Gå til innhold

*bakepulver*s hevebok


*bakepulver*

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Lille-ordbok (et utdrag)

Mamma: mamma

Pappa: pappa...eventuelt alle andre menn i nærheten, som man gjerne skal peke på samtidig som man sier "pappa?". Inkludert han i kassa på butikken, og fylliken i heisen. Og alle vi gikk forbi på Oslo City. Takk, lille venn. Får meg ikke til å se tvilsom ut i det hele tatt, liksom.

Jah: ja

Nei: nei

Nei: ja

NEINEINEINEINEI: du, jeg foretrekker faktisk å ikke få på meg lue akkurat nå

BANAAAN: banan

Pæe: pære

Spis: spise

Bokken: smokken

Blie: bleie

Øe (mens hun peker på øret): øye

Øe (mens hun peker på øyet): øre

Ballh!: ball

Biløøøø: ballong

Shteei: sitte

Bæshhhhhhh: avføring

Borte stærne: mamma har gjemt stjernefiguren min i jakkelomma si, og det begynner å gjøre meg frustrert

Denj: den

Denj denj næhæi deeenj! : få den da, for faen!

 

Oooog så videre. :P Hun har virkelig tatt av på språket nå, det er så gøy! Hun kan si masse dyrelyder og har navn på mange av lekene sine og masse andre ting. Og har såvidt begynt å sette sammen to og to ord. Og babler og babler og babler og vi skjønner bare en tiendedel av hva hun sier. Stor stas! :strix: Masse ord, men det står litt igjen på uttalen da :fnise:

 

Går fremover motorisk og, men hun går ikke enda. Jaja, det er vel fortsatt innenfor normalen (som er innen 18 mnd, hun er straks 17). Hun har blitt ganske stødig til å gå rundt ting og tang og mens hun holder oss i hendene eller går med briovogna si (vogggnnjj!), men hun har ikke sluppet seg vel. Er nok ikke så langt unna, hun begynner å komme til frustrert-stadiat nå, pleier å bety at hun nærmer seg nye triks. Håper vi. det er slitsomt å høre på :P

 

 

Ellers....skjer det en million ting. Det meste bra eller nøytralt. Kan ikke klage :)

 

 

Eeeh, har jeg gått glipp av noe den siste mnd? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, wow! Minstemann her, som jo har gått i fire-fem måneder og er en måned(?) eldre, har kanskje... tre ord som jeg klarer å tolke? :ler: Helt tydelig at de har ulikt fokus disse små! :nigo:

Men "pappa?" for alle menn er kjent... Og bare bittelitt kleint :Knegg: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig. Er så gøy når de begynner og komme med ord :) 

Jeg synes jeg ofte hører at de som er litt trege motorisk ofte er tidlige i språket. Og de som er tidlig motoriske er tregere i språket. Mini gikk ikke før han var 17 mnd. Men babla som en foss :P 

Tips til å lure ho til å gå om du blir veldig utålmodig: 

Gassballong :P 

Jeg var ekstremt utålmodig med mini. Han gikk masse rundt bordet, løp med gåvogna og når vi holdt han. Men slippe seg, det ville han ikke. 
Så en dag var jeg og ei venninne og spiste på Egon og fikk med gassballong hjem. Jeg hang den i stua, sørget for at tråden rakk ned i en høyde slik at han måtte stå for å få tak i den. Så tok jeg den et lite stykke unna stuebordet. Og hva skjedde. Joda, den var så fristende at mini slapp bordkanten, gikk 3 steg, tok ballongen og satte seg ned. Om igjen og om igjen. Mens jeg tok ballongen lenger og lenger unna. Plutselig reiste han seg opp midt på gulvet, tok ballongen og gikk mot meg :nigo: Da var koden knekt, og etter det gikk han :danse: Hilsen utålmodig mamma :ler:

 

Kommet noen nye tanker i prosessen søsken de siste månedene da? :lur: Hilsen sprekkferdig og fødeklar :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fint når de små peker på alle menn og spør: Pappa? 😂   Flink til å prate er hun uten tvil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Trengte ikke gassballong! Tok sine første skritt i dag! Vet ikke hvem som var stoltest, jeg eller henne :strix: så måtte vi ha en sånn liten seanse hvor hun "gikk" mellom meg og pappaen. Såååå gøy, har knapt nok sett henne glise sånn før jeg. :biggrin:

 

Søsken? Off, nei, aner ikke. Både lyst og virkelig ikke. Tipper vi finner ut av det når det er for sent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer, nå har du snart en unge du bare ser bakbeina på, løpende rundt hele dagen! 😄 Kjempemoro med det første skrittet, kan tenke hun var stolt! 😊

 

Søsken? Ja, kjør på! Hilsen høygravid med termin om ei uke 😄 Vesla fylte nettopp to her, er vi gærne?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...