Gå til innhold

Fordommer mot bifile

Fremhevede innlegg

Skrevet

Først får man vel skille mellom fordommer og fakta.

Det er jo fakta at særlig bifile menn av smittevernseksperter fryktes å være de som sørger for at HIV for alvor får fotfeste i den hetrofile befolkningen. Dette kan jeg ikke akkurat si at jeg syns er :tommelopp:

Du kaller det fakta, men du viser ikke til kilder. Og da mener jeg ikke en gammel VG-artikkel...

Dette er riktignok tall fra USA, men en fersk metastudie konkluderer med at frykten for at bifile menn skal være "smittebroen" mellom homofile og heterofile er overdrevet.

Det var like mange kvinner som ble smittet av heterofile menn som av bifile menn.

Når det er sagt anser jeg det som fullstendig idiotisk å ha ubeskyttet, tilfeldig sex, uansett hvilket fil man kjører i.

Anonymous poster hash: 329bc...a34

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først får man vel skille mellom fordommer og fakta.

Det er jo fakta at særlig bifile menn av smittevernseksperter fryktes å være de som sørger for at HIV for alvor får fotfeste i den hetrofile befolkningen. Dette kan jeg ikke akkurat si at jeg syns er :tommelopp:

Ellers har jeg vel inntrykk av at det nesten er litt "kult" å være bifil. Syns det er noe som flere og flere reklamerer med at de er (hannkjønn og hokjønn). Jeg syns det er snodig at det går ann at en mann både er tiltrukket av menn og kvinner - men handler vel om noe kromosonopplegg der også - så selvfølgelig helt uinteressant at jeg syns det er snodig.

Kan godt hende det er "kult" å være bifil i enkelte kretser. Selv har jeg opplevd harselering på homoutesteder fordi jeg er bi.

Skrevet

Kan godt hende det er "kult" å være bifil i enkelte kretser. Selv har jeg opplevd harselering på homoutesteder fordi jeg er bi.

TS her:

Nå spør jeg fordi jeg er oppriktig nysgjerrig, men føler du deg egentlig hjemme på homoutesteder? Eller føler du at du faller litt mellom to stoler?

Spørsmålet er forsåvidt like gyldig for andre bifile.

Skrevet

Jeg syns det er snodig at det går ann at en mann både er tiltrukket av menn og kvinner - men handler vel om noe kromosonopplegg der også - så selvfølgelig helt uinteressant at jeg syns det er snodig.

Jeg syntes det er snodig at du ikke holdt deg for god til å skrive noe så idiotisk. Er det ikke snodig at en kvinne blir tiltrukket av begge kjønn?

Kromosonopplegg? Hva snakker du om?

Anonymous poster hash: c60ac...fa1

• Liker 2
Gjest Oblivion
Skrevet

Noen ganger så lurer jeg på hva det er med min vennekrets, for vi diskuterer sjeldent slike ting. Vi bare er det vi er, og de vi er. Det hender jo at noen forteller om legningen sin, og vi snakker jo om kjærlighet og kjærlighetssorger, om heite folk på byen, og om problemer med sex og samliv. Men legningene i seg selv er lite viktig. De transene jeg kjenner vil jo gjerne kle seg slik de føler seg og da blir det jo mer tydelig, men reaksjonene fra "folk flest" i min omgangskrets rundt det å ha forskjellige legninger -er gjerne bare en "å ja", også er det ikke noe mer stress enn det. Kanskje det er fordi kretsen min er så blandet av "alt mulig"?

Jeg har forresten nevnt til et par av mine bifile venner at jeg misunner dem å kunne forelske seg i begge kjønn, jeg skulle gjerne hatt hele verden å ta av, ikke bare halvparten. Ikke at de har det så mye lettere når det kommer til å finne en kjæreste, men de har iallefall muligheten.

Legning er noe av det mest tåpelige å henge seg opp i, hvem du kliner med, forelsker deg i og hvilket kjønn du velger å kle deg som, eller føler deg som, det er ikke noe jeg har noe med, selv om det kan være greit å vite noen ganger. Det hender jo at man tenker "åh, de to skulle møtt hverandre", men om legningene ikke matcher så hender det jo at man plutselig har skapt nye vennskap istedet. Jeg ønsker bare at folk skal være lykkelige jeg, ha det godt med seg selv. Har troen på at lykkelige folk jobber mer for et bedre fellesskap og samfunn, og DET er det som er viktig!

• Liker 4
Skrevet

Bifil betyr to, panfil betyr mange.

Rettelse: 'Pan' betyr ikke mange, det betyr alle. 'Poly' [polús] er gresk for mange.

Jeg kan dele noen av de fordommene jeg har møtt med

Fra heterofile menn: 'du er lett å få med på trekant, ikke sant?' eller 'æsj, gå vekk' eller 'hore'

Fra heterofile kvinner: 'herregud, løs du sikkert?' eller 'æsj, gå vekk' eller 'så trendy' eller 'prøver du å legge an på meg?' eller 'ååh, så flott at du tør å eksperimentere uten å bry deg om hva folk sier'

Fra homofile kvinner: 'jeg dater ikke bifile, de er alltid utro' eller 'åja, så du tør ikke å komme helt ut av skapet?' eller 'jeg er ikke interessert i trekant, gå vekk'

Fra homofile menn: 'så du er på vei ut av skapet altså?'

Når det er sagt har jeg fått hyggelige og nøytrale reaksjoner også, altså, det var bare noen av de typiske slengkommentarene jeg nevnte over. Veldig mange mener at det er en trend-greie (pussig nok har det vært 'trendy' i over 20 år nå) eller at man vokser det av seg. Jeg synes det er ganske provoserende, men har egentlig sluttet å la meg irritere - det virker som det er veldig vanskelig å sette seg inn i dersom man ikke er bifil selv, og det kan jo ikke ikke-bifile noe for sånn sett. (Manerene deres, derimot...)

• Liker 5
Skrevet (endret)

TS her:

Nå spør jeg fordi jeg er oppriktig nysgjerrig, men føler du deg egentlig hjemme på homoutesteder? Eller føler du at du faller litt mellom to stoler?

Spørsmålet er forsåvidt like gyldig for andre bifile.

En gang i tiden hadde jeg jo egentlig trodd jeg "hørte hjemme" i homomiljøet. Siden jeg fikk tyn for å "gå gjennom en fase" og "bare være nyskjerrig" (fordom fordom fordom) i hetromiljøet.

Jeg tenkte at siden en del homofile har følt fordommer på kroppen selv, så vet de hvordan det er og bla bla bla bla.

Jeg tok jo skikkelig feil. Jeg har opplevd like mye fordommer og dumskap i begge leire.

Men på homoutesteder kan de være skikkelig fæle. Det er nesten så enkelte tar det personlig at en bifil kommer der og ødelegger med den fæke liksom-legningen min.

(egentlig så er jeg panfil, alså jeg tenner på og forelsker meg i kvinner, menn, transpersoner og alt i mellom. Men det er et helvete å forklare folk hva er så jeg sir bare jeg er bi for det er et begrep som den jevne borger forstår).

Edit: La meg bare si at jeg ikke lenger irriterer meg over dustekommentarer. Men jeg blir litt sånn "what?!" når folk snakker om at bifile er grådige eller får det beste fra to verdner. For en del lesbiske kvinner og hetrofile menn vil ikke innvolvere seg med oss, fordi vi er bi.

Endret av Alice123
  • Liker 2
Skrevet

Hvorfor må vi settes i båser? Jeg kan ikke fordra det. Jeg har kun vært forelsket i jenter, men kan ikke utelukke at jeg kommer til å bli forelsket i en mann. Eller kanskje jeg bare er superforvirra :)

Skrevet

Jeg får ikke det til å gi mening. Det er som å si at heterofile og homofile ikke eksisterer fordi ingen forelsker seg i kjønn. Jeg forelsker meg helt klart i kjønn. Jeg vil ha gutt eller jente. Ikke noe annet.

Jeg er jo ikke uenig i at de fleste forelsker seg i personer av et bestemt kjønn (eller to), men mener fortsatt at det er personen, ikke kjønnet de forelsker seg i.

Men jeg skal slutte å avspore. :P

• Liker 3
Skrevet

Jeg er jo ikke uenig i at de fleste forelsker seg i personer av et bestemt kjønn (eller to), men mener fortsatt at det er personen, ikke kjønnet de forelsker seg i.

Men jeg skal slutte å avspore. :P

Det er nok litt av begge deler skal jeg fortelle deg. For hva er kjærligheten uten kjønnet... En venn og ikke noe mer enn det. Kan jo ha stor kjærlighet og nyte stor respekt for en helt vanlig venn, uten at det behøver å sveve noe seksuelt over det? Eller hva sier du...

Skrevet

Det er nok litt av begge deler skal jeg fortelle deg. For hva er kjærligheten uten kjønnet... En venn og ikke noe mer enn det. Kan jo ha stor kjærlighet og nyte stor respekt for en helt vanlig venn, uten at det behøver å sveve noe seksuelt over det? Eller hva sier du...

Jeg skjønner bare ikke hvordan noen kan si at de forelsker seg i kjønnet. Men jeg er klar over at jeg har et helt annet syn på betydningen av kjønn enn det mange andre har.

For meg høres det like merkelig ut som at jeg skulle si at jeg forelska meg i håret til mannen min, ettersom jeg kun har vært tiltrukket av mørkhåra menn. Det skal litt mer til enn riktig hårfarge eller riktig kjønn.

• Liker 4
Skrevet

Jeg syntes det er snodig at du ikke holdt deg for god til å skrive noe så idiotisk. Er det ikke snodig at en kvinne blir tiltrukket av begge kjønn?

Kromosonopplegg? Hva snakker du om?

Anonymous poster hash: c60ac...fa1

Hva som er idiotisk å skrive får du mene hva du vil om.

Jo, det er naturligvis like snodig - og som tidligere sagt er det jo helt uinteressant at jeg syns det er snodig.

Skrevet

Hah. Det sier du bare fordi mannen din er liten elns. Er jo helt fjernt. Seffern digger jeg typen sin heffer.

Skrevet

Jeg synes det er fascinerende med debattanter (f.eks. på Verdidebatt.no) som tror at bifili er det samme som polygami. Der er det noen som tror at bifile ønsker å være sammen med både én mann og én kvinne samtidig.

Jeg er selv lesbisk og har ingen fordommer mot bilde (tror jeg), men jeg synes jo det er litt rart at noen liker begge deler. Men det er jo ikke noe galt i det. Synes det er flott at folk er ærlige med seg selv om hvem/hva de liker. Og så synes jeg at det er på tide at man kvitter seg med disse båsene snart. Gleder meg til den dagen når ingen hever på øyenbrynet over menn som er sammen med menn, kvinner som er sammen med kvinner, eller over at Ola egentlig er en kvinne.

Anonymous poster hash: c4dec...8ad
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Du kaller det fakta, men du viser ikke til kilder. Og da mener jeg ikke en gammel VG-artikkel...

Dette er riktignok tall fra USA, men en fersk metastudie konkluderer med at frykten for at bifile menn skal være "smittebroen" mellom homofile og heterofile er overdrevet.

Det var like mange kvinner som ble smittet av heterofile menn som av bifile menn.

Når det er sagt anser jeg det som fullstendig idiotisk å ha ubeskyttet, tilfeldig sex, uansett hvilket fil man kjører i.

Nå tar det jo gjerne noen år før man ser effekten av økningen i bifile menn. Du må ikke glemme at majoriten av hetrofile ikke har vett nok til å teste seg og at de sånn sett kan gå rundt positive i en 10 års periode.

At like mange kvinner smittes av hetrofile som av bifile blir vel et dårlig argument? Typ 1 million hetrofile menn smitter 100 kvinner, mens 100.000 bifile menn også smitter 100 kvinner . Risiko og sannsynlighet er da lik mener du?

Homofile og bifile menn får ikke lov til å være blodgivere (noen gang) noe som bør gi deg et lite hint.

Endret av kristian82
Skrevet

Som lesbisk så vet ikke jeg om noen som tror at bifile er homofile som ikke vil ut av skapet, men mange er skepsiske til å bli sammen med noen som er bifil, ofte av den grunn at de ikke vil risikere å bli dumpet for det morsatte kjønn, og føle at de ble dumpet for noe de manglet fysisk. Eller så liker de ikke tanken på at partneren har hatt masse sex med noen av det motsatte kjønn.

Men det er forståelig å tro at det kanskje er en fase, i alle fall hvis man nettopp er kommet ut som bifil. Det er normalt å først si at man er bifil og så si at man er lesbisk eller homo. Det gjorde jeg, men det var fordi det tok lang tid for meg å akspetere at jeg likte kvinner, og til og med da tok det tid før jeg var sikker på at jeg ikke likte menn. Ikke for de jeg følte noe for menn, men fordi det er vanskelg å gi slipp på den ideen om at man kan ha et normalt heterofilt forhold, slik som alle andre.

Anonymous poster hash: cac5b...840

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Som lesbisk så vet ikke jeg om noen som tror at bifile er homofile som ikke vil ut av skapet, men mange er skepsiske til å bli sammen med noen som er bifil, ofte av den grunn at de ikke vil risikere å bli dumpet for det morsatte kjønn, og føle at de ble dumpet for noe de manglet fysisk. Eller så liker de ikke tanken på at partneren har hatt masse sex med noen av det motsatte kjønn.

Men det er forståelig å tro at det kanskje er en fase, i alle fall hvis man nettopp er kommet ut som bifil. Det er normalt å først si at man er bifil og så si at man er lesbisk eller homo. Det gjorde jeg, men det var fordi det tok lang tid for meg å akspetere at jeg likte kvinner, og til og med da tok det tid før jeg var sikker på at jeg ikke likte menn. Ikke for de jeg følte noe for menn, men fordi det er vanskelg å gi slipp på den ideen om at man kan ha et normalt heterofilt forhold, slik som alle andre.

Men man kan like lett bli dumpet for noen av samme kjønn..

• Liker 1
Skrevet

Men man kan like lett bli dumpet for noen av samme kjønn..

Men da vet man at det er deg som person, og ikke fordi kjæresten savner en penis. Høre forferdelig ut, men slik tenker jeg. Jeg vil heller at kjæresten min blir sammen med en annen kvinne, enn at hun blir sammen med enn mann som har noe jeg ikke har fysisk.

• Liker 1
Skrevet

Men da vet man at det er deg som person, og ikke fordi kjæresten savner en penis. Høre forferdelig ut, men slik tenker jeg. Jeg vil heller at kjæresten min blir sammen med en annen kvinne, enn at hun blir sammen med enn mann som har noe jeg ikke har fysisk.

Hvorfor er det verre?

Anonymous poster hash: 1104c...471

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det verre?

Anonymous poster hash: 1104c...471

Jeg vet ikke... det er bare det at tanken på hun sammen med en av det motsatte kjønn gjør meg ukomfortabel. Jeg tror det har litt med stolthet å gjøre, og litt med det at jeg ikke liker tanken på at hun har sex med menn.

La meg heller spørre alle som er hetero da... hadde det vært det samme for deg hvis partneren din forlot deg for en av det samme kjønn? Er det like gale uansett hva kjønn hun/han forlater deg for? Syns hetero damer at det er det samme om han dumper deg for en annen mann? Syns hetero menn at det er like gale at hun dumper deg for en kvinne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...