Gå til innhold

Tørr dere ikke dusje sammen?


MockingJay

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg titter eller stirrer på andre i fellesdusjer som en raring, men en ting jeg har lagt merke til er at det er kvinner i sin beste alder (type tidlig 20 årene) med de vakreste kroppene som virker mest usikker og dekker seg mest til.



Anonymous poster hash: cd9a7...bd9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man har så store problemer at man ikke greier å dusje foran andre, så er det på høy tid med time hos psykolog.



Anonymous poster hash: dc864...b01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på ungdomsskolen og barneskolen dusjet vi enten ikke, eller så dusjet vi med klær på! Men nå bryr jeg meg ikke lenger. Er i starten av 20 årene nå. Jeg bryr meg ikke hvordan andre ser ut nakne, så hvorfor skal de bry seg om meg :) men så klart, sprader jo ikke rundt og gnir meg inntil andre, men har heller ikke noe i mot å dusje naken eller skifte i garderoben. Nå pleier jeg som oftest å dusje hjemme etter treningen da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med nakenhet. Det er de som har det som lager det til et problem, et problem som egentlig ikke bør eksistere.

Edit: Er nordnorsk om det har noe å si :)

Samme her, er fra østlandet om det har noe å si.

For egen del er er jeg stolt av kroppen min, og har ingenting å skjule. Dersom noen skulle kjenne et ubehag av min nakenhet er det de som har et problem, ikke jeg. Dersom jeg har vasket håret pleier jeg som regel å bruke håndkledet til å tørke håret med etter at jeg har tørket kroppen, altså at jeg må gå naken. Probelm? Ikke i det hele tatt. Nakenhet er naturlig, så enkelt.

Sånn til informasjon: jeg ble også mobbet kraftig for kroppen min gjennom hele barne og ungdomsskolen, derfor har jeg tatt grep for å få den kroppen jeg føler meg vel i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hensyn mener du at du tar til andre ved å dekke deg til?

Jeg dusjer naken og jeg går naken mellom garderobe og dusj. De andre får ta hengepupper og valker som de vil og jeg ser heldigvis mange andre i svømmehallen min som tenker likt.

:heks:

Som mange skriver her, er det flere som synes at det er guffent med andres nakenhet. Og siden jeg ikke har noe problem med å slenge et håndkle rundt meg når jeg kommer ut av dusjen, så gjør jeg det.

Jeg dusjer selvsagt naken, "selv" i fellesdusjer, og håndklet dekker jo ikke mer enn det dekker, men jeg står ikke naken mens jeg tørker håret, eller går unødvendig mye frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Bryr meg ikke, selv om jeg har disse ræv og slapp mage etter fødselen for så lenge som 3 år siden :o. Det kommer nok heller aldri til å bli gjort noe med :P

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo trakassering. Jeg liker ikke tanken på at noen andre betrakter kroppen min. Hverken positivt eller negativt. Men om jeg absolutt måtte bli glodd på på den måten, ville jeg heller dusjet sammen med menn, enn å bli sett på av deg, da jeg selv liker menn, og ikke jenter.

Anonymous poster hash: d85d2...245

Er du 12 år eller? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Nei, nei, NEI! Dette er antropomorfisme, eller menneskeliggjøring av dyr. Det er vi som har problemer med nakenhet, på grunn av tullete kulturelle, ofte religiøst betingede dyder. Ikke begynn å dra dyr inn i våre menneskeskapte fikseringer.

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

Jeg tror det er en god blanding, jeg. :-) Og så tror jeg det er naturlig, og. Vi er så forskjellige, alle sammen også.

Men det er jo ikke rart at det føles litt ubehagelig å få av seg alle klærne foran folk; vi dekker oss jo til i klær hele tida. Det handler vel litt om hva vi er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn til informasjon: jeg ble også mobbet kraftig for kroppen min gjennom hele barne og ungdomsskolen, derfor har jeg tatt grep for å få den kroppen jeg føler meg vel i.

Dette var litt merkelig formulert. Det høres jo nesten ut som at du mener at mobberne hadde god grunn til å mobbe deg fordi det var noe feil med kroppen din, og at du i voksen alder har endret kroppen din på grunn av dette. Det høres også ut som at du mener dette gjelder alle med dårlig selvtillit og kroppsfølelse. Dersom man hadde en helt normal kropp og likevel ble mobbet i skoletiden er det ikke stort å gjøre med kroppen. Psyken kan fort også være såpass skakkjørt at selv den mest veltrente og modellpene kroppen vil føles nødvendig å dekke til i offentlige dusjer. Men fint for deg at du ordnet deg en finere kropp som gjorde at offentlig nakenhet med ett føltes greiere. Dessverre fungerer det ikke like greit for alle.

Anonymous poster hash: 89247...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt merkelig formulert. Det høres jo nesten ut som at du mener at mobberne hadde god grunn til å mobbe deg fordi det var noe feil med kroppen din, og at du i voksen alder har endret kroppen din på grunn av dette. Det høres også ut som at du mener dette gjelder alle med dårlig selvtillit og kroppsfølelse. Dersom man hadde en helt normal kropp og likevel ble mobbet i skoletiden er det ikke stort å gjøre med kroppen. Psyken kan fort også være såpass skakkjørt at selv den mest veltrente og modellpene kroppen vil føles nødvendig å dekke til i offentlige dusjer. Men fint for deg at du ordnet deg en finere kropp som gjorde at offentlig nakenhet med ett føltes greiere. Dessverre fungerer det ikke like greit for alle.

Anonymous poster hash: 89247...5e2

Snakket mer generelt. Men ok. Jeg jobbet både med meg selv (psyken) og sørget via dette og trening for å få meg et selvbilde og selvtillitt igjen. Det tok tid å kunne se seg selv i speilet å kunne si "jeg er fornøyd". Har man komplekser for egen kropp må man nesten fikse opp i problemet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg dusjer med andre, prøver jeg alltid å få plass i et hjørne, og står med ryggen mot de andre folkene. Tar også på meg håndkle så fort jeg kan, og skifter under dette. Ikke fordi jeg er flau over kroppen min, eller redd for å vise meg naken. Men jeg blir selv skikkelig ukomfertabel hvis det nakne damer sprader rundt uten å i det hele tatt prøve å dekke seg til.. Derfor dekker jeg meg til. Jeg kan ikke fordra synet av nakne damer som dusjer, og da vil jeg heller ikke at noen skal få det synet av meg.



Anonymous poster hash: 290b7...55e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt merkelig formulert. Det høres jo nesten ut som at du mener at mobberne hadde god grunn til å mobbe deg fordi det var noe feil med kroppen din, og at du i voksen alder har endret kroppen din på grunn av dette. Det høres også ut som at du mener dette gjelder alle med dårlig selvtillit og kroppsfølelse. Dersom man hadde en helt normal kropp og likevel ble mobbet i skoletiden er det ikke stort å gjøre med kroppen. Psyken kan fort også være såpass skakkjørt at selv den mest veltrente og modellpene kroppen vil føles nødvendig å dekke til i offentlige dusjer. Men fint for deg at du ordnet deg en finere kropp som gjorde at offentlig nakenhet med ett føltes greiere. Dessverre fungerer det ikke like greit for alle.

Anonymous poster hash: 89247...5e2

Nei, det er dessverre slik for meg. Jeg ble veldig mobbet for hvordan jeg så ut, selv om jeg i dag klarer å se at jeg var et helt normalt barn. Det at man blir mobbet betyr ikke at det var noe "hold" i det.

Den dag i dag sliter jeg med å se meg i speilet. Jeg kan ikke fordra utseendet mitt. Men min overlevelsesstrategi har heldigvis vært å dele selvbilde og selvfølelsen, så jeg har ingen problemer med stå opp for meg selv eller tale for 500 mennesker. Det gjør meg allikevel svært var kroppsmessig.

Og dette er noe som aldri kommer til å gå bort, jeg bare lært å leve med det. Uansett hvordan jeg har sett ut har jeg følt det på samme måten. Uansett hvor mange NM-medaljer jeg har tatt har følelsene for kroppen min vært de samme. Å fikse kroppen har aldri rettet opp i måten jeg ser på kroppen min på.

Derfor unngår jeg i det store og det hele offentlige dusjer. Det betyr dog ikke at jeg ikke kan dusje i en garderobe, men det er ikke noe jeg spesielt trives med eller liker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det handler nok mye om at en ikke føler en har den perfekte kroppen, og at mange er redde for hva andre tenker om seg, at ikke alle tørr å dusje nakne sammen med andre. samfunnet har gjort det slik at har du ikke den perfekte kroppen, så vil du raskt få lavt selvbilde. om du da ikke er den personen med høy selvtillit, og ikke kunne brydd deg mindre om hva folk tenker om det da så klart.

men gutter og jenter. vær som dere er. folk er skapt forskjellig, og jeg synes alle skal være som de er, og prøv å vær fornøyd med det. og jada. jeg vet det er vanskelig. klarer det ikke selv. men jeg synes alle skulle klart det fordi :)

Anonymous poster hash: b1d88...8e5

Desverre er samfunnet på vei til å bli slik (ikke perfekt kropp = lavt selvbilde), og derfor vil folk heller ikke vise seg naken foran andre. Problemer er bare at det gjør det som allerede er galt, enda verre.

Jo flere som dekker seg til, jo flere vil dekke seg til.

Man ender opp i en situasjon der de eneste nakne kroppene folk ser, er de i reklamen og på film. Ingen av de kroppene er naturlige. Derfor tror til og med de som har en flott kropp at den også er "feil", og man har en fin oppskrift på elendig kroppsbilde, angst, anoreksi, selvskading osv osv. Jeg er veldig glad jeg ikke er jente i dagens samfunn, jeg hadde gått rundt og vært konstant deprimert. :(

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har så store problemer at man ikke greier å dusje foran andre, så er det på høy tid med time hos psykolog.

Anonymous poster hash: dc864...b01

Den er jeg uenig i. Er jo naturlig at mange ikke føler seg vel naken, og at mange føler seg ukomfertabel med nakne mennesker rundt seg.

Anonymous poster hash: 290b7...55e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal være helt ærlig så liker jeg heller ikke å vise meg naken. Når jeg ser visse kvinner nakne føler jeg stort ubehag, fordi det er litt vanskelig å unngå å se det man helst ikke vil se. Noen vil kanskje tolke det helt feil, er ikke noe vondt ment! Jeg takler det bare ikke ..

edit : Jeg tenker ikke stygt om de som gjør det da :) Annser det som helt normalt og at det er meg som er litt spesiell.

Endret av blasé
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jeg uenig i. Er jo naturlig at mange ikke føler seg vel naken, og at mange føler seg ukomfertabel med nakne mennesker rundt seg.

Anonymous poster hash: 290b7...55e

Det er ikke naturlig, desverre er det blitt vanlig ja, men ikke naturlig. Nakenfrykt er en kulturell greie.

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis jeg skal være helt ærlig så liker jeg heller ikke å vise meg naken. Når jeg ser visse kvinner nakne føler jeg stort ubehag, fordi det er litt vanskelig å unngå å se det man helst ikke vil se. Noen vil kanskje tolke det helt feil, er ikke noe vondt ment! Jeg takler det bare ikke ..

edit : Jeg tenker ikke stygt om de som gjør det da :) Annser det som helt normalt og at det er meg som er litt spesiell.

Hva er det du helst ikke vil se? Valker? Du er klar over at det sannsynligvis ikke ville vært ubehagelig om du var mer vant til å se større variasjon i nakne kropper?

Naturister letter ikke på et øyelokk over valker, eller overvekt. Det er det de "hysteriske" som gjør.

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du helst ikke vil se? Valker? Du er klar over at det sannsynligvis ikke ville vært ubehagelig om du var mer vant til å se større variasjon i nakne kropper?

Naturister letter ikke på et øyelokk over valker, eller overvekt. Det er det de "hysteriske" som gjør.

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

Jeg mener jo ikke noe stygt i det, i det hele tatt.

Vet du hva, det er jeg faktisk helt enig med deg i. Jeg er kanskje en av de som noen vil kategorisere som hysterisk, og har absolutt godt av å bli mer vandt til alle mulige kropper. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er totalt likegyldig til nakenhet. Jeg dusjer etter trening og svømming, sammen med andre, og det gjør meg ingenting. Jeg er, som flere sier, i dusjen for å bli ren, ikke for å dømme andre. Og har tro på at de som befinner seg i dusjen sammen med meg heller ikke dømmer meg. Jeg sprader ikke lenger enn nødvendig og tar på meg undertøyet før sokkene.

(Off topic: Hørte en diskusjon på radioen om hva som irriterer folk på treningssenter. Den som kom på førsteplass var folk som tok på seg sokkene før trusa, og derfor blottla deler som man ikke ser selv engang :fnise: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...