Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er det jo ingen fasit på, og folk har forskjellige liv. Men i utgangspunktet tror i allefall jeg at barn har godt av å ha unge foreldre. Personlig er meg veldig fornøyd med å ha veldig unge foreldre. Litt kjedelig å være 15 år og mor og far ikke kan være med på fjellet, havet eller andre aktiviteter fordi de rett og slett er for gamle og skrøpelige. Kjenner ei jente som hadde ei mor som var 45 år da hun ble født. Dvs. at hun var over 60 når hun ble konfirmert. Det var pinlig.

Anonymous poster hash: a0fb5...bde

hehe, lurer på hvilken verden du lever i. Det er en ganske stor andel av 50-70-åringer med hytter på fjellet og båter. Det er jo gjerne da man virkelig har råd til sånt, ferdig med studielån og nedbetalte boliger kjøpt på 90-tallet. Synes den aldersgruppen knapt nok gjør annet enn å dra på fjellet. De 60-70-åringene jeg kjenner til er superaktive, spreke og reiser masse, ihverfall når de ikke er syke ;)

Like usaklig det du sier som å si at det er jo dumt når unge foreldrene ikke er med på aktiviteter fordi de er for opptatte med å følge med på Paradise Hotel og Unge mødre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trond et er veldig mange unge som har litt feil inntrykk av hvor gammel man er når man er feks 35. Hvis jeg skal snakke av egen erfaring er jeg like sprek (om ikke sprekere) og har like mye energi som da jeg var 20, jeg bare bruker energien på andre ting. Husker jeg så med gru på å bli 30+ og så for meg at alt skulle bli så tungt, at kroppen skulle forfalle og energien skulle dale, men sånn er det altså ikke. Er likedan for vennene mine på samme alder. Jeg tror det handler mer om hvordan man tar vare på seg selv enn hvor gammel man er.

Alt mellom 20 og 40 er greit synes jeg, evt til man ikke lenger er fruktbar på egen hånd.

Anonymous poster hash: b7f62...e47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond et er veldig mange unge som har litt feil inntrykk av hvor gammel man er når man er feks 35. Hvis jeg skal snakke av egen erfaring er jeg like sprek (om ikke sprekere) og har like mye energi som da jeg var 20, jeg bare bruker energien på andre ting. Husker jeg så med gru på å bli 30+ og så for meg at alt skulle bli så tungt, at kroppen skulle forfalle og energien skulle dale, men sånn er det altså ikke. Er likedan for vennene mine på samme alder. Jeg tror det handler mer om hvordan man tar vare på seg selv enn hvor gammel man er.

Alt mellom 20 og 40 er greit synes jeg, evt til man ikke lenger er fruktbar på egen hånd.

Anonymous poster hash: b7f62...e47

Jepp, da jeg var i 20-årene brukte jeg energien på fritiden min på festing. Etter fylte 30 bruker jeg energien jeg har på fritiden på hobbyer, trening og friluftsaktiviteter. Spiser sunnere og føler meg bedre og har nok bedre helse enn tidligere. Det eneste er vel at jeg har mindre overskudd til å feste og det tar lengre tid å komme seg etter en fyllakule.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født av godt voksne foreldre (mor var 40, far var ikke mye eldre. Jeg ble til uten hjelp). Og det merket jeg ikke noe til i barndommen (det var noen kommentarer i ny og ne hvis det kom fram at mine foreldre ikke var stort yngre enn noen andres besteforeldre o.l.), de var aktive, hadde god og trygg økonomi og et stabilt forhold. Det var flott! Men jeg tenker på det nå, at nå har de vært pensjonister en stund begge to! De begynner å bli gamle rett og slett.. Og jeg merker at det ønsker jeg ikke for meg og mine barn. Jeg håper jeg rekker å bli ferdig med de barna jeg skal ha før jeg er 35.. Jeg har lyst til å kunne ha tid og helse til også å kunne følge opp evt barnebarn.. Men hjelpes..jeg vil ikke si noe om noen alder hvor det er for gammelt å få barn for en kvinne! Det må man rett og slett finne ut at selv, når det passer? Men jeg har hevet et øyebryn med hensyn tli noen fedres alder noen ganger...!



Anonymous poster hash: b4b3f...85a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for sent å få barn, når man tenker det selv. Noen tenker de er for gamle til å få barn med en gang de har rundet 30, noen når de har rundet 40 og noen når de har rundet 45-50.

Hvorfor er det her et så stort tema egentlig? Når man velger å få barn er da det helt opp til hver enkelt? Så lenge man er trygg på at man kan gi barnet en god oppvekst er vel det det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil.

http://www.ssb.no/fodte/

"Kvinner i aldersgruppen 30-34 år var mest fruktbare i 2012, det er tredje året på rad at kvinner i denne aldersgruppen føder flest barn."

Anonymous poster hash: faf61...356

Selv om de 30+ føder flest barn betyr ikke at de er mest fertile generelt sett. De fleste som tar abort er de i 20-årene og de regnes jo ikke med.

Anonymous poster hash: 786ce...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest løppen

Jeg mener at så lenge man kan få barn, på en naturlig måte er man ikke for gammel. Men det kommer jo an på spørs, for det hender jo jeg tenker "jøss er ikke du litt gammel til å få ditt første barn nå?" når dama har bikka 45, men har de barn fra før tenker jeg ikke så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma var 46, pappa var ti år eldre da jeg ble født. Min påstand er at de var for gamle. De orket ikke å følge opp fritidsaktiviteter, de var slitne om kvelden, de skjønte ikke mine problemer da jeg kom i tenårene, det var store konflikter, jeg følte meg veldig ensom. Da jeg ble konfirmert, var pappa blitt dement, og han døde like etter at mitt første barn ble født. Dette er årsaken til at jeg selv har valgt å være ferdig med barnefødsler i god tid før jeg fylte 30. Nå har jeg nesten voksne ungdommer, og jeg føler meg ferdig med ansvar for barn og "arbeidet" med disse. Nå bare vi koser oss sammen!



Anonymous poster hash: 67889...972
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

De unge har ikke vett nok eller økonomi til å ta tidlig UL selv.

Jeg er er klassisk tilfelle på de fleste i Oslo. Første barn ved 31 år, gjennomsnittet. Andre barn 34, og så er jeg ferdig med barn. Ikke en eneste i min vennekrets på kanskje 100 personer fikk barn før de tidligst var 28. Og det var en eller to par. Jeg var tidlig ute, ikke før de siste to årene har de andre begynt og komme etter med sin første.

Vi har alle mye mer å tilby barn, trygg økonomi, eget hus, bil, fremdeles masse ivrige besteforeldre. Jeg synes ikke over 30 er for gammelt. Jeg hadde ikke hatt noe å tilby ett barn tidlig i 20 årene. I tillegg er jeg så uendelig glad for at jeg kunne leve livet, studere og bo i utlandet og alt annet gøy og sprell vi fant på uten forpliktelser ovenfor noen andre enn meg selv.

Anonymous poster hash: d1801...04c

Jeg satt og så på et program om Kjetil Andrè Aamodt og fant det utrolig rørende hva han fortalte om barndommen sin. Han takket foreldrene for at de som veldig unge foreldre, med særs dårlig økonomi klarte å følge opp ungene sine slik de gjorde. Det er så mange foreldre i dag som tror at alt av økonomiske goder må være på plass til barna kommer til verden Og så viser det seg gang på gang at barn som er vokst opp med unge foreldre, som lærer at man ikke har penger til alt man skulle ønske viser en helt annen ydmykhet og takknemlighet enn de som er "født med en gullskje i munnen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at det ikke finnes unntak. Klart det er store kulturforskjeller i Norge. Det er blant annet langt vanligere å få barn tildig i Nord-Norge enn på Østlandet. Det er ikke så mye å synse om eller å "ikke tro på" - det er statistikk.

Jeg er statistiker, faktisk, så nå måtte jeg le.

Det er din noe kreative tolkning av hva statistikken forteller jeg ikke er enig i.

Anonymous poster hash: 353f4...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er statistiker, faktisk, så nå måtte jeg le.

Det er din noe kreative tolkning av hva statistikken forteller jeg ikke er enig i.

Anonymous poster hash: 353f4...658

Du ler av måten min å tolke statistik på? Jøss.

Sakset fra familieprat.no:

"I løpet av de siste 10 årene har mors gjennomsnittsalder ved første barnefødsel økt fra 27,1 år (2002) til 27,9 år* (2012) på landsbasis. Oslo har høyest gjennomsnittsalder for førstegangsfødende med 30 år, mens Nord-Trøndelag og Finnmark har lavest gjennomsnittsalder ved første fødsel, med sine 25,6 år."

Det er, som sagt, ingenting å synse om. Det er som det er.

Endret av Miss Undercover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ler av måten min å tolke statistik på? Jøss.

Sakset fra familieprat.no:

"I løpet av de siste 10 årene har mors gjennomsnittsalder ved første barnefødsel økt fra 27,1 år (2002) til 27,9 år* (2012) på landsbasis. Oslo har høyest gjennomsnittsalder for førstegangsfødende med 30 år, mens Nord-Trøndelag og Finnmark har lavest gjennomsnittsalder ved første fødsel, med sine 25,6 år."

Det er, som sagt, ingenting å synse om. Det er som det er.

Statistikk kan brukes og vinkles slik man "ønsker"...

Det er jo ikke rart at gjennomsnittsalder for førstegangsfødende er høy i Oslo, når en veldig stor andel av innbyggerene er single (en av tre). Dessuten er det mange som flytter inn til Oslo for å ta høyere utdanning, Oslo har landets største andelen med høyere utdanning. Det er dessuten veldig dyrt med bolig i Oslo, og bokostadene og levekostnadene er dyrere enn ellers i landet.

Jeg tenker det er en selvfølge at folk i Oslo er "sene " med å skaffe seg barn, og det er interessant å diskutere hvorfor, ikke bare slå statistikken i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for gammel når du rett og slett ikke kan få barn lengre, når du ikke er fruktbar lengre og ikke har eggløsning. DA er du for gammel! Syntes folk skal få barn når det passer dem.

Det samme tenker jeg.

Selv fikk jeg førstemann som 31-åring. Min samboer og jeg planlegger barn, og jeg er 40.

Har imidlertid sjekket eggreserver og eggkvalitet, og der er jeg på nivå med en 30-åring. Da burde jo det også tilsi at jeg kan fortsette å prøve, eller bør jeg slutte med sånt tull KUN fordi jeg nå er 40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mary Quant

Det samme tenker jeg.

Selv fikk jeg førstemann som 31-åring. Min samboer og jeg planlegger barn, og jeg er 40.

Har imidlertid sjekket eggreserver og eggkvalitet, og der er jeg på nivå med en 30-åring. Da burde jo det også tilsi at jeg kan fortsette å prøve, eller bør jeg slutte med sånt tull KUN fordi jeg nå er 40?

Du vet vel selv om du er opplagt nok til å gå gravid, føde et barn og følge opp barnet i mange år framover?

Går utifra at voksne mennesker klarer å ta stilling til dette før de i det hele tatt begynner å prøve å bli gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vet vel selv om du er opplagt nok til å gå gravid, føde et barn og følge opp barnet i mange år framover?

Går utifra at voksne mennesker klarer å ta stilling til dette før de i det hele tatt begynner å prøve å bli gravide.

Hvordan kan en 40-åring vite hvordan hun/han kan være opplagt til å følge opp et barn de neste 20 årene? Man kan godt føle seg i god form når man er 40, men likevel være i dårlig form når man er 55. Mannge vil merke aldersforandringer fra fra 50-60 års alderen. Man blir også mer utsatt for sykdom.

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-114.html

Anonymous poster hash: 606f3...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Hvordan kan en 40-åring vite hvordan hun/han kan være opplagt til å følge opp et barn de neste 20 årene? Man kan godt føle seg i god form når man er 40, men likevel være i dårlig form når man er 55. Mannge vil merke aldersforandringer fra fra 50-60 års alderen. Man blir også mer utsatt for sykdom.

http://www.ssb.no/a/aarbok/tab/tab-114.html

Anonymous poster hash: 606f3...7de

Du vet vel sånn noenlunde hvordan du føler deg og hvordan helsen din er?

Jeg er ved god helse, men kunne aldri satt i gang med flere barn i 40-årsalderen. Men det tror jeg i hovedsak skyldes at jeg ble mor i ung alder og ble bestemor i 40-årene.

Og det vil jeg si at selv om jeg er ved god helse og trener fast flere dager i uken i tillegg til daglige lange gåturer så kjenner jeg alderen på kroppen. Jeg er i slutten av 40-årene og kjenner veldig godt at jeg ikke er 20 lenger. Vel har jeg god økonomi, et langvarig og stødig ekteskap - men allikevel så er jeg sikker på at jeg var en langt bedre mor da jeg var 20 enn nå 25 år senere. Nå er jeg bestemor og har barnebarna mine ofte på besøk og tar dem med på turer og reiser .. men det daglige ansvaret? Nei, det hadde jeg ikke orket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk kan brukes og vinkles slik man "ønsker"...

Det er jo ikke rart at gjennomsnittsalder for førstegangsfødende er høy i Oslo, når en veldig stor andel av innbyggerene er single (en av tre). Dessuten er det mange som flytter inn til Oslo for å ta høyere utdanning, Oslo har landets største andelen med høyere utdanning. Det er dessuten veldig dyrt med bolig i Oslo, og bokostadene og levekostnadene er dyrere enn ellers i landet.

Jeg tenker det er en selvfølge at folk i Oslo er "sene " med å skaffe seg barn, og det er interessant å diskutere hvorfor, ikke bare slå statistikken i bordet.

Eh, ja.. selvfølgelig er det interessant å diskutere årsaker? Det har jeg ikke sagt noe om overhodet.

Jeg får beskjed om at jeg "tolker statistikk kreativt" når jeg sier at folk får barn tidligere i Nord-Norge enn på Østlandet. Ofte finnes det muligheter for å tolke statistikker kreativt - men ikke i slike tilfeller som dette. Førstegangsmøderne i Nord-Norge er i snitt 4 1/2 år yngre enn førstegangsmødrene i Oslo. Det er kun et fakta og ikke noe å mene noe om eller å tolke.

Årsakene, derimot, kan man synes og mene masse om - men det er vel en helt annen, sak, er det ikke? Det har ikke jeg uttalt meg om i det hele tatt, så jeg skjønner ikke hvorfor du gjør et poeng av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN kan vite noe som helst om i hvor god stand man vil være til å følge opp et barn på sikt. Det er mange andre faktorer enn alder som spiller inn på helse. Livsstil, sosialt miljø, forhold på arbeidsplassen, kvaliteten på samlivet - ALT dette spiller inn på egen helse. En 20-åring som lever usunt og er i et dårlig parforhod og mistrives på jobb har større sjanse til å få dårlig helse enn en 40-åring som lever sunt og er har gode sosiale relasjoner.

Endret av Miss Undercover
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...