Gå til innhold

Tørr dere ikke dusje sammen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke naturlig, desverre er det blitt vanlig ja, men ikke naturlig. Nakenfrykt er en kulturell greie.

Anonymous poster hash: 596d0...1b4

For meg og sikkert for mange andre er det nok ganske naturlig å ikke ville gå å vise fram private deler av kroppen. Ja, nakenhet er naturlig, men for meg er det ikke naturlig sammen med masse fremmedfolk. Og jeg vil si det er naturlig og IKKE ville se andre damer nakne heller. Men folk er jo forskjellige. Jeg blir ukomfertabel og irritert hvis folk sprader rundt naken mer enn de trenger. Ser ikke problemet med å slenge rundt seg håndkle når man kommer ut av dusjen.

Anonymous poster hash: 290b7...55e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du 12 år eller? :)

Ja :)

Anonymous poster hash: d85d2...245

Skrevet

Jeg forstår ikke helt tankegangen her, og synes det virker som om du lider av homofobi. Man kan ikke vite hvilken legning andre tilfeldige mennesker har.

Si at du går inn i en garderobe, skifter, dusjer og kler på deg uten å vite noe om menneskene der. Har du blitt trakassert?

Hva hvis du vet at en person i garderoben er homoseksuell eller bifil, har du da blitt trakassert?

Hvis personen som var homoseksuell eller bifil så kroppen din naken men ikke ofret den en tanke, har du blitt trakassert?

Hvis en heteroseksuell person så kroppen din og syntes du var attraktiv, var det trakassering?

Jeg klarer ikke å forstå helt hvordan du kan kalle noe trakassering all den tid du ikke selv er klar over at noen betrakter kroppen din. Ut fra det du skriver, vil du da potensielt være trakassert hver eneste gang du skifter eller dusjer sammen med andre, selv om det ikke vil være noen teknisk forskjell på de gangene du mener du ble det, og de gangene du mener du ikke ble det. Jeg synes det er forvirrende.

Selv har jeg ingen problemer med verken å skifte eller dusje i fellesgarderobe, og jeg har heller ingen problemer med å se andre mennesker nakne. Om noen synes det er ille å se min nakne kropp, så er det selvsagt dumt for dem, men det er ikke god nok grunn for meg til å dekke meg til. Jeg sprader ikke akkurat rundt i rommet, og det er ikke vanskelig å snu seg bort dersom synet av en naken kropp skulle være så fryktelig frastøtende.

Ordla meg kanskje litt dumt. Det jeg mente var at jeg ikke liker tanken på at noen kanskje betrakter meg seksuelt. Men om jeg absolutt måtte velge mellom to onder, ville jeg heller at menn skulle sett på meg, enn jenter. Da jeg er jente selv, og ikke liker jenter. Men selvfølgelig. Ingen av situasjonene er ønskelige.

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg tør å dusje med andre, og jeg gjør det også. Men jeg synes det er ekstremt ubehagelig, noe som er litt rart siden jeg er litt ekshibisjonistisk egentlig, men det er rett og slett garderobesettingen som gir meg dårlige assosiasjoner til mobbing i garderoben på grunnskolen. Nå tror jeg ikke at fremmede mennesker kommer til å påpeke feil ved og latterliggjøre kroppen min i en offentlig garderobe, men den ubehagelige følelsen er vanskelig å bli kvitt. Så jeg er nok ikke den som lufttørker iallefall, for å si det slik.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke naturlig, desverre er det blitt vanlig ja, men ikke naturlig. Nakenfrykt er en kulturell greie. Anonymous poster hash: 596d0...1b4

Nei nå tøyser du godt du.. vi er faktisk født med en naturlig bluferdighet ang nakenhet, og denne bluferdigheten dukker opp i barn når de er ca 6-7 år gamle. Selv naturist familier som oppdrar barn i et nakent hjem og miljø og andre stammer og kulturer der nakenhet er mer naturlig enn her hjemme så kommer denne bluferdigheten til syne. Mennesker må læres opp til å ikke være bluferdige og således er det det som er kulturelt betinget. .

• Liker 2
Skrevet

Nei nå tøyser du godt du.. vi er faktisk født med en naturlig bluferdighet ang nakenhet, og denne bluferdigheten dukker opp i barn når de er ca 6-7 år gamle. Selv naturist familier som oppdrar barn i et nakent hjem og miljø og andre stammer og kulturer der nakenhet er mer naturlig enn her hjemme så kommer denne bluferdigheten til syne. Mennesker må læres opp til å ikke være bluferdige og således er det det som er kulturelt betinget. .

Helt enig. Jeg er selv oppvokst i en familie som er svært "frie", hvis jeg kan si det på den måten. Nakenhet har alltid vært så "naturlig" i min familie. Jeg for min del merket at jeg ble sjenert bare ved tanken allerede fra 5-6 års alder, og det er virkelig ikke noe jeg ble lært opp til. Hadde det virkelig vært så kulturelt betinget som man påstår så hadde jeg aldri hatt problemer med å vise meg naken for andre, det er ihvertfall sikkert.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Helt enig. Jeg er selv oppvokst i en familie som er svært "frie", hvis jeg kan si det på den måten. Nakenhet har alltid vært så "naturlig" i min familie. Jeg for min del merket at jeg ble sjenert bare ved tanken allerede fra 5-6 års alder, og det er virkelig ikke noe jeg ble lært opp til. Hadde det virkelig vært så kulturelt betinget som man påstår så hadde jeg aldri hatt problemer med å vise meg naken for andre, det er ihvertfall sikkert.

Mvh Yvonne :heiajente:

Ja jeg har stusset på det samme før for jeg også kommer fra en familie som hadde et ganske fritt hjem ang nakenhet, men jeg også kom til en alder der det var noe instinktivt i meg som sa at dette var en privat intim grense. Og barn som voksne må få lov til å ha sine intim grenser uten å tukle så mye med det eller tråkke over de for å lære barn at det er skal være naturlig.

og slik er det altså i alle kulturer og miljøer, bluferdighet vises hos barn selv om de blir oppdratt til det motsatte. Når forskning og ulike erfaringer på kryss og tvers av kulturer og miljøer kommer frem så gir både dine og mine erfaringer mer logikk en at nakenfrykt er opplært i alle fall.

• Liker 1
Skrevet

At folk er nakne er nå en ting. Men de trenger ikke stå med ene benet på gulvet å den andre på benken å flashe dåsa når de tørker seg. De trenger ikke sette seg på huk å hjelpe barnet å flashe både foran og bak. Og det går an å dekke seg til på tur til og fra dusjen. Å snu seg mot veggen ved nedentilvask.

Anonymous poster hash: 899d9...10a

Skrevet

Ordla meg kanskje litt dumt. Det jeg mente var at jeg ikke liker tanken på at noen kanskje betrakter meg seksuelt. Men om jeg absolutt måtte velge mellom to onder, ville jeg heller at menn skulle sett på meg, enn jenter. Da jeg er jente selv, og ikke liker jenter. Men selvfølgelig. Ingen av situasjonene er ønskelige.

Så du ønsker heller å skifte sammen med menn og være mer eller mindre garantert at noen betrakter deg seksuelt fremfor å skifte med kvinner i tilfelle en av dem eventuelt skulle vise seg å være lesbisk og betrakter deg seksuelt?

At folk er nakne er nå en ting. Men de trenger ikke stå med ene benet på gulvet å den andre på benken å flashe dåsa når de tørker seg. De trenger ikke sette seg på huk å hjelpe barnet å flashe både foran og bak. Og det går an å dekke seg til på tur til og fra dusjen. Å snu seg mot veggen ved nedentilvask.

Anonymous poster hash: 899d9...10a

Det går fint å se i veggen, inn i sitt eget skap eller ned i gulvet hvis man har så store problemer med å se nakne mennesker. Selvsagt trenger ikke folk å være påtrengende nakne, men jeg synes ikke at de eksemplene du har på noen måte er å «flashe seg».

• Liker 5
Skrevet

Jeg ser at angsten for egen nakenhet blandes sammen med å påberope seg å være plaget av andres nakenhet, selv om det egentlig er to forskjellige ting.

Angsten for egen nakenhet plager bare deg selv, mens det å kreve at andre dekker seg til av hensyn til deg, båndlegger andre på en måte som jeg finner helt uakseptabel.

Det kan da ikke være så vanskelig å la være å glo dersom du synes at andres nakenhet er ufyselig.

Anonymous poster hash: 1845b...288
  • Liker 5
Skrevet

De vanligvis strenge kulturelle reglene om nakenhet/påkleddhet og menneskets sterke tendens til å absorbere disse (konformitet) gjør det svært vanskelig for ikke å si umulig å tallfeste hvor mange som egentlig er instinktivt bluferdige.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bluferdighet

Så det er ingen fasit

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Ja jeg har stusset på det samme før for jeg også kommer fra en familie som hadde et ganske fritt hjem ang nakenhet, men jeg også kom til en alder der det var noe instinktivt i meg som sa at dette var en privat intim grense. Og barn som voksne må få lov til å ha sine intim grenser uten å tukle så mye med det eller tråkke over de for å lære barn at det er skal være naturlig.

og slik er det altså i alle kulturer og miljøer, bluferdighet vises hos barn selv om de blir oppdratt til det motsatte. Når forskning og ulike erfaringer på kryss og tvers av kulturer og miljøer kommer frem så gir både dine og mine erfaringer mer logikk en at nakenfrykt er opplært i alle fall.

Hvordan vet du at det var et naturlig instinkt?

Du har blitt påvirket av andre deler av kulturen enn bare foreldrene dine. På et punkt som barn/ung blir venner f.eks. viktigere, og så har man jo alt man får inn gjennom media osv. Etterhvert som man skjønner mer om sex, og skjønner at det er knyttet med nakenhet, så kan nakenhet bli mer skambelagt. Ett år løper man naken gjennom vannsprederen uten å tenke over det, neste år leker man "I'll show you yours if you show me mine" med en litt større gutt og lærer at nakenhet er noe spesielt og at man må gjemme seg i skogen for å løfte skjørtet.

Nå leste jeg bare wiki-artikkelen som det ble linket til her, virker ikke som det er et spørsmål med et klart svar. Men det første jeg tenkte på var hvordan nakenhet i andre kulturer og tidsperioder har vært helt annerledes enn det er nå, som f.eks. blant de gamle romerne eller i noen stammer i Afrika, og tenker at det er ganske kulturelt betinget.

Også når jeg leser om dusjing etter gymmen og snakker med venner som er lærere på barneskolen. På barneskolen dusjet vi alle sammen og hoppet og danset rundt i garderoben nakne. På ungdomsskolen begynte et par jenter å dusje i "lærerdusjen", men de var i mindretall. Men nå til dags er det visst vanskelig å få selv de på barneskolen til å dusje etter gymmen. Det virker som det har skjedd noe, seksualiseringen av samfunnet og kroppshysteriet har kanskje begynt å påvirke jenter i yngre alder.

For å svare på tråden så har jeg ikke noe mot å være naken, eller se nakne mennesker i garderoben. Jeg drar gjerne på meg trusa før jeg plasserer rumpa på benken, føner håret eller stiller meg foran noen og bøyer meg ned, så jeg er vel kanskje litt påvirket av at jeg man liksom ikke skal blotte seg "for mye" for andre som har litt problemer med det.

• Liker 3
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det finnes ingen fasit på hvorvidt bluferdighet er biologisk eller kulturelt betinget. Som nevnt over her, så har folk i ulike kulturer og til ulike tider ulike forhold til nakenhet. 6-7-års alder er også den alderen da småbarnsalderen er over, barna begynner på skolen, og blir generelt mer bevisste på samfunnet rundt seg. Så at det finnes en naturlig bluferdighet, uavhengig av kultur og tid, er høyst diskutabelt.

• Liker 3
Skrevet

jeg hater å vise meg naken og hater nakne mennesker. Må jeg oppsøke psykolog fordet? eh...

• Liker 1
Skrevet

jeg hater å vise meg naken og hater nakne mennesker. Må jeg oppsøke psykolog fordet? eh...

Hvis du snakker om faktisk hat for nakenhet så vil jeg si ja, du burde prøve å snakke med noen om det.

Anonymous poster hash: 9cc0b...8f6

Anonymous poster hash: 9cc0b...8f6

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg ser at angsten for egen nakenhet blandes sammen med å påberope seg å være plaget av andres nakenhet, selv om det egentlig er to forskjellige ting.

Angsten for egen nakenhet plager bare deg selv, mens det å kreve at andre dekker seg til av hensyn til deg, båndlegger andre på en måte som jeg finner helt uakseptabel.

Det kan da ikke være så vanskelig å la være å glo dersom du synes at andres nakenhet er ufyselig.

Anonymous poster hash: 1845b...288

Og det samme kan absolutt sies andre veien også. Jeg ser at både ts og andre her i tråden føler en ekkel stemning, blir pinlig berørte, føler seg flau over at andre dekker seg til eller surrer et håndkle rundt seg selv. Jeg er helt enig med deg at man bestemmer kun over sin egen kropp og om andre er nakne eller dekkes seg til er en ikke-sak nettopp fordi man kan bestemme hva man selv skal gjøre men folk som ikke dekker seg til har ingen grunn til å føle ekkel stemning fordi ikke alle gjør det samme som de, de kan også slutte å glo på folk sine håndklær.. Verre er det strengt tatt ikke.

De vanligvis strenge kulturelle reglene om nakenhet/påkleddhet og menneskets sterke tendens til å absorbere disse (konformitet) gjør det svært vanskelig for ikke å si umulig å tallfeste hvor mange som egentlig er instinktivt bluferdige.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bluferdighet

Så det er ingen fasit

Og hvordan kan du skrive at det ikke finnes noe fasit på dette når det var deg jeg siterte når du mente så bastant at nakenfrykt er en kulturell greie?? Vet du ikke hva du selv mener, eller har du en fasit og når jeg korrigerer den en smule og et helt brød så mener du plutselig at det ikke eksisterer en fasit? Eller hva mener du egentlig?

Hvordan vet du at det var et naturlig instinkt?

Du har blitt påvirket av andre deler av kulturen enn bare foreldrene dine. På et punkt som barn/ung blir venner f.eks. viktigere, og så har man jo alt man får inn gjennom media osv. Etterhvert som man skjønner mer om sex, og skjønner at det er knyttet med nakenhet, så kan nakenhet bli mer skambelagt. Ett år løper man naken gjennom vannsprederen uten å tenke over det, neste år leker man "I'll show you yours if you show me mine" med en litt større gutt og lærer at nakenhet er noe spesielt og at man må gjemme seg i skogen for å løfte skjørtet.

Nå leste jeg bare wiki-artikkelen som det ble linket til her, virker ikke som det er et spørsmål med et klart svar. Men det første jeg tenkte på var hvordan nakenhet i andre kulturer og tidsperioder har vært helt annerledes enn det er nå, som f.eks. blant de gamle romerne eller i noen stammer i Afrika, og tenker at det er ganske kulturelt betinget.

Også når jeg leser om dusjing etter gymmen og snakker med venner som er lærere på barneskolen. På barneskolen dusjet vi alle sammen og hoppet og danset rundt i garderoben nakne. På ungdomsskolen begynte et par jenter å dusje i "lærerdusjen", men de var i mindretall. Men nå til dags er det visst vanskelig å få selv de på barneskolen til å dusje etter gymmen. Det virker som det har skjedd noe, seksualiseringen av samfunnet og kroppshysteriet har kanskje begynt å påvirke jenter i yngre alder.

For å svare på tråden så har jeg ikke noe mot å være naken, eller se nakne mennesker i garderoben. Jeg drar gjerne på meg trusa før jeg plasserer rumpa på benken, føner håret eller stiller meg foran noen og bøyer meg ned, så jeg er vel kanskje litt påvirket av at jeg man liksom ikke skal blotte seg "for mye" for andre som har litt problemer med det.

Når jeg var 6-7 år gammel så tenkte jeg ikke over sex, og jeg tenkte ikke over at en naken kropp har noe med sex å gjøre, jo da jeg så programmet med Trond Viggo T, med tau stumpene og viste sikkert om bier og blomster, men "en naken kropp=sex" det tenkte jeg ikke verken da eller i dag.

Folk her i denne tråden ser ut som at dere/de mener at vi har et mer skambelagt samfunn i dag kontra tidligere ang nakenhet, hvordan er det mulig for noen å trekke den konklusjonen aner jeg virkelig ikke.. Lever vi på samme klode?

Vi sender nakenbilder på snapchat, 100 vis av ungdommer sender søknad om å få være med på "paradis hotel", vi har penis atlas, puppe atlas, vagina atlas og alle andre mulige tenkelige atlas som handler om ulike kropper. Og det er ikke bare "perfekte" folk som viser hud heller, ca 30 minutter etter ff hadde lagt ut sitt berømte bilde skulle plutselig hele og halve Norge legge ut bilde av sine mager, celluitter og muffintopper.. På tors/fre/lørdags kveld så ser du ikke annet enn korte mini topper og bare bein, uansett hvordan folk ser ut og nå snakker vi om på vinterstid.

Sannheten er at vi i dag er nakne, kler av oss og mange spør seg om hvorfor?

Det er ikke blitt mer nakenfrykt i samfunnet enn før i romertiden f.eks. Men på tross av gallerier på nett av peniser, pupper, vaginaer og "my body" så er unge mennesker som vokser opp fortsatt bluferdige.

Og urbefolkning som ikke har internett, som ikke går på skole, som ikke har magasiner og Cubus reklamer på tv, som ikke har et over seksualisert samfunn selv her har de strenge "ikke stirre" regler innad i deres kultur som de blir lært opp til helt i fra de er små

Som den øs­terrikske atferdsforskeren Irenäus Eibl-Eibesfeldt i sin tid bemerket, hadde kvinnene hos sør­ameri­kanske yanomami-indianere bare en tynn hyssing rundt livet. Men hvis de ble tvunget til å ta av seg hyssingen, reagerte de like bluferdig som hvis en kvinne i Vesten ble tvunget til å kle av seg. Noen av mennene i yanomamistammen binder fortsatt opp ­penis i forhuden, men hvis båndet glir ned, blir de uhyre forlegne. http://illvit.no/klaus-wilhelm/nakne-folk-er-ogsa-bluferdige-2

Bluferdighet finnes i oss naturlig, like naturlig som nakenhet, men hvordan den kommer til synet er det forskjeller rundt, på samme måte som det er forskjeller for de ulike kulturene og tidene..

Det finnes ingen fasit på hvorvidt bluferdighet er biologisk eller kulturelt betinget. Som nevnt over her, så har folk i ulike kulturer og til ulike tider ulike forhold til nakenhet. 6-7-års alder er også den alderen da småbarnsalderen er over, barna begynner på skolen, og blir generelt mer bevisste på samfunnet rundt seg. Så at det finnes en naturlig bluferdighet, uavhengig av kultur og tid, er høyst diskutabelt.

Og diskuterer gjør vi, jeg siterte en bruker som skrev at nakenfrykt (hva nå enn som menes med det) er en kulturell innlært ting som har blitt mer vanlig i dette samfunnet noe jeg mener er riv ruskende galt. Selv i tidligere tider har mennesket dekket seg til, dette med at det liksom er et nytt fenomen som er blitt vanlig fatter jeg ikke hvor folk tar fra, mitt poeng.. Ateister er like bluferdige som religiøse, kvinner er generelt mer bluferdige enn menn, og unge mennesker tilsvarende mer bluferdige enn barn og eldre mennesker. Men bluferdighet er der, uavhengig av kultur, tid, sted og land. Bluferdigheten kommer til utrykk forskjellig både individuelt og kulturelt, alt i fra naturister, ekshibisjonist, de som er trygge på kroppen sin og har god selvtillit men mener dusjing og naken kropper er privat, til de som har dårlig selvtillit rundt sin egen kropp, det er både rett og sant, men dette "nakenfrykt er fæle nye greier" det biter jeg ikke på og det er svært diskutabelt ja!

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Nå dusjer jeg hjemme og ikke på treningssenteret da men. Om jeg er i en svømmehall og dusjer har jeg ingen problemer med å dusje naken selv om det er andre tilstede. Jeg tenker aldri over hvordan andre ser ut og tror ikke noen bryr seg noe særlig om min kropp heller.

• Liker 2
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet (endret)

Når jeg var 6-7 år gammel så tenkte jeg ikke over sex, og jeg tenkte ikke over at en naken kropp har noe med sex å gjøre, jo da jeg så programmet med Trond Viggo T, med tau stumpene og viste sikkert om bier og blomster, men "en naken kropp=sex" det tenkte jeg ikke verken da eller i dag.

Folk her i denne tråden ser ut som at dere/de mener at vi har et mer skambelagt samfunn i dag kontra tidligere ang nakenhet, hvordan er det mulig for noen å trekke den konklusjonen aner jeg virkelig ikke.. Lever vi på samme klode?

Vi sender nakenbilder på snapchat, 100 vis av ungdommer sender søknad om å få være med på "paradis hotel", vi har penis atlas, puppe atlas, vagina atlas og alle andre mulige tenkelige atlas som handler om ulike kropper. Og det er ikke bare "perfekte" folk som viser hud heller, ca 30 minutter etter ff hadde lagt ut sitt berømte bilde skulle plutselig hele og halve Norge legge ut bilde av sine mager, celluitter og muffintopper.. På tors/fre/lørdags kveld så ser du ikke annet enn korte mini topper og bare bein, uansett hvordan folk ser ut og nå snakker vi om på vinterstid.

Sannheten er at vi i dag er nakne, kler av oss og mange spør seg om hvorfor?

Spør du Freud så hadde du nok mer eller mindre ubevisst plukket opp en del mer om sex enn du tror innen du var 7 altså ;)

Det å påstå at man ikke ble påvirket av noe fordi man ikke visste eller husker at man ble påvirket av noe er uansett et veldig svakt argument - og det er jo nettopp når det er sånn påvirkningen fungerer at man føler det er noe "naturlig" eller "instinktivt". Hadde du husket klart som dagen den gangen noen pekte og lo og du skjønte at man ikke skal vise rumpa og aldri gjorde det igjen, så hadde du ikke kalt det instinktivt i utgangspunktet.

Jeg synes forøvrig det er merkelig at du mener du ikke visste noe innen du var 6-7, det var mange som begynte å skjønne at det var noe med dette her sex-greiene i min barnehage. Men det er ikke viktig.

Jeg har aldri brukt ordet nakenfrykt, og mye av det du ramser opp som dagens hylling av nakenhet er jo bare seksualisering av samfunnet, som igjen er med på å gjøre nakenhet til noe seksuelt. Som jo var mitt poeng. Vi er ikke redde for avkledde mennesker, men vi hyller det som et sexobjekt.

Et penisatlas fra eller til er ikke akkurat det samme som at romerne vandrer rundt nakne, bader sammen hele bygda og bedriver sport med kuken klaskende mot låret. Det gjør oss ikke mer nakne i dag at folk sender sexy snapchat-bilder. For jeg snakker om nakenhet, at man kan gå rundt med puppene på vift som om det var ingenting. Jeg snakker ikke om å gå rundt med puppene i en push-up BH klemt inn i en lårkort kjole - ser du ikke forskjellen? Ser du ikke at det er to helt forskjellige forhold til å det å kle av seg? Dagens samfunn krever mye seksualisert nakenhet, men det går på bekostning av annen nakenhet som ikke er seksuell - fordi nakenhet er så tett knyttet til sex i dag at det nærmest begynner å bli forvirrende med ikke-seksuell nakenhet. Ingen reagerer på pupper som tyter ut av korsett-toppen, men offentlig amming kan plutselig være støtende eller rart. Jeg kan ikke bade naken med kollegene mine på kick off når jeg har glemt bikinien, for stripper jeg foran dem så gjør jeg en nærmest seksuell handling og ber om seksuell oppmerksomhet.

Det at noen bare trenger en hyssing for å føle seg "kledd", imens andre steder og tider i historien så ble man brydd om noen så en naken ankel, er jo bare enda et bevis på at det er kulturelt betinget. Jeg skal ikke avvise at det finnes noe medfødt i mennesket heller altså, men det er kanskje ikke det som er det mest vesentlige.

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 3
Skrevet

Jeg leste for en stund siden at det dusjes med bikini og at ungdom helst vil droppe fellesdusjen, og ofte gjør det.

Blir ikke kroppsbildet helt merkelig om man aldri ser en naken kropp? Enste kroppene man ser er de i blader som er redigerte. Det må jo skape et helt skrudd bilde av kropp?

Tror det er sunt at ungdom får se andre nakne, virkelige kropper. Både ungdom på sin egen alder og eldre mennesker.

Ja til naturlig nakenhet altså!

Da jeg gikk på barne/ungdomskolen/videregående var det aldri et tema å dusje i bikini eller droppe dusjen etter gym. Vi hadde riktignok en egen dusj man fikk lov å bruke om man hadde mensen, men kan ikke huske at den ble brukt noe særlig.

Tror det ikke henger sammen med hvor man kommer fra, men mer med alder (da ser jeg bort i fra de som enkeltvis har store komplesker for egen og andres nakenhet).

Mitt inntrykk er at det er jenter på type 18-19 som har utviklet en kollektiv angst for fellesdusjen. Hva det kommer av vet jeg ikke, om det er slik at noen har begynt å dekke seg til og så følger de andre etter, og tilslutt oppfattes fellesdusjen som den store skrekken for alle? Eller om jentene i denne alderen er så usikre på sin egen kropp og har så store komplekser (enten av mangel på virkelig nakenhet eller et kollektivt kompleks av noe slag) at de ikke orker fellesdusjen?

Var på et kurs med en del yngre jenter for noen måneder siden (jeg var den eneste nærmere 30 - resten av jentene var rundt 18-19). I kurset inngikk en god del hard fysisk aktivitet. Etter den fysiske delen skulle det være noen timer med teori. Jeg var den eneste som dusjet etter den fysiske delen. Alle hadde blitt skikkelig svette. Alle de yngre jentene skiftet i smug, gjemte seg så godt de kunne, og kledde på seg rent tøy utenpå svette kropper. De ville heller gå med gammel svette enn å dusje i fellesdusjen. Jeg ble rett og slett sjokkert.

Skrevet

For min del kommer det litt ann på situasjonen.

På treningssenteret dusjer jeg aldri, drar heller hjem. Dette er fordi folk dekker seg svært til i garderoben der jeg trener, og når de andre tilsynelatende har problemer med å være nakne der så blir det rart for meg også.

I svømmehallen merker jeg at et fåtall bryr seg. Og da bryr jeg meg heller ikke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...