Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2014


Gjest Oubliette

Anbefalte innlegg

I og med at jeg skal til legen neste uke, så trenger jeg kanskje ikke stresse med kontroll til jordmor. I og med at jeg er i uke 12 neste uke, måneder vel taes litt blodprøver og diverse papirarbeid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg går bare til jordmor denne gangen. Hadde første kontroll nå forrige fredag, rett før uke 12. Så er vel neste post på programmet OUL i uke 18 ca, og deretter kontroll igjen i uke... 24? 28? Noe sånt.

Sånn som dette er det programmet jeg har fått også. Det virker som det er forskjellig fra plass til plass, og at mindre steder har en kontroll rundt uke 16 også. Jeg har også tenkt å gå til jordmor, men første timen var hos fastlege.

Jeg bestilte time hos jordmor igår, altså nesten 10 uker frem i tid, og det hørtes ut som hun var overrasket over at det faktisk var ledig i mai(!) :sjokkert: Såå, sikkert greit å bare hive seg rundt og bestille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HEEEI til alle nye som er kommet :) Kjekt at vi er blitt så mange i denne gruppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten noen av dere prøvd å strikke det mye omtalte Mor Signe babyteppet? Eller et annet slags teppe? Isåfall, tok det lang tid? Og hvilket garn brukte dere? :) Er litt opptatt av at babyteppet ikke skal loe eller klø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten noen av dere prøvd å strikke det mye omtalte Mor Signe babyteppet? Eller et annet slags teppe? Isåfall, tok det lang tid? Og hvilket garn brukte dere? :) Er litt opptatt av at babyteppet ikke skal loe eller klø.

Er det bare vanlig rillestrikk? Måtte Google det, men virker ikke som det er den store jobben. Fikk nesten lyst til å prøve det selv. Ser mange bruker merino eller alpakka. Vet ikke om det klør, men kanskje det går an å strikke i bomull og. Har du oppskrift?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare vanlig rillestrikk? Måtte Google det, men virker ikke som det er den store jobben. Fikk nesten lyst til å prøve det selv. Ser mange bruker merino eller alpakka. Vet ikke om det klør, men kanskje det går an å strikke i bomull og. Har du oppskrift?

Hehe ser nå at flere klager på at det tar lang tid :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Oubliette

Jeg hadde første legetime i uke 9 og har første jordmortime på mandag, da er jeg 14 uker :)

Her jeg bor er det vanlig med første legetime uke 8-12 og så jordmor uke 14-16. Ser mange plasser det ikke er vanlig med flere lege-/jordmortimer etter første før i uke 24. (hvis vi ser bort i fra OUL) Synes det virker litt lite? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten noen av dere prøvd å strikke det mye omtalte Mor Signe babyteppet? Eller et annet slags teppe? Isåfall, tok det lang tid? Og hvilket garn brukte dere? :) Er litt opptatt av at babyteppet ikke skal loe eller klø.

Ja, det har jeg strikket. I alpakka! Når jeg strikket det var ikke jeg spesielt strikkevant, og jeg brukte laaaaang tid!! :P Men det blir veldig deilig i alpakkagarn altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare vanlig rillestrikk? Måtte Google det, men virker ikke som det er den store jobben. Fikk nesten lyst til å prøve det selv. Ser mange bruker merino eller alpakka. Vet ikke om det klør, men kanskje det går an å strikke i bomull og. Har du oppskrift?

Ja tror det er vanlig rillestrikk. Har ikke kjøpt oppskriften enda. Har lest at det går an å strikke den skrått, som er den opprinnelige oppskriften. Om man strikker den fra topp til bunn så skal man legge opp rundt 170 masker med nøstebarn sin 2tråds merino lammeull, på pinne nr 6. Da blir det sånn løst og deilig teppe, og det er mange som skryter av det.

Ja, det har jeg strikket. I alpakka! Når jeg strikket det var ikke jeg spesielt strikkevant, og jeg brukte laaaaang tid!! :P Men det blir veldig deilig i alpakkagarn altså.

Brukte du også pinne nr 6 sånn at det ble et litt "løst" teppe, med store masker? :) Loer det med alpakka??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde første legetime i uke 9 og har første jordmortime på mandag, da er jeg 14 uker :)

Her jeg bor er det vanlig med første legetime uke 8-12 og så jordmor uke 14-16. Ser mange plasser det ikke er vanlig med flere lege-/jordmortimer etter første før i uke 24. (hvis vi ser bort i fra OUL) Synes det virker litt lite? :klo:

Jeg også synes det er litt lite.. :sjokkert: Men kanskje det er fordi det ikke er så stor risiko før senere? Mtp svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes osv? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det er vanlig rillestrikk. Har ikke kjøpt oppskriften enda. Har lest at det går an å strikke den skrått, som er den opprinnelige oppskriften. Om man strikker den fra topp til bunn så skal man legge opp rundt 170 masker med nøstebarn sin 2tråds merino lammeull, på pinne nr 6. Da blir det sånn løst og deilig teppe, og det er mange som skryter av det.

Brukte du også pinne nr 6 sånn at det ble et litt "løst" teppe, med store masker? :) Loer det med alpakka??

Ja, jeg brukte pinne nr 6. Det blir veldig deilig da :) jeg vil kanskje anbefale å strikke det på skrå. (Jeg ser for meg at man ser at det vokser litt mer da. Og kanskje det er litt mer motiverende :) ) jeg la opp 170 masker og strikka rett frem og tilbake. Det føltes litt som et evighetsarbeid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte pinne nr 6. Det blir veldig deilig da :) jeg vil kanskje anbefale å strikke det på skrå. (Jeg ser for meg at man ser at det vokser litt mer da. Og kanskje det er litt mer motiverende :) ) jeg la opp 170 masker og strikka rett frem og tilbake. Det føltes litt som et evighetsarbeid :P

Hehe, ser vel ikke mye fremgang på et sånt teppe nei :fnise: Men det bør jo være rimelig lett å strikke.. sikkert mer klurerier med å strikke det på skrått.. Husker du hvilken type alpakka du brukte? Virker som det finnes så mange.. Dale alpakka, drops alpakka, du store alpakka.. osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg begynt å bli nervøs igjen. Var på tidlig ul i uke 8. Alt så helt perfekt ut. Nå skal jeg til ny ul neste uke. Er da i uke 12. Gruer meg så for at noe skal være galt :( Har ikke merket noe tegn til det, men har ikke hatt noe særlig graviditetssymptomer i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min vennekrets er det veldig vanlig med tidlig UL, de fleste har enten bare en i uke 12 for å se etter at det ikke er noe galt, men flere tar også en litt tidligere 7-9, så en i 12-13 og så OUL. Jeg hadde i uke 8 grunnet blødninger, så skal jeg ha nå neste uke i uke 13 for å sjekke at alt er normalt. Her er det vanlig å ha første time enten med lege eller jordmor i uke 10-12, man velger selv hvor man går. Jeg går bare til jordmor denne gangen, hun tar de samme blodprøvene og alt annet, synes ikke legen min har så mye kunnskap om graviditet så føler meg litt tryggere med en som har tatt i mot 3000 barn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser vel ikke mye fremgang på et sånt teppe nei :fnise: Men det bør jo være rimelig lett å strikke.. sikkert mer klurerier med å strikke det på skrått.. Husker du hvilken type alpakka du brukte? Virker som det finnes så mange.. Dale alpakka, drops alpakka, du store alpakka.. osv..

Ta det med en klype salt. Men mener jeg brukte dale alpakka :) jeg vurderer å strikke et nytt teppe til knøttet i magen og tenkte kanskje jeg skulle prøve å bruke alpakkagarnet som Nille har. Vet ikke hvordan det er enda.

Nærmer meg uke 12 :) :juble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har et mor signe teppe som er strikket på skrått, men har ikke strikket det selv. ;) Hun som stirkket det sa det var enklest å gjøre det slik, og at det gikk veldig fort. Hun er nok dog ganske dreven. :)

Jeg bestilte time hos jordmor i stad, fant ut at det var vanlig å ha i uke 24-28-32 osv. I tillegg var det en oppstartstime sammen med andre , som var sånn ca når jeg er i uke 15. Men den velger jeg å ikke delta på, var på sånn forrige gang og fikk ikke så mye verdifull info da. Hun mente det kanskje var litt endrede kostholdsråd siden jeg var på sånn time i 2009, men jeg har da greid å finne frem til dem på egenhånd på nett (ikke at jeg kan huske at det var noe annerledes heller?) Det var visst mange som har født før som valgte å ikke være med.

Man kunne også ha første kontroll der, i ca uke 12, men hvis man f.eks går på medisiner var det anbefalt å gå til lege. Jeg har allerede bestilt legetime. Dessuten digger jeg legen min, så går gjerne til ham. ;)

Endret av Alice i Eventyrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg litt til å gå til jordmor jeg... :P

Har en venninne som er ganske fornøyd med henne, men en annen jeg kjenner mislikte henne så mye at hun kun valgte å gå til lege med andremann. Hun hadde sagt "Jøss, nå synes jeg du har lagt på deg litt for mye", visstnok, og det er vel ikke så lurt til en hormonell dame som skal få lov til å spise akkurat det hun gidder. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...