Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ateist (er også utmeldt av statskirken), og har ingen problemer med å date en prest/teologistudent.

Det eneste problemet jeg kan se, er at vi måtte inngått kompromisser rundt ritualer... jeg ønsker blant annet ikke å gifte meg i kirken eller døpe eventuelle barn i kirken, men jeg går ut i fra at en prest ønsker det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært på date med en prest. En katolsk såndann... :)

Anonymous poster hash: dfd07...e20
Skrevet

Så lenge man heller ikke kan bevise at gud ikke finnes/ fullstendig forklaring på opprinnelsen, kan man heller ikke fremstille religiøse mennesker som gale.

Hvis mange tror på et flygende spaghettimonster, synes du de hadde vært litt tullete da?

Religion er en primitiv filosofi som forsøker å finne svar på årsaker ved å konstruere opp en gud, som ikke kan bevises. Man kan ikke bevise et negativ, så det blir et urimelig krav ovenfor andre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier ikke at et slik forhold er umulig. Men troen hos de fleste personlige kristne sitter såpass sterkt at man vil bli ulykkelig om man ikke deler troen med sin utkårede. At en prest tåler banning, lever et syndig liv, godtar alkohol osv. er mindre viktig. Det er mer detaljer som nødvendigvis ikke vil skape store problemer om man har forskjellige meninger om. Det er det fundamentale i kristendommen man gjerne trenger å dele. Man tror og får evig liv. Det gjør ikke partneren, det må være tungt og nesten umulig å bære.

Det er vel heller få som ønsker å tvangsfrelse noen. Verdien er lik null om man later som man tror. Det har ingen misjon.

Det får vel være opp til de enkelte. En god venn av meg er vaskeekte hedning, men har vært gift med en prest i mange år. Hvor dette med alkohol kommer inn i bildet skjønner jeg ikke. Det er ikke noe forbud mot alkohol i kirken.

Jeg forstår forøvrig ikke begrepet personlig kristen. Enten er man kristen, eller så er man det ikke. Man kan ikke være upersonlig kristen.

Anonymous poster hash: 34c90...579

Skrevet

Ser ikke problemet hvis han ikke skal bosette seg på et lite sted der du havner i rollen som prestefrue med dertilhørende plikter, kaffe, kaker og syklubb med menighetens kvinner og eldre menn...

Kanskje i gamle dager, men nå vil de færreste prester bo i en dårlig isolert gammel prestebolig. Hvis han respekterer deg og motsatt og religion ikke er duket for samtaleemne rundt frokostbordet tenker jeg det vil gå bra. Prester er forskjellige, men de fleste er gode medmennesker, andre bruker religion som maktmiddel.

Har aldri tenkt tanken på å date en prest, men har datet en prestesønn når jeg var ung. Ikke noe problem, måtte bare passe på å ikke bruke fy-ord når vi var hjemme hos foreldrene hans.

Gjest Celine*
Skrevet

Nei, ellers takk. Hadde slitt litt med å få følelser for noen som kjøper alt som ble skrevet i en eller annen bok for over 2000 år siden, hvorav en svært stor andel av den beviselig ikke viser seg å stemme. Dere som snakker så pent om fordømmelse, noen av de mest fordomsfulle menneskene er som kjent kristne.

• Liker 7
Skrevet

Jeg sier ikke at et slik forhold er umulig. Men troen hos de fleste personlige kristne sitter såpass sterkt at man vil bli ulykkelig om man ikke deler troen med sin utkårede. At en prest tåler banning, lever et syndig liv, godtar alkohol osv. er mindre viktig. Det er mer detaljer som nødvendigvis ikke vil skape store problemer om man har forskjellige meninger om. Det er det fundamentale i kristendommen man gjerne trenger å dele. Man tror og får evig liv. Det gjør ikke partneren, det må være tungt og nesten umulig å bære.

Det er vel heller få som ønsker å tvangsfrelse noen. Verdien er lik null om man later som man tror. Det har ingen misjon.

Presten tror ja, men vet ikke, men velger å tro. Det samme gjør ateisten. Begge tror og begge forholder seg trolig sikkert til menneskeverd og respekt.

Hvis presten er en troende, vil han ikke tro at ts havner i den evige ild, nettopp fordi han ikke vet. Han har bare valgt en retning som inngir trygghet for hans del.

Skrevet

En prest jobber mer med medmenneskelig relasjoner enn med sitater fra bibelen og det er ikke mange som holder det gamle testamentet tett inntil sitt bryst og leker misjonærer. De møter mennesker i sorg og glede, det skal en sterk personlighet til for å bidra med trøst når man møter sørgende. Står respekt av det, men så har jeg bare møtt ok prester, både kvinnelige og mannlige.

Kristendommen er for mange barnetro, og fundamentet til å tro på kjærlighet. Jeg er ikke personlig kristen, men stiller meg åpen, og skeptisk, men skeptisk fordi et maktmenneske kan misbruke sin rolle, men de er det vel færre av her i landet, håper jeg.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ellers takk. Hadde slitt litt med å få følelser for noen som kjøper alt som ble skrevet i en eller annen bok for over 2000 år siden, hvorav en svært stor andel av den beviselig ikke viser seg å stemme. Dere som snakker så pent om fordømmelse, noen av de mest fordomsfulle menneskene er som kjent kristne.

Det er et stadig tilbakevendende problem at dere som skal angripe kristendommen ikke skjønner at bokstavtro bibeltilbedelse kun forekommer hos ekstreme grupper, og at dere ikke har fått med dere:

1. at det gamle testamentet ikke er normgivende for kristne (det er det nye som gjelder).

2. at alle oppegående kristne er fullstendig klar over at det meste som står i bibelen er gjenstand for tolkning, og ikke leses som objektive historiske fakta.

3. at alle teologer er fullstendig klar over at det finnes historiske uoverensstemmelser i bibelen, og er utdannet til å bruke hele filosofihistorien til å fortolke budskapet uten å gjøre det til gjenstand for historisk korrekthet.

4. at tilstedeværelsen av enkelte små fanatiske bokstavtro sekter ikke er representative for kristendommen som helhet.

5. at de færreste kristne har behov for å "frelse" ikketroende.

6. at en tro er en tro, og ikke en postulering av en vitenskapelig sannhet.

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Men hadde han vært så fordømmende så hadde man jo ikke ville datet han heller. Man er ikke automatisk fordomsfull fordi man er kristen.

Gjest Celine*
Skrevet

Det er et stadig tilbakevendende problem at dere som skal angripe kristendommen ikke skjønner at bokstavtro bibeltilbedelse kun forekommer hos ekstreme grupper, og at dere ikke har fått med dere:

1. at det gamle testamentet ikke er normgivende for kristne (det er det nye som gjelder).

2. at alle oppegående kristne er fullstendig klar over at det meste som står i bibelen er gjenstand for tolkning, og ikke leses som objektive historiske fakta.

3. at alle teologer er fullstendig klar over at det finnes historiske uoverensstemmelser i bibelen, og er utdannet til å bruke hele filosofihistorien til å fortolke budskapet uten å gjøre det til gjenstand for historisk korrekthet.

4. at tilstedeværelsen av enkelte små fanatiske bokstavtro sekter ikke er representative for kristendommen som helhet.

5. at de færreste kristne har behov for å "frelse" ikketroende.

6. at en tro er en tro, og ikke en postulering av en vitenskapelig sannhet.

Men hadde han vært så fordømmende så hadde man jo ikke ville datet han heller. Man er ikke automatisk fordomsfull fordi man er kristen.

Alle kristne, vel, i dette tilfellet snakker vi om en prest, og han bruker x antall år på å studere disse skriftene. Skulle likt å møte den presten som sier at det som er nedskrevet ikke skal tolkes bokstavelig.

Er man ikke automatisk fordomsfull når man er kristen? Kanskje ikke, men i svært mange tilfeller er man det. Søsteren min har flere svært religiøse venninner, og to av dem kuttet henne ut da hun fikk samboer. Hun har også opplevd å bli kalt løs fordi hun har hatt samboere. Hadde selv en kristen kamerat som mente at jeg burde gifte meg fordi jeg hadde kjæreste da jeg var 18. Jeg har også til gode å møte noen som ikke fordømmer homofile, men altså, det kan være at de eksemplene jeg har møtt på og hørt om er særdeles ekstreme, men jeg tviler.

• Liker 5
Skrevet

Ingen overraskelse at denne tråden har sporet av. Men for å komme til saken, jeg har datet en prest, og jeg var den mest konservative av oss to. Fordommene var derimot mange fra folk rundt. Jeg kunne aldri datet et fordomsfullt menneske, som en del av ateistene her på forumet er.

Anonymous poster hash: bf956...3e6
  • Liker 5
Skrevet

Alle kristne, vel, i dette tilfellet snakker vi om en prest, og han bruker x antall år på å studere disse skriftene. Skulle likt å møte den presten som sier at det som er nedskrevet ikke skal tolkes bokstavelig.

Er man ikke automatisk fordomsfull når man er kristen? Kanskje ikke, men i svært mange tilfeller er man det. Søsteren min har flere svært religiøse venninner, og to av dem kuttet henne ut da hun fikk samboer. Hun har også opplevd å bli kalt løs fordi hun har hatt samboere. Hadde selv en kristen kamerat som mente at jeg burde gifte meg fordi jeg hadde kjæreste da jeg var 18. Jeg har også til gode å møte noen som ikke fordømmer homofile, men altså, det kan være at de eksemplene jeg har møtt på og hørt om er særdeles ekstreme, men jeg tviler.

Da har du ikke snakket med mange prester.... Jeg tror du skal jobbe litt for å finne en prest som bekrefter fordommene dine.

Jeg opplever ikke kristne som mere fordomsfulle enn andre. Rktig nok opplever jeg protestanter som litt mere sneversynte, men ikke fordomsfulle.

Gjest Celine*
Skrevet

Da har du ikke snakket med mange prester.... Jeg tror du skal jobbe litt for å finne en prest som bekrefter fordommene dine.

Jeg opplever ikke kristne som mere fordomsfulle enn andre. Rktig nok opplever jeg protestanter som litt mere sneversynte, men ikke fordomsfulle.

Merkelig at alle jeg har møtt som er kristne er svært konservative da. Har ikke noe behov for å snakke med en prest, men hvis jeg skulle få det, skal jeg spørre ham. ;)

• Liker 4
Gjest New_Girl
Skrevet

Kjenner veldig få kristne som oppfører seg slik. Faktisk bare en, men han er helt ekstrem også.

Min erfaring er at prester mer mye mindre fanatisk og bokstavtro enn resten av menigheten.

Men uansett, hadde denne presten som jeg hypotetisk sett skulle datet vært så hatefull og fordømmende så hadde jeg jo ikke datet han så det løser seg jo selv. Om det liksom skulle vært sånn at alle prester er sik du beskriver så hadde det ikke vært aktuelt.

Skrevet

For meg hadde det ikke fungert med en prest. Selvfølgelig kan han være en flott fyr på mange måter, men da jeg er ateist, vil det bli et problem.

De som er veldig religiøse lever i en helt annen verden enn jeg gjør. Finner religion ekstremt provoserende faktisk, så det å være sammen med en religiøs person hadde rett og slett ikke gått.

Prester gjør jo mye mer enn å be til gud og snakke om religion da. De må jo stille opp for folk som vil snakke om vanskelige ting. Og det står det respekt av, og det er en utrolig god egenskap.

Men igjen, det å være sammen med noen som har et helt annet syn på mennesket og verden og livet vi lever enn meg, det hadde jeg ikke klart. Dessuten skal visst ikke mine barn oppdras i verken kristen eller annen tro.

Hvis TS har et litt mildere syn på religion enn meg, så kan det jo kanskje fungere da :)

Anonymous poster hash: 590bf...a65
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Daenerys, mod.

Skrevet

Kunne egentlig ikke vært sammen med noen av en eller annen religion jeg.. Og kristne er jo verst. Følger en bok som har blitt skrivd av mennesker opp gjennom århundrene? Neitakk

Skrevet

Men dere.... "Prestefrue"?

Jeg ser det er nevnt flere ganger i tråden, og jeg ante ikke at "prestefrue"-tittelen fortsatt eksisterte (med alt det medfører).

Jeg har aldri tenkt på kona til presten som noe annet som "en dame som er gift med en fyr som jobber som prest", på samme måte som at nabodama er "en dame som er gift med en fyr som jobber som snekker".

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at alle jeg har møtt som er kristne er svært konservative da. Har ikke noe behov for å snakke med en prest, men hvis jeg skulle få det, skal jeg spørre ham. ;)

Det tror jeg ikke vil gå noe bra. For det første, hvis du har det hyggelig i en gruppe som også inneholder en prest, så vil du nok holde litt tilbake av frykt for å skape dårlig stemning. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man ikke skal kritisere livssyn som er utbredt, det er jo klin umulig å ekstrahere noe annet prinsipp bak det, da ville man også måtte si at man ikke skulle kritisere selvmordskulter, nazisme osv.

For det andre, så er det ikke slik at prester nødvendigvis går inn i diskusjoner hvor du har som mål å sette dem fast. De har nok vært ute for det før, og slutter bare å prate, om du kjører den misjonerende ateist-greia.

De fleste slike diskusjoner ender bare i heving av stemme, hersketeknikker, personangrep. Men for all del, du må gjerne trene krig med prester. De er nok godt trent i diverse måter å tåkelegge på. De har en litt mer intelligent tilnærming en de eldre, tradisjonelle, og til dels dumme menneskene de holder tjenester for. Jeg vil tro at mesteparten av den intellektuelle motoren går med til å finne måter å være apologet på. Hadde de vært tenkere, ville de funnet seg noe annet yrke. Kirken er ikke tolerant, og strukturen er hierarkisk, som mafia. Som en sykkelfelt, der den som snakker om doping spytter i suppen.

Kirken har et kjempeproblem i det at tilhørerene blir stadig eldre, medlemsgrunnlaget forsvinner. For å unngå kontroverser, for å være så åpen som mulig, så tilbys et liturgisk tilbud, men det dype innholdet skal siles ut. Kritikere og tenkere som kan skape konflikter, har ingen plass i kirken. Se bare på Einar Gelius. En som Gelius, kan skape nye identifiseringslommer for kristendom, og gi folk som har behov for å tro på en autoritær skaperskikkelse som gir deg evig liv, en ny havn. Kanskje også prester som røyker dop, eller har sexorgier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...