Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

En prest jobber mer med medmenneskelig relasjoner enn med sitater fra bibelen og det er ikke mange som holder det gamle testamentet tett inntil sitt bryst og leker misjonærer. De møter mennesker i sorg og glede, det skal en sterk personlighet til for å bidra med trøst når man møter sørgende. Står respekt av det, men så har jeg bare møtt ok prester, både kvinnelige og mannlige.

Kopierer det Alvina sier her. Jeg kjenner en prest eller to, og hun er aldeles ikke noen fordomsfull grinebiter. Heller litt lei av at folk har fordommer mot henne bare fordi hun er prest. Hun er som oss andre, bare med en ganske annerledes og altoppslukende jobb.

Hvis jeg skulle datet en prest og det ble seriøst, så ville jeg bekymret meg mer for framtidig familieliv som blir styrt av jobben hans. Jobbe søndager, helligdager, kvelder. Alltid være parat og måtte rykke ut på kort varsel til f.eks. ulykker og uventede dødsfall og familier i sorg. Enormt arbeidspress og skifte mellom sorg og glede, gå rett fra begravelse til bryllup så å si. Mangel på prester, vakante stillinger, som fører til mer arbeidspress på de som er ansatt i soknet. Dårlig betaling (det er virkelig meningen at de skal få sin lønn i himmelen), og i mange tilfeller boplikt i en gammel og dårlig isolert prestebolig.

En teologistudent som kanskje ikke skal jobbe som menighetsprest derimot, det hadde jeg ikke vært bekymret for.

Anonymous poster hash: fdbc9...289

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopierer det Alvina sier her. Jeg kjenner en prest eller to, og hun er aldeles ikke noen fordomsfull grinebiter. Heller litt lei av at folk har fordommer mot henne bare fordi hun er prest. Hun er som oss andre, bare med en ganske annerledes og altoppslukende jobb.

Hvis jeg skulle datet en prest og det ble seriøst, så ville jeg bekymret meg mer for framtidig familieliv som blir styrt av jobben hans. Jobbe søndager, helligdager, kvelder. Alltid være parat og måtte rykke ut på kort varsel til f.eks. ulykker og uventede dødsfall og familier i sorg. Enormt arbeidspress og skifte mellom sorg og glede, gå rett fra begravelse til bryllup så å si. Mangel på prester, vakante stillinger, som fører til mer arbeidspress på de som er ansatt i soknet. Dårlig betaling (det er virkelig meningen at de skal få sin lønn i himmelen), og i mange tilfeller boplikt i en gammel og dårlig isolert prestebolig.

En teologistudent som kanskje ikke skal jobbe som menighetsprest derimot, det hadde jeg ikke vært bekymret for.

Anonymous poster hash: fdbc9...289

Man har ikke plikt til å bo i tjenestebolig. Ordningen skal dessuten avvikles.

Anonymous poster hash: 34c90...579

• 12 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Teethgrinding skrev (På 24.1.2014 den 20.52):

Jeg ville faen meg aldri tatt i en prest. Jævla møkkafolk. De har virus i hjernen og viser totalt manglende dømmeevne, for ikke å nevne kritiske tenkning.

Jeg ville faktisk heller dødd enn å være kjæreste med en prest. Den éneste muligheten hadde vært at vedkommende etter lange diskusjoner til slutt måtte gi tapt for mine logiske resonnementer og følgelig mistet tro i sin helhet. #vond smak i munnen.

Anonymkode: 4c665...15d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med en prest. Og det var jævlig. Han var, rett og slett, super-deprimert. I tillegg utnyttet han meg økonomisk!!!!

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobba med mange prester. De fleste er ikke super kristne. Og hvert fall ikke de unge jeg har jobba med. De er veldig åpne. 

Anonymkode: 02504...5c1

Skrevet
Alice123 skrev (På 25.1.2014 den 13.14):

... jeg ønsker blant annet ikke å gifte meg i kirken eller døpe eventuelle barn i kirken, men jeg går ut i fra at en prest ønsker det.

Da nytter det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Skal du date en som tror på engler og englefjær, gå på vannet og ligge død i tre dager for å så kvikne til.........? Ok, deg om det. 

Anonymkode: f5f61...6d4

Skrevet

Tror ikke jeg hadde latt det stoppe meg, men hadde nok føltes litt rart og kanskje litt morsomt å date en med fundamentalt ulikt syn som meg på selve universets og menneskers opprinnelse. En religiøs person ville vært min rake motsetning på ganske grunnleggende ting.

AnonymBruker
Skrevet
Frk.K skrev (På 24.1.2014 den 11.45):

Ikke alle prester er super religiøse.. :P

Venninen min er prest, digger Harry Potter og drager. Hun har hatt sex før ekteskapet med han hun nå er gift med ( også  prest) og forsvarer LBGT og kvinners sine rettigheter på sin hals. Jeg digger henne 

Anonymkode: 21a4a...457

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (37 minutter siden):

Tror ikke jeg hadde latt det stoppe meg, men hadde nok føltes litt rart og kanskje litt morsomt å date en med fundamentalt ulikt syn som meg på selve universets og menneskers opprinnelse. En religiøs person ville vært min rake motsetning på ganske grunnleggende ting.

Tror du alle prester fornekter Big Bang og evolusjonsteorien? De er like forskjellige som andre folk. Noen stokk konservativt bibeltro, og mange mer åpne.

Min mann er superintelligent. Sånn Mensa-smart. Han har 10 års høyere utdanning. Liker å studere, og syns teologi er spennende. Men påberoper seg aldri noen fasit.

Han jobber som prest, og elsker det. Mest fordi han elsker å møte folk når det virkelig er krise i livet. Han er alltid der når noen trenger hjelp. 

Jeg er mer tvilende. Tenker "hva vet vel jeg?" Føler meg mye mer hjemme på en pub enn i kirka. Vi diskuterer ofte, og han liker mine synspunkter. Det hender han tar med ting jeg har sagt i prekener. Aldri, og vi har vært sammen lenge, har han fått meg til å føle at jeg tar feil.

Jeg jobber innen et helt annet felt. Er med i kirka kanskje annenhver julaften. Barna våre det samme. De regner seg ikke som kristne, men er veldig reflekterte unge voksne. Han tar dem med i pridetog hvert år, og har aldri prakket religion på dem.

Vi hadde sex på andre date, og bodde sammen før vi giftet oss. Drikker alkohol når vi vil. Bedre mann finnes ikke!

Håper ihvertfall ts gav han en sjanse😊

Anonymkode: a3e1a...e31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget med å dra opp en så gammel tråd er?

Anonymkode: a2e33...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2014 den 11.21):

Jeg (26) har blitt bedt ut på date av en teologistudent, som snart er ferdig utdannet prest. Personlig er jeg ikke kristen, og føler dette er et klart tegn på at vi er veldig ulike... Likevel liker jeg han veldig godt, og vi har en veldig god kjemi!

Hva tenker dere? Er det noen her som har datet en prest?

Anonymous poster hash: f20fb...10a

Ikke en prest, men en som var veldig kristen i mine yngre dager. Det endte opp med litt klining, hvor jeg senere fikk beskjed at han ikke kunne gå videre pga  Jesus. Nei takk, ville aldri ha datet en prest, eller en som er religiøs, igjen. Jeg er såpass anti - religiøs (blitt med tiden), så får min del hadde det vært helt uaktuelt. Men det betyr jo ikke at det ikke vil passe for deg likevel. Kommer an på hvor påvirket du vil bli av religionen i hverdagen. Men generelt, så er det noe i at man bør ha litt felles verdisyn for å fungere greit. 

Anonymkode: f18d7...46a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2014 den 11.21):

Jeg (26) har blitt bedt ut på date av en teologistudent, som snart er ferdig utdannet prest. Personlig er jeg ikke kristen, og føler dette er et klart tegn på at vi er veldig ulike... Likevel liker jeg han veldig godt, og vi har en veldig god kjemi!

Hva tenker dere? Er det noen her som har datet en prest?

Anonymous poster hash: f20fb...10a

Min far er prest, min mor er ikke kristen. De har vært gift i 45 år nå ☺️ 

så lenge man kan respektere hverandre sin tro, så går det veldig bra. 

Anonymkode: 8abc5...a1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tråden er fra 2014! Hallo.

Anonymkode: 62790...524

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo ha like verdier selv om en er kristen og den andre ikke

Anonymkode: 43a42...673

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror du alle prester fornekter Big Bang og evolusjonsteorien?

Anonymkode: a3e1a...e31

Det har jeg ingen formening om. Men en prest som ikke fornekter «big bang» og evolusjonsteori er pr definisjon ikke kristne om de da ikke mener at «big bang» er selve skapelsesberetningen/første mosebok og at genesis 1:3 om å «la det bli lys» beskriver «big bang», i tråd med Georges Lemaitre. Evt om vedkommende er evangeliker og kreasjonist og tror på at jorden er 6000 år ung eller mer «intelligent design» troende.

Uansett hvordan kristen man er, så er det uansett en grunnleggende forskjell fra meg, som ville kunne gjort dating interessant. Om vedkommende har sex og drikker alkohol ser jeg ikke på som særlig interessant. Da syntes jeg selve den grunnleggende verdensanskuelsen er mer interessant.

Spørsmålet for min del blir om man leser bibelen som poesi og teologi, eller om man er bokstavtro kristen og leser bibelen som en historisk og «vitenskapelig» lærebok. Om det finnes mange prester i den første kategorien har jeg som sagt ingen formening om.

Spør du en tilfeldig kristen i Norge i dag, vil du merke at de færreste ser noen motsetning mellom troen sin og biologitimen. De fleste tenker at evolusjonen bare viser hvor fantastisk og finjustert Guds skaperverk faktisk er og skiller seg dermed helt grunnleggende fra meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...