jeg blir heller ikke ukomfortabel rundt andre nakne mennesker i slike naturlige settinger.

MEN selv om jeg er en voksen kvinne, med en trygghet innenbords på min egen kropp og nakenhet så ønsker jeg ikke å dusje sammen med en haug av ukjente mennesker.

Trygghet på egen kropp er en ting, intim grenser kan være en helt annen igjen. Enkelte ting foretrekker jeg å være alene med å gjøre, dusje er en ting, å gå på do er en annen. Jeg har ingen problemer med å gå på do heller, og synes det er den mest naturlige ting i verden men jeg velger å gjøre det alene.

Nå går ikke jeg på treningssenter og svømmehaller så for meg er ikke problemstillingen der sånn i praksis. Men jeg bryr meg veldig lite vedrørende hva andre gjør, altså om du ikke dekker deg til og er naken lengst mulig og mest mulig, om du bruker en ninja drakt i dusjen, om du dekker deg halvt eller helt til, det spiller ingen rolle for meg men hadde jeg godt i et svømmebasseng så hadde jeg som en voksen kvinne dekt meg til og det har for min del ikke noe med at jeg er utrygg, sliter med dårlig selvbilde men fordi jeg mener at min nakne kropp er en intim grense jeg ikke ønsker eller ser nødvendigheten med å vise alle andre mennesker.

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo trakassering. Jeg liker ikke tanken på at noen andre betrakter kroppen min. Hverken positivt eller negativt. Men om jeg absolutt måtte bli glodd på på den måten, ville jeg heller dusjet sammen med menn, enn å bli sett på av deg, da jeg selv liker menn, og ikke jenter.

Anonymous poster hash: d85d2...245

• Liker 1
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Skal kjøpe meg svær bag. Ta med ekstra skift og klut på treningssenteret, Vaske meg og skifte på toalettet, og dusje ordentlig når jeg kommer hjem. Så slipper jeg å tenke på dette.

Skrevet

Jeg dusjer alltid naken, enten jeg er i felles dusj eller alene. Jeg kjenner intet behov for å dekke meg til.

Jeg dusjer for å bli ren, jeg er ikke i dusjen for å se eller bli sett.

Hva andre gjør, er meg fullstendig knekkende likegyldig.

De får streve med sin nakenskrekk og sine komplekser for nakenhet så mye de gidder.

Men jeg reagerer kraftig på at noen argumenterer for at tildekking i dusj og garderobe bør være normen, og mener det er greit å trakassere dem som ikke har behov for å dekke seg til.

Anonymous poster hash: 1845b...288
  • Liker 1
Skrevet

Jeg dusjer alltid naken, enten jeg er i felles dusj eller alene. Jeg kjenner intet behov for å dekke meg til.

Jeg dusjer for å bli ren, jeg er ikke i dusjen for å se eller bli sett.

Hva andre gjør, er meg fullstendig knekkende likegyldig.

De får streve med sin nakenskrekk og sine komplekser for nakenhet så mye de gidder.

Men jeg reagerer kraftig på at noen argumenterer for at tildekking i dusj og garderobe bør være normen, og mener det er greit å trakassere dem som ikke har behov for å dekke seg til.

Anonymous poster hash: 1845b...288

Hvem mener det er greit å trakassere de som ikke dekker seg til :klo: Ingen i denne tråden som har ment det.

Men synes du høres vel overivrig ut til å være så likegyldig som du sier du er..

• Liker 1
Skrevet

selv takler jeg ikke helt å dusje naken sammen med andre, og unngår det alltid så langt det lar seg gjøre. og jeg har alltid følt meg ytterst ukomfortabel ved å dusje naken med andre. men det kommer nok mest av mitt lave selvbilde, fordi jeg alltid ble mobbet gjennom hele grunnskolen, og har alltid følt meg stor, og misslikt kroppen min ekstremt. fikk altid høre at jeg var feit og slik. selv om jeg var en av de minste liksom. og det henger igjen, og derfor liker jeg ikke å dusje sammen med andre naken. da skal det også sies at jeg føler meg ytterst ukomfortabel i tettsittende klær. jeg har aldri hatt den perfekte kropp. og fått masse stygge kommentarer og blikk av den grunn. og da er det kanskje heller ikke så rart at jeg er ukomfotabel med det?

logisk?

det handler nok mye om at en ikke føler en har den perfekte kroppen, og at mange er redde for hva andre tenker om seg, at ikke alle tørr å dusje nakne sammen med andre. samfunnet har gjort det slik at har du ikke den perfekte kroppen, så vil du raskt få lavt selvbilde. om du da ikke er den personen med høy selvtillit, og ikke kunne brydd deg mindre om hva folk tenker om det da så klart.

men gutter og jenter. vær som dere er. folk er skapt forskjellig, og jeg synes alle skal være som de er, og prøv å vær fornøyd med det. og jada. jeg vet det er vanskelig. klarer det ikke selv. men jeg synes alle skulle klart det fordi :)

Anonymous poster hash: b1d88...8e5
Skrevet

Eneste grunnen til at jeg dekker meg til, er av hensyn til andre. Kroppen fungerer er som den er, og jeg ser ikke poenget med å dekke meg til egentlig.

Hva slags hensyn mener du at du tar til andre ved å dekke deg til?

Jeg dusjer naken og jeg går naken mellom garderobe og dusj. De andre får ta hengepupper og valker som de vil og jeg ser heldigvis mange andre i svømmehallen min som tenker likt.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo trakassering. Jeg liker ikke tanken på at noen andre betrakter kroppen min. Hverken positivt eller negativt. Men om jeg absolutt måtte bli glodd på på den måten, ville jeg heller dusjet sammen med menn, enn å bli sett på av deg, da jeg selv liker menn, og ikke jenter.

Anonymous poster hash: d85d2...245

Jeg forstår ikke helt tankegangen her, og synes det virker som om du lider av homofobi. Man kan ikke vite hvilken legning andre tilfeldige mennesker har.

Si at du går inn i en garderobe, skifter, dusjer og kler på deg uten å vite noe om menneskene der. Har du blitt trakassert?

Hva hvis du vet at en person i garderoben er homoseksuell eller bifil, har du da blitt trakassert?

Hvis personen som var homoseksuell eller bifil så kroppen din naken men ikke ofret den en tanke, har du blitt trakassert?

Hvis en heteroseksuell person så kroppen din og syntes du var attraktiv, var det trakassering?

Jeg klarer ikke å forstå helt hvordan du kan kalle noe trakassering all den tid du ikke selv er klar over at noen betrakter kroppen din. Ut fra det du skriver, vil du da potensielt være trakassert hver eneste gang du skifter eller dusjer sammen med andre, selv om det ikke vil være noen teknisk forskjell på de gangene du mener du ble det, og de gangene du mener du ikke ble det. Jeg synes det er forvirrende.

Selv har jeg ingen problemer med verken å skifte eller dusje i fellesgarderobe, og jeg har heller ingen problemer med å se andre mennesker nakne. Om noen synes det er ille å se min nakne kropp, så er det selvsagt dumt for dem, men det er ikke god nok grunn for meg til å dekke meg til. Jeg sprader ikke akkurat rundt i rommet, og det er ikke vanskelig å snu seg bort dersom synet av en naken kropp skulle være så fryktelig frastøtende.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...