Gå til innhold

Jeg tror megler ga oss falske bud!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du dokumentasjon for dette?

Jeg er enig i at det BURDE VÆRT slik, men så vidt jeg vet er det ikke innført noe slikt forbud.

Det er kanskje ikke ulovlig, men meglerforetak har fått bøter i enkelte tilfeller.

Anonymous poster hash: 1bd05...c26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kanskje ikke ulovlig, men meglerforetak har fått bøter i enkelte tilfeller.

Anonymous poster hash: 1bd05...c26

Det er fordi villendende markedsføring ER forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette skjer oftere enn man tror. Jeg er faktisk rimelig sikker på at det skjedde med meg når jeg var i budrunde på mitt første hus. Jeg var på jobb mens det foregikk, så var rimelig stresset, for hver gang megler ringte måtte jeg ringe tilbake til min samboer slik at vi var enige om budene. For hver gang gikk budet opp. Når vi tilslutt sa stopp og ikke ville gå opp mer, ringte megler tilbake og sa at selger ikke ville selge til de andre som liksom skulle ha bydd mer enn oss. Da jeg sa at jeg syns dette var merkelig, sa hun at det var fordi vi kunne vente 3 mnd med overtagelse og det kunne ikke de andre. Jeg var ikke klar over at jeg kunne be om liste over de andre som hadde bydd, så hadde jeg visst det på det tidspunktet, skulle jeg jammen ha sjekket det opp nærmere. Vi fikk huset under prisantydning da, og verdi har økt, så vi har ikke tapt penger, og ønsket oss huset. Men fikk en følelse i etterkant at megler hadde presset opp prisen og lurt oss. Pleier ikke få den følelsen hvis det ikke stemmer.

Anonymous poster hash: 240be...169

Dette er også helt vanlig. I ett tilfelle vi var borti solgte selger til nest høyeste bud på grunn av forbehold i budet til høyeste budgiver. Forbehold og overtagelsestid er minst like viktig som selve salgsprisen.

Anonymous poster hash: 1bd05...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi villendende markedsføring ER forbudt!

Men nå handler dette om en sak der vedkommende la inn et bud under prisantydning.

Anonymous poster hash: 78b1c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå handler dette om en sak der vedkommende la inn et bud under prisantydning.

Anonymous poster hash: 78b1c...1eb

Jeg vet det. Dette var svar til noen som diskuterte om det er ulovlig å legge ut en bolig for salg til en pris selger egentlig ikke vil selge for. Og DET er i følge norsk lov villendende markedsføring og forbudt.

At TS har lagt inn bud 200 000 UNDER prisantydning og at megler har prøvd dem til å by mer er hverken ulovlig eller rart. Jeg hadde heller ikke akseptert et bud såpass under prisantydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som falske bud. Megler kjørte nok samme løpet mot de andre som bydde 10 000 over dere igjen. Spesielt hvis dette var første visning vil selger sjelden godta et bud så langt under takst, uansett om taksten er "høy". Takst er takst,

Frustrasjonen kom nok av at de ikke fikk så høye bud som de hadde håpet på. Vet om mange som har måttet by over seg selv da de var eneste budgiver, for å komme opp på et nivå som selger er villig til å akseptere. Man kan ha veldig mange ekstra visninger for 100 000 kr ekstra f.eks



Anonymous poster hash: bd0f3...439
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virker som en uprofesjonell megler. Hvis man er høyeste budgiver, så er det egentlig ingen grunn til å gå høyere ennå. Da håper man at selger er så gira på å selge at vedkommende faktisk vil selge til en pris litt under takst. Evt. må man få oppgitt en minstepris som må til for at selger skal være villig til å selge.

Hvis dere vil "skremme" andre budgivere, så er det noe dere må finne ut av selv, ikke noe megler skal "anbefale". Megler prøver naturligvis å presse opp prisen, men jeg hadde latt være å by videre når det er slik hun opererer.

Stusser veldig på at dere byr på en bolig som dere egentlig ikke er spesielt intereressert i.

Vi var interessert i den, men ikke til den prisen den ble takstert til.

Regner med du har masse erfaring som takstmann, siden du uttaler deg så bastant?

Anonymous poster hash: 1fc13...1ee

Jeg har ikke det. Men vi har vært på flere boliger med samme takst, og denne boligen hadde ikke i nærheten like god standard som de andre vi hadde sett på.

ts

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var interessert i den, men ikke til den prisen den ble takstert til.

Jeg har ikke det. Men vi har vært på flere boliger med samme takst, og denne boligen hadde ikke i nærheten like god standard som de andre vi hadde sett på.

ts

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

Men takst er ikke kun standard på boligen alene, slik du ser den, alene. Det skal også vurderes beligenhet, generell vedlikehold etc. Så at du ikke mener standarden av selve eiendommen er like god, er ikke det samme som at taksten er feil.

Anonymous poster hash: 78b1c...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...