Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter 30. Ja, man lever mye lenger i dag og kan helt sikkert følge opp barna om man så føder om man er 40, men det er da høyere risiko og man får med økende sannsynlighet heller ikke sett barna komme opp høyt i voksen alder.

Når man blir 30 bør de fleste uansett ha funnet ut om de ønsker barn eller ikke.



Anonymous poster hash: cbf64...cd5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter 30. Ja, man lever mye lenger i dag og kan helt sikkert følge opp barna om man så føder om man er 40, men det er da høyere risiko og man får med økende sannsynlighet heller ikke sett barna komme opp høyt i voksen alder.

Når man blir 30 bør de fleste uansett ha funnet ut om de ønsker barn eller ikke.

Anonymous poster hash: cbf64...cd5

Nå har jeg hatt flere venner som ikke har møtt sin utkårede før de har vært godt oppe i 30 årene. Mener du at de ikke skal følge sitt sterke ønke om å bli foreldre, fordi de kanskje ikke vil oppleve barna sine når de er i høy voksen alder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mine to da jeg var hhv 32 og 34. Nå er jeg 42 og kunne i grunnen tenkt meg én til - om forholdene hadde ligget til rette for det. :)



Anonymous poster hash: 08439...8d6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 35. Forskning viser at etter 30 minsker sjansene for å bli unnfanget på naturlig vis, og uansett hvor spreke vi er som 40-åringer så er kroppen til en 25-åring mer egnet til å bære frem barn. Jeg synes det er galskap å belaste helsevesenet med kunstig befruktning på damer sent i 30-årene fordi det ikke passet dem å få barn tidligere. Har man ikke møtt den "rette" før du er 37, bør man droppe å få barn.



Anonymous poster hash: 87212...94a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir 30 bør de fleste uansett ha funnet ut om de ønsker barn eller ikke.

Anonymous poster hash: cbf64...cd5

"Bør"? Det er ikke din jobb å definere når andre mennesker "bør" ting i livene sine. Mange har ikke engang funnet en stødig partner når de er 30. Jeg synes folk som er bastante når det gjelder hva andre bør og ikke bør framstår som enkle. Det er sikkert fristende å tenke at det en selv mener er genialt og noe alle andre også bør mene - men sånn er det altså ikke. Livet er, heldigvis, mer nyansert og sammensatt enn som så.

Endret av Miss Undercover
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 35. Forskning viser at etter 30 minsker sjansene for å bli unnfanget på naturlig vis, og uansett hvor spreke vi er som 40-åringer så er kroppen til en 25-åring mer egnet til å bære frem barn. Jeg synes det er galskap å belaste helsevesenet med kunstig befruktning på damer sent i 30-årene fordi det ikke passet dem å få barn tidligere. Har man ikke møtt den "rette" før du er 37, bør man droppe å få barn.

Anonymous poster hash: 87212...94a

oi, tenk å sette seg til doms over folk på den måten, tenk å ha et så lite nyansert og enkelt verdensbilde

Anonymous poster hash: 70519...8f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over 35. Forskning viser at etter 30 minsker sjansene for å bli unnfanget på naturlig vis, og uansett hvor spreke vi er som 40-åringer så er kroppen til en 25-åring mer egnet til å bære frem barn. Jeg synes det er galskap å belaste helsevesenet med kunstig befruktning på damer sent i 30-årene fordi det ikke passet dem å få barn tidligere. Har man ikke møtt den "rette" før du er 37, bør man droppe å få barn.

Anonymous poster hash: 87212...94a

Hjelpes..

Anonymous poster hash: 955e4...540

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på barna syntes jeg det er egoistisk å få barn sent. Alle fordelene med å få barn etter fylte 35 i forhold til før, er for mødrene og ikke barna.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 37 , har en sønn og fornøyd. Vil ikke risikere og få et barn jeg ikke kan følge opp.

Anonymous poster hash: 63278...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske unge foreldre, og er egentlig veldig fornøyd med det. Jeg har kjent nesten alle oldeforeldrene mine og har hatt et godt og fint forhold til dem, jeg har fått vokse opp med besteforeldre, og har dem enda, og foreldrene mine er unge nok til å kunne leke med mine barn når de kommer i enda mange år.

Det å få barn tidlig er selvfølgelig ikke riktig for alle, og det er ikke sikkert man blir en god forelder, men jeg synes personlig at det å få barn ung er det riktige for meg. Med ung så tenker jeg ikke 18/19, men rundt 25.

For gammel skal man vel være litt forsiktig med å kategorisere noen som, men i og med at det er bevist økt risiko for både mor og barn etter 35/40, ville jeg nok satt en grense for meg selv rundt da. Hva anre gjør er jo opp til dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35. Eldre du blir, mer sjanse for risikoer, sykt barn osv.



Anonymous poster hash: a1d4e...e07
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dermed kan vi konkludere med at alle barn født av mødre som har bikket 35 er mer eller mindre hjerneskadde hele gjengen....Jaja.



Anonymous poster hash: 0c39b...55b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er 35 det magiske tallet?...

35 er ikke gammelt å få barn.

Men noe sier meg at det er mange unge her, og for de er vel 35 eldgammelt.

Hadde det vært opp til de, skulle alle fått barn som 20 åring, uten jobb osv :fnise:

Og jaadaa, litt satt på spissen.

Anonymous poster hash: 955e4...540

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

For meg personlig er det for sent å få flere barn etter 35. Jeg ønsker å ha muligheten åpen for å reise og oppleve ting, og det er lettere og organisere og gjennomføre med større barn enn babyer/småbarn. Hva andre velger å gjøre legger jeg meg ikke oppi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg sys det er snodig at enkelte ser på 40åringer som snart i bestemorsalder. I mine øyne passer det best å bli bestemor ca etter fyllte 60.

Passer best å bli bestemor?

Det å bli bestemor er noe som skjer når det passer dine barn, så når det passer best er når det passer dine barn.

Hvilken alder du har er uten betydning.

Anonymous poster hash: 7298a...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er 35 det magiske tallet?...

35 er ikke gammelt å få barn.

Men noe sier meg at det er mange unge her, og for de er vel 35 eldgammelt.

Hadde det vært opp til de, skulle alle fått barn som 20 åring, uten jobb osv :fnise:

Og jaadaa, litt satt på spissen.

Anonymous poster hash: 955e4...540

Jeg trodde de fleste mente 40 år jeg.

Jeg synes ikke 35 år er sent, men jeg synes det er sent å begynne å få barn da man blir 40 år og da kanskje ender opp som 45-46 år når du er ferdig med å få barn.

Anonymous poster hash: 7298a...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg hatt flere venner som ikke har møtt sin utkårede før de har vært godt oppe i 30 årene. Mener du at de ikke skal følge sitt sterke ønke om å bli foreldre, fordi de kanskje ikke vil oppleve barna sine når de er i høy voksen alder?

Folk gjør vel som de vil uansett, men personlig mener jeg at det ikke er helt heldig ja. Nå er jeg selv over 30 og barnløs (dog frivillig), men jeg mener at man bør prioritere å få en partner og få barn innen man er 30 om man skal ha det. Ja, jeg skjønner at mange ikke møter sin "utkårede" før mye senere i livet, men jeg ser også veldig ofte at det handler om prioriteringer. Om man ønsker barn så bør man prioritere det før/ved 30 års alder.

Greit nok om man vil realisere seg selv med utdannelse, karriere og alskens reiser til man blir 40 men da syntes jeg også man bør ta konsekvensene av det.

Anonymous poster hash: cbf64...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når naturen sier stopp.

Anonymous poster hash: 4ed19...625

Det stemmer og det varierer fra kvinne til kvinne.

Jeg kjenner kun til sterke, ressurssterke, sunne og vakre mødre (urbane) som fikk sitt 1. barn fra fylte 39, så fikk de nr 2 i alderen 41- 45. Ingen kunstig befruktning og ikke tvillinger...kun naturmetoden med sine menn.

Sikkert gode gener og egglagre disse kvinnene:-)

Anonymous poster hash: e8081...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35. Eldre du blir, mer sjanse for risikoer, sykt barn osv.

Anonymous poster hash: a1d4e...e07

Hvis du studerer matematikk og/eller statistikk (?) - eller ikke:

gjør alle den tjeneste å ikke spre løgn.

Selv om risiko for det meste øker med alderen betyr ikke det at risikoen i seg selv er høy...

Risikoen er lav uansett.

Anonymous poster hash: e8081...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle tider i mange kulturer har det vært/er tradidjon at når unge foreldre får barn, stepper mormoren inn og tar stort ansvar for omsorgen av barnet, mens foreldrene jobber. Det blir sett utelukkende som noe positivt, har jeg skjønt. For mormor er klok, snill, tålmodig, har livserfaring og kjærlighet og tid, og en masse å tilby barnet. Til alle tider i disse kulturene er det ikke 85 år gamle bestemødre på sykehjem det er snakk om, men damer i 40-årene. Jeg ser ingen grunn til at en MOR som får et etterlengtet barn i samme alder ikke skulle ha tilegnet seg NOEN av disse egenskapene (sammenlignet med da hun var 20). Jeg tror det er positive og negative ting både med å få barn tidlig og sent. I min omgangskrets er de eldste mødrene de tryggeste, roligste og de som setter livet sitt litt på vent i småbarnsperioden mens de prioriterer barna. De yngste har det mer travelt, de skal utdanne seg, starte karriære, etablere seg økonomisk, i parforhold og vennegjenger, redde for å gå glipp av noe, og samtidig være superforeldre. De blir kanskje mer slitne enn de eldste, som har økonomien og annet på stell. Så har man mellomtingen, som sikkert er det greieste for de fleste. Men det finns ingen universalalder det BØR være stopp.

Anonymous poster hash: 4b83d...ce7

Jeg er enig i det du sier om de unge.

Men de eldre er jeg litt mer uenig i, for mine søstre som fikk barn nærmere 40 år var stressa og slitne, og de var ikke særlig å omgås for andre i småbarnsperioden.

Dette er selvfølgelig ikke sånn for alle, men i Barselgruppen så hadde vi også ei som var nærmere 40 år og hun virker fryktelig likegyldig til barnet, og var mer opptatt av å realisere seg selv osv.

Jeg fikk barn som 25 åring, hadde tatt utdannelse (bachelor), hatt fast jobb noen år, stabil økonomi, bil og hus.

Jeg er da "relativt" ung og ser det at det er mange på min alder som er veldig ambisiøse og skal alt mulig og nesten ikke har tid til barna. Da skjønner jeg ikke hvorfor man ikke venter et par år med og få barn.

Anonymous poster hash: 7298a...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...