Gå til innhold

Jeg tror megler ga oss falske bud!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Igjen. Budet var 200 000 UNDER prisantydning. Tror ikke det var noe lureri her, men at selger ikke var villig til å godta et bud som var såpass langt under det de ville ha. Derfor prøvde kanskje megler å få dere til å legge mere penger på bordet.

Det er totalt ulovlig.

Anonymous poster hash: da449...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du antar at megler har kommet med falske bud her.

Budet deres var langt under prisantydning, det er ingen grunn til at en selger vil godta det hvis denne ikke enten må selge, eller har hatt boligen lenge ute på markedet.

At noen venter med å by til nærme fristen er også helt vanlig, jeg har selv gjort dette.

At noen velger å kun legge på 10 000 per gang er også helt normalt, jeg har gjort det selv. Jeg kan godt skjønne at megler kan bli irritert av det, kanskje spesielt hvis man vet at budet uansett er så lavt at selger aldri i verden vil godta det.

Så hva er det som får deg til å anta, rent konkret bortsett fra at du misliker megler, at denne har gjort noe ulovlig? :klo:



Anonymous poster hash: 78b1c...1eb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror megleren prøvde å lure oss på måten hun pratet og fremla ting. Hun fortalte bla. at hun trodde at den andre budgiveren (muligens ikke eksisterende?) ikke kom til å by noe spesielt over fordi hun trodde ikke de hadde så bra kapital. At det var viktig for meg å bare kaste han av lasset med 3,2 mill. Megler fortsatte å presse i det uendelige! I tillegg fikk vi ikke sms pr telefon om at en annen budgiver hadde lagt inn bud, hun sa det kun muntlig. (Når vi la inn bud først, så fikk vi sms at budet lå på 3,15 mil. Som at megler ikke ville ha noen skriftlige bevis om annet bud..

Vi fikk i alle fall en sterk magefølese om at noe ikke var som det skulle. Vi kommer ikke til å gå videre på det, vi legger saken død. Vil ikke ha en sint megler i nakken akkurat.

ts



Anonymous poster hash: 7f278...5d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befant meg plutselig i en situasjon hvor jeg ikke kunne trekke budet jeg hadde gitt, samt usikkerheten rundt det hele. Jeg måtte ha et sted å bo. Så ikke kom med det der. Jeg er sikker på at megleren spilte et spill med meg.

Anonymous poster hash: 0406d...b43

Plutselig? Du visste vel at bud er bindende?

Det er totalt ulovlig.

Anonymous poster hash: da449...292

Nei.

Anonymous poster hash: 6c99e...bda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror megleren prøvde å lure oss på måten hun pratet og fremla ting. Hun fortalte bla. at hun trodde at den andre budgiveren (muligens ikke eksisterende?) ikke kom til å by noe spesielt over fordi hun trodde ikke de hadde så bra kapital. At det var viktig for meg å bare kaste han av lasset med 3,2 mill. Megler fortsatte å presse i det uendelige! I tillegg fikk vi ikke sms pr telefon om at en annen budgiver hadde lagt inn bud, hun sa det kun muntlig. (Når vi la inn bud først, så fikk vi sms at budet lå på 3,15 mil. Som at megler ikke ville ha noen skriftlige bevis om annet bud..

Vi fikk i alle fall en sterk magefølese om at noe ikke var som det skulle. Vi kommer ikke til å gå videre på det, vi legger saken død. Vil ikke ha en sint megler i nakken akkurat.

ts

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

At dere ikke fikk sms kan være fordi det nærmet seg fristen og det bare var to med i budrunden. Hvis hun satt i telefon med dere begge, og dermed ikke sendte ut sms.

Og at megler snakker om hva den tror både andre budgivere har å gå på og hva selger vil aksepterte er også ganske vanlig. Kalles salgsteknikk, og er ikke ulovlig.

På meg høres dette ut som en helt vanlig megler som dere har fått dårlig kjemi med ;)

Anonymous poster hash: 78b1c...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere fikk den følelsen så er det nok kanskje rett. Bra dere ikke kjøpte. Jeg angrer på at jeg kjøpte en leilighet hvor bugivingen foregikk på en slik måte.

først la jeg inn ett bud 900 000, pris ant. fordi hun mente 800 000 var for lite. så kom en annen å la 25K+ megler anbefalte meg å by 950 000. Så kom det bud inn på 975 000, så sa megler at det kunne være lurt å by 1 mill sånn at jeg ristet av med de andre. Det skjedde, men megler ringte ofte og spurte om ikke jeg ville by litt mer siden hverandaen var ny og eneste i sameie. Så kom plutselig eier med motbud på 1 050 000, jeg sa at da trakk jeg meg, men så var vi tilbake 1 mill. og hun maste om ikke jeg ville by 20K, 10K, 5K før hun sa at den var solgt til meg på 1 mill. Som ung boligkjøper visste jeg ikke mine rettigheter og skulle bedt om budskjema. Betalte egentlig dyrt boligen takket være fana eiendomsmegling



Anonymous poster hash: d2ff3...201
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, ts her.

Vi er ganske så sikre på at megler ga oss falske bud, og ikke hadde en annen budgiver. Jeg er sikker på at megler ikke trodde vi skulle bedt om logg fra budrunden dersom vi hadde vunnet leiligheten. Hun utnyttet at vi var nye og unge i markedet.

Megler kontaktet oss faktisk en gang til, flere timer etter at vi hadde lagt dette dødt og informerte om at boligen ikke ble solgt, og at vi var fri til å legge inn nytt bud dersom vi ønsket det. Megler var oppgitt over at vi ikke bydde mer, og da måtte jeg nesten bare komme opp med en unnskyldning om at finansieringen er begrenset.

Makan til press! Fikk helt avsmak på hele boligen nå.

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

Merker du er fersk budgiver og ikke har kjøpt bolig før. Som standard legges budloggen med alle kjøpspapirer. Dette er gjort alle fire gangene vi har kjøpt bolig, så det er lite trolig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere fikk den følelsen så er det nok kanskje rett. Bra dere ikke kjøpte. Jeg angrer på at jeg kjøpte en leilighet hvor bugivingen foregikk på en slik måte.

først la jeg inn ett bud 900 000, pris ant. fordi hun mente 800 000 var for lite. så kom en annen å la 25K+ megler anbefalte meg å by 950 000. Så kom det bud inn på 975 000, så sa megler at det kunne være lurt å by 1 mill sånn at jeg ristet av med de andre. Det skjedde, men megler ringte ofte og spurte om ikke jeg ville by litt mer siden hverandaen var ny og eneste i sameie. Så kom plutselig eier med motbud på 1 050 000, jeg sa at da trakk jeg meg, men så var vi tilbake 1 mill. og hun maste om ikke jeg ville by 20K, 10K, 5K før hun sa at den var solgt til meg på 1 mill. Som ung boligkjøper visste jeg ikke mine rettigheter og skulle bedt om budskjema. Betalte egentlig dyrt boligen takket være fana eiendomsmegling

Anonymous poster hash: d2ff3...201

Hva er det som er så rart med dette? Selger og megler forsøker å få mest mulig for leiligheten. Det kommer du også til å gjøre når du skal selge igjen.

Det er kanskje ikke så vanlig med motbud dersom budrunden allerede er over prisantydning. Men at du fikk den for 1 mill når en annen hadde gitt bud på 975 000 høres helt normalt ut.

Hvis du synes du betalte for mye kan du takke deg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis dere fikk den følelsen så er det nok kanskje rett. Bra dere ikke kjøpte. Jeg angrer på at jeg kjøpte en leilighet hvor bugivingen foregikk på en slik måte.

først la jeg inn ett bud 900 000, pris ant. fordi hun mente 800 000 var for lite. så kom en annen å la 25K+ megler anbefalte meg å by 950 000. Så kom det bud inn på 975 000, så sa megler at det kunne være lurt å by 1 mill sånn at jeg ristet av med de andre. Det skjedde, men megler ringte ofte og spurte om ikke jeg ville by litt mer siden hverandaen var ny og eneste i sameie. Så kom plutselig eier med motbud på 1 050 000, jeg sa at da trakk jeg meg, men så var vi tilbake 1 mill. og hun maste om ikke jeg ville by 20K, 10K, 5K før hun sa at den var solgt til meg på 1 mill. Som ung boligkjøper visste jeg ikke mine rettigheter og skulle bedt om budskjema. Betalte egentlig dyrt boligen takket være fana eiendomsmegling

Anonymous poster hash: d2ff3...201

Men i alle dager, hvor naiv går det an å være... Selvfølgelig skal man ikke ta i mot råd om bud fra selgerne megler, de er jo interessert i å presse prisen mest mulig opp. Og nei, det er ikke ulovlig å presse opp prisen, det som er ulovlig er å si at selger ikke selger for prisantydning, men at man må by mer for at de skal selge. Det er ulovlig å legge en bolig ut for en pris selger ikke er villig til å selge for. Men hvis et hus har prisantydning på 5 mill og bud er på 4,8 med bare en budgiver så kan megler selvsagt prøve alle mulige metoder for å lokke budgiver til å by mer, og si at selger ikke selger for under 5 mill.

Dette er helt normalt, og hvertfall etter bare en runde med visninger. Vi fikk bud på 300.000 under prisantydning en helg, ny runde helgen etter 200.000 under, tredje helgen bud på 150.000 under, megler sa vi ikke solgte under, ga motbud på takst og kjøper godtok dette.

Sånn er gamet, dere som klager over dette trenger litt mer erfaring!

Anonymous poster hash: 1bd05...c26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror megleren prøvde å lure oss på måten hun pratet og fremla ting. Hun fortalte bla. at hun trodde at den andre budgiveren (muligens ikke eksisterende?) ikke kom til å by noe spesielt over fordi hun trodde ikke de hadde så bra kapital. At det var viktig for meg å bare kaste han av lasset med 3,2 mill. Megler fortsatte å presse i det uendelige! I tillegg fikk vi ikke sms pr telefon om at en annen budgiver hadde lagt inn bud, hun sa det kun muntlig. (Når vi la inn bud først, så fikk vi sms at budet lå på 3,15 mil. Som at megler ikke ville ha noen skriftlige bevis om annet bud..

Vi fikk i alle fall en sterk magefølese om at noe ikke var som det skulle. Vi kommer ikke til å gå videre på det, vi legger saken død. Vil ikke ha en sint megler i nakken akkurat.

ts

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

Vel, det er helt vanlig fremgangsmåte. Venn dere til at megler er pushy og masete - har sjelden møtt på en som ikke er det. Grunnen til at de gneller og maser er at det (som du ser av tråden) ofte stresser folk nok til at de gir etter.

Alt dette dramaet om sint megler etc er bare vrøvl. Alle meglere er knyttet til et meglerforetak. Om du ikke vil snakke med dama personlig så kan du ringe kontoret hennes og be om lista.

Og neste gang akkurat det samme skjer i budrunde så bør du nok (for din egen del) legge konspirasjonsteoriene død. Om megler ville skvise deg for penger kunne hun lett sagt: selger selger ikke for en krone under x, er dere villige til å by det? Hvorfor i alle dager skulle hun være dum nok til å prøve å skvise unyttige 20.000 ut av et skambud som ingen uansett ville godtatt? :fnise:

Anonymous poster hash: 1b603...360

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du har masse erfaring som takstmann, siden du uttaler deg så bastant?

Leiligheten var takstert mye for høyt.

ts

Anonymous poster hash: 7f278...5d1

Anonymous poster hash: 1fc13...1ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Det er ulovlig å legge en bolig ut for en pris selger ikke er villig til å selge for.

Anonymous poster hash: 1bd05...c26

Har du dokumentasjon for dette?

Jeg er enig i at det BURDE VÆRT slik, men så vidt jeg vet er det ikke innført noe slikt forbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dokumentasjon for dette?

Jeg er enig i at det BURDE VÆRT slik, men så vidt jeg vet er det ikke innført noe slikt forbud.

Et forbud var vel diskutert, men enig med deg, så vidt jeg vet ble det ikke innført.

Anonymous poster hash: 78b1c...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobben til megleren er å selge boligen til høyest mulig pris. Megleren jobber for selgeren.

Selvfølgelig vil megleren gjøre det han kan for å presse opp prisen. Det er jobben hans.



Anonymous poster hash: 7a975...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en uprofesjonell megler. Hvis man er høyeste budgiver, så er det egentlig ingen grunn til å gå høyere ennå. Da håper man at selger er så gira på å selge at vedkommende faktisk vil selge til en pris litt under takst. Evt. må man få oppgitt en minstepris som må til for at selger skal være villig til å selge.

Hvis dere vil "skremme" andre budgivere, så er det noe dere må finne ut av selv, ikke noe megler skal "anbefale". Megler prøver naturligvis å presse opp prisen, men jeg hadde latt være å by videre når det er slik hun opererer.

Stusser veldig på at dere byr på en bolig som dere egentlig ikke er spesielt intereressert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er totalt ulovlig.

Anonymous poster hash: da449...292

Det er ulovlig å prøve å få den prisen som er oppgitt? Tror ikke det nei. Poenget er jo at megler jobber for selger og at de skal få det boligen er taksert for. Vi solgte i sommer et hus vi hadde arvet. Vi fikk inn bud og ga megler beskjed om hva vi var villige til å akseptere, dermed jobber megler med å få dette av kjøper. Om derimot kjøper legger inn bud på taks så har ikke selger lov til å avvise budet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du dokumentasjon for dette?

Jeg er enig i at det BURDE VÆRT slik, men så vidt jeg vet er det ikke innført noe slikt forbud.

Det har faktisk vært flere saker hvor selger har lagt ut leilighet til under det de har vært villige å akseptere og dette er faktisk ulovlig markedsføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette skjer oftere enn man tror. Jeg er faktisk rimelig sikker på at det skjedde med meg når jeg var i budrunde på mitt første hus. Jeg var på jobb mens det foregikk, så var rimelig stresset, for hver gang megler ringte måtte jeg ringe tilbake til min samboer slik at vi var enige om budene. For hver gang gikk budet opp. Når vi tilslutt sa stopp og ikke ville gå opp mer, ringte megler tilbake og sa at selger ikke ville selge til de andre som liksom skulle ha bydd mer enn oss. Da jeg sa at jeg syns dette var merkelig, sa hun at det var fordi vi kunne vente 3 mnd med overtagelse og det kunne ikke de andre. Jeg var ikke klar over at jeg kunne be om liste over de andre som hadde bydd, så hadde jeg visst det på det tidspunktet, skulle jeg jammen ha sjekket det opp nærmere. Vi fikk huset under prisantydning da, og verdi har økt, så vi har ikke tapt penger, og ønsket oss huset. Men fikk en følelse i etterkant at megler hadde presset opp prisen og lurt oss. Pleier ikke få den følelsen hvis det ikke stemmer.



Anonymous poster hash: 240be...169
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forbrukerombudet.no/2013/06/maa-slutte-med-lokkepris

http://forbrukerombudet.no/2013/02/vil-stanse-bruk-av-lokkeprisar-i-bustadmarknaden

Under ser dere regelverket for villendende markedsføring som altså ille er lov. For mer info kan dere lese hele greia på http://www.lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

§ 7. Villedende handlinger

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art,

b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling,

c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen,

d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel,

e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner,

f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter, g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for,

h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer.

Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

Det er også villedende dersom markedsføring av en ytelse, herunder sammenlignende reklame, forårsaker forveksling med en konkurrents ytelse eller varemerke, handelsnavn eller andre kjennetegn.

Endret av Barcelone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker du er fersk budgiver og ikke har kjøpt bolig før. Som standard legges budloggen med alle kjøpspapirer. Dette er gjort alle fire gangene vi har kjøpt bolig, så det er lite trolig.

Enig med Governorswife! Det står i Forskrift om eiendomsmegling § 6-4 at "kopi av budjournalen skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand." I denne budjournalen står fullt navn og telefonnummer til de andre budgiverne. Noen meglere sender med budjournalen sammen med akseptbrevet etter at boligen er solgt og noen gir det ut på kontraktsmøtet. Felles er at ALLE gir ut budjournalen.

Har jobbet i bransjen tidligere og de fleste meglerne prøver så klart å presse opp prisen! Det sier jo seg selv! De er engasjert av selger for å få høyest mulig pris. Og til AnomymBruker over meg: At selger ikke aksepterer det høyeste budet hvis overtakelsesdato ikke passer er VELDIG vanlig. Avtale om overtakelsesdato er nesten vel så viktig som selve budbeløpet.

Det som har skjedd (og da spesielt før meglerutdanningen hadde kommet på plass osv) er at megler eller selger har fått noen de kjenner til å legge inn bud for å presse opp prisen. Dette har kommet med på budjournalen, og noen kjøpere har fått nyss i dette og klaget. Dette er selvklart ulovlig! Hvis megler gjør dette mister vedkommende jobben og autorisasjonen sin, dvs personen får aldri jobbe som megler igjen.

Hvis du absolutt tror at du har blitt utsatt for lureri TS, så ber du om å få se budjournalen! Ingen meglere blir sure for det, og du får ikke "en sur megler på nakken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...