Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

INGEN kan vite noe som helst om i hvor god stand man vil være til å følge opp et barn på sikt. Det er mange andre faktorer enn alder som spiller inn på helse. Livsstil, sosialt miljø, forhold på arbeidsplassen, kvaliteten på samlivet - ALT dette spiller inn på egen helse. En 20-åring som lever usunt og er i et dårlig parforhod og mistrives på jobb har større sjanse til å få dårlig helse enn en 40-åring som lever sunt og er har gode sosiale relasjoner.

Det er sant det. Men samtidig er det slik at når man får barn når man er 40, da er man for eksempel 55 når barnet er 15 og på vei inn i verste ungdomstid, og det er begrenset hvor lenge man kan holde seg ung bare ved å spise sunt og være lykkelig. Alderen VIL ta deg igjen før eller siden... Det er vanlig å bli raskere mentalt sliten også når man bikker 50...

En 20+ åring kan endre på kosthold og livet ellers og dermed få det bedre, en 50 åring kan ikke gjør så mye til eller fra ..

Anonymous poster hash: 7f37f...ba4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sant det. Men samtidig er det slik at når man får barn når man er 40, da er man for eksempel 55 når barnet er 15 og på vei inn i verste ungdomstid, og det er begrenset hvor lenge man kan holde seg ung bare ved å spise sunt og være lykkelig. Alderen VIL ta deg igjen før eller siden... Det er vanlig å bli raskere mentalt sliten også når man bikker 50...

En 20+ åring kan endre på kosthold og livet ellers og dermed få det bedre, en 50 åring kan ikke gjør så mye til eller fra ..

Anonymous poster hash: 7f37f...ba4

Mener du at en 55 åring umulig kan skjønne en 15 åring? Eller mener du at en 55 åring ikke klarer å løpe så fort som en 15 åring? Hvordan kan du egentlig forklare at en 55 åring sansynligvis er en dårligere mamma enn en 45 åring?

Har en mistanke om at det er tanken på at 15 åringen kan bli flau over en "gammel" mor eller far som egentlig ligger bak her ;)

Jeg har en storesøster, kollegaer og bekjente som har blitt foreldre i moden alder (40+) Og som forskerne kan bekrefte, de holder seg sprekere og vil sansynligvis leve lengre enn de som fikk barn i tidlig alder. Mulig det kan ha noe med at de slipper stresset med krevende jobber, tøff utdannelse kombinert med småbarn, eller kanskje det er det å slippe nyetablering, husbygging og dårlig økonomi, kombinert med småbarn. Mulig det kan være lengselen etter å reise og å ikke kunne delta i utelivet som kan virke frusterende...

Jeg ser i hvert fall tydelig blant mine bekjente at godt voksne småbarnsforeldre ofte er godt forberedt, og veldig klare når de får barn. Selvfølgelig er yngre foreldre også like klare, men det er mye mere økonomiske problemer, stress med utdannelse og en tøff etableringsfase i denne aldersgruppen.

Greier bare ikke å se at det ene er "bedre" enn det andre. Alle mennesker er forskjellige, og om man er 20 eller 40 har lite å si så lenge man er gode foreldre og barnet er ønsket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja.. selvfølgelig er det interessant å diskutere årsaker? Det har jeg ikke sagt noe om overhodet.

Jeg får beskjed om at jeg "tolker statistikk kreativt" når jeg sier at folk får barn tidligere i Nord-Norge enn på Østlandet. Ofte finnes det muligheter for å tolke statistikker kreativt - men ikke i slike tilfeller som dette. Førstegangsmøderne i Nord-Norge er i snitt 4 1/2 år yngre enn førstegangsmødrene i Oslo. Det er kun et fakta og ikke noe å mene noe om eller å tolke.

Årsakene, derimot, kan man synes og mene masse om - men det er vel en helt annen, sak, er det ikke? Det har ikke jeg uttalt meg om i det hele tatt, så jeg skjønner ikke hvorfor du gjør et poeng av det.

Fakta er fakta, men jeg mener du skrev at det var kulturforskjeller som var grunnen til forskjellig alder på førstegangsforeldre? Jeg skulle bare ha frem at det er mange andre opplagte grunner for dette, som at folk som flytter til Oslo ofte tar lengre utdanning og at svært mange i Oslo er single....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får beskjed om at jeg "tolker statistikk kreativt" når jeg sier at folk får barn tidligere i Nord-Norge enn på Østlandet.

At det er forskjell på gjennomsnittlig alder for førstegangsfødende er det ingen dom har betvilt. Det var alt det du broderte videre ut i fra denne ene opplysningene som var kreativ tolkning. Det gjelder å skille snørr og barter, eller som o dette tilfellet; statistikk og egne forestillinger.

Anonymous poster hash: 353f4...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er fakta, men jeg mener du skrev at det var kulturforskjeller som var grunnen til forskjellig alder på førstegangsforeldre? Jeg skulle bare ha frem at det er mange andre opplagte grunner for dette, som at folk som flytter til Oslo ofte tar lengre utdanning og at svært mange i Oslo er single....

Hun/han brukte også data for Østlandet vs Nord-Norge som grunnlag for synsing om by vs land. Såvidt meg bekjent finnes det både by og land både på Østlandet og i Nord-Norge ;)

Anonymous poster hash: 353f4...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er for sent når man ikke lenger vil være i stand til å følge opp barnet 100 % til det er voksent. Når dette er varierer selvsagt fra kvinne til kvinne.

Min mor var 38 da hun fikk meg, 40 da hun fikk min søster. Vi er hhv 23 og 21 nå, og hun har alltid vært og er fortsatt en kjempegod mor. Men jeg blir veldig trist av å tenke på at hun (og pappa så klart) kanskje kommer til å få ganske få år sammen med barnebarna. Derfor ønsker jeg å få barn tidligere enn min mor gjorde, for å få så mange år som mulig. Samtidig gjør utdannelsen og min fremtidige karriere det urealistisk å tro at jeg skal få barn før jeg er 30.



Anonymous poster hash: fd032...e1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg blir veldig trist av å tenke på at hun (og pappa så klart) kanskje kommer til å få ganske få år sammen med barnebarna.

Anonymous poster hash: fd032...e1f

Det har jo mer med tilfeldigheter å gjøre. Mine foreldre fikk ikke oppleve barnebarna sine, selv om de fikk barna sine mens de var i 20 årene.

Anonymous poster hash: 353f4...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei i klassen min på høgskolen, moren hennes var 45 da hun ble født og faren 50. Husker vi hadde drama sammen det første året (gikk skuespillerutdanning sammen)

Vi hadde fått i oppgave å fortelle om noe som hadde preget oss, og gjort en forskjell i livet vårt. Hun fortalte at hun hele livet hadde hatt problemer med foreldrenes alder. Fra da hun var luten og alle snakket om foreldrene som "besteforeldrene", de som ikke kjente henne så godt trodde hun bodde hos besteforeldrene sine. Hun følte også at det var veldig vanskelig og vokse opp i et hjem hvor generasjonskløfta var så stor.

Da hun fortalte det var moren 68 og faren 73, rundt alderen til besteforeldrene til de andre i klassen, og hun var bekymret for helsen deres. Det er ikke kultå miste foreldrene sine når man er 25 - 30 år.

Om man velger å få barn når man er 45, er det ikke sikkert man blir besteforeldre en gang...

Anonymous poster hash: e3b50...6f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vet aldri hvor lenge man har, uansett alder når man får barn.

Faren min var 36 da han fikk sitt første barn (og siste da han var 49) og han er fortsatt i live og fyller 90 år i år.

Eksen min fikk sitt første barn når han var 27 (og sistemann da han var 41). Eksen min døde da han var 49.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagens dummeste kommentar.

Anonymous poster hash: 562a2...3a6

Den kommentaren du nettopp kom med, mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man velger å få barn når man er 45, er det ikke sikkert man blir besteforeldre en gang...

Anonymous poster hash: e3b50...6f5

Det er ikke sikkert man blir besteforeldre uansett om man får barn som 20-åring eller 40-åring. Ønske om barnebarn er neppe grunnen til at noen velger å bli unge foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kultå miste foreldrene sine når man er 25 - 30 år.

Anonymous poster hash: e3b50...6f5

Det er det selvfølgelig ikke, men vi er mange som opplever det likevel. Mistet begge mine på den alderen, selv om de fikk barn tidlig.

Anonymous poster hash: 353f4...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det selvfølgelig ikke, men vi er mange som opplever det likevel. Mistet begge mine på den alderen, selv om de fikk barn tidlig.

Anonymous poster hash: 353f4...658

Joda, men når man snakker generelt - alt annet likt så er det naturligvis større sannsynlighet for at man mister foreldrene sine tidlig hvis de får deg når de er 40 kontra 25.

Anonymous poster hash: cbf64...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening er mellom 20 og 30 er helt flott. Etter 30 begynner man å bli for gammel. Etter 35 sier jeg bare NEI NEI NEI, stakkars barn med så gamle foreldre da i tenårene....

Så jeg er helt ferdig. Er for gammel nå og er over 35 år. Jeg synes selv jeg er steingammel hvis jeg hadde blitt mor nå.



Anonymous poster hash: 6ef04...f76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ville jeg helst være ferdig med barn før jeg fylte 30. Helst få første før jeg fylte 25. Men naturen var ikke enig, og jeg ble 26+ før første fullførte svangerskap og fødsel.

Med litt flaks slipper jeg overtid, og nr 2 kommer rett før min 28. fødselsdag. Og da tenker jeg at kanskje nr 3 kommer like etter jeg har tippet 30, hvis vi vil ha en tredje.

Men etter 35 tror jeg blir usannsynlig for min del. Da nærmer min mann/barnas far seg 40, og det er ikke ønskesituasjon i mine øyne.

Hvorfor? For min egen del er det knyttet opp til personlig erfaring. Mine foreldre var i midten av 30-årene da jeg ble født, og jeg ble dels ertet for det som barn. Pga sykdom var også energinivået noe lavere i utgangspunktet enn hos mine venners foreldre, og det hjalp ikke akkurat da mamma kom i overgangsalderen og pappa fikk hjertetrøbbel før jeg var 10.

Så for meg er det negative vibber rundt det å tippe 35 før man får barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Mener du at en 55 åring umulig kan skjønne en 15 åring? Eller mener du at en 55 åring ikke klarer å løpe så fort som en 15 åring? Hvordan kan du egentlig forklare at en 55 åring sansynligvis er en dårligere mamma enn en 45 åring?

Har en mistanke om at det er tanken på at 15 åringen kan bli flau over en "gammel" mor eller far som egentlig ligger bak her ;)

Jeg har en storesøster, kollegaer og bekjente som har blitt foreldre i moden alder (40+) Og som forskerne kan bekrefte, de holder seg sprekere og vil sansynligvis leve lengre enn de som fikk barn i tidlig alder. Mulig det kan ha noe med at de slipper stresset med krevende jobber, tøff utdannelse kombinert med småbarn, eller kanskje det er det å slippe nyetablering, husbygging og dårlig økonomi, kombinert med småbarn. Mulig det kan være lengselen etter å reise og å ikke kunne delta i utelivet som kan virke frusterende...

Jeg ser i hvert fall tydelig blant mine bekjente at godt voksne småbarnsforeldre ofte er godt forberedt, og veldig klare når de får barn. Selvfølgelig er yngre foreldre også like klare, men det er mye mere økonomiske problemer, stress med utdannelse og en tøff etableringsfase i denne aldersgruppen.

Greier bare ikke å se at det ene er "bedre" enn det andre. Alle mennesker er forskjellige, og om man er 20 eller 40 har lite å si så lenge man er gode foreldre og barnet er ønsket :)

Mulig forskning sier det - men forskning sier også at ung mor forlenger livet. Barn født av mødre under 25 år lever lengst og har dobbelt så stor sjanse for å bli 100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillelarve

40. Det er ihvertfall min maksgrense (om jeg selvfølgelig ikke skulle bli alene og ikke få meg noen mann, selvfølgelig. da kunne jeg godt fått barn som 40, men ikke eldre enn 45).

Folk skal få barn når de vil da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig forskning sier det - men forskning sier også at ung mor forlenger livet. Barn født av mødre under 25 år lever lengst og har dobbelt så stor sjanse for å bli 100 år.

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...