Gå til innhold

Over/under din liga

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Det er jeg helt enig med deg i. Nettinettet har på mange måter dominert litt på singelforumet med sine "produktplasseringer" og det syns jeg er helt feil. Ikke er det nyttig for meg å lese at svaret på alle singelproblemer er "jobb med deg selv" heller.

Anonymous poster hash: a4a0a...671

Jeg er nok ganske synlig med mine meninger blant alle de anonyme, men at jeg dominerer med produktplaseringer synes jeg blir feil å si. Mine meninger er ikke mine produkter. De er mine meninger.

Å jobbe med seg selv er absolutt ikke løsningen til alle singel problemene, men ofte er det et veldig godt utgangspunkt. De fleste av oss gjør de samme feilene gang på gang (jeg også har gjort det) og da kan det være lurt å se seg selv litt utenfra for å finne nye løsninger.

Veldig mange her inne vil ikke har råd som fører til at de må gjøre en endring eller en jobb, men bare trøst om at det ikke er noe feil med dem. Det er helt greit, men jeg liker å være motvekten til dette da jeg har sett at endring fører til nye resultater.

Jeg sier min mening og gir mine råd, og hva folk velger å gjøre med det eller synes om det er ikke noe jeg legger meg opp i. Men jeg må få lov til å bidra på lik linje med andre, om du liker det eller ikke. Bare overse innleggene mine hvis du ikke synes noe om de. Det finnes en ignoreringsfunksjon her inne som er fin å bruke. Men så lenge jeg får så mange positive tilbakemeldinger og ikke minst lære mye selv også så vil jeg fortsette å "dominere" blant de anonyme her inne så lenge jeg har tid til det. :)

Endret av Nettinettet
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du har ingen definisjonsrett på hvordan ting "er" i 2014. Din tolkning er en av flere, ikke engang de beste sosiologene som forsker på høyt nivå kan påberope seg retten til å definere hva som er galt og hva som er riktig, man kan bare utlede trender ut fra de data man selv har til rådighet. Dine egne erfaringer og møter med klienter er gyldige for deg, men selv dette i kombinasjon med det man ser i media og her inne kan ikke uten videre utledes til en generell tese om hvordan datingmarkedet er i 2014.

En annen ting er dette med bias. Du har bare truffet en veldig liten andel av de 1.5 millioner single, de som evner å være verbale om det og som tør ta kontakt for å få hjelp. Svært mange av dem, kanskje de fleste (det er vanskelig å si) hører man aldri noe fra, kanskje fordi de ønsker å fortsette å prøve selv eller ikke ser nytten av daterådgivning. Selv om du sikkert gjør en fin jobb for de som kontakter deg og forteller deg om hvordan de opplever dating så er det en aktiv handling. Skulle man fått et mer totalt bilde uten bias så må man benytte seg av teknikker slik at man får et mer representativt utvalg, dvs. aktivt oppsøke de som selv syntes det er vanskelig å ta kontakt. Man ser jo litt av de samme her inne, de som faktisk skriver om sin oppfatning om hvordan dating er i 2014 er jo de som har et aktivt ønske om å mene noe om det og som velger å formulere det, men hva med de som aldri sier noe om det?

I tillegg har man dette med "psykisk komorbiditet". I en utvalgt gruppe kan man ikke uten videre slå fast at den egentlige grunnen til ulykkelighet er mangel på kjærlighet. I mange tilfeller kan manglende kjærlighet være en kausal konsekvens, men ikke den bakenforliggende grunnen. Så da er spørsmålet, er man ulykkelig fordi man ikke har nok kjærlighet i livet eller har man ikke nok kjærlighet fordi man egentlig opplever problemer og ulykkelighet som følge av andre grunner?

Anonymous poster hash: 8b320...23d

Helt enig med deg, og jeg har aldri ment noe annet heller. Derfor kan ikke jeg si hva som er rett og galt for alle, men ta utgangspunkt i hver tråd med hver og en problemstilling. Jeg har heller ikke nok informasjon via tråder her inne til å kunne konkretisere hva som gjelder for den og den, og da blir rådene bassert på generelt grunnlag. Sånn er det jo for alle som svarer her inne. Men enkelte tar kontakt med meg på PM og får gitt mer informasjon og da finner vi samme kjærnen til problemene.

For de fleste opplever ikke kjærlighet fordi de har andre problemer i livet, men mangel på kjærlighet blir på en måte det som får begeret til å renne over.

Men dette har jo ingenting med denne tråden og gjøre. Føler at jeg har svart nok nå, og synes at det er bedre om de som har noe de lurer på om jobben min heller kan ta kontakt på PM, for da kan det ikke tas som skjult markedsføring heller. :)

Skrevet (endret)

Men du har ingen definisjonsrett på hvordan ting "er" i 2014. Din tolkning er en av flere, ikke engang de beste sosiologene som forsker på høyt nivå kan påberope seg retten til å definere hva som er galt og hva som er riktig, man kan bare utlede trender ut fra de data man selv har til rådighet.

Man trenger ikke være sosiolog for å se at folk sliter med følelsen av å være bra nok og at sosial status har mye makt. På bakgrunn av det prøver folk å skaffe seg de tingene som gir dem sosial status, slik at de føler seg bedre.

Menn som ikke ser så veldig bra ut, utnytter sin maktposisjon eller formue på å få en penere kone som de kan vise frem. Eldre damer finner seg yngre lekkerbiskner. Selvfølgelig gjelder ikke dette flertallet, men det er ofte det vi ser, og det vi ser er det som skaper forventning og tanker om hva som er normalt.

Vi er ikke så veldig flinke til å kjenne etter på hva man selv ønsker, men tenker mye på hva man tror andre ønsker.

Endret av Nettinettet
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mye av det Nettinettet skriver gir mening, men slik jeg ser det så reagerer vel folk mest på at det blir presentert nærmest som en rot til alle problemer som alle single kvinner har.

Med fare for å bevege meg inn i gråsoner for personangrep her, så har jeg diskutert med Nettinettet en gang og var uenig med henne i en sak (om hva menn liker eller noe lignende trivielt), hvorpå hun mente at jeg slet med å få menn og hadde dårlig selvtillit. Det var egentlig ikke noe i meningen min som ga grunnlag for å komme med så grove feilkonklusjoner, og jeg antok naturligvis at hun hadde blitt fornærmet av min noe krasse tone og at det var et dårlig forsøk på å få inn et slag under beltestedet.

Men jeg ser jo nå at det er fare for at det ikke bare var ment som en frekkhet men som fakta, det er noe du tror så sterkt på er bakgrunnen for det meste i verden at du overfører det til alt du ser. Og når jeg fortalte deg at du tok feil, så var det bare enda mer bevis for at du hadde rett!

Med et så utrolig sterkt confirmation bias så blir det jo vanskelig å ta dine erfaringer og generaliseringer seriøst. Som sagt, ikke uenig i at det du skisserer kan være (en del av) et problem for folk, men pass deg for å definere hva som er årsaker til alt først og så dytte det over på virkeligheten etterpå. Da tar du bare lett mye feil, og jeg er nærmest forberedt på å møte deg for en kaffe for å vise deg det - for jeg er enda mer sta enn deg :fnise:

Anonymous poster hash: 04c35...7b4
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke være sosiolog for å se at folk sliter med følelsen av å være bra nok og at sosial status har mye makt. På bakgrunn av det prøver folk å skaffe seg de tingene som gir dem sosial status, slik at de føler seg bedre.

Menn som ikke ser så veldig bra ut, utnytter sin maktposisjon eller formue på å få en penere kone som de kan vise frem. Eldre damer finner seg yngre lekkerbiskner. Selvfølgelig gjelder ikke dette flertallet, men det er ofte det vi ser, og det vi ser er det som skaper forventning og tanker om hva som er normalt.

Vi er ikke så veldig flinke til å kjenne etter på hva man selv ønsker, men tenker mye på hva man tror andre ønsker.

Poenget er at det er vanskelig å si noe før man bestemmer seg for hvem "folk" er. Om det kun er egne erfaringer og det man "ser" i media man baserer seg på så er det sjelden veldig representativt. Jeg sier ikke at det ikke har noe betydning men man bør være forsiktig med å trekke konklusjoner før en undersøker om det også er andre forklaringer til hvorfor folk går single.

Ellers er jeg litt enig i det siste, men det kan løses om man utvider horisonten og anerkjenner at sannheten kan være fryktelig mye mer nyansert enn sin egen :)

Skrevet

Jeg synes mye av det Nettinettet skriver gir mening, men slik jeg ser det så reagerer vel folk mest på at det blir presentert nærmest som en rot til alle problemer som alle single kvinner har.

Med fare for å bevege meg inn i gråsoner for personangrep her, så har jeg diskutert med Nettinettet en gang og var uenig med henne i en sak (om hva menn liker eller noe lignende trivielt), hvorpå hun mente at jeg slet med å få menn og hadde dårlig selvtillit. Det var egentlig ikke noe i meningen min som ga grunnlag for å komme med så grove feilkonklusjoner, og jeg antok naturligvis at hun hadde blitt fornærmet av min noe krasse tone og at det var et dårlig forsøk på å få inn et slag under beltestedet.

Men jeg ser jo nå at det er fare for at det ikke bare var ment som en frekkhet men som fakta, det er noe du tror så sterkt på er bakgrunnen for det meste i verden at du overfører det til alt du ser. Og når jeg fortalte deg at du tok feil, så var det bare enda mer bevis for at du hadde rett!

Med et så utrolig sterkt confirmation bias så blir det jo vanskelig å ta dine erfaringer og generaliseringer seriøst. Som sagt, ikke uenig i at det du skisserer kan være (en del av) et problem for folk, men pass deg for å definere hva som er årsaker til alt først og så dytte det over på virkeligheten etterpå. Da tar du bare lett mye feil, og jeg er nærmest forberedt på å møte deg for en kaffe for å vise deg det - for jeg er enda mer sta enn deg :fnise:

Anonymous poster hash: 04c35...7b4

Jeg tror det viktigste man kan gjøre er å ikke legge for mye inn i det som blir sagt, og heller sortere ut det man anser som viktig informasjon for en selv. Hvis man leser mellom linjene kan man tolke det den andre sier som man selv ønsker uansett. Din tolkning er rett for deg og din mening om meg er også rett for deg. Det betyr ikke at det er sannheten.

På disse årene jeg har vanket her inne har jeg blitt ekstremt mye tryggere på meg selv og ser ting på en litt annen måte enn jeg gjorde før. Jeg har også fått mye mer innsikt i hva andre sliter med og ikke minst sett hva jeg selv har av feil og mangler. Jeg er ikke en person som prøver å "ta" andre, eller som du sier spark under beltespennen (eller hva det når heter) men at noen føler jeg er sånn, er jo ikke noe jeg kan gjøre noe med :)

Jeg har heller ikke noe interesse av å ta en kaffe med en person som har som mål å overbevise meg om at han/hun har rett, fordi det er ikke om å gjøre for meg å ha rett eller vite best. Jeg ønsker å bidra til at de som vil endre noe, får den muligheten, på samme måte som jeg har endret ting ved meg selv. Så hvis du har et stort behov for å ha rett så skal du få lov til å ha rett. Jeg skal ikke argumentere i mot, og går videre :)

Skrevet

Poenget er at det er vanskelig å si noe før man bestemmer seg for hvem "folk" er. Om det kun er egne erfaringer og det man "ser" i media man baserer seg på så er det sjelden veldig representativt. Jeg sier ikke at det ikke har noe betydning men man bør være forsiktig med å trekke konklusjoner før en undersøker om det også er andre forklaringer til hvorfor folk går single.

Ellers er jeg litt enig i det siste, men det kan løses om man utvider horisonten og anerkjenner at sannheten kan være fryktelig mye mer nyansert enn sin egen :)

Jepp, jeg er helt enig med deg jeg. Det er vanskelig å si noe konkret før man har konkrete fakta. Noe som er umulig å gjøre på et diskusjonsforum hvor man snakker med mennesker man ikke har peiling på hvem er. Derfor må man ta utgangspunkt i det generelle og heller gå dypere inn på personen for å kunne gi konkrete råd. Derfor er det jo også viktig å huske på at de fleste rådene som blir gitt i et diskusjonsforum eller i andre åpne informasjonsplasser er bassert på generelt grunnlag og man må selv se om det passer til egen situasjon eller ikke.

At folk tar seg nær av generelle råd er tar ting personlig er jo egentlig noe de må jobbe med selv. Så lenge personen som kritiserer en ikke kjenner en, er det jo egentlig ikke noe å ta seg nær av? At folk blir sinte av slikt sier jo mer om dem enn de som kritiserer :)

Skrevet

Og det ER et stort problem at folk har for høye forventninger, fordi det blir vanskeligere og vanskeligere å finne noen å dele livet med. Det igjen fører til at folk blir ulykkelige, deprimerte og så får vi et samfunnsproblem med sykemeldinger og utbetalinger fra NAV. Det hadde ikke vært behov for meg for 10 år siden, i dag er det stort behov for meg. Det sier sitt om utviklingen.

Vel, jeg sier meg UENIG. Det blir for mye krisemaksimering slik du fremstiller det i mine øyne.

Skrevet

Vel, jeg sier meg UENIG. Det blir for mye krisemaksimering slik du fremstiller det i mine øyne.

Krisemaksimering? Det er jo fakta! Jeg har flere kunder som er sykmeldte pga depresjon, hvor årsaken til depresjon er følelsen av å være mislykket fordi de ikke har fått mann og barn. Jeg sier ikke at det er flere 100.000 som har det slik, men for meg er det faktisk NOK at NOEN har det slik. Det er ikke greit at kvinner og menn i landet vårt ikke føler seg bra nok. At de ikke føler de strekker til fordi de ikke får seg kjæreste. At de ikke når opp til den standaren andre vil ha.

At du har det fint som singel og mener at de fleste også har det bra og ikke har for høy standar er helt greit, men realiteten er en helt annen!

Skrevet

Krisemaksimering? Det er jo fakta! Jeg har flere kunder som er sykmeldte pga depresjon, hvor årsaken til depresjon er følelsen av å være mislykket fordi de ikke har fått mann og barn. Jeg sier ikke at det er flere 100.000 som har det slik, men for meg er det faktisk NOK at NOEN har det slik. Det er ikke greit at kvinner og menn i landet vårt ikke føler seg bra nok. At de ikke føler de strekker til fordi de ikke får seg kjæreste. At de ikke når opp til den standaren andre vil ha.

At du har det fint som singel og mener at de fleste også har det bra og ikke har for høy standar er helt greit, men realiteten er en helt annen!

Det kan godt være at du har kunder som er deprimerte, men det gjør det ikke til en universell sannhet. Det betyr at noen av kundene dine er deprimerte. Det at noen er deprimerte pga. sin livsituasjon gjør ikke at det gjelder alle som har psykiske problemer eller går på NAV og samtidig er singel. Og depresjon er som ofte mye mer komplisert til at man kan sette en spesifikk årsak. Man kan føle det tungt å være alene, men som regel er det andre underliggende årsaker som dette er en del av.

Og du vet ikke hvordan jeg har det som singel den ene eller andre veien basert på noe av det jeg har sagt her. Jeg har bare et annet syn på saken, og andre erfaringer og innfallsvinkler. Ingen av oss kan sitte med sannheten om hva som egentlig er realitetene, men vi kan sette frem hver våre syn.

Skrevet

Det kan godt være at du har kunder som er deprimerte, men det gjør det ikke til en universell sannhet. Det betyr at noen av kundene dine er deprimerte. Det at noen er deprimerte pga. sin livsituasjon gjør ikke at det gjelder alle som har psykiske problemer eller går på NAV og samtidig er singel. Og depresjon er som ofte mye mer komplisert til at man kan sette en spesifikk årsak. Man kan føle det tungt å være alene, men som regel er det andre underliggende årsaker som dette er en del av.

Og du vet ikke hvordan jeg har det som singel den ene eller andre veien basert på noe av det jeg har sagt her. Jeg har bare et annet syn på saken, og andre erfaringer og innfallsvinkler. Ingen av oss kan sitte med sannheten om hva som egentlig er realitetene, men vi kan sette frem hver våre syn.

Jeg gidder ikke å konkurrere med deg om hvem som har mest oversikt eller vet best. Du har sikkert mest peiling! Jeg bare jobber med dette, og bruker ca 12 timer om dagen på å finne ut av årsaken til at vi sliter sånn med å finne kjærligheten, så hva vet jeg! :P

Skrevet

Jeg tror det faktisk er en av de viktigste tingene man må tenke på når man leter etter en kjæreste i 2014. Fordi de fleste har ekstremt høye krav til en partner uten å se på hva de kan tilby selv.

Godt poeng.

Skrevet (endret)

Jeg gidder ikke å konkurrere med deg om hvem som har mest oversikt eller vet best. Du har sikkert mest peiling! Jeg bare jobber med dette, og bruker ca 12 timer om dagen på å finne ut av årsaken til at vi sliter sånn med å finne kjærligheten, så hva vet jeg! :P

Hvorfor plutselig bli så usaklig, og avspore? Som sagt det er en diskusjon, og som jeg har forsøkt å forklare, så sitter vel ikke du med nøkkelen til sannheten noe mer enn andre. Og du vet heller ikke noe om meg. Allikevel ser du ut til å tro det. At du ikke ønsker å svare på det jeg referer til greit. Men ikke vri dette til noe det ikke er. Mulig du ser det som en konkurranse, men jeg bare forsøker å få frem andre sider av saken. Du kan påstå en ting, mens jeg er uenig. Det får du tåle.

Igjen, ikke vri dette til noe det ikke er. Din påståtte erfaring gir ikke meg mindre rett til å komme med innspill, eller faktisk ha noe å komme med. Det umuligjør heller ikke det faktum at jeg faktisk kan ha noen like gode poenger.

Du sier du studerer det tolv timer dagen. Men i forskning må man også forholde seg til at andre har andre hypoteser, ikke minst må man forholde seg til sine egne svakheter og "biaser" som noen her sier.

Alt koker egentlig ned til, og som andre her har forsøkt å få frem; representativt utvalg.

Ergo kan ingen av oss her sitte å påstå hva som er realitetene. Det handler ikke om konkurranse, men diskusjon. Jeg svarer på hvorfor jeg mener dine påstander er overdrevne, det er min side av saken i diskusjonen. Det er ikke verre enn det.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Skrevet

Pinadø, N har rett. Har selv en god venninne som ble deprimert pga hun var singel og barnløs og hun hoppet rett inn i et tullforhold og fikk en unge og greier og hun har det verre enn noensinne.

• Liker 1
Skrevet

Pinadø, N har rett. Har selv en god venninne som ble deprimert pga hun var singel og barnløs og hun hoppet rett inn i et tullforhold og fikk en unge og greier og hun har det verre enn noensinne.

Noen ganger lønner det seg nok å være litt "storkrevende" ja.

Er det virkelig sånn at storparten av (langtids?)single er deprimerte fordi de er for storkrevende? :vetikke:

Jeg tror det er litt mer komplisert jeg da.

Skrevet

Er det virkelig sånn at storparten av (langtids?)single er deprimerte fordi de er for storkrevende? :vetikke:

Har ikke peiling, noen av oss blir nok særere med årene og er singel pga det etterhvert, men jeg observerer også at mange går inn i forhold bare for å ha noen å dele regningene med/få sex. Og de klarer å lure seg selv i hverdagen om at alt er greit, men så kommer skiten frem når de drikker eller er på ferie og helvete er løs. Mange av de her forholdene er det mennesker som er mer ensomme enn mange ut av oss langtidssingle. Og de bryter ikke ut pga økonomi.

Skrevet

Jeg har aldri sagt at flesteparten av langtidsingle er deprimerte fordi de er for storkrevende, men jeg har sagt at man kan se et økende antall av deprimerte på bakgrunn av at de er single. Og grunnen til at mange er single er at de krever for mye, eller ikke kommer gjennom nåløyet hos andres krav.

Før så var det ofte de som ikke hadde jobb, dårlig økonomi osv som ble deprimerte fordi det toppet seg når de ikke fikk en kjæreste, men nå er det flere og flere i gode jobber, med god økonomi og det meste på stell som bli deprimerte fordi de ikke finner kjærligheten. Altså det eneste som ikke fungerer i livene deres er kjærligheten og det er derfor lengselen etter den som gjør at de blir deprimerte og sykmeldte.

Skrevet

Har ikke peiling, noen av oss blir nok særere med årene og er singel pga det etterhvert, men jeg observerer også at mange går inn i forhold bare for å ha noen å dele regningene med/få sex. Og de klarer å lure seg selv i hverdagen om at alt er greit, men så kommer skiten frem når de drikker eller er på ferie og helvete er løs. Mange av de her forholdene er det mennesker som er mer ensomme enn mange ut av oss langtidssingle. Og de bryter ikke ut pga økonomi.

Er nok desverre noen av de ja.

Skrevet

Huff.. ikke noe hyggelig lesning.. altså om venninnen din.. :( Men jeg vet at det er mange som desverre gjør det samme..

Skrevet

Huff.. ikke noe hyggelig lesning.. altså om venninnen din.. :( Men jeg vet at det er mange som desverre gjør det samme..

Vel, jeg synes ikke noe synd på henne, hun fikk da nu den der ungen hun har sytet og klaget på at hun ikke hadde. Nå bør hun være fornøyd. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...