Gå til innhold

*bakepulver*s hevebok


*bakepulver*

Anbefalte innlegg

Ingen av jentene mine har tatt sutt. Med S venta vi de anbefalte tre ukene, mens nå med R kjørte vi på med en gang, men ingen av dem ville/vil som sagt ha den.

På den positive siden, uten at jeg vet at det første særlig skyldes manglende suttebruk:

-S er den på gruppa i barnehagen som har klart best språk

-Vi slipper noen traumatisk og sårende avvenning, samt en tre-fire-åring som ser ut som en forvokst kjempebaby

-Når ungen først har lært seg å sovne selv, så trenger vi ikke å stå opp bare for å stappe inn sutten hvis den har falt ut

Når det er sagt virker det absolutt fint å ha suttebaby, men jeg vet liksom ikke så mye om hvordan det er, siden ungene mine er ubrukelige på den fronten :roll:

Hovedpoenget mitt var vel at ungen selv bestemmer om h*n vil ha sutten, uansett om man venter tre timer eller tre uker før den introduseres :)

Hjelp så usammenhengende jeg skriver! Halv seks er tydeligvis ikke helt tida for de store utgreiingene... :rolleyes:

Forøvrig fint å lese at alt går bra :)

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo i natten! ;)

Vi testa smokken i går, ville gjerne se Folkeopplysningen på TV i fred :hoho: hun tok den omtrent med en gang og ble liggende i babynestet og kose seg :) Fant også en lang, men veldig grundig artikkel som gjennomgår det som er av forskning på området: http://www.sciencebasedmedicine.org/separating-fact-from-fiction-in-the-not-so-normal-newborn-nursery-pacifiers-and-nipple-confusion/ (foretrekker å sette meg inn i sånt før jeg mener så fryktelig mye om noe) Viser seg at det faktisk er lite som tyder på at sugeforvirring er et problem som kan linkes til bruk av smokk.

Tror ikke vi hopper rett på full bruk av smokk i alle situasjoner enda, men litt sånn innimellom er jeg positiv til. :)

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint å høre fra deg! Det høres ut som om du (dere) har det fint, etterfødselsgørr og -trøbler til tross. :fnise:

Vi begynte etter en liten uke med A. Smokken altså. Med M begynte vi på dag 2. Etter å ha hatt venninner med smokkeløse barn, er jeg sjeleglad for at mine har tatt den!😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis man venter med avvenning av smokk til de er gamle nok til å tro på skrøner om smokkefeen eller lignende så pleier avvenning å gå lett.

Selv er jeg tommel og koseklut barn - et helvete å avvenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å lese oppdateringer! Hun høres helt herlig ut :)

Jeg kan jo komme slepende med mitt bittelille grunnlag for statistikk :fnise: - og de to av barna som har hatt smokk har egentlig vært veldig greie å avvenne. Gutta boys sluttet tvert på treårsdagen sin, begge to, da var vi enige om at de var "for store" til å bruke smokk, og den kjøpte de greit (alltid et sjakktrekk å appellere til følelsen av å være stor og flink :lur:). Tommelsugeren var det verre med, hun ville egentlig slutte, men jammen kom ikke tommelen på magisk vis inn i munnen når hun var trøtt eller trist likevel... Men det ordnet seg det også, altså, bare ikke like raskt. Det vil helst gå bra! :)

(og de to som nektet både smokk og tott har vi jo sluppet avvenning med, men helt ærlig ville jeg mye heller tatt en avvenning eller tre mot å ha en metode for å roe ned som ikke innebar pupp eller byssing... det har jo gått greit uten smokk/tott også, men det er ikke til å komme fra at de har vært hakket mer krevende for mor og far. Så jeg støtter deg fullt og helt på å prøve smokk og se om hun vil ha :jepp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! :jepp:

I natt skulle jeg kanskje ha gått for den smokken. Tror det har vært en typisk småbarnsnatt. Hun våkna i 5:30-tiden og ville ha mat. Stod opp og gikk på stua for å mate. Og hun ville ha mer mat. Og ble ikke så dautrøtt som hun pleier å bli (det ender som regel med at hun trekker seg vekk fra puppen med et groggy blikk, lukker øynene og blir heeelt slapp i armer og bein, og så skaller inn i puppen og blir der :ler: ). Så jeg la oss i senga og ammet litt liggende. Da sovnet hun, men så fort jeg prøvde å legge henne tilbake i hennes egen seng (som er koblet inntil vår, så det er i grunnen bare snakk om å flytte henne 30 cm bakover) så våknet hun. Og skreik. Igjen og igjen. Nytter ikke å stryke eller noe sånt på henne for å roe henne ned heller, er bare puppen som gjelder. Men så da. Sovnet hun endelig i sin egen seng. ...og da startet mannen å snorke. HØYT. Og da var nervene tynnslitte nok til at jeg begynte å gråte. Mannen våknet, koseklemte og trøsta, og forviste seg selv til å sove på sofaen. Også fikk jeg sove sånn etterhvert.

Altså, jeg VET jo at sånn er det. Og at det trolig blir mye verre til tider. Jeg vet det. Og det går greit, man sover i løpet av dagen og jeg takler fint å være trøtt. Men i natt kjente jeg på at de følelsene jeg har hatt i perioder hvor jeg har hatt søvnproblemer kom snikende (jeg kaller det "soveangst", for grunnen til at jeg ikke får sove er som regel at jeg blir så sinnssykt redd for ikke å få sove... :roll: I den grad at jeg gjerne får panikk når det nærmer seg leggetid) Jeg hadde da virkelig håpet på at de følelsene skulle vente litt mer enn 4 dager før de dukket opp... Håper de stikker av, de er ikke velkommen her.

Sånn, da var dagens sutring overstått. Vi har hatt en koselig frokost/lunsj, og Lille har sovet en halvtime i tripp trapp-stolen :) i dag skal vi prøve oss på to helt nye og skumle ting: trilletur og bading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soveangst suger. Samboeren blir ofte angrepet av det når han er ute på jobbreise og det blir en ond, dust sirkel. Du har min fulle medfølelse! :klem:

Så bra at vesla liker tripp trapp-en! :jepp: Og trilletur blir sikkert koselig :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er et tips jeg fikk for en stund siden:

Dette virker fordi man kan faktisk bare tenke på en ting av gangen. Når man er stresset, hjelper det å tenke på noe annet, men det er som regel vanskelig å få til. Hva skal en tenke på når en ikke får sove annet enn en ikke får sove, liksom?

Pust dypt inn og lytt til pusten og tenk på hvordan den beveger seg inn i kroppen. Pust ut og hør etter. Gjenta noen ganger. Dette bryter tankemønsteret.

Hjelper også å få snorkeren ut av soverommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanke og tips. :hjerte: Ja, det er noe dritt. Det jeg gruer meg mest til er når jeg skal tilbake på jobb, da blir det ting jeg må rekke og det er litt mer krise å være trøtt. Men det nytter ikke ta det på forskudd.

Nå har vi trilla. Vi måtte ha regntrekk til vogna og et par pysjer til i strl 50. Hun har et par med fot hvor hun presterer å sparke begge beina sine ned i samme pysjbein. Jeg letta på dyna og fant verdens sinteste havfrue :hoho:

uansett: de hadde ikke pysjer det vi kjøpte regntrekk, så vår første trilletur endte opp på... Oslo City! :blink: og det gikk jo bra, men jeg gikk med hjertet i halsen nesten hele turen. Nesten alt er litt skummelt eller fali' nå. Mannen bare lo av meg og kosa seg verre :ler: Tror vi var ute i 1,5 time Lille var helt eksemplarisk og sov hele tiden.

:)

Endret av *bakepulver*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo City, med knøtteknøtt? Herregud, du har baller av stål :blink: (Men så er jeg av en eller annen grunn småredd for hele Oslo, #småbyjente :ler:)

Lille sinte havfruen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk til psykolog etter at naboen min ble drept av en annen nabo, fikk jeg tips om å "legge tankene på skyer og se dem drive avsted". Funka overraskende bra, hvor dumt det enn høres ut ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aww, den sinte havfruen, ser henne for meg! :rodmer:

Det var ganske lett å høre også. Sier ikke myten at havfruer skal synge så vakkert? Ikke denne :ler:

Oslo City, med knøtteknøtt? Herregud, du har baller av stål :blink: (Men så er jeg av en eller annen grunn småredd for hele Oslo, #småbyjente :ler:)

Lille sinte havfruen :rodmer:

Hadde aldri gjort det om ikke mannen var med, det kan du banner og steike på! Jeg synes ikke normalt det er så skummelt. Bare skitirriterende :P

Da jeg gikk til psykolog etter at naboen min ble drept av en annen nabo, fikk jeg tips om å "legge tankene på skyer og se dem drive avsted". Funka overraskende bra, hvor dumt det enn høres ut ;)

Jeg har lært noe lignende en gang, men har ikke gjort det på en stund. Kanskje på tide å plukke opp gamle triks. :)

Og holy moly, drept nabo! Må ha vært tøft! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikkert en søt, sint havfrue :rodmer:

Når jeg først er i tipsemodus; mange nyfødte roer seg i vannet hvis de får ha en våt klut liggende på magen :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våt klut på magen hjalp hos oss i starten da bading var det verste på jorden! Nå koser han seg sånn i vannet at vi synes det er synd å ta ham opp :hjerte:

Høres ut som dere koser dere, håper nettene blir bedre! Å ikke få sove er utrolig slitsomt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...