Lea2 Skrevet 6. februar 2014 #141 Skrevet 6. februar 2014 Kutte ut frukt og korn? Hva skal det være godt for? 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #142 Skrevet 7. februar 2014 Kutte ut frukt og korn? Hva skal det være godt for? For å sjekke om man fortsatt har søtsug. Anonymous poster hash: c2e01...46d
Pringle Skrevet 7. februar 2014 #143 Skrevet 7. februar 2014 For å sjekke om man fortsatt har søtsug. Anonymous poster hash: c2e01...46d Men hvis man ikke har søtsug uten å kutte ut frukt og korn, hva er da vitsen? 3
Gjest Ciegus Skrevet 7. februar 2014 #144 Skrevet 7. februar 2014 Har du forresten prøvd å kutte ut frukten også? Og korn? Går det fint eller blir du fysen? Det høres ut som at du egentlig ikke har testet å kutte ut godteri OG frukt. Anonymous poster hash: c2e01...46d Det går helt fint, jeg er faktisk et voksent menneske som har god kontroll på hva jeg spiser, så du trenger ikke å utfordre meg og mitt kosthold for å prøve å bevise at frukt er det samme som snop avhengighetsmessig. Jeg har hatt lange perioder uten både det ene og det andre, og er ikke fysen på noe som helst. Men jeg må da spise ting selv om jeg ikke er "fysen" - det er sånn vi folk som ikke er avhengige av det ene eller det andre lever. Jeg kan da nyte en biff selv om jeg ikke er fysen. Akkurat samme prinsippet gjelder en kiwi. 1
skruf Skrevet 7. februar 2014 #145 Skrevet 7. februar 2014 Hvis jeg er innmari pms-godtesyk så bruker jeg å ta ei skål med gresk yohurt, knuse litt valnøtter i, og ei lita skje gresk honning (verdens beste honning som jeg kjøper med meg hjem fra Kreta).. Honning er jo sukker, men bedre med ei lita teskje enn å gå bananas i sjokoladehylla:)
missdior Skrevet 7. februar 2014 #146 Skrevet 7. februar 2014 Sikkert nevnt her inne fra før, tror det var Pomperipossa som skrev det, (min versjon er litt annereldes), men; Skjær opp epler, smør et tynt lag med meierismør i bunnen på en ildfast form, altså, ikke mye, bare bittelitt! For smakens skyld Strø kanel og stevia over eplene, inn i ovnen på 180-200 grader i 10-15 minutter. Nammenmammenamme 1
Gjest Gemini7 Skrevet 7. februar 2014 #147 Skrevet 7. februar 2014 En skål mager cottage cheese med mager vaniljekesam over, kanel og litt blåbær eller annen bær oppi. Søtt og godt, selv for meg som ikke er så glad i søtt! Ellers; smoothie av appelsin+ren appelsinjuice, mango, ananas, banan, vaniljekesam og fryste bær. Jeg liker for øvrig best salte ting selv, noen som har tips til noe knasende sprøtt, salt og deilig som kan erstatte potetgull ?? Min store last...
Gjest carmabell Skrevet 7. februar 2014 #148 Skrevet 7. februar 2014 Mix sammen forsne bær med litt sterk blandet saft i en blender. Kjempegodt, mettende, sunt og ikke særlig mange kalorier heller.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #149 Skrevet 7. februar 2014 En skål mager cottage cheese med mager vaniljekesam over, kanel og litt blåbær eller annen bær oppi. Søtt og godt, selv for meg som ikke er så glad i søtt! Ellers; smoothie av appelsin+ren appelsinjuice, mango, ananas, banan, vaniljekesam og fryste bær. Jeg liker for øvrig best salte ting selv, noen som har tips til noe knasende sprøtt, salt og deilig som kan erstatte potetgull ?? Min store last... Har du prøvd Snack a jack? Riskaker med krydder? Ca 35 kcal per riskake Du kan også skjære lomper i trekanter, ha på olje/salt/krydder og steke dem i ovnen til de blir sprø. Ikke akkurat sunt, men sunnere Anonymous poster hash: 52e85...e72
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #150 Skrevet 7. februar 2014 Ja det er bedre med "smarte sunne ideer" istedet for godteri Anonymous poster hash: fa171...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #151 Skrevet 7. februar 2014 En skål mager cottage cheese med mager vaniljekesam over, kanel og litt blåbær eller annen bær oppi. Søtt og godt, selv for meg som ikke er så glad i søtt! Ellers; smoothie av appelsin+ren appelsinjuice, mango, ananas, banan, vaniljekesam og fryste bær. Jeg liker for øvrig best salte ting selv, noen som har tips til noe knasende sprøtt, salt og deilig som kan erstatte potetgull ?? Min store last... Ja, ristede kikerter med salt! (Kikertene må være spiseklare, dvs. tørkede kikerter må vannes og kokes etter instruksjon. Jeg antar de som kjøpes i kartong er ferdig preparert?) Tørk / rist dem i stekovn til de blir passe sprø. Anonymous poster hash: 14afb...8fc 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #152 Skrevet 7. februar 2014 Ellers har jeg sett at folk lager grønnkålchips. (Søk på nettet.) Kan nesten ikke forstille meg hvordan det smaker.. Anonymous poster hash: 14afb...8fc
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #153 Skrevet 7. februar 2014 Det er ikke sikkert at DU er sukkeravhengig. Alle er ikke sukkeravhengige. Men veldig mange er det. Og for de mange av oss som er det, så funker det dårlig å erstatte sukker med sukker. Jeg snakker av egen erfaring og også andres erfaringer. Og når du skriver dette: så virker det jo som at du trodde jeg mente at frukt var like usunt som tobakk. Forresten er det ingenting av det nyttige i frukt som du ikke finner i grønnsaker. Og Ernæringsrådet anbefaler MAX 2 porsjoner frukt om dagen på grunn av sukkeret. Jeg spiser null porsjoner frukt, men minst fem porsjoner grønnsaker hver dag.Test om du er sukkeravhengig (tatt fra SEMSA) Svarer du ja på fire eller flere av spørsmålene under, kan du ha et avhengighetsforhold til sukker eller andre matvarer. Tabellen er laget etter det såkalte UNCOPE-ststemet (U = Unplanned use, N = Neglect, C = Cut down, O = Objections, P = Preoccupation, E = Emotional discomfort) som brukes for å kartlegge alkoholisme. Her er ordet alkohol erstattet med "søtsaker". *Søtsaker inkluderer også brød, pasta, poteter, ris, all slags chips (potetskruer, potetgull osv.), kaker, is m.m. Har du i løpet av det siste året noen gang spist mer søtsaker* enn du hadde tenkt og/eller fortsatt å bruke søtsaker* når du ikke hadde tenkt deg det? Har du noen gang i løpet av det siste året forsømt noen av dine plikter på grunn av at du har spist for mye søtsaker*? Har du i løpet av det siste året følt at du ønsket eller trenger å kutte ned på ditt forbruk av søtsaker*? Har noen det siste året, for eksempel familie, venner, kollegaer eller andre klaget på hvor mye søtsaker* du spiser? Har du det siste året noen gang vært helt oppslukt av tanken på når du skal få spise eller kjøpe søtsaker*? Har du noen gang det siste året brukt søtsaker* for å lindre følelsesmessige ubehag som for eksempel nedstemthet, irritasjon, kjedsomhet eller energiløshet? Anonymous poster hash: c2e01...46d For en absurd test / definisjon på sukkeravhengighet. Avhengighet er pr definisjon noe du trenger tilførsel av, og hvis du ikke får det, får du abstinenser. Om man går helt berserk i søtsaker en gang i blant, er det paradoksalt å kalle det avhengighet. Anonymous poster hash: 14afb...8fc 4
Gjest Gemini7 Skrevet 8. februar 2014 #154 Skrevet 8. februar 2014 Har du prøvd Snack a jack? Riskaker med krydder? Ca 35 kcal per riskake Du kan også skjære lomper i trekanter, ha på olje/salt/krydder og steke dem i ovnen til de blir sprø. Ikke akkurat sunt, men sunnere Anonymous poster hash: 52e85...e72 Ja, ristede kikerter med salt! (Kikertene må være spiseklare, dvs. tørkede kikerter må vannes og kokes etter instruksjon. Jeg antar de som kjøpes i kartong er ferdig preparert?) Tørk / rist dem i stekovn til de blir passe sprø. Anonymous poster hash: 14afb...8fc Takk for svar! Ja, jeg har testet snack a jacks en gang i tida. synes egentlig de var ganske gode, men såhar jeg senere lest at riskaker ikke er så bra fordi de gir raske svingninger i blodsukkernivået, har derfor holdt meg unna. Men er jo et alternativ. Ristede kikerter høres godt ut! Jeg er glad i gule erter så det må jeg prøve!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #155 Skrevet 8. februar 2014 For en absurd test / definisjon på sukkeravhengighet. Avhengighet er pr definisjon noe du trenger tilførsel av, og hvis du ikke får det, får du abstinenser. Om man går helt berserk i søtsaker en gang i blant, er det paradoksalt å kalle det avhengighet. Anonymous poster hash: 14afb...8fc Å kutte ut sukker og andre karbohydrater gir jo "abstinenser". Men per definisjon er det ikke kun abstinenser som sier om det er en avhengighet eller ikke. I følge deg er altså ikke spillegalskap en avhengighet... I ICD-10 skal diagnosen avhengighetssyndrom bare stilles dersom minst tre av følgende kriterier er oppfylt: * Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen. *Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas. * Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, eller gjennom bruk av samme eller beslektet stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer. * Toleranseutvikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere. * Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. * Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den. * Adferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser. For min del så stemmer disse: * Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen. Absolutt. * Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas. Absolutt. Jeg klarer ikke å slutte og ender alltid opp med å spise mer enn jeg egentlig hadde tenkt. * Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, Jeg får hodepine og søtsug av en annen verden * Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den. Jeg planla å kjøpe godteri i smug i blant slik at ikke andre skulle se at jeg spiste godteri. Jeg kunne for eksempel reise hjem tidligere fra venner slik at jeg rakk butikken og kunne spise godteri på veien. Og på lange strekk ble jeg så trøtt at jeg måtte stoppe og sove. (jeg blir trøtt av sukker) * Adferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser. La stadig mer på meg, men fortsatte med godterispisingen. Anonymous poster hash: c2e01...46d 3
kaizers Skrevet 10. februar 2014 #156 Skrevet 10. februar 2014 (endret) - Endret 11. februar 2014 av kaizers
Butter Skrevet 10. februar 2014 #157 Skrevet 10. februar 2014 Jeg tror fremdeles mye av søtsug skyldes for lite av ett eller flere næringsstoffer.... eller en (u)vane med å måtte ha snop... eller rett og slett for lite mat... eller for mye sukker... eller en reaksjon på tilsetningsstoffer... Jeg har gått fra "godtegris" til "rene råvarer" og vil ikke gå tilbake... Noen som har noen tanker om dette? Jeg er enig. Mange år siden jeg var sukkerjunkie selv, så husker nesten ikke hvordan det var. Tok tak i det da jeg var 15-16, nå er jeg 26. Men husker at det beste med å spise (allerede sukrede) frokostblandinger var alt sukkeret jeg hev på og da på slutten slurpe i seg sukkeret som samlet i seg melken på bunnen. Husker og en gang det var tilbud på smågodt og jeg spiste nærmere 1 kg i løpet av helgen. Jeg kuttet brått og bestemte meg for bare usunt i helgene. Det begrenses imidlertid hvor mye man orker å stappe seg i løpet av en helg og jeg ble hvertfall mer og mer avvent. I dag kan jeg knapt huske hvordan det spesielle søtsuget er. Jeg er imidlertid ikke fanstisk. Prøver fremdeles å holde meg til helger med rent sukker. Har etterhvert lært meg til å like mørk sjokolade best. Jeg kan nå kjenne et sug etter kakaosmaken i en 86%, men aldri søtsug. Jeg spiser både frisk og tørket frukt, men føler ikke at dette nå trigger er søtsug. idag er jeg vel mest gla i salt og nøtter 2
mandel92 Skrevet 10. februar 2014 #158 Skrevet 10. februar 2014 Jeg er glad i sukker og føler på ingen måte at frukt tilfredstiller behovet mitt for godteri, eneste som er i nærheten er frossen banan. Sunne ting vil aldri i mine øyne smake bedre enn godteri, så hvis jeg først skal kose meg skikkelig spiser jeg ekte godteri, og spiser heller sunt resten av tida. 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #159 Skrevet 10. februar 2014 Angående granateple, spiser man kun bærene? Resten av innmaten, er det ikke spiselig eller? Anonymous poster hash: b9e51...fff
Pringle Skrevet 10. februar 2014 #160 Skrevet 10. februar 2014 Angående granateple, spiser man kun bærene? Resten av innmaten, er det ikke spiselig eller? Anonymous poster hash: b9e51...fff Ja, bare bærene skal spises, ikke de hvite hinnene, de er uspiselige. Men du kan svelge frøene uten å tygge dem. Vær dog obs på at de skal ut igjen; de er grove og svært store mengder på en gang kan være tøft for stumpen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå