Gå til innhold

*bakepulver*s hevebok


*bakepulver*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det hadde vært nyttig. Her var det sånn: krøller hun beina oppunder seg? Vondt i magen. Krøller hun ikke beina oppunder seg? Hm. Nei da vet jeg ikke. Sjekke om det er en ekkel brett på bleien eller klærne. Nei. For varm? Nei. For kald? Nei. Sulten? Nei. Trøtt? Nei. Hm. Nei da.....

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Å hei, ny ticker!

Ja, det var den instruksjonsboken ja, den som ikke finnes. Trøst deg med at om noen uker så er både dere og hun noe mer erfaren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud så nydelig :) Merker at jeg skulle ønske jeg hadde klart å nyte den tida der litt mer enn jeg fikk gjort (min hadde kolikk, det handlet bare om å komme seg gjennom den neste timen stort sett). Så søøøt hun er :) :) (legg på noen hjerter her som ikke går fra iPad) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sagt det før og sier det igjen, pupper burde tidvis være avtakbare :ler:

Njææææææææh. Ser poenget, men jeg hadde garantert glemt den igjen ett eller annet sted. :hoho:

Ååååå.. nydelig lille :rodmer:

Synes du skal få deg en instagram-babyspamming-konto :nigo:

Kanskje. Har innmari lyst, men er litt tilbakeholden på å spre et tonn med bilder av henne på nett. Mannen og er litt opptatt av det, og sånt må vi være enige om synes jeg. Ikke at jeg har planer om å aldri dele noen bilder liksom (for sent! :P ). Men ja nei joda hm.

:ler:

Har dere fått en skeptiker? Hvaaa, hvordan kan det ha skjedd? :fnise: Hva om dere presenterer noe forskning for henne som beviser at det er bedre å sove andre steder enn oppå dere? :ler:

Hun.er.så.søt. :rodmer: Kjennes nesten ut som jeg ønsker meg en hissig liten havfrue selv. :sjenert:

Prøvde. Hun mente at den hadde metodiske svakheter og ikke var fagfellevurdert :opplyser:

(hun er ikke så artikulert da, så det kom ut som et WÆÆÆÆÆH)

Du kan låne henne på natta. :ler:

Ååå så nusselig :rodmer: får akutt kosebehov av sånne bilder!

Når de er så små, så skal man bare gi de all den puppen og kosen og nærheten de vil ha, syns jeg. Lar seg ikke gjennomføre alltid av praktiske årsaker, men men ;)

Her er det masse kos så langt det går :)

Ja! Ja! Ja! Ja!!! :jepp:

Hør, hør! De andre KG-babyene jeg følger begynner jo å bli store :opplyser:

Jeje. Vi får se :ler:

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skjønn lita tulle da :babyjente: Straks en uke gammel jo! Ja, alt er nytt. Den såkalte skepsisen går nok over...alt er nytt så hun må utforske og teste litt nå :fnise:

:)

Hun har ihvertfall blitt go'venn med tripp-trapp-setet. I dag satt hun våken og stille i det i 45 minutter mens vi spiste frokost.

Bleieskift derimot - dét er djevelens torturredskap det! Forstå det den som kan :ler:

Det hadde vært nyttig. Her var det sånn: krøller hun beina oppunder seg? Vondt i magen. Krøller hun ikke beina oppunder seg? Hm. Nei da vet jeg ikke. Sjekke om det er en ekkel brett på bleien eller klærne. Nei. For varm? Nei. For kald? Nei. Sulten? Nei. Trøtt? Nei. Hm. Nei da.....

:fnise:

Da er det vel "verden er feil!"? Lykke til med å fikse på den, liksom :P

Å hei, ny ticker!

Ja, det var den instruksjonsboken ja, den som ikke finnes. Trøst deg med at om noen uker så er både dere og hun noe mer erfaren. :)

Ja, måtte ha en ny en. :)

Vi har jo faktisk en manual:

41rLFfLQWeL._SY344_BO1,204,203,200_.jpg

...men den hjelper ikke :fnise:

Gud så nydelig :) Merker at jeg skulle ønske jeg hadde klart å nyte den tida der litt mer enn jeg fikk gjort (min hadde kolikk, det handlet bare om å komme seg gjennom den neste timen stort sett). Så søøøt hun er :) :) (legg på noen hjerter her som ikke går fra iPad) :)

Ja, det skjønner jeg :kose: Jeg håper virkelig ikke det blir noe kolikk her, det høres grusomt ut.

Så fint bilde! :hjerte:

:strix:

Nommin, hun er til å spise opp! :rodmer:

Har vært på nippet til å prøve noen ganger... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi koser oss, men jeg synes nettene er slitsomme. Det er jo ikke akkurat overraskende, alle vet at babyer og søvn er en dårlig kombo :P Men det er liksom litt ekstra her, med denne søvnangsten min som er litt av og på og sånn. Den gjør det verre enn det hadde trengt å bli.

Lille sovner så lett som bare det, særlig under amming, men det er komplett umulig å få henne over i sin egen seng uten at hun våkner og blir grinete. Tar jeg henne opp og ammer litt til, så sovner hun jo - men så fort jeg prøver å legge henne tilbake våkner hun. Og blir liggende og sprelle litt og være urolig før hun begynner å skrike etter en stund, hun sovner liksom ikke av seg selv der.

Nå tipper jeg at dette er standardinnstilling på endel babyer og noe veldig mange opplever. Ikke så ulogisk egentlig - alt er jo nytt og ukjent for henne, og overgangen fra å ligge inntil meg og å havne i en litt kjølig seng alene er sikkert stor og ikke noe kos. Spørsmålet er om det finnes noe som helst man kan gjøre for å venne henne til den senga over tid? Særlig når hun er så bitteliten? :klo: Jeg forventer ikke akkurat at det finnes en magisk løsning som bare gjør at hun sovner like søtt som en trønder som har jobbet seg til bunnen av karskdunken, altså. Men jeg er jo fullstendig n00b på det her, så muligheten for at det er noen smarte ting man kan gjøre for å tilvenne over tid som ikke har slått meg er så definitivt til stede :P

Prøvde i natt å legge meg med ansiktet ganske nær hennes mens jeg strøk henne rolig på magen og snakket litt lavt innimellom sånn at hun skulle skjønne at jeg var der. Tror hun sovnet etter...en time? Eller var det mer? Kan det være smart å fortsette sånn? Det gjorde det i det minste litt koseligere.

...helt til hun sovnet, og DA begynte mannen å snorke igjen. Cue panikk. Jeg har pleid å kunne sovne selv om han snorker (bruker ørepropper), men nå går det ikke. Han kan fint sove på sofaen han, da blir det stille og det er plass til at hun kan ammes liggende i senga og så sove der. Samtidig merker jeg at det er så inderlig godt å ha ham der når Lille ikke vil sove og at det roer meg veldig, så det blir liksom feil uansett. Argh.

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ikke sove alene var standardinnstilling på vår. Vi endte opp med samsoving selv om det ikke var planen - man gjør det man må for å fungere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsov med Vesla i en del uker, først på meg, så i armkroken og så mellom oss (ikke etter boka at all). Lillebror sover heldigvis greit alene på natta, har sovepose fra Ikea som vi tar på ham på kvelden, da blir ikke temperaturovergangen fra meg til babynestet like stor :)

Og ja, jeg har litt veldig tro på at sovepose er svaret på mye av babyer og søvn. Sannsynligvis heeeelt på jordet, men det har funket for oss :ler:

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senga vår er for smal til samsoving dessverre, er bare 120 bred. Hvis ikke hadde det definitivt vært et alternativ!

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å amme henne mens hun ligger i babynestet, og så bare dra det bort over i senga hennes når du er ferdig? Vet det finnes en slags "boks" som skal være slik, hvor du kan brette ned en kant når du ammer, og så flytte hele boksen med ungen når du er ferdig. Veit ikke hva det heter.

Vi hadd samme problemet, våknet med en gang i egen seng. Endte med samsoving, men igjen; kolikk, alt vi hadde bestemt oss for på forhånd kunne vi bare kaste ut av vinduet. Var så sinnsykt trøtt at jeg sovna selv om hun lå klistra inntil meg. Men om jeg hadde sovet med en snorkende mann, det spørs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svøping, sovepose og nest er notert. :)

Mannen er i tillegg en "ruller" og liker å hive armer i alle retninger når han sover. Han facepalmer urovekkende ofte i søvne :ler: Så ja, her måtte det blitt MINST 160 før jeg hadde turt å teste samsoving.

Jeg ER veldig klar over at dette kan ta tid, altså. Er ikke bare-bare å omstille seg etter 9 mnd i varme, trange omgivelser kan jeg tro. :) Og hovedprioriteringen er selvfølgelig at hun skal føle seg trygg og ivaretatt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ingen gode råd på det området dessverre, her var det kun samsoving som fungerte.. En sjelden gang kunne jeg få lurt henne over i senga si, men da måtte jeg ha henne inntullet i ullpleddet sånn at hun ikke merket temperaturforskjell. Og turen ned i senga måtte gå innmari sakte, ellers spratt armene rett ut og hun bråvåknet.

De er ikke enkle, disse småknøttene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge de som (sier de) vet det får babyer panikk når de sover alene fordi de etter 9 mnd skvist sammen trangt inne i mors liv plutselig ikke finner noen form for motstand eller hører noen lyder (hjerteslag, pust, mindre appetittvekkende saker som jeg selv i en graviditetsdagbok ikke nevner..) så å la dem ligge (forsvarlig) tett svøpet og med kontakt med noe levende (en hånd?) og noe rytmisk lyd skal vere en ok oppskrift på bedring. Anje husker rare fakta hun har lest, men kun når de ikke er viktige. :opplyser:

Og så var det dette med logikk -> virkelig liv. :hoho: Det finnes sikkert en formel. Og den er nok for babyers søvnmønster omvendt proporsjonal med foreldrenes søvnbehov. Det finnes sikkert forskning på det. :ler:

Lurer på om det finnes noen god forklaring på hvorfor jeg kan huske uviktige fakta i årevis men ikke hvem jeg skal ringe til i fem minutter? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd på det området dessverre, her var det kun samsoving som fungerte.. En sjelden gang kunne jeg få lurt henne over i senga si, men da måtte jeg ha henne inntullet i ullpleddet sånn at hun ikke merket temperaturforskjell. Og turen ned i senga måtte gå innmari sakte, ellers spratt armene rett ut og hun bråvåknet.

De er ikke enkle, disse småknøttene :klem:

Takk for omtanken. :) Altså, jeg er desperat på natta fordi det er da at panikken og "angsten" treffer meg. På dagtid klarer jeg å tenke at dette bare er en periode og at det ikke er krise å måtte kløne litt med søvnen en stund. (prøver å ikke tenke på hvordan dette kan bli når jeg skal tilbake på jobb. Hjeeelp.)

Nå er alt så veldig nytt for oss alle tre, jeg har trua på at vi finner en løsning :) Må bare takle at hjernen blir litt irrasjonell først.

Varmeflaske i bedsidecrib'en sånn at den ikke blir bunn kald? En t-skjorte mor har gått i hele dagen som lukter deilig mamma ned i der? :vetikke:

Ikke dumt! Genseren jeg har på nå har hun gulpet på to ganger i dag, jaggu kjekt om det ikke var forgjeves :ler:

I følge de som (sier de) vet det får babyer panikk når de sover alene fordi de etter 9 mnd skvist sammen trangt inne i mors liv plutselig ikke finner noen form for motstand eller hører noen lyder (hjerteslag, pust, mindre appetittvekkende saker som jeg selv i en graviditetsdagbok ikke nevner..) så å la dem ligge (forsvarlig) tett svøpet og med kontakt med noe levende (en hånd?) og noe rytmisk lyd skal vere en ok oppskrift på bedring. Anje husker rare fakta hun har lest, men kun når de ikke er viktige. :opplyser:

Og så var det dette med logikk -> virkelig liv. :hoho: Det finnes sikkert en formel. Og den er nok for babyers søvnmønster omvendt proporsjonal med foreldrenes søvnbehov. Det finnes sikkert forskning på det. :ler:

Lurer på om det finnes noen god forklaring på hvorfor jeg kan huske uviktige fakta i årevis men ikke hvem jeg skal ringe til i fem minutter? :klo:

Det hørs jo logisk ut da, så får vi se hvordan det står til med virkeligheten. :ler:

Jeg tror det finnes en forklaring. Det er bare alt for mange ord i den til at jeg orker å prøve å forstå akkurat nå :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...