Gå til innhold

Sosiologi - tullestudie


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Haha, det er strengt tatt alltid røkla, som ikke helt vet de snakker om, som uttaler seg høyest om at sosiologi er tull. Ikke så farlig å vite hva man prater om, lissom.



Anonymous poster hash: 83994...0fb
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De to øverste eksperimentene er sosialpsykologi, ikke sosiologi. Det siste kjenner jeg ikke til, så jeg skal ikke påstå noe om det uten å ha sett nærmere på.

Anonymous poster hash: 9879b...92c

Sosialpsykologi og sosiologi overlapper hverandre, og har også samarbeidet tett, spesielt etter andre verdenskrig - som er da de to første studiene ble gjennomført. Som for eksempel interessante studier og analyser av nazistenes handlinger - hvilke faktorer må til for å få mennesker til å utføre de handlingene som ble gjort mot jødene. Endret av Tabris
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan en gjøre med Bachelor i Filosofi? Du kan tenke dype tanker om å være arbeidsledig.



Anonymous poster hash: 30105...ae8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Milgram experiment

Stanford prison experiment

The Third Wave

Ditt "argument" i første posten ble tatt opp og avvist i første kapittel i innføringsboken vi hadde i sosiologi. De som roper høyest om at samfunnsfaglige og humanistiske studier er tullestudier er de som trenger det mest, for det eneste deres roping viser er egen ignoranse.

Greit nok at hovedinnlegget mitt var noe flåsete, og det var først og fremst DEN "studien" (selv om det finnes en hel del andre tullestudier innen sosiologien) jeg reagerte spesifikt på. Men slik jeg forstår begrepet og studiet sosiologi , så er det definert omtrent slik;

"Sosiologien skal med andre ord her forstås som en måte å studere den nyeste tiden (samtiden) på, og vil dermed være særdeles dynamisk i sitt vesen. Sosiologi regnes forøvrig som det bredeste av samfunnsvitenskapene siden sosiologiens fokus er relasjonene mellom menneskene som individer, grupper og til slutt hele samfunnet."

Også videre;

"Dette reflekterer sosiologiens analysenivåer der man prøver å forstå samfunnet ut ifra mikronivå (individene), mesonivå (grupperinger og fellesskap) og endelig makronivået (hele samfunnet og i ytterste konsekvens verdenssamfunnet). Sosiologiens oppgave er å beskrive de sosiale relasjonenes struktur, funksjoner og utvikling. Det sosiologiske arbeidet består derfor i å undersøke samfunnet, i alle dets deler, og så prøve å skape et mest mulig helhetlig bilde ut av det gjennom teori og metode. Sosiologiens teorier skal også kunne beskrive sosiologien selv, siden sosiologien i seg selv er et resultat av sosial samhandling."

For meg høres dette ut som et "umulig" studie. Her skal man altså beskrive abstrakte og plastiske konsepter, funksjoner og utvikling som det individet, fellesskapet og samfunnet er. Og med mindre man velger et "studie" som er så banalt og på grensen til utviklingshemmet som fyren på nyhetene hadde valgt, så er det umulig å trekke noen slutning. Ja, man kan si at ungdom som legger ut videoer av at de snørrer på skateboard gjør det for å bli sett. Vel...ja, det ligger i hele konseptet "legge ut video av at man snørrer på youtube".

Man kunne også sikkert skrevet en master om hvorfor har det seg slik at mainstream-media har blitt så grov og promiskuøs. Hvorfor kler alle seg nakne og fremfører banal og dårlig musikk som "alle" ser ut til å like? Hva ligger til grunn for dette? Vel..ALT. Så da kan du trekke fram noe du foreslår er årsaken, eller du kan trekke fram flere årsaker, men vet du hva - det kan jeg også. Uten hverken master eller bachelor i sosiologi for den saks skyld. Gi meg et glass rødvin og to kvelder foran wikipedia, så kunne jeg feid hvilken som helst "sosiolog" av bananen.

Disse eksperimentene du trekker fram er for øvrig for ordens skyld mer psykososiale eksperimenter, og har så vidt jeg kan forstå ingen relevans til sosiologien per se. Hvordan vi reagerer når èn gruppe blir fortalt å være voktere og èn gruppe fanger handler jo i all mulig grad om psykologi. For øvrig også et - i mange tilfeller hokuspokus-fag med svært mye synsing. Noe mer enn; Vi er alle noen egoistiske rassehøl som reagerer på press, stress og massesuggesjon. Gi oss et behagelig liv, en tv og regelmessig sex, nok mat og drikke, og vi bryr oss ikke stort om noe. Vi holder oss som regel for gode til å plage, røve og drepe, men vi er ikke videre empatiske og sympatiske heller - for uten når det behøves for vise oss fra vår beste side" behøver egentlig sies om mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra du skrev den siste setningen der, for da vet jeg at jeg ikke trenger å kaste bort tiden min mer her.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på nyhetene i dag, hvor en sosiolog i Telemark har gjort "groundbreaking" forskning på "ekstremsport", videofilming og youtube. Han har gjort "oppsiktsvekkende" "funn"... Blandt annet har han funnet ut at kidsa legger ut videoer av f.eks skate-triks for å få annerkjennelse av andre og at andre skal se på hva de gjør..

WOW..takk for den forskningen. Dette skjønte vi ikke av oss selv..Herregud.

Og verst av alt: Dine skattepenger er gått til å lønne denne personens "forskningsstudier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Det var bra du skrev den siste setningen der, for da vet jeg at jeg ikke trenger å kaste bort tiden min mer her.

Men likevel måtte du heve deg selv så høyt at du måtte fortelle nettop det til meg. Du understreker bare mitt poeng.

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Og verst av alt: Dine skattepenger er gått til å lønne denne personens "forskningsstudier".

Å, mine skattepenger går til så mye bortkasta piss at jeg ikke bryr meg lenger. Man ser at skattepengene sløses bort på tull, og de eneste stedene de trengs (psykiatri, eldre, veier, forskning) får alt for lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milgram experiment

Stanford prison experiment

The Third Wave

Ditt "argument" i første posten ble tatt opp og avvist i første kapittel i innføringsboken vi hadde i sosiologi. De som roper høyest om at samfunnsfaglige og humanistiske studier er tullestudier er de som trenger det mest, for det eneste deres roping viser er egen ignoranse.

Hvilket av disse eksperimentene kunne ikke vært utført av psykologer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som roper høyest om at samfunnsfaglige og humanistiske studier er tullestudier er de som trenger det mest, for det eneste deres roping viser er egen ignoranse.

Er dette noe de lærer dere å mene på studiet? Studerer nemlig humaniora selv (pedagogikk), og har noen ganger reagert på at lærerne (og læreverkene) har en tendens til å forsøke å trykke diverse "holdninger" ned over hodet på meg angående faget mitt, lære meg opp til "hva jeg skal svare" dersom noen kritiserer faget mitt og så videre. Det føles litt som at det eksisterer et slags kollektivt faglig mindreverdighetskompleks, og at det liksom er forventet at jeg skal ta del i det. Men selv vet jeg jo at det ikke er verdens viktigste fag jeg studerer. Jeg syns bare det er interessant selv, og har null problemer med å vedgå at det på ingen måte er noen nødvendighet for å kunne være en god lærer.

Anonymous poster hash: 49d28...04d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg et glass rødvin og to kvelder foran wikipedia, så kunne jeg feid hvilken som helst "sosiolog" av bananen.

Det er naturligvis ikke vanskelig å gjengi forskning som sammenfattes på Wikipedia, det klarer man faktisk for de fleste fagfelt som har en OK artikkel på wikien. Men man mister ofte mange nyanser om man baserer seg på Wikipedia og den dypere argumentasjonen som fører til konklusjonene finnes ofte ikke.

Formålet med mye av forskningen innenfor sosiologi/sosialpsykologi/etnografi etc. er jo også å avdekke noen myter. Selv om man mener at en gitt konklusjon gir mening og er riktig så er den ikke nødvendigvis sann selv om "alle" mener det må være slik.

Anonymous poster hash: 6ef8c...de8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og verst av alt: Dine skattepenger er gått til å lønne denne personens "forskningsstudier".

Vet ikke hva du tror, men disse pengene går i sirkulasjon. Enkelt forklart; Forsker får penger, gjør studie, betaler skatt, kjøper mat på Rema (som igjen betaler skatt), betaler veiavgift osv osv. Pengene går rundt og rundt, og det er slik samfunnet fungerer. Det er ikke penger som går rett i dass.

Sosiologi er kanskje ikke like viktig som leger, brannmenn, lærere eller ingeniører, men de gjør noe for samfunnet likevel. JA, du kan si at "gutter legger ut skate-video på nett for å få anerkjennelse". Men du kan ikke "si" det uten å bevise det. Så da gjør man det, man forsker på det, og beviser det. Igjen vil denne forskningen kunne brukes videre i andre studier, som kanskje til og med har en effekt på ditt liv.

Ingen yrker er uten mening. Selvsagt kan du føle, og mene, at det og det yrket er tull. Men det har en mening i samfunnet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg få et par mill til å forske på hvorfor folk bruker sko og ikke går barføtt?

Jeg har en mistanke om at det er for å få beskyttelse for føttene mot underlaget man går på og for ikke å bli møkkete på føtta og om vinteren for å beskytte mot kulda, men det kan jeg jo ikke vite sikkert før jeg har forsket på dette i noen år og utført eksperimenter med noen hundre folk, intervjuet noen hundre folk, utført en spørreundersøkelse med et stort representativt utvalg og snakket med eksperter fra allt fra skodesignere til ergonomieksperter og leger med føtter som spesialfelt.

Denne forskninngen min er veldig viktig for hvordan ellers skal folk vite hvorfor man bruker sko...

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt sosiologi, og ulike ologi fag innenfor ulike fagretninger. Jeg syns det er kjempespennende og veldig nyttig og lære om hvordan samfunn, mennesker og grupper funker.

Ikke all forskning er bra forskning, og ikke all forskning er nødvendig forskning, men jeg syns det er bra at vi har faget sosiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva du tror, men disse pengene går i sirkulasjon. Enkelt forklart; Forsker får penger, gjør studie, betaler skatt, kjøper mat på Rema (som igjen betaler skatt), betaler veiavgift osv osv. Pengene går rundt og rundt, og det er slik samfunnet fungerer. Det er ikke penger som går rett i dass.

Du vet at disse pengene kom fra skatt i utgangspunktet? Med andre ord så betaler man skatt av det som var skattepenger. Disse pengene hadde blitt brukt på noe annet antageligvis mer fornuftig hvis de ikke hadde gått til å finansiere denne studien, så jo - man kan si at disse pengene gikk rett i dass.

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter og ser på nyhetene i dag, hvor en sosiolog i Telemark har gjort "groundbreaking" forskning på "ekstremsport", videofilming og youtube. Han har gjort "oppsiktsvekkende" "funn"... Blandt annet har han funnet ut at kidsa legger ut videoer av f.eks skate-triks for å få annerkjennelse av andre og at andre skal se på hva de gjør..

WOW..takk for den forskningen. Dette skjønte vi ikke av oss selv..Herregud.

Jeg skjønner forsåvidt at du ikke nødvendigvis kritiserer all form for sosiologisk forskning.

Så jeg tenkte at istedet for å kritisere deg kunne jeg gi deg en liten innsikt i hva sosiologien kan utrette som faktisk er samfunnsnyttig.

Selv studerer jeg sosiologi og skal ta en master i emnet i tillegg til et annet grunnfag, dette gjør jeg fordi jeg skal bli lærer. Jeg har ofte fått høre at sosiologi er et fag som ikke kan brukes, men gjennom mine år på universitet har jeg hørt om utallige muligheter for oss samfunnsvitere. Gjennom bedriftspresentasjoner forteller de oss hvorfor den bedriften trenger nettopp oss. Jeg har blant annet valgt å rette fagene mine mot organisasjoner, dette er en relativt ny form for sosiologi som kalles organisasjonssosiologi, her lærer vi om hvordan vi kan bedre blant annet kulturen og strukturen i en bedrift. Ved små enkle grep kan en effektivisere produksjonen og gi et bedre arbeidsmiljø til de ansatte. Min foreleser jobber blant annet for statoil, og 20 ingeniører klarte ikke å forstå hvorfor deres ansatte på en båt ikke jobbet effektivt nok. Min foreleser fikk en omvisning på båten, og etter kort tid sa han "grunnen til at de ansatte er slitne og lite effektive er fordi soverommene er over motoren", noe så enkelt som det hadde ikke de innsett. Flere av oss kunne nok ha innsett det samme uten å ha studert noe som helst, men det viser bare at vi trenger forskjellige mennesker med ulik tankegang.

Jeg sier ikke at sosiologi er svaret på alt, og selvfølgelig kommer det mye unødvendig dritt som kanskje ikke var noe poeng å bruke penger på, men mange sosiologer jobber med ting som er ment som samfunnsnyttig, om det er det eller ikke, det er vel subjektivt.

Sosiologen Émile Durkheim var også forsåvidt en av de første som benyttet seg av empirisk forskning, og i dag står både den kvantitative og den kvalitative forskningen sterkt. Selv holder jeg på med en oppgave om årsaker til frafall i videregående skole og metoder for å forhindre dette, og jeg vil påstå at det er samfunnsnyttig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på nyhetene i dag, hvor en sosiolog i Telemark har gjort "groundbreaking" forskning på "ekstremsport", videofilming og youtube. Han har gjort "oppsiktsvekkende" "funn"... Blandt annet har han funnet ut at kidsa legger ut videoer av f.eks skate-triks for å få annerkjennelse av andre og at andre skal se på hva de gjør..

WOW..takk for den forskningen. Dette skjønte vi ikke av oss selv..Herregud.

Nå har jeg ikke sett studien selv, men også ting som virker "åpenbare" bør verifiseres av forskning. Vi tar mye for gitt som viser seg å være feil når man faktisk gransker det på en skikkelig måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Klassisk. Her om dagen hørte jeg på et program på NRK2, hvor noen hadde gjort en eller annen "sosiologisk studie" (les: bullshit) på om unge mennesker var mer illojale overfor arbeidsgiver enn de eldre generasjonene.

Konklusjonen deres var som følger:

"Nei, yngre mennesker er ikke mer illojale overfor arbeidsgiver. De bytter riktinok jobber oftere, men det er fordi de har mer eventyrlyst. Det handler ikke om illojalitet."

Synse, synse, og atter synse... :klaske:

Hvordan vet du at konklusjonen var ren synsing og ikke basert på empiriske data?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres dette ut som et "umulig" studie. Her skal man altså beskrive abstrakte og plastiske konsepter, funksjoner og utvikling som det individet, fellesskapet og samfunnet er. Og med mindre man velger et "studie" som er så banalt og på grensen til utviklingshemmet som fyren på nyhetene hadde valgt, så er det umulig å trekke noen slutning.

Det sier vel mer om din egen mangel på kunnskap og innsikt i emnet. Ikke projiser dine egne mangler over på sosiologien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...