Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men dere.... "Prestefrue"?

Jeg ser det er nevnt flere ganger i tråden, og jeg ante ikke at "prestefrue"-tittelen fortsatt eksisterte (med alt det medfører).

Hmm. Hvordan blir det når presten er gift med en mann? Eller bare samboer med en mann? :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Celine*
Skrevet

Det tror jeg ikke vil gå noe bra. For det første, hvis du har det hyggelig i en gruppe som også inneholder en prest, så vil du nok holde litt tilbake av frykt for å skape dårlig stemning. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man ikke skal kritisere livssyn som er utbredt, det er jo klin umulig å ekstrahere noe annet prinsipp bak det, da ville man også måtte si at man ikke skulle kritisere selvmordskulter, nazisme osv.

For det andre, så er det ikke slik at prester nødvendigvis går inn i diskusjoner hvor du har som mål å sette dem fast. De har nok vært ute for det før, og slutter bare å prate, om du kjører den misjonerende ateist-greia.

De fleste slike diskusjoner ender bare i heving av stemme, hersketeknikker, personangrep. Men for all del, du må gjerne trene krig med prester. De er nok godt trent i diverse måter å tåkelegge på. De har en litt mer intelligent tilnærming en de eldre, tradisjonelle, og til dels dumme menneskene de holder tjenester for. Jeg vil tro at mesteparten av den intellektuelle motoren går med til å finne måter å være apologet på. Hadde de vært tenkere, ville de funnet seg noe annet yrke. Kirken er ikke tolerant, og strukturen er hierarkisk, som mafia. Som en sykkelfelt, der den som snakker om doping spytter i suppen.

Kirken har et kjempeproblem i det at tilhørerene blir stadig eldre, medlemsgrunnlaget forsvinner. For å unngå kontroverser, for å være så åpen som mulig, så tilbys et liturgisk tilbud, men det dype innholdet skal siles ut. Kritikere og tenkere som kan skape konflikter, har ingen plass i kirken. Se bare på Einar Gelius. En som Gelius, kan skape nye identifiseringslommer for kristendom, og gi folk som har behov for å tro på en autoritær skaperskikkelse som gir deg evig liv, en ny havn. Kanskje også prester som røyker dop, eller har sexorgier.

Som skrevet, jeg har ikke noe behov for å spørre en prest om det, men hvis jeg -en dag-, helt hypotetisk, skulle få ønske om det, kan jeg sikkert gjøre det for å få oppklart "fordommene" mine.

• Liker 2
Skrevet

Det tror jeg ikke vil gå noe bra. For det første, hvis du har det hyggelig i en gruppe som også inneholder en prest, så vil du nok holde litt tilbake av frykt for å skape dårlig stemning. Det er dette som er den egentlige grunnen til at man ikke skal kritisere livssyn som er utbredt, det er jo klin umulig å ekstrahere noe annet prinsipp bak det, da ville man også måtte si at man ikke skulle kritisere selvmordskulter, nazisme osv.

For det andre, så er det ikke slik at prester nødvendigvis går inn i diskusjoner hvor du har som mål å sette dem fast. De har nok vært ute for det før, og slutter bare å prate, om du kjører den misjonerende ateist-greia.

De fleste slike diskusjoner ender bare i heving av stemme, hersketeknikker, personangrep. Men for all del, du må gjerne trene krig med prester. De er nok godt trent i diverse måter å tåkelegge på. De har en litt mer intelligent tilnærming en de eldre, tradisjonelle, og til dels dumme menneskene de holder tjenester for. Jeg vil tro at mesteparten av den intellektuelle motoren går med til å finne måter å være apologet på. Hadde de vært tenkere, ville de funnet seg noe annet yrke. Kirken er ikke tolerant, og strukturen er hierarkisk, som mafia. Som en sykkelfelt, der den som snakker om doping spytter i suppen.

Kirken har et kjempeproblem i det at tilhørerene blir stadig eldre, medlemsgrunnlaget forsvinner. For å unngå kontroverser, for å være så åpen som mulig, så tilbys et liturgisk tilbud, men det dype innholdet skal siles ut. Kritikere og tenkere som kan skape konflikter, har ingen plass i kirken. Se bare på Einar Gelius. En som Gelius, kan skape nye identifiseringslommer for kristendom, og gi folk som har behov for å tro på en autoritær skaperskikkelse som gir deg evig liv, en ny havn. Kanskje også prester som røyker dop, eller har sexorgier.

Jeg tror jeg skjønner hvorfor prester unngår temaet i selskap med deg. Du har både feilaktige og rare oppfatninger av hva prester tenker, sier, mener og arbeider med, og du har feilaktige og rare oppfatninger om hva kristendom og kirke er.

Det du skriver om siling av det dypere innholdet er ikke riktig. Det er en tendens som til en viss grad kan sees i den norske kirke, som i beste fall omfatter et par millioner mennesker. Det er over en milliard kristne i verden.

Det er lurt å vite hva man snakker om.

Kirkerhistorien er dessuten full av kritikere som er anerkjent av kirken som kloke mennesker. Ikke alle ble fordømt i sin samtid heller.

Anonymous poster hash: 34c90...579

• Liker 1
Skrevet

Merkelig at alle jeg har møtt som er kristne er svært konservative da. Har ikke noe behov for å snakke med en prest, men hvis jeg skulle få det, skal jeg spørre ham. ;)

Du mener altså at alle prester tolker bibelen bokstavelig, men vil helst ikke spørre dem om det?

Det er veldig elementær teologi at bibelen skal fortolkes, og ikke leses bokstavelig. Det er bare de ekstreme sektene som er bokstavtro.

• Liker 1
Gjest Celine*
Skrevet

Du mener altså at alle prester tolker bibelen bokstavelig, men vil helst ikke spørre dem om det?

Det er veldig elementær teologi at bibelen skal fortolkes, og ikke leses bokstavelig. Det er bare de ekstreme sektene som er bokstavtro.

Jeg mener at det virker merkelig hvis de mener at det gamle testamentet ikke betyr noe, og at de sier det rett ut, som AB påpekte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener at det virker merkelig hvis de mener at det gamle testamentet ikke betyr noe, og at de sier det rett ut, som AB påpekte.

Kanskje det virker merkelig, men det betyr bare at du ikke har god nok detaljkunnskap. Det gamle testamentet er en historisk underlagsbok for kristendommen, og blir tidvis misbrukt (f. eks. i homofilidebatten der man bruker gammeltestamentlige referanser for at homofili er synd, men fortsatt legitimerer å spise svinekjøtt, samt mener man ikke skal isolere menstruerende kvinner som urene og lignende), men det har ingen egentlig betydning for kristendommen. Det er det nye testamente man bygger på. Loven i det gamle testamente er jødisk, og ikke en gang jødene følger den slavisk, utover de ultraortodokse (som de fleste jøder ikke er begeistrede for).

Alle oppegående teologer vet at bokstavtro bibellesning fører til uro og vanskeligheter. Men da snakker jeg ikke om frikirkepastorer (som ofte ikke har teologisk bakgrunn i det hele tatt).

• Liker 1
Skrevet

Jeg (26) har blitt bedt ut på date av en teologistudent, som snart er ferdig utdannet prest. Personlig er jeg ikke kristen, og føler dette er et klart tegn på at vi er veldig ulike... Likevel liker jeg han veldig godt, og vi har en veldig god kjemi!

Hva tenker dere? Er det noen her som har datet en prest?

Anonymous poster hash: f20fb...10a

Hva er problemet? Han er en mann. Det er da mange forhold hvor vi tror ulikt? Tror ikke prester er ulik andre på en date....dette skjønner jeg ikke

Anonymous poster hash: 4e849...c8c

Skrevet

Jeg er ikke særlig fordomsfull, og møter man andre med et åpent sinn er det ikke særlig duket for konflkter. Tror de fleste som studerer teologifag og leser andre deler av historien.

Hvis jeg skal svare på om jeg kunne vært sammen med en prest ville jeg svart et ærlig ja.

Men presten ville fått problemer når jeg sitter med gutta på brygga og går på brune barer. Jeg snakker med alle og har lett for å komme i prat med fremmede, men stort sett er jeg stille. Men brune kneiper og prestekone, tja...

Men hvis jeg måttet velge om jeg ville være gift med en prest eller en politimann ville jeg blitt stum.

Hvis alt det andre stemmer, betyr det vel ingenting at man har forskjellige oppfatninger hvis begge er voksne.

Skrevet

En dame jeg snakket med for ikke så lenge siden, var gift med en prest, og hadde vært det i mange år.

Hun var ateist, og medlem i human-etisk forbund, og han var naturlig nok kristen.

Gjensidig respekt for den andres religiøse ståsted, samt felles verdisyn er det som fungerte for dem.

Anonymous poster hash: ef114...82a
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke særlig fordomsfull, og møter man andre med et åpent sinn er det ikke særlig duket for konflkter. Tror de fleste som studerer teologifag og leser andre deler av historien.

Hvis jeg skal svare på om jeg kunne vært sammen med en prest ville jeg svart et ærlig ja.

Men presten ville fått problemer når jeg sitter med gutta på brygga og går på brune barer. Jeg snakker med alle og har lett for å komme i prat med fremmede, men stort sett er jeg stille. Men brune kneiper og prestekone, tja...

Men hvis jeg måttet velge om jeg ville være gift med en prest eller en politimann ville jeg blitt stum.

Hvis alt det andre stemmer, betyr det vel ingenting at man har forskjellige oppfatninger hvis begge er voksne.

Hvorfor kan du ikke være gift med en politimann??

Skrevet

Hvorfor kan du ikke være gift med en politimann??

Tja, kanskje jeg ville mistet par venner da...

Kunne vel vært gift med en pensjonert politimann kanskje :)

Skrevet

Tja, kanskje jeg ville mistet par venner da...

Kunne vel vært gift med en pensjonert politimann kanskje :)

Jeg forstår fortsatt ikke... er det slik at du og vennene dine er prinsipielt i mot politi (eller autoritetspersoner generelt)? Driver dere med ulovligheter? Har dere fordommer mot politifolk?

Skrevet

Jeg forstår fortsatt ikke... er det slik at du og vennene dine er prinsipielt i mot politi (eller autoritetspersoner generelt)? Driver dere med ulovligheter? Har dere fordommer mot politifolk?

Syns du det er så merkelig?

Jeg har også begrenset med respekt for politifolk som aksepterer å bruke vold/bøter/fengsling for hasjbruk. Halvparten av de jeg studerte med brukte hasj av og til. Hvordan kan man som ung da ha respekt for politiet? Poli-ti-KER TORPEDO.

Skrevet

Nei, jeg har respekt for fine menn og kvinner innenfor politiet. De har en drittjobb, det er tøft til tider.

Grunn nummer en til at jeg ikke ville vært sammen med en politimann er fordi jeg har sett for mange amerikansk actionfilmer der kona aldri kan planlegge, mannen er alltid på jobb. Så....

Skrevet

Nei, jeg har respekt for fine menn og kvinner innenfor politiet. De har en drittjobb, det er tøft til tider.

Grunn nummer en til at jeg ikke ville vært sammen med en politimann er fordi jeg har sett for mange amerikansk actionfilmer der kona aldri kan planlegge, mannen er alltid på jobb. Så....

Jeg kjenner en del politifolk, og det er en ganske stor forskjell på å være politi i Norge og å være politi i amerikansk film ;)

Det er en del som jobber turnus da, men det finner man jo i mange yrker.

Skrevet

Jeg kjenner en del politifolk, og det er en ganske stor forskjell på å være politi i Norge og å være politi i amerikansk film ;)

Det er en del som jobber turnus da, men det finner man jo i mange yrker.

Ok, joda hvis jeg hadde blitt kjent med en politimann og blitt betatt ved første blikk, og jeg ikke visste at han jobbet som politi, men greia er at han ikke ville hatt meg, les det jeg skrev om å gå på brune buler hvis man var prestefrue.

Skrevet (endret)

Nei, ellers takk. Hadde slitt litt med å få følelser for noen som kjøper alt som ble skrevet i en eller annen bok for over 2000 år siden, hvorav en svært stor andel av den beviselig ikke viser seg å stemme. Dere som snakker så pent om fordømmelse, noen av de mest fordomsfulle menneskene er som kjent kristne.

Ingen som har benektet, men like fullt finnes det minst like mange fordomsfulle ateister. Noe denne tråden er et strålende eksempel på fordommene og er ikke det spøtt bedre enn vedlig konservative kristne. Var det som var litt av poenget.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Jeg (26) har blitt bedt ut på date av en teologistudent, som snart er ferdig utdannet prest. Personlig er jeg ikke kristen, og føler dette er et klart tegn på at vi er veldig ulike... Likevel liker jeg han veldig godt, og vi har en veldig god kjemi!

Hva tenker dere? Er det noen her som har datet en prest?

Anonymous poster hash: f20fb...10a

Kjenner heldigvis ikke til prester men glemmer aldri en venninne fortalte for noen år siden at hun "traff en prest og de hadde vill sex i kirken oppe i høyden".

Etter det har jeg bare vært skeptisk til prestestanden.

Anonymous poster hash: e5b58...f3f

Skrevet

Prestefrue.

Men ville heller giftet meg med en i kripos enn en prest, for å si det sånn. Hadde hatt mer å prate om da, tror jeg ville blitt nervøs av det gudommeligaktige ved en prest.

Skrevet

Ok, joda hvis jeg hadde blitt kjent med en politimann og blitt betatt ved første blikk, og jeg ikke visste at han jobbet som politi, men greia er at han ikke ville hatt meg, les det jeg skrev om å gå på brune buler hvis man var prestefrue.

:fnise: Hva tror du politifolk driver med på fritiden da? Det er jo ikke slik at politifolk er stram konstabel på jobb, så går de hjem og drikker te i halvmørket mens de nileser Norges Lover.

De er jo vanlig folk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...