Gå til innhold

Fordommer mot bifile

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo ikke å opphøye seg om man har en seksuell legning som involverer flere kjønnsidentiteter. Hvorvidt en panseksuell er en selvutnevnt opphøyet dritsekk går jo på den personen, ikke seksualiteten hans/hennes.

Jeg har en seksuell legning som involverer flere kjønnsidentiteter.

Det er uttrykket å forelske seg i person, fremfor kjønn jeg ikke liker, ettersom jeg mener at alle forelsker seg i person fremfor kjønn.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uttrykket å forelske seg i person, fremfor kjønn jeg ikke liker, ettersom jeg mener at alle forelsker seg i person fremfor kjønn.

Det er jeg veldig enig i.

Hvem forelsker seg i en penis liksom? Alle romantiske følelser går rundt personen, mens seksuell tiltrekning går mer på kjønnsorgan vil jeg si.

Hvis man bare ble forelsket i kjønn ville man jo blitt forelsket i hvem som helst som var det kjønnet utelukkende av personlighet osv.

• Liker 3
Skrevet

Hvem forelsker seg i en penis liksom?

Kansje du bare ikke har truffet den rette? :)

• Liker 6
Gjest Hyssingen
Skrevet

Jeg får ikke det til å gi mening. Det er som å si at heterofile og homofile ikke eksisterer fordi ingen forelsker seg i kjønn. Jeg forelsker meg helt klart i kjønn. Jeg vil ha gutt eller jente. Ikke noe annet.

Skrevet

Jeg har opplevd å høre fra både heterofile og homofile at bifile er grådige og promiskuøse.

Eksen min var overbevist om at fordi jeg tidligere hadde vært forelsket i en jente, så kunne jeg umulig være trofast mot en mann, fordi jeg MÅTTE ha begge delene for å være fornøyd. Det er i grunn ganske sårende. For selv om jeg kunne like et menneske av begge kjønn, så betyr det jo ikke at jeg liker de samtidig. Jeg har ikke noe mer behov for å ha flere kjærester/seksualpartnere enn andre har. Han (eksen) fikk meg til å føle meg dømt som skitten og løs, selv om han overhodet ikke hadde grunnlag for å mene dette. Hans usikkerhet og fordommer gjorde til slutt at jeg ikke orket å være i forholdet..

Har i en periode av livet vært på en del LLH-treff og hengt med både homofile, lesbiske, bifile og transpersoner. Det var vel heller sjeldent jeg opplevde at bifile ble "tatt seriøst" av de andre gruppene innenfor LLH (snakker om medlemsgruppen, ikke hva LLH som organisasjon uttrykker å mene). Holdningen om at bifile er grådige, kronisk utro, i en "fase" etc etc var veldig tilstedeværende.

Jeg er i dag gift, og i et heterofilt forhold. Jeg er trofast, og har virkelig ingen behov for å også ha følelsesmessig eller seksuell kontakt med noen av det samme kjønn. Dersom jeg hadde vært singel, kan det derimot være at jeg ville datet jenter. Jeg vet i dag, som voksen, at å være bifil er ikke noen "fase". Det er noe du er. På lik linje som å være heterofil. Skulle ønske jeg visste dette, da alle prøvde å overbevise meg om at jeg var lesbisk som 18-åring. Det er nå 9 år siden jeg var forelsket i en jente, men det betyr ikke at jeg er "kurert", har skiftet legning eller noe i den duren. Tror folk som ikke selv er bifile har vanskelig for å forstå dette.

Nå går ikke jeg rundt og flagger meg selv som bifil lengre heller, da jeg har vært i heterofile forhold hele mitt voksne liv, og noe annet aldri har vært et alternativ (går forøvrig heller ikke og flagger meg som heterofil :fnise: ). Men jeg ser ikke bort i fra at situasjonen kunne vært annerledes dersom jeg hadde møtt "den rette" av samme kjønn før jeg møtte drømmemannen. :)

• Liker 5
Skrevet

opplevde forøvrig også at jeg som bifil var en "no go" for lesbiske, da de forventet at jeg skulle "komme over fasen" når som helst, og derfor ikke var noe å satse på.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Mulig denne skulle vært under "Seksualitet", men prøver her først for å ikke drukne i alle runketrådene der inne.

Generelt syns jeg det virker som om bifile møtes med fordommer fra alle kanter, at både homofile og heterofile har store problemer med å akseptere at enkelte ikke føler seg hjemme i en enten eller-rolle.

At heterofile har fordommer mot skjeive, er på en måte nesten ventet. Men at homofile har vansker med å akseptere bifile ("de har bare ikke innsett at de er homofile ennå") syns jeg er snodig, de som antagelig har blitt møtt med veldig mange fordommer selv.

Det virker som om de som er åpne om bifilien sin, møter ganske mye motbør. Noen som har slike erfaringer?

Er det noen homofile eller bifile her inne som er medlem i LLH og kan fortelle litt om hvordan bifile blir møtt der inne?

Anonymous poster hash: 329bc...a34

Kanskje jeg sporer av her. Men det irriterer meg mer at folk (spesielt menn) har en idiotisk fordom at de tror at alle jenter er bifile. Og om man ikke er det så blir man ikke trodd eller man er prippen.

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer jo ganske godt, men er nok unntak

Hvor har du dette fra? Jeg er selv bifil og kjenner mange bifile, og jeg har aldri vært borti det som blir beskrevet her.Fordommene har jeg møtt, alle som én, men jeg har aldri opplevd at de er sanne, verken når det gjelder meg, eller andre.

Anonymous poster hash: 87965...b0e

• Liker 1
Skrevet

Kanskje jeg sporer av her. Men det irriterer meg mer at folk (spesielt menn) har en idiotisk fordom at de tror at alle jenter er bifile. Og om man ikke er det så blir man ikke trodd eller man er prippen.

Vent, what? Prøver du å fortelle oss menn noe vi ikke vet? Om at ikke alle damer egentlig drømmer om å ha med besteveninnen i sengen sammen med typen? Jommen sa jeg smør.

Men kansje bifile får flere fordommer mot seg fordi det er "mer" å ta av? Siden de gjøre både det ene og det andre? Det er masse fordommer mot menn og mot kvinner, tenk deg hvor mange fordommer vi ville hatt mot en som var begge deler :|

Anonymous poster hash: f6388...f42

Skrevet

Det er jeg veldig enig i.

Hvem forelsker seg i en penis liksom? Alle romantiske følelser går rundt personen, mens seksuell tiltrekning går mer på kjønnsorgan vil jeg si.

Hvis man bare ble forelsket i kjønn ville man jo blitt forelsket i hvem som helst som var det kjønnet utelukkende av personlighet osv.

​​Unnskyld meg du men det er absolutt ikke hva det handler om. Vi snakker om det å like en annen person så godt at man deler nytelse med hverandre. Har ikke noe med kjønnsorgan å gjøre. Slik føler iallefall jeg det.

Skrevet

Hvis man er bifil blir man tiltrukket av en jente eller en gutt. Man får følelser for en jente eller en gutt.
Hvis man er såkalt panfil, blir man tiltrukket av mer enn det. Det er det samme om det er en gutt med vagina, en jente med pikk eller hvaenn som finnes der ute. Hvis man er bifil blir man ikke tiltrukket av det - hvis du blir det er du nok ikke bifil likevel :)

Bifil betyr to, panfil betyr mange.

• Liker 2
Skrevet

Alle fordommer går som regel ut på at man ikke forstår noe.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår heller ikke den. For meg høres det ut som at den eneste forskjellen på bifile og panseksuelle er at de pansexuelle er mer jålete og selvforherligende ("jeg forelsker meg i personer, ikke kjønn, fordi jeg er så altruistisk, dyp og rett og slett bare bedre enn alle andre").

Det er faktisk en veldig stor forskjell.

Alle forelsker seg i personer, så det er ikke noe spesielt akkurat.

• Liker 1
Skrevet

panseksuell? Hva er det?

Skrevet

Hvis man er bifil blir man tiltrukket av en jente eller en gutt. Man får følelser for en jente eller en gutt.

Hvis man er såkalt panfil, blir man tiltrukket av mer enn det. Det er det samme om det er en gutt med vagina, en jente med pikk eller hvaenn som finnes der ute. Hvis man er bifil blir man ikke tiltrukket av det - hvis du blir det er du nok ikke bifil likevel :)

Så hva er jeg da hvis jeg jeg godt kan ligge med både kvinner og pre-op transe-menn (/kvinner?)? "Panseksuell"?

Skrevet

Så hva er jeg da hvis jeg jeg godt kan ligge med både kvinner og pre-op transe-menn (/kvinner?)? "Panseksuell"?

Men husk at det er forskjell på psykisk tiltrekning og seksualitet da. Noen er jo biseksuelle, men kunne kun vært sammen med motsatt kjønn

• Liker 2
Skrevet

Men husk at det er forskjell på psykisk tiltrekning og seksualitet da. Noen er jo biseksuelle, men kunne kun vært sammen med motsatt kjønn

Men her er det nok også praktiske hensyn med i bildet, som f.eks. det å kunne stifte familie. På samme måte tror jeg også det er estetiske hensyn med i bildet når f.eks. en som er bifil ikke er tiltrukket av f.eks. menn med pupper....eller kvinner med penis.

Skrevet

Jeg er en heterofil mann. Jeg opplever ingen fordommer mot bifile. Selv så tror jeg ikke at jeg har fordommer til bifile selv heller. Opplever dessverre at det en sjelden gang er litt fordommer mot homofile.

Skrevet (endret)

At de ikke er i stand til å være monogame, at de sprer sykdommer, at de MÅ ha sex med begge kjønn.. blant annet.

Anonymous poster hash: 329bc...a34

Først får man vel skille mellom fordommer og fakta.

Det er jo fakta at særlig bifile menn av smittevernseksperter fryktes å være de som sørger for at HIV for alvor får fotfeste i den hetrofile befolkningen. Dette kan jeg ikke akkurat si at jeg syns er :tommelopp:

Ellers har jeg vel inntrykk av at det nesten er litt "kult" å være bifil. Syns det er noe som flere og flere reklamerer med at de er (hannkjønn og hokjønn). Jeg syns det er snodig at det går ann at en mann både er tiltrukket av menn og kvinner - men handler vel om noe kromosonopplegg der også - så selvfølgelig helt uinteressant at jeg syns det er snodig.

Endret av kristian82

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...