Gå til innhold

Jeg tror megler ga oss falske bud!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke bevise noe, men jeg er 99% sikker på at megler prøvde å lure oss i går.

Vi var på visning på mandag på en leilighet litt utenfor byen. Leiligheten var takstert til 3 390 000,- . Vi synes leiligheten var ok, men ikke noe vi umiddelbart ble betatt av (i vært fall ikke til den prisen).

Neste morgen la vi inn ett bud på 3 150 000,-, egentlig bare for å komme i gang og ha det skriftlige i orden. Megler kontaktet oss noen timer senere og informerte oss at vi var de eneste som hadde bydd på leiligheten, men at hun trodde kanskje to andre også ville by. Hun la også til at hun syntes vi hadde lagt inn noe lavt bud, og lurte på om vi var villig til å gå opp i pris. Vi sa vi ville avvente dette, men at vi var interessert i leiligheten.

Klokken nærmet seg budslutt og megler ringte oss opp. Hun hadde fått en annen budgiver som hadde lagt på 10 000,- . Hun anbefalte oss å smelle i bordet med 3,2 mill for å riste han av budrunden. Vi gikk ikke med på dette, og valgte heller å gå opp til 3 170 000,-. Megler virket noe småsur, men godtok dette.

Fem minutter før budslutt ringte megler igjen og sa av den andre giver har lagt til enda 10 000,- altså 3,18 mill. Hun var irritert over at vi ikke kunne by høyere. Vi sa at vi ikke ville by mer, og hun begynte å spørre om hvorfor etc. Jeg fortalte at vi egentlig ikke har noen hast med å få oss bolig, og at motsatte giver bare får vinne budrunden. Da svarte megler at da blir det sannsynligvis ikke noe salg, da selger sannsynligvis ikke vil selge til den prisen.

Igjen satt vi med en følelse av at det ikke var noen motpart. At megler kun har lagt på 10 000,- hver gang for å presse oss opp i pris, og tenkt at vi ville gå med på dette. (VI er unge og ny i 'gamet'.) Hun avsluttet med å si at leiligheten sannsynligvis ikke blir solgt og da tenkte vi at dette er pga. det faktisk ikke eksisterer noen motpart som har bydd 3,18 mill. Hun vet at hun ikke kan gå tilbake å gi den til oss på 3,17 mill fordi bud er bindene.

Forstår dere? Tenker dere det samme?



Anonymous poster hash: 7f278...5d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dere hadde vunnet budrunden hadde dere kunne krevd å få navnene på de som hadde bydd mot dere, og da kunne dere ha kontaktet de selv og sjekket om det stemte. Dermed vil det være veldig risikabelt av en megler å lyge om noe slikt. Men det har vært flere saker i media der megler har gjort nettopp dette. Men det er en veldig alvorlig svindel av megler å gjøre noe slikt, og de aller fleste ville ikke ha turt det.

Vi var mistenksomme da vi kjøpte vår leilighet også. Holdt på å få den sykt billig og det var kun vi som bydde. Plutselig var det noen andre som blandet seg inn. Da ba vi om å få se navnene på de som hadde bydd og det var ingen problem. Megler sa at hun aldri hadde turt å gjøre noe sånt for det var såpass alvorlig (i tillegg til at hun selvsagt var "ærlig og rederlig"). Vi søkte de opp på facebook og kjente igjen ansiktene fra visningen. Og husket at de var interessert der også. Hadde vi tvilt mer hadde vi tatt kontakt med dem også.



Anonymous poster hash: da449...292
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig ikke. Hun mister jobben hvis det blir oppdaget.



Anonymous poster hash: 6c99e...bda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om at deres bud var 200 000 under takst! Tror ikke megler har prøvd å lure dere. Vi skal også selge og jeg hadde heller ikke godtatt et bud som var såpass mye under taks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ganske mye under takst da, og de som selger kan velge om de vil selge til den prisen eller ikke. Tror ikke hun lyver.



Anonymous poster hash: e0db2...f96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en priantydning på 3 390 000 er sannsynligheten stor for at selger vil avvise bud under 3 200 000, i hvert fall tidlig i salgsfasen.

I stedet for bare å avvise kan selger velge å legge inn et motbud der de tilbyr deg leiligheten til f.eks. 3 200 000. Da har du rett til å få leiligheten til denne prisen uavhengig av andre bud.

Hvis det ikke hadde foreligget noe annet bud, ville megler trolig heller ha valgt en slik strategi for å oppnå et salg. Å dikte opp falske bud er for risikabelt.

Hvis ikke leiligheten er solgt om en uke eller to,er det ikke umulig at selger er mer "medgjørlig".

Endret av nojac
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For bare 20.000kr ville en megler aldri ha risikert jobben sin. Hun må kunne vise til budlogg etterpå, med fullt navn og kontaktinfo på andre budgiver så dette er lite sannsynlig.

Anonymous poster hash: 1bd05...c26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan be om å en kopi av budjournalen i anonymisert form enten etter at budrunden avsluttes uten at huset er solgt. Dette står som regel på budskjemaet dere har sendt inn under avsnittet "gjennomføring av budgivning". Her er budskjemaet Privatmegleren bruker, se side 2, punkt 8 under "Gjennomføring av budgivning": http://www.privatmegleren.no/objekt/budskjema.pdf


Anonymous poster hash: edb2b...6cf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ts her.

Vi er ganske så sikre på at megler ga oss falske bud, og ikke hadde en annen budgiver. Jeg er sikker på at megler ikke trodde vi skulle bedt om logg fra budrunden dersom vi hadde vunnet leiligheten. Hun utnyttet at vi var nye og unge i markedet.

Megler kontaktet oss faktisk en gang til, flere timer etter at vi hadde lagt dette dødt og informerte om at boligen ikke ble solgt, og at vi var fri til å legge inn nytt bud dersom vi ønsket det. Megler var oppgitt over at vi ikke bydde mer, og da måtte jeg nesten bare komme opp med en unnskyldning om at finansieringen er begrenset.

Makan til press! Fikk helt avsmak på hele boligen nå.



Anonymous poster hash: 7f278...5d1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med ts jeg. Jeg kjenner til at meglere prøver å dytte budgivingen oppover. Jeg skulle kjøpe en leilighet og det var kun jeg som hadde gitt bud, de tre andre trakk seg. Allikevel dyttet megleren prisen oppover ved å si at selgeren forventet mer. Jeg sa at jeg kunne ikke by mer enn hva jeg hadde bydd, allikevel ga megleren seg ikke. Det endte med at jeg måtte by mer for å få leiligheten i det hele tatt. Følte meg utnyttet. Leiligheten var tross alt ikke verdt prisantydningen heller.



Anonymous poster hash: 0406d...b43
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt du beskriver virker helt normalt. Jeg kunne fortalt en nokså tilsvarende historie fra alle de tre gangene vi har kjøpt. Hva er det helt spesifikt du reagerer på? At budene kom så sent i forhold til fristen? Eller at megler prøver å oppmuntre dere til å legge mer penger på bordet? Eller at det ikke ble salg, likevel?

Greit nok at meglers framgangsmåte ikke appellerte til deg, men det er jo jobben hennes å få mest mulig penger til selger... Så jeg synes ikke noe av det du skriver virker mistenkelig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med ts jeg. Jeg kjenner til at meglere prøver å dytte budgivingen oppover. Jeg skulle kjøpe en leilighet og det var kun jeg som hadde gitt bud, de tre andre trakk seg. Allikevel dyttet megleren prisen oppover ved å si at selgeren forventet mer. Jeg sa at jeg kunne ikke by mer enn hva jeg hadde bydd, allikevel ga megleren seg ikke. Det endte med at jeg måtte by mer for å få leiligheten i det hele tatt. Følte meg utnyttet. Leiligheten var tross alt ikke verdt prisantydningen heller. Anonymous poster hash: 0406d...b43

Hvis du betalte det, var den tydeligvis verdt det. For deg...

Sånn blir det når det er selgers marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg befant meg plutselig i en situasjon hvor jeg ikke kunne trekke budet jeg hadde gitt, samt usikkerheten rundt det hele. Jeg måtte ha et sted å bo. Så ikke kom med det der. Jeg er sikker på at megleren spilte et spill med meg.



Anonymous poster hash: 0406d...b43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det kan virke rart, men jeg tviler på at megleren var villig til å risikere jobben og ryktet sitt for 20.000 kr. Ta kontakt med sjefen hennes da vel. Forklar dine mistanker og be om budjournalen. Ikke vanskeligere enn det. Det er bare en telefonsamtale unna.

Jeg har selv bydd 10.000 flere ganger i flere budrunder, og jeg oppfatter ikke det som helt uvanlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady.In.Heels

Det som sannsynligvis har skjedd er at megleren har tenkt at;

''De virker interessert i å kjøpe, men kommer med en lav pris. De er unge og nye i markedet og kan lite, derfor prøver jeg å presse prisen opp litt og litt ved å si at en annen budgiver har overgått budet med 10 000,- til jeg oppnår en ok pris. Dersom de ikke oppnår en god nok sum og vinner budrunden, så sier jeg bare at den ikke ble solgt da selgerne ikke ville selge til en så lav pris''.

Dette er en kjent metode mange dessverre bruker. Det står en del om dette på internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen. Budet var 200 000 UNDER prisantydning. Tror ikke det var noe lureri her, men at selger ikke var villig til å godta et bud som var såpass langt under det de ville ha. Derfor prøvde kanskje megler å få dere til å legge mere penger på bordet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Budet var 200 000 UNDER prisantydning. Tror ikke det var noe lureri her, men at selger ikke var villig til å godta et bud som var såpass langt under det de ville ha. Derfor prøvde kanskje megler å få dere til å legge mere penger på bordet.

Leiligheten var takstert mye for høyt.

ts

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten var takstert mye for høyt. ts Anonymous poster hash: 7f278...5d1

Det kan godt hende. Men selger håper jo å oppnå takst, og vil sikkert ikke selge biligere hvis han ikke MÅ. Jeg hadde i alle fall heller latt leiligheten ligge en uke til, og håpe på det beste. Og det er meglerens JOBB å få best mulig pris for leiligheten, så det er ikke så rart om hun 'maser' på dere om å høyne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg solgte forrige bolig så overtalte megleren kjøper til å by 100 000,- mer enn han egentlig hadde tenkt. Dette fordi megler visste at det var totalt fåfengt å by noe lavere enn prisantydning, for jeg hadde gjort det klart at jeg heller venter noen mnd enn å selge under prisantydning.

Jeg tror ikke det er noe lureri, men hvis du virkelig tror det så be om budloggen. Ikke verre enn det.



Anonymous poster hash: 2f957...f86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...