Gå til innhold

For legalisering av hasj?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

At hasjen kan spores i urinprøver i opptil tre måneder høres også litt rart ut for meg. Politiet sier opptil et par uker. Datteren min går på urinprøver nå' date=' hver fjortende dag, og vil anmeldes på nytt dersom det finnes spor etter hasj eller andre stoffer ved noen av disse prøvene. Veldig lite trolig at de bruker denne formen for prøver hvis det kan påvises i så lang tid....[/quote']

Ved Borgestadklinikken har de vært ute for ett tilfelle der det kunne spores i 4 mnd etter siste inntak. Men verdiene blir lavere og lavere, slik at man kan se om det har vært nytt inntak i denne perioden. (Det er ikke bare positiv eller negativ prøve, de finner ut hvor høyt nivået er i kroppen.) Har det vært nytt inntak, vil verdiene stige igjen. Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar før det ikke slår ut på urinprøver. Og det finnes metoder for å få kroppen til å kvitte seg med det fortere.

Noen som tester positivt på urinprøver benekter inntak, og påstår at de har vært utsatt for passiv røyking. Det skal mye til at passiv røyking vil kunne slå ut på urinprøver, har jeg hørt. Men kanskje det er en måte å skremme folk fra å bruke denne unnskyldningen? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Hvis man ikke kan legalisere hasjen, for å unngå at man kriminaliseres og bøtelegges ved eget bruk, OG skaffer politiet mye ekstraarbeid, hvorfor ikke forby alkohol også? Det er minst like farlig og det største rusproblemet vi har her i landet pr i dag. Dette stoffet skaffer også politiet en helvetes bråte arbeid, og krever ressurser som sikkert godt kunne vært brukt til andre ting... Vi kunne fått ned sykehuskøene og, det ville ført veldig mye bra med seg.

Dere som liker å ta et glass vin eller tre i helgene, det gjør vel ikke noe for dere om dere kriminaliseres ved å fortsette med dette dersom det ble et forbud? Eller ville dere bare kuttet ut vinen og ølen deres da? Ikke mer rus - mange færre problemer i samfunnet. For problemene ville jo forsvunnet med forbudet, ikke sant?

Jada...... jada......... vi kan jo også forby røyking 100%, bilkjøring, ekstremsport m.m, alt er jo farlig i utgangspunktet.

Her debatterer vi om hvorvidt HASJ skal legaliseres eller ei, og mitt standpunkt er klart NEI. Hasj og alkohol er to onder, og ja, alkohol forårsaker store skader, men, uansett hasj er mer skadelig (ref. min dokumentasjon) og alkohol er pr. dags dato et lovlig rusmiddel. Jeg ser ingen grunn til at hasj også skal frislippes.

Og til dere som påstår at min påstand om at hallusinasjoner kan inntreffe LENGE etter hasjrøyking........ den påstanden var ikke min.

Felicity, eller gode gamle 10na om du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Rart det der med urinprøvene allikevel. De små vinduene viser blankt dersom prøven er positiv, og en liten stripe blått dersom den er negativ. Da datteren tok prøven første gang, for å ha brukt Rohypnol, var denne hvit som sne, altså positiv - og cannabisen hadde en antydning til stripe som var veldig uklar... hvilken grad av positiv/negativ viser den? Blå stripe skulle jo per definisjon være negativ.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med urinprøvene allikevel. De små vinduene viser blankt dersom prøven er positiv' date=' og en liten stripe blått dersom den er negativ. Da datteren tok prøven første gang, for å ha brukt Rohypnol, var denne hvit som sne, altså positiv - og cannabisen hadde en antydning til stripe som var veldig uklar... hvilken grad av positiv/negativ viser den? Blå stripe skulle jo per definisjon være negativ.....[/quote']

Har du sånn hjemmetest? For de er sikkert langt mindre eksakte enn tester som blir sendt inn til laboratorium. Og det er lab-tester jeg snakker om. Tester som f.eks. barnevern krever av foreldre som er tidligere rusmisbrukere, fengsler krever av innsatte som soner på §12, mennesker som er i behandling for rusmisbruk osv.

Med en slik test du beskriver er det nok helt umulig å måle verdien, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Skal Norge måtte legalisere dritten kun fordi Nederland har gjort det? Kanskje du skal drive litt research på området og lese litt om narkotikaproblematikken i nettopp Nederland før du glorifiserer tilstandene i dette landet.

Felicity, eller gode gamle 10na om du vil.

Hva har jeg glorifisert? Jeg prøver å holde en saklig debatt. Selv har jeg ikke tatt noe standpunkt til legaliseringen. Poenget mitt er at det er ikke myndighetene i England, Nederland og Tyskland sine personlige erfaringer med cannabisen som gjør at de lemper på forbudet mot bruken av det. Like så er det ikke bare mine personlige erfaringer som gjør at jeg ikke er fullstendig mot en legalisering. Jeg velger å støtte meg til vitenskapen.

Faktisk kjenner jeg litt til narkotikaproblemene i Norge og Nederland. Det jeg vet er at på tross av Norges strengere narkotikalov har vi f.eks. flere overdosedøsfall enn hva nederland har. Og det selv om vi har færre narkomane. Men det er en helt annen debatt. Hvis du har data som viser til at legalisering fører til flere tunge rusmisbrukere, så vær så god, kom med dem. Jeg tviler sterkt på at du finner noen forskningsresultater som entydig viser det.

Det som har blitt påpekt mange ganger her er at det er miljøet du vanker i som introduserer deg til sterkere rusmidler. Det er intet med hasjens fysiologiske virkning som får deg til å gå over til sterkere stoffer. Eller har du noe troverdig informasjon om det? Eventuelle nye brukere av hasj (ved en eventuell legalisering) vil ikke ha behov for å oppsøke disse miljøene, og ergo heller ikke bli introdusert til sterkere stoffer. Spenningssøkende ungdom som likevel vil prøve blir vel uansett ikke stoppet av dagens forbud.

Vil selv anbefale deg å drive litt research og ikke bare forholde deg til "dokumentasjonen" din. En og annen ekserptuttalelse er noe helt annet enn hva vitenskapen sier. Har du gjort deg opp et standpunkt er det aldri noe problem å finne noen som kan underbygge dine påstander. Man blir lett litt biased av slikt. Det er vel derfor det er vanlig i vitenskapen å jobbe med å falisifisere sine teorier, og ikke finne data som bekrefter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere som påstår at min påstand om at hallusinasjoner kan inntreffe LENGE etter hasjrøyking........ den påstanden var ikke min.

Beklager på det sterkeste, Felicity. Jeg må ha blingset. Trodde det var du som hadde sagt det, jeg...

*løper skamfullt og gjemmer meg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Faktisk kjenner jeg litt til narkotikaproblemene i Norge og Nederland. Det jeg vet er at på tross av Norges strengere narkotikalov har vi f.eks. flere overdosedøsfall enn hva nederland har. Og det selv om vi har færre narkomane. Men det er en helt annen debatt. Hvis du har data som viser til at legalisering fører til flere tunge rusmisbrukere' date=' så vær så god, kom med dem. Jeg tviler sterkt på at du finner noen forskningsresultater som entydig viser det.[/quote']

Igjen.......... studér linkene jeg har henvist til.

Igjen....... og igjen, studér linkene mine.

Det ER faktisk en kjensgjerning at hasjens virkning avtar ved utstrakt bruk, og man vil da søke sterkere stoffer for å oppnå en tilnærmet lik rus, dessverre. Spør hvem du vil av narkomane du måtte treffe.

Felicity, eller gode gamle 10na om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det ER faktisk en kjensgjerning at hasjens virkning avtar ved utstrakt bruk, og man vil da søke sterkere stoffer for å oppnå en tilnærmet lik rus, dessverre. Spør hvem du vil av narkomane du måtte treffe.

Det samme gjelder alkohol, nikotin og kaffein.

Det ville være en naturlig logikk å tenke seg at alle disse beveger seg over på sterkere stoffer. Undres over at ikke alle personer i Norge havner på heroin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
*løper skamfullt og gjemmer meg*

*lokker Laina frem igjen.......... såså, alt tilgitt* :klem2:

Felicity, eller gode gamle 10na om du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline

Hasj KAN også føre til avhengighet. Ved jevnlig bruk av hasj vil også virkningen (rusen) avta, slik at man søker mot sterkere stoffer.

Dette trodde jeg var noe de bare fortalte ungdommen på 80-tallet, men registrerer jo at det enda er noen som tror det er slik det henger sammen. Det finnes ingen medisinsk forskning som understøtter at man går over til sterkere stoffer fordi hasjen liksom avtar i rus. Her snakker man vel mer om mennesker som VIL bedøve seg i mest mulig grad og som derfor søker sterkere saker (ettersom hasj ikke er et typisk rusmiddel om man ønsker å døyve smerter eller glemme virkeligheten), men det har ingen medisinsk fundering i det hele tatt. Hasjrusen vil avta noe om man bruker den samme typen hasj over lengre tid, men det er enkelt løst ved å bytte type hasj. Hasjrusen er heller ikke på noe tidspunkt så sterk at man er så intoksikert at man opplever på langt nær samme rusfølelse som ved alkohol og sterkere stoffer. Kort sagt så røyker vel de færreste hasj for å bli helt satt ut, det finnes andre mer egnede midler til slikt, som f.eks morfin (heroin). At hasjrøyking kan føre til bruk av sterkere stoffer har mer med samfunnsmessige årsaker å gjøre, og har ingen medisinsk årsak. Her er det nok ikke legen som kan forklare årsaksammenhengene, vi er nok heller inne på det sosiale og psykologiske. Det er selvsagt enkelt å skylde på noe når mange faller utenfor, men jeg tviler på at man får færre tunge narkomane om ikke hasj hadde vært tilgjengelig her i landet. Det er nok ikke derfor folk blir heroinister.

Det er også forekommet overdosedødsfall av hasj, og man KAN også bli utagerende, agresseiv og få store hallusijasjoner ved hasjrøyking.

Så vidt jeg vet er det ikke konstatert såkalte overdosedødsfall ved hasjbruk. Det er omtrent ikke fysisk mulig å innta en dødelig dose hasj ettersom man f.eks vil spy eller sovne av lenge før det er snakk om en dødelig situasjon. Man må innta ganske mange kilo før det er snakk im en forgiftning. Det har forekommet dødsfall i forbindelse med hasjbruk, og de foreløbige konklusjoner er vel at dette har skjedd i tilfeller hvor avdøde har hatt f.eks hjertelidelser i forkant som har blitt avdekket ved obduksjon. Noen kan også ha en allergi mot hasj og reagere av den grunn, akkurat som at mange kan dø om de tar en paracetamol, eller av p-piller hvis de er riktig uheldige. Man sier ikke at p-piller er farlige av den grunn.

Som dere sikkert forstår så er jeg MOT legalisering av denne dritten, og er lut lei av at argumenter som "alkohol er jo også farlig" skal legemliggjøre en eventuell legalisering. Alkohol KAN også være skadelig, men det rettferdiggjør vel ikke at vi skal legalisere hasj???? Bare for at ungdommen skal få bryne seg på nok en fristelse liksom???

Jeg er faktisk for kriminalisering av alle rusmidler her i landet, inneregnet alkohol og tobakk. Vi trenger ikke noen av disse tingene, særlig alkohol bør forbys ut fra hvor farlig det er. Hvis ikke bør også andre ting legaliseres, som f.eks hasj, khat og noen andre milde planter.

Felicity, eller gamle gode 10na om du vil :heiajente:

Jeg vil også nevne at mye av grunnen til at vi her i Norge f.eks kan nyte tobakk og alkohol lovlig har med kulturelle og sosiale ting å gjøre, og mindre med hva som er medisinsk forsvarlig å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hva slags vitenskaplig bakgrunn har du forresten, foruten linkene du refererer til? Resultatene du henviser til er ikke vitenskaplige kjensgjerninger. I den litteraturen jeg leser (nøytrale forskningspublikasjoner og lærebøker) kommer man ikke fram til slike konklusjoner. Hvordan klarer du det?

Her er hva man lærer i biopsykologi ved NTNU og cannabis (fra boken Biopsycholgy, Pinel, boken som brukes i grunnfaget vet NTNU).

Hvilken risko forbindes med langtidsbruk?

- Respiratoriske problemer er det største problemet. Muligheter for å utvikle astma, bronkitt etc.

- Økte muligheter for kardiovæskulare problemer for brukere som allerede har problemer med dette.

- En nedgang i produktivitet (amotivational syndrome) kan finne sted.

Avhengigheten er liten, men toleransen til stoffet øker ved økt bruk. Abstinenssymtomer er veldig sjeldne.

Det er hva boken har å si om skadevirkningene ved bruk av marijuana. Videre konkluderes det med at av stoffene tobakk, alkohol, kokain, marijuana og heroin er marijuana det minst farlige stoffet (alkohol og tobakk det verste). Disse konklusjonene er basert på vitenskaplige kjensgjerninger, og ja det finnes rapporter om andre helseplager ved bruk av cannabis, men disse (som er nevnt i denne boken) effektene er små, og flere av dem har man hatt problemer med å reprodusere.

Men igjen, dette er vel bare vitenskapens glorifisering av hasjen. Sikkert fordi det er så mange narkomane på universitetet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
men toleransen til stoffet øker ved økt bruk.

....... nettopp hva jeg har sagt hele tiden uten å få gehør....... Toleransen til stoffet øker = rusen blir mindre = man søker større doser eller sterkere stoffer.

Det er hva boken har å si om skadevirkningene ved bruk av marijuana.

....... men nå er det da vitterlig legalisering av HASJ vi debatterer her da. For du vet jo at hasj er vesentlig sterkere og mer skadelig enn marijuana ikke sant??? Hasj og marijuana blir begge produsert fra samme plante, men til forskjell fra marijuana så blir hasjen produsert fra den del som gjør at stoffet er sterkere = farligere. Dessuten, du vet vel også at hasjen som finnes på markedet idag er vesentlig sterkere enn den som fantes på 70-tallet??

Uansett, jeg finner min dokumentasjon holdbar, og er rett og slett skremt dersom det virkelig er tilfelle at hasjens skadevirkninger også glorifiseres ve NTNU. Det er jammen ikke rart at så mange studenter røyker dritten for å klare seg gjennom studiene....... tror de, for deretter å ende opp som hasjrøykende dophuer uten bestått studie.

Felicity, eller 10na om du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

....... nettopp hva jeg har sagt hele tiden uten å få gehør....... Toleransen til stoffet øker = rusen blir mindre = man søker større doser eller sterkere stoffer.

Dette er kun synsing fra din side, og du har overhode ikke vitenskaplig belegg for dette. Igjen: de forskjellige stoffene har f o r s k j e l l i g påvirkning på kroppen. Hvor har du de f y s i o l o g i s k e årsakene til at man går over til sterkere stoffer? Slik skremmeselspropaganda er vel en større bidragsyter til at folk går over til sterkere stoffer. ungdommen forsøker hasj, finner ut at det ikke var så farlig som du og andre mener, og tenker at det tilsvarende gjelder for andre stoffer. Mitt inntrykk er at denne typen argumentasjon som du kommer med har mange som jobber med rus (politiet, rusmiddeldirektorat osv). gått vekk fra da det muligens har en tendens til å virke mot sin hensikt.

Det er hva boken har å si om skadevirkningene ved bruk av marijuana.

....... men nå er det da vitterlig legalisering av HASJ vi debatterer her da. For du vet jo at hasj er vesentlig sterkere og mer skadelig enn marijuana ikke sant??? Hasj og marijuana blir begge produsert fra samme plante, men til forskjell fra marijuana så blir hasjen produsert fra den del som gjør at stoffet er sterkere = farligere. Dessuten, du vet vel også at hasjen som finnes på markedet idag er vesentlig sterkere enn den som fantes på 70-tallet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare et lite apropos i forhold til det som presenteres som "fakta" her.

Kilder som Forbundet mot rusgift, Hasjens venner o.l kan ikke sies å være pålitelige da de klart har interesse av å presentere fakta som stemmer med deres egen agenda.

Man kan jo stille seg spørsmålet om det er slik at man får vite sannheten fra en kilde som konsekvent KUN publiserer vitenskaplig forskning som støtter opp om deres synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Felicity: Jf. min påstand om at politet har en annen tilnærming til rusproblematikken enn deg selv (fra en av dine linker):

"Hasj er spesielt farlig gjennom det miljø og den livsstil den skaper hos brukerne."

"Hasj er ikke spesielt giftig. Det er først og fremst farlig ved at det er ”porten” til et liv i rusmisbruk og et liv på kanten av loven og på kanten av foreldre, skole, venner og arbeidsgivere. "

Porten og livet på kanten av loven etc. kan fint være forårsaket av at det u l o v l i g å bruke det og at man må trekke til skumle miljøer som også driver med annet enn hasjrøyking. Har du noensinne reflektert over det, eller er du fullstendig fastlåst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TomKrus
Og her er enda litt mer dokumentasjon.......

Vil bare poengtere at den ovenfornevnte linken inneholder den samme informasjonen (fra Pinel) jeg kom med om cannabis. Driver også rusdirektoratet med glorifisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity

TomKrus...... hva tror du at en hasjrøykende person foretar seg om han/hun opplever at toleransen overfor stoffet øker? Tenker han/hun at "nei, nå virker ikke hasjen lenger, så nå får jeg slutte"........ ? eller tenker han/hun at "nei, nå må jeg prøve større doser eventuelt noe sterkere"... ? Det er overveiende sannsynlig at det er det siste som blir utfallet.

Min overbevisning om at legalisering er totalt feil, har jeg bl.a fra linkene jeg har henvist til, fra politiet, fra rusmiddeletaten, fra barnevernet, fra narkomane bekjente, fra egne opplevelser OG fra min nå avdøde narkomane bror.......... som startet med uskyldig hasj ALENE, som opplevde at hasjrusen avtok ALENE, som søkte sterkere stoffer ALENE, som endte opp som heroinist ALENE og som døde på gata ALENE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
TomKrus...... hva tror du at en hasjrøykende person foretar seg om han/hun opplever at toleransen overfor stoffet øker? Tenker han/hun at "nei, nå virker ikke hasjen lenger, så nå får jeg slutte"........ ? eller tenker han/hun at "nei, nå må jeg prøve større doser eventuelt noe sterkere"... ? Det er overveiende sannsynlig at det er det siste som blir utfallet.

Det er det teiteste argumetet jeg hører. Andre stoffer virker på en helt annen måte enn hasj, man blir ikke sløvet på den måten og det føles ikke sterkere enn hasjen...(utenom morfin da /stifter.. Men det er det veldig få som bruker da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
TomKrus...... hva tror du at en hasjrøykende person foretar seg om han/hun opplever at toleransen overfor stoffet øker? Tenker han/hun at "nei, nå virker ikke hasjen lenger, så nå får jeg slutte"........ ? eller tenker han/hun at "nei, nå må jeg prøve større doser eventuelt noe sterkere"... ? Det er overveiende sannsynlig at det er det siste som blir utfallet.

Hvorfor går ikke alle som bruker alkohol, nikotin og kaffein over på sterkere stoffer da? Toleransen øker for disse stoffene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...