Gå til innhold

For legalisering av hasj?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Felicity

Nuhvel...... det teiteste jeg hører er mennesker som helliggjør narkotika, som vil legalisere dritten, og som er villig til å ta sjansen på at stadig flere skal ende opp i et rushelvete :evil:

Jeg holder fast ved min overbevisning, og priser meg lykkelig over at hasj aldri kommer til å bli legalisert her i Norge, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Felicity
Hvorfor går ikke alle som bruker alkohol, nikotin og kaffein over på sterkere stoffer da? Toleransen øker for disse stoffene også.

Det får du søke profesjonell viten om gjest. Dessuten, det er en kjensgjerning at man starter sin "alkoholkarriere" med en pils eller to - for deretter 10 år senere kunne drikke 1/2 liter sprit uten problemer. Så man går faktisk over til sterkere stoffer her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
TomKrus...... hva tror du at en hasjrøykende person foretar seg om han/hun opplever at toleransen overfor stoffet øker? Tenker han/hun at "nei, nå virker ikke hasjen lenger, så nå får jeg slutte"........ ? eller tenker han/hun at "nei, nå må jeg prøve større doser eventuelt noe sterkere"... ? Det er overveiende sannsynlig at det er det siste som blir utfallet.

Jeg skal ikke se bort i fra at en person som har røykt mye hasj leeeenge er tilbøyelig til å gå over til sterkere stoffer. MEN, Felicity, det du må forsøke å ta inn over deg her er at det er ikke hasjen som får deg til det. Da er det i utgangspunktet mekanismer i deg selv som får deg til det. Like så at det ikke er alkoholen som får deg til å starte med hasj. Eller røyken som får deg til å starte med alkohol. Slike mekansimer fungere uavhengig om hasj er lovlig eller ikke. F.eks har Nederland med en mye mer liberal narkotikapolitikk færre overdosedødsfall enn Norge. Mulig Norges politikk ikke er den beste?

Min overbevisning om at legalisering er totalt feil, har jeg bl.a fra linkene jeg har henvist til, fra politiet, fra rusmiddeletaten, fra barnevernet, fra narkomane bekjente, fra egne opplevelser OG fra min nå avdøde narkomane bror.......... som startet med uskyldig hasj ALENE, som opplevde at hasjrusen avtok ALENE, som søkte sterkere stoffer ALENE, som endte opp som heroinist ALENE og som døde på gata ALENE.

Det var en trist historie og leit å høre. Det setter for så vidt lys på hvorfor du er så mot dette (noe som er fullstendig forståelig ut fra din erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
Nuhvel...... det teiteste jeg hører er mennesker som helliggjør narkotika, som vil legalisere dritten, og som er villig til å ta sjansen på at stadig flere skal ende opp i et rushelvete :evil:

Jeg holder fast ved min overbevisning, og priser meg lykkelig over at hasj aldri kommer til å bli legalisert her i Norge, heldigvis.

Saken er jo den at mange tror det vil bli mindre av sterkere stoffer om man legaliserer.. Jeg personlig er mest opptatt av å få det avkriminalisert så politet kan bruke ressurser på andre og viktigere ting enn å bøtlegge folk med ei halv bønne i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity
Jeg skal ikke se bort i fra at en person som har røykt mye hasj leeeenge er tilbøyelig til å gå over til sterkere stoffer. MEN, Felicity, det du må forsøke å ta inn over deg her er at det er ikke hasjen som får deg til det.

Da blir det jo et paradoks at så mange mennesker har disse "mekanismene" i seg da, nå så mange starter med hasj, og ender opp som tunge narkomane. Skal vi virkelig ta den sjansen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity
Saken er jo den at mange tror det vil bli mindre av sterkere stoffer om man legaliserer.

I denne saken så holder det ikke etter min mening å TRO, man skal VITE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Felicity
Folk blir ikke narkomane fordi de en gang var så uheldige å ta et trekk hasj' date=' like lite som folk blir alkoholikere av å ta seg en halvliter.[/quote']

Det har jeg da heller ikke påstått :perebrus:

Men, nå må jeg løpe, skal holde et foredrag i Stavanger om 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

I denne saken så holder det ikke etter min mening å TRO, man skal VITE.

Man vet heller ikke at det ikke er det at miljøet man må inn i får å skaffe hasjen som gjør at folk velger og gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det i denne debatten blir fastholdt at cannabis er mye farligere enn alt mulig annet har jeg lyst til å bidra med litt info:

Dr. Jack E Henningfield (National institute on drug abuse) og Dr. Neal L Benowitz (University of California), rangerte 6 rusmidler etter følgende kategorier:

Abstinens : Hvor kraftige fysiske og psykiske abstinenser man kan oppleve når man brått slutter med rusmiddelet.

Gjentakelse : Hvor stor sannsynlighet det er for at personen skal bruke rusmiddelet igjen.

Toleranse : Hvor mye dosen må økes fra gang til gang for å oppnå samme effekt.

Avhengighet : Hvor vanskelig det er for brukeren å slutte. Og hvor mange prosent av de som har blitt "avhengige", eller brukt rusmiddelet over en lengere tid, som har klart å slutte.

Skader : Hvor store fysiske, psykiske og sosial skade rusmiddelet kan fører til.

1 = Mest alvorlig, 6 = Minst alvorlig

Henningfield:

Stoff Abstinens Gjentakelse Toleranse Avhengighet Skader

Nikotin 3 4 2 1 5

Heroin 2 2 1 2 2

Kokain 4 1 4 3 3

Alkohol 1 3 3 4 1

Koffein 5 6 5 5 6

Marihuana 6 5 6 6 4

Benowitz:

Stoff Abstinens Gjentakelse Toleranse Avhengighet Skader

Nikotin 3 4 4 1 6

Heroin 2 2 2 2 2

Kokain 3 1 1 3 3

Alkohol 1 3 4 4 1

Koffein 4 5 3 5 5

Marihuana 5 6 5 6 4

http://www.normal.no/txt/torkel/cannabis.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker ikke selv, men jeg er for legalisering!!

Da kunne politiet konsentrert seg om andre ting enn å ta smårøykerne.. som sitter hjemme å koser seg med en joint i ny og ne. De ville hatt bedre til til å konsentrere seg om å ta Heroin smuglerne, som er et mye større problem enn hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

......pssst....... denne artikkelen er fra 1997 og er skrevet av en mann som har sakset informasjon fra histen og pisten.......... Artikkelen er med andre ord ikke kommet på banen grunnet mannens forskning og viten....

Hmm, så var det dette med flisen, bjelke og øyne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

......pssst....... denne artikkelen er fra 1997 og er skrevet av en mann som har sakset informasjon fra histen og pisten.......... Artikkelen er med andre ord ikke kommet på banen grunnet mannens forskning og viten....

...psst.. det er ikke en artikkel, men en oppgave. En oppgave jeg ikke har argumentert for eller bragt inn i denne debatten, men utelukkende oppgitt som kilde for Dr. Jack E Henningfield og Dr. Neal L Benowitz uttalelser. Det er altså disse sin forskning og viten jeg prøvde å formidle, ikke vedkommende som har samlet infoen/skrevet oppgaven. Så vidt jeg kan se inneholder denne oppgaven grundige referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Her er noen interesseante tall fra emcdda (Europeisk overvåkingssenter for narkotika og narkotikamisbruk) sin årlige rapport (NB! Tallene er ikke direkte sammmenlignbare da variable kan variere fra land til land. Spesielt gjelder denne NB for relativt like tall):

Nylig bruk (siste 12 måneder) av cannabis blant unge voksne (15–34 år):

Norge: 8.1%

Nederland:11.8%

Frankrike:17%

Spania: 17.3%

England:19.2%

Finland: 4.9%

Sverige 1%

Ingenting som tyder på at Nederland har flere brukere på tross av legal bruk.

Problematisk bruk av narkotika

(‘Problematisk bruk av narkotika’ defineres her som ‘injeksjonsbruk av narkotika eller langvarig/regelmessig bruk av opiater, kokain og/eller amfetamin’ Aldersgruppen 15-64 år)

Her er det dessverre ingen tilgjengelige tall for Norge annet enn at det oppgis en sprøytebruk på 4.2 pr 1000, men av landene som har levert inn tall rapporterer Nederland, Tyskland og Østerrike de laveste tallene. Nederland med 2.6 av 1000. Sverige f.eks har 4.5 av 1000 og Storbritannia har 6.9 av 1000.

Videre ser man en økning i etterspørsel etter behandling for cannabisbruk. Mulige årsaker er økt tilgjengelighet, økt bruk, flere ledige plasser grunnet færre herionister eller ungdom med sosiale eller psykologiske problemer som ikke finner andre tilbud.

Narkotikarelaterte dødsfall

(Antall i 1990 og 2000)

Hellas: 30, 141

Spania: 40, 117

Tyskland: 615, 1171

Nederland: 16, 52

Norge: 12, 163

Relativ økning (1990 - 2000):

EU: 139%

Nederland: 325%

Norge: 1358%

Mye annet å lese:

emcdda sin årlige rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity

Den emcdda rapporten var interessant lesning TomKrus. Om du ser på side 20 i rapporten så ser du en graf som viser utviklingen i cannabisbruk.

Denne graven viser at bl.a følgende land har minsket denne utviklingen:

* Sverige

* Finland

...... mens bl.a følgende land har en ØKT utvikling:

* Nederland

* Danmark

............ med andre ord etter slik jeg leser denne grafen så fører IKKE en liberal narkotikapolitikk til mindre bruk, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Jeg har ikke lest rapporten, men jeg lurer på en ting: Når det gjelder måling av mengder som brukes i f.eks Danmark og Nederland teller da kun det som brukes av landets statsborgere, eller også det som brukes av "hasj-turister"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...