Gå til innhold

For legalisering av hasj?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mener du da at cola og depresjon gir like fæle skader?

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig så; JA!

Depressjoner gir like store skader på hjernen din, som det Cola gjør. Det sukkeret i Colaen din gjør, er at det "fyrer" opp hjernecellene dine, slik at de utsletter seg selv (de "eksploderer"). Sukker sløver ned hjernen mentalt (pga. tapte celler) og kan skape depressive tillstander. I tillegg, skaper Cola fedme, som igjen kan være en kilde til depresjon

Tror ikke menneskene er "opplagte" (sleit med å finne et ord der,men en kan vel si at psykisk sett er alt mulig hos et menneske) nok til at "alt" skal være lovlig, veldig mange vil bukke under, men du tilhører da de som mener dette er prisen å betale?

Og at det blir feigt å forby noe?

Og at man enten forbyr alt eller ingenting?

Jeg mener at det er feigt å la seg styre som en sau av staten, og å tro at mennesker ikke har intellektuell kapasitet nok til å forstå sin egen tilværelse.

Uttalelser som "veldig mange vil bukke under", lukter kun av en ting, og det er: "jeg-legger-meg-flat-for-mine-herskere"-mentalitet. Denne uttalelsen din har egentlig heller ingen grobunn i VIRKELIGE virkeligheten. Jada, det finnes mange ofre her i verden, men disse er ofte ofre for et politisk og sosialt spill. Å forby absolutt allt som kan misbrukes har ingen hensikt for menigmann! Forbudte ting blir brukt MOT menigmann i en slags "kontroll" av samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Men hasj er vel skadelig nok?? Jeg kjenner fler som har røkt hasj jevnlig som i dag sliter med store depresjoner og som har endret sin personlighet...

jeg også. synes det er nok med alkohol. Galt det også men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Tror hasj fort kan lede til sterkere saker, hørt om det mange ganger.

De som eventuelt vil gå videre til sterkere stoffer stoppes ikke av at hasj er ulovlig pr i dag. Så jeg tror ikke en eventuell legalisering vil få flere til å gå over til sterkere stoffer. Derimot så er det nok flere som vil prøve hasj. En veldig viktig ting å vite er at det ikke er noe med hasjen som får deg til å gå over til sterkere stoffer. For det første blir du ikke immun mot rusen, for det andre så gir andre stoffer en helt annen rus/påvirker kroppen (hjernen) på en helt annen måte. Så det er ingen fysiologiske grunner for at man går videre til sterkere stoffer. Årsakene er gjerne nysgjerrighet, påvirkning fra miljøet og tilgjengelighet. Nysgjerrigheten til en som ønsker å sette helsen sin på spill er der uavhengig om hasjen er legal eller ikke. I miljøet du vanker må det være andre som tar sterkere stoffer som kan introdusere deg til det, og miljøet bør ha kontakter og kjennskap til en langer som også kan skaffe andre stoffer enn hasj. Ved en ev. legalisering av hasj trenger mange ikke lenger henge i disse miljøene for å få hasjen, ei trenger de heller bli introdusert til sterkere stoffer. Langer har man heller ikke lenger behov for ( selv om jeg ikke tror en ev. leagalisering av hasj vil få bruken av sterkere stoffer til å gå ned).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Jeg innbiller meg at det er altfor enkelt å si at hasj fører til bruk av sterkere stoffer. Jeg tror heller at de som vil prøve sterkere stoffer er mer tilbøyelige til å røyke hasj.

Akkurat som jeg kjenner folk som drikker for mye, kjenner jeg og folk som røyker for mye. Begge med negative konsekvenserk, selvsagt. Jeg mener at hasj bør legaliseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innbiller meg at det er altfor enkelt å si at hasj fører til bruk av sterkere stoffer.

Enig!

Ja, jeg er for legalisering av hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
En får alltid en forherligelse av hasj av de som har prøvd eller røyker i ny og ned.

Det går på at alkohol er verre og hasj ikke er farlig. Tull at man går over til sterkere saker osv.

Sikkert sant for noen, men med slike holdninger blir det litt mere akseptert av unge og andre og prøve.

Om du snakker med de som har røkt hasj i mange år så ser en resultatet. Det går bla på tanker. Tankerekken deres er ikke som den var en gang. Det går også(kan) på hygienen. Man blir mindre nøye med ting.

Så har du en gruppe som er disponert som fortsetter med andre stoffer.

Disse som skal gå i tog og demostrere for fri hasj....har dere virkelig snakket "dypt" med noen av de? De som har røkt fast i åresvis?

Jeg har ikke problemer med å skille ut disse personer. Så kan dem si hva dem vil, men at hasj gjør noe med kroppen er helt klart.

Selvsagt vil de selv nekte på det.

Her må vi skille mellom bruk og misbruk, akkurat som med alkoholen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i mot.Det handler om holdninger for meg. Sier man ja til hasj åpner det for et marked for tyngre stoffer. For hvor går grensa hen her? Jeg er ikke noen tilhenger av alkohol heller, men nå som det er lovlig mener jeg man kan sette strek her i grunn. Det jeg er mest urolig over er kanskje ikke de fyiske skadene ved bruk av hasj eller "lette stoffer", men de psykiske skadevirkningene.

Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot legalisering, fordi det er å gi et signal om at det er OK å bruke hasj. Faktisk kan beskjeden oppfattes som at det er ok å bruke hasj så mye og ofte man bare orker, "det er jo lov". Alle dere som er imot at ting skal forbys for å begrense bruk - ikke innbill dere at befolkningen består av en gjeng einstein'er. Utrolig mange sauer som trenger ethvert strå av veiledning de kan få der ute.

Jeg er imot at folk bruker hasj mye og ofte, fordi de blir så innmari sløve og giddaløse av det. Har sett skadene som oppstår. Men igjen, for meg må man gjerne forby tobakk også, det medfører også store skader for folk.. det argumentet skal jeg forresten teste på hu mor :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg er imot legalisering, fordi det er å gi et signal om at det er OK å bruke hasj. Faktisk kan beskjeden oppfattes som at det er ok å bruke hasj så mye og ofte man bare orker, "det er jo lov". Alle dere som er imot at ting skal forbys for å begrense bruk - ikke innbill dere at befolkningen består av en gjeng einstein'er. Utrolig mange sauer som trenger ethvert strå av veiledning de kan få der ute.

Jeg er imot at folk bruker hasj mye og ofte, fordi de blir så innmari sløve og giddaløse av det. Har sett skadene som oppstår. Men igjen, for meg må man gjerne forby tobakk også, det medfører også store skader for folk.. det argumentet skal jeg forresten teste på hu mor :wink:

Regner med at du er mot alkohol og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde kanskje vært det så logikken stemmer i argumentasjonen.. Jeg nyter selv både alkohol og tobakk, men klarer å være måteholden. Alkoholisme er jo en relativt utbredt sykdom, så sånn sett er det jo en del individer som ikke takler å sette grenser selv. Og derfor burde oppleve restriksjoner på tilgang og lovlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Burde kanskje vært det så logikken stemmer i argumentasjonen.. Jeg nyter selv både alkohol og tobakk' date=' men klarer å være måteholden. Alkoholisme er jo en relativt utbredt sykdom, så sånn sett er det jo en del individer som ikke takler å sette grenser selv. Og derfor burde oppleve restriksjoner på tilgang og lovlighet.[/quote']

Har det noe med saken at du klarer å være måteholden da? Av liten interesse det (hvis vi fortsatt skal følge din argumentasjon). Kun visse mennesker som burde oppleve restriksjoner? Hvordan da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke klarer å holde forbruket under kontroll, altså utvise måtehold, blir ofte et problem for samfunnet og dermed et problem for meg. Ikke bare økonomisk (selv om den biten kanskje er viktigst når man snakker om politiske disposisjoner på vegne av fellesskapet) men også sosialt. Det er vanskelig for dem som lever nært noen med alkohol- eller dopproblemer. Jeg har ingen universalløsning, bare påpeker at hvis ting blir legalisert så er det å si at det er greit å bruke det, så mye man vil. Og det synes ikke jeg det er.

Noen kommer sikkert til å argumentere med individets rett til å velge å leve livet slik de vil selv, hvis de ønsker å røyke store mengder hasj så er det de som bestemmer det. Greit at de bestemmer det, men jeg synes ikke at det er greit hvis det "tar av" og de neglisjerer andre aspekter i livet. Såpass har jeg lov å bry meg med andres livsvalg, spesielt hvis jeg kan være med på å bestemme om det de gjør er lov og akseptert av samfunnet, og hvis deres livsvalg belaster samfunnet på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline

jeg også. synes det er nok med alkohol. Galt det også men...

Innenfor psykiatrien ser man ofte at mennesker med problemer ofte prøver å 'medisinere' seg selv med alkohol og andre rusmidler.

Særlig gjelder dette ved f.eks ubehandlet hyperaktivitet.

Ofte er det slik at problemet kom først og så kom rusmisbruket, ettersom et normalt velfungerende menneske som er lykkelig ikke vil ha den hangen til å ruse seg så ofte (og særlig ikke på et rusmiddel man kun blir såkalt psykisk avhengig av, som hasj). Det er ofte en grunn til at Jeppe drikker. Det er heller ikke noen konkluderende forskning som kan si at mye hasjbruk fører til personlighetsendringer, men man snakker gjerne om at det kan ha en utløsende årsak på psykiske lidelser som kan ha ligget latent i et menneske. Et menneske som er en seriøs rusmisbruker fordi det har det vondt vil også ofte komme til et punkt hvor det opprinnelige problemet ikke er deres største problem mer, men rusen har overtatt og blitt det største problemet over tid.

Veslebråka: Jeg har det på akkurat samme måte med helgefylla som koster vårt samfunn enorme summer hvert år. En uting som skaper mange unge alkoholikere hvert år, samt at vi taper mye penger på alle skadeverk som blir forvoldt hver jævla helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke gjort meg opp noen klar mening om jeg er for eller mot. Akkurat i dag er jeg mot. Men i morgen kan jeg være for... Det er gode argumenter for begge sider. (Presiserer at dette gjelder hasj som rusmiddel)

Det jeg syns er synd, er at det er ulovlig å dyrke industrihamp i Norge. Det er veldig mange positive sider ved industrihamp, og den eneste grunnen til at det er forbudt, er at det er så lett å forveksle med rusgivende hamp. (Industrihamp gir ingen rus.)

En annen negativ virkning av forbudet mot cannabis, er at det kan lege eller lindre over 300 sykdommer. Det gir også langt mindre bivirkninger enn de fleste legemidlene som i dag er i bruk mot disse sykdommene. Et par eksempler: Grønn stær (eller var det grå?), kreft (lindrer plager), AIDS (lindrer plager). I flere land gis nå cannabis på resept for enkelte sykdommer.

Redselen her til lands for at det skal misbrukes som rusmiddel ødelegger for de menneskene som kan leve et bedre liv med cannabis som reseptbelagt legemiddel. Det er helt uforståelig, med tanke på hvor mange mennesker som blir avhengig av lovlige legemidler i Norge. (Morfin, Valium, sobril osv osv.) Hvorfor ikke frigi cannabis som legemiddel og industrihamp? La oss dyrke planten, og ha det som levebrød, slik vi hadde før i tiden. Om det skal bli lov å bruke som rusmiddel, syns jeg bør være en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg forstår spørsmålet ditt riktig så; JA!

Depressjoner gir like store skader på hjernen din, som det Cola gjør. Det sukkeret i Colaen din gjør, er at det "fyrer" opp hjernecellene dine, slik at de utsletter seg selv (de "eksploderer"). Sukker sløver ned hjernen mentalt (pga. tapte celler) og kan skape depressive tillstander. I tillegg, skaper Cola fedme, som igjen kan være en kilde til depresjon

Jeg mener at det er feigt å la seg styre som en sau av staten, og å tro at mennesker ikke har intellektuell kapasitet nok til å forstå sin egen tilværelse.

Uttalelser som "veldig mange vil bukke under", lukter kun av en ting, og det er: "jeg-legger-meg-flat-for-mine-herskere"-mentalitet. Denne uttalelsen din har egentlig heller ingen grobunn i VIRKELIGE virkeligheten. Jada, det finnes mange ofre her i verden, men disse er ofte ofre for et politisk og sosialt spill. Å forby absolutt allt som kan misbrukes har ingen hensikt for menigmann! Forbudte ting blir brukt MOT menigmann i en slags "kontroll" av samfunnet.

hehe, hvor mange colaer tror du man kan drikke før man bli sløvet i hjernen kontra hvor mye hasj man kan røyke? Tror hasjen er en god del farligere.

La seg styre som en sau av staten teorien er latterlig. Der har du ikke meg på noen som helst måte. At mennesket kan ta ansvar og forstå sin egen tilværelse 100 % er en naiv tanke. Alle dyr gjør feil, mennesket kan vurdere "regler", som kan gjøre ting både godt og vondt for oss.

Denne linja er vannskelig å trekke, det er klart. Man må begyne å lure på om det er vert å minske antallet "offre" på et punkt eller om nytelsen er så viktig at det er vert å gjøre veien til den enda enklere.

Staten vi nordmenn lever i er sykelig optatt av og passe på alt og alle, det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Man kan jo se på det slik at med den skatteleggingen vi har på alkohol i Norge betaler man for skaden selv...eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke noe problem med at hasj brukes som reseptbelagt legemiddel. Det er en trend hvor "alle" er dophuer som kun bryr seg om å slenge i en soffa å røyke rev jeg frykter.

Staten vi nordmenn lever i er sykelig optatt av og passe på alt og alle, det er jeg helt enig i.

Folk må bare gjøre akkurat hva de vil for meg, sålenge det ikke angår meg = samfunnet. Andres dopmisbruk angår meg, fordi jeg må ta stilling til og være med på å finansiere konsekvensene så som rehabilitering, mangel på jobb og skatteinngang, trygdesystemer, prioritering av helsemidler osv. Hvis folk tar vare på seg og sine og selv finansierer bruket uten problemer, har heller ikke jeg noen problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg har ikke noe problem med at hasj brukes som reseptbelagt legemiddel. Det er en trend hvor "alle" er dophuer som kun bryr seg om å slenge i en soffa å røyke rev jeg frykter.

Stor tiltro til menneskene rundt deg forstår jeg. Oppforderer deg forresten til å lese innlegget til anneline (gjest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Tror det er mange som ikke klarer å se at som med alkohol er det forskjellen mellom bruk og misbruk som er det viktige, å derfor dømmer hasjen mer enn de bør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Tror det er mange som ikke klarer å se at som med alkohol er det forskjellen mellom bruk og misbruk som er det viktige' date=' å derfor dømmer hasjen mer enn de bør...[/quote']

Har vel innsett det. Men selv misbruk av hasj er langt mindre skadelig enn misbruk av alkohol. Derimot er det nok en lavere terskel for å bruke hasj hyppig (hver dag) enn det er med alkohol. Iallfall for ungdom. Kjenner tross alt til flere som røyker hyppig. Men det er få dokumenterte skadevrkninger, annet enn økt kreftrisiko (som for andre røykere), apati og problemer med hukommelsen (mest sannsynlig forbigående og ikke varige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...