Gå til innhold

Selge blod?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir gjerne blod, mmn ikke gratis. Tror dere blodmangelen på sykehusene kunne vært historie dersom det ble lov å tjene penger på å selge blod? Vi vet jo at profittmotivet gjør at kapitalismen løser de utroligste problemer på andre samfunnsområder. Bakeren tjener penger på å selge brød, og brødkøer finnes ikke. Hvorfor skal ikke det samme gjelde blod?

Anonymous poster hash: e626e...fe2

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva, det skjønner ikke jeg heller.

Om det er så stor blodmangel så tjener jo sykehusene på å betale for å få ekstra folk til å donere blod.

Her er eneste plassen jeg kan donere blod 2 timer unna, så da gidder jeg rett og slett ikke betale for å gi blod, da vil jeg heller ha betalt siden det er så jævla krøklete å få det til.

Anonymous poster hash: 205de...54d
  • Liker 2
Skrevet

Tanken er vel at det skal være gratis. Men alle som har lest litt økonomi vet at når prisen går mot null så vil tilbudet gå mot null, og etterspørselen i markedet kan ikke mettes.

• Liker 3
Skrevet

Helt enig, egentlig burde man kunne selge alle organene sine, også om det betyr at man dør.

• Liker 8
Skrevet

Det burde være nok å vite at du kan redde et liv ved å gjøre det? Hvorfor skal man få betalt for å gjøre en god gjerning?

• Liker 29
Skrevet

Det burde være nok å vite at du kan redde et liv ved å gjøre det? Hvorfor skal man få betalt for å gjøre en god gjerning?

I tralalaland så kan en god gjerning kanskje være nok, men for hvermansen så trenger vi å få noe igjen.

• Liker 8
Gjest Gunfreak
Skrevet

Poenget er at man ikke skal gjøre at fattigere går i store droger å selger blodet sitt.

Samme ser om man kan selge organer(bare i mer ekstremt versjon)

Siden de eneste virkelig fattige i norge er rusmisbrukere og si rom folk er da da de som vil selge blodet sitt.

• Liker 5
Skrevet

Poenget er at man ikke skal gjøre at fattigere går i store droger å selger blodet sitt.

Siden de eneste virkelig fattige i norge er rusmisbrukere og si rom folk er da da de som vil selge blodet sitt.

Eller at en utnytter mennesker for blodet dems. Det er heller ikke en menneskerett å gi blod. Det er utrolig strengt på hvem som får gi blod og hvor de ev kan ha vært i tiden før.

Dersom en får et økonomisk incentiv til å gi blod øker det sjansen for en lyver om disse opplysningene for å få gitt blod. Selv om blodet testes godt er man avhengig av å ha troverdige givere.

• Liker 20
Skrevet

Det er allerede begrenset hvor ofte man kan donere blod, ser ikke hvorfor betaling skulle forandre det.

• Liker 3
Skrevet

Det er bare rett og rimelig at folk som gjør en innsats for å redde liv får kompensasjon for det. Om noen ønsker å jobbe gratis, så må de gjerne det, men det bør absolutt være lovlig å ta betaling for blodet sitt.

• Liker 7
Gjest Gunfreak
Skrevet

Det er allerede begrenset hvor ofte man kan donere blod, ser ikke hvorfor betaling skulle forandre det.

Fordi det er de desperate som vil selge det. og det er ikke bra.

Med mindre man er villig til å betale en 1000 lapp pr halvliter, vil de fleste ikke gjøre det av økonomiske grunner, bortsett fra de som er villige til å selge blodet sitt for 50 kr eller 100kr.

Skrevet

Med mindre man er villig til å betale en 1000 lapp pr halvliter, vil de fleste ikke gjøre det av økonomiske grunner, bortsett fra de som er villige til å selge blodet sitt for 50 kr eller 100kr.

Jeg vil i det minste ha kompensasjon for reisingen jeg må gjøre. Det koster meg ca 500 kr og 4 timer en vei for å komme meg til nærmeste sykehus som tar inn bloddonasjon.

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg vil i det minste ha kompensasjon for reisingen jeg må gjøre. Det koster meg ca 500 kr og 4 timer en vei for å komme meg til nærmeste sykehus som tar inn bloddonasjon.

Prøv å sett det på selvangivelsen kanskje du får bedre skatte av det?

Ellers får du enten ikke gi blod eller flytte til sivilisasjonen.

• Liker 7
Skrevet

Jeg kan ikke engang fatte og begripe at folk vil ha betalt for dette. Jeg håper ikke dere er representative for det norske folk.

De fleste jeg kjenner, gir blod. Til tross for lange reiseveier og knapt med tid. Det er det minste man kan gjøre. Kjenner også noen, som er benmargsdonor. Der har jeg feiga ut pga ryggmargsprøven, men har det under vurdering. Og så klart er de fleste organdonorer også.

Anonymous poster hash: a1265...488
  • Liker 12
Skrevet (endret)

Og hva er så utrolig galt med det da? Er det ikke mye bedre at de får solgt litt blod enn at de sulter? Det argumentet der er vel uansett like gyldig ovenfor hvilken som helst tjeneste, hvorfor tillatte salg av =oslo når de som gjør det er fattige? Frata vanskeligstilte potensielle inntektskilder med solidaritet som begrunnelse. Mmkay.

Endret av meh
  • Liker 2
Skrevet

Skal ambulansepersonell og brannmannskaper gå dugnad?

• Liker 7
Skrevet

Og hva er så utrolig galt med det da? Er det ikke mye bedre at de får solgt litt blod enn at de sulter? Det argumentet der er vel uansett like gyldig ovenfor hvilken som helst tjeneste, hvorfor tillatte salg av =oslo når de som gjør det er fattige? Frata vanskeligstilte potensielle inntektskilder med solidaritet som begrunnelse. Mmkay.

Det handler jo ikke om å frata noen muligheten til å tjene penger, men som jeg skrev lenger oppe er nok folk som er desperat etter penger tilbøyelig til å bryte vilkår, lyve om bakgrunn, medikamentbruk, sykdommer og etc for å tjene seg ekstra penger.

For ikke snakke om den eventuelle lyssky virksomheten som kan oppstå med menneskehandel. Hva med de som trenger blodet. Skal de måtte betale for det også? Slik at kun de rike kan få transfusjoner, mens de fattige må dø?

• Liker 10
Skrevet

Skal ambulansepersonell og brannmannskaper gå dugnad?

Du er klar over at Røde Kors jobber frivillig? At de jobber med redningstjenester på lokalt nivå? AT de er trent opp til å kunne håndtere situasjoner, som også ambualnsepersonell gjør?

Og at det også finnes enkelte, som er frivillige brannmenn?

Gud bedre så navlebeskuende enkelte folk her inne er. "Meg meg meg og mitt", er jo det eneste folk tenker på. Men heldigvis er ikke alle slike.

PS: Supraspinatus har også noen veldig gode poeng her.

Anonymous poster hash: a1265...488

• Liker 13
Skrevet

Mange steder i landet har de blodbusser som kjører rundt til arbeidsplasser og der folk bor.

Har du undersøkt om det finnes noe slikt i ditt distrikt?

Jeg bor forholdsvis nært sykehuset jeg har donert blod til i mange år. Det jeg får dekket er parkeringen der (selvfølgelig) + jeg kan velge noe av det de har der (håndkle, toalettveske, vinglass, paraply etc.) alt etter hva de har i øyeblikket.

For meg er det mer enn nok "belønning".

Nå er blodtypen min Rh - , som er såkalt katastrofeblod. Dvs. at det kan gis til alle, uansett hvilken blodtype de har.

Jeg er veldig enig med de i tråden som mener at man ikke skal tjene på å gi blod.

Man er med på å redde liv og en dag har kanskje en selv eller noen man er glad i bruk for blodoverføring for å overleve. Da er det bra at det finnes mennesker som har donert blodet sitt uten å tenke profitt.

• Liker 2
Skrevet

Du forstår vel hvorfor narkomane ikke får donere blod håper jeg?

Anonymous poster hash: c4c54...243

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...