Gå til innhold

Når folk sier i forhold til...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Houdini

Helt riktig, og i forhold til språkutvikling så er det nettopp slik det foregår. Vi snakker helt annerledes nå enn man gjorde for 1000 år siden, og at ord og uttrykk kan få ny betydning er ikke feil i forhold til hva som har skjedd opp gjennom historien.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Ok, da kan jeg gå over til "Hva farge liker du best?" og "Hvordan bil har du kjøpt?". :-) Et språk i utvikling!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, jeg er helt på linje med deg! Dette irriterer meg.

Det er svært mange som bruker "i forhold til" som erstatning for alle andre preposisjoner og uttrykk. Nå har det gått så langt at journalister ofte bruker "i forhold til" feil. Politikere er også kriminelle. Jeg har forelsere som kan finne på å bruke "i forhold til" to ganger i annenhver setning. Det er dårlig språk, men det har gått så langt at jeg kjenner nesten ingen andre som ser problemet.



Anonymous poster hash: dffc5...10e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, og i forhold til språkutvikling så er det nettopp slik det foregår. Vi snakker helt annerledes nå enn man gjorde for 1000 år siden, og at ord og uttrykk kan få ny betydning er ikke feil i forhold til hva som har skjedd opp gjennom historien. Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Jeg antar at dette er et forsøk på ironi, men jeg svarer allikevel som om innlegget var alvorlig ment:

Det er selvfølgelig helt riktig at språk endrer seg over tid. Dette er jeg, i motsetning til mange andre her på forumet, helt komfortabel med. Jeg blir faktisk oppriktig forundret når jeg ser hvor mange som er oppbragte, frustrerte, og irriterte på språket fordi det oppfører seg slik språk gjør.

Jeg synes tvert imot at fagområder som etymologi, språkhistorie og filologi, som nettopp i stor grad handler om hvordan språket endrer seg over tid, og som viser hvordan disse endringene har bidratt til at dagens språk har blitt slik de er, er veldig spennende.

Den overdrevne og feilaktige bruken av "i forhold til" som har bredt om seg de siste årene, handler derimot ikke først og fremst om språkendring. Det er snarere eksempler på brudd på regler for god språkskikk og språkbruk, blant annet fordi det i mange tilfeller bidrar til at teksten blir tyngre og mer omstendelig enn nødvendig.

Ok, da kan jeg gå over til "Hva farge liker du best?" og "Hvordan bil har du kjøpt?". :-) Et språk i utvikling!

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

Nei, det kan du ikke. I bokmål kan ikke "hva" og "hvordan" brukes detetminativt, slik du gjør i eksemplene dine. For det er jo selvfølgelig ikke slik at om enkeltpersoner skriver feil, så er dette automatisk eksempler på språkendring.

For at en skal kunne konstatere at en språkendring har funnet sted, og at man derfor også skal vurdere å ta det inn i ordbøkene, må dette ha blitt til et svært utbredt trekk, som har blitt en integrert del av språkbrukernes indre grammatikk. Som korpus/empiri bruker man da selvfølgelig ikke Facebook-statuser, KG-innlegg, eller skolestiler, men tekster forfattet av profesjonelle språkbrukere som journalister, forfattere og oversettere, i publikasjoner som er svært gjennomarbeidet, hvor det gjerne har vært språkvaskere, redaktører og andre involvert i arbeidet med de aktuelle tekstene.

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Språkrådet brukes «i forhold til» først og fremst når man skal sammenlikne noe med noe annet. Dersom man ikke kan bytte ut «i forhold til» med «sammenlignet med» uten å endre meningsinnholdet, bør man altså prøve å finne et annet ord.

http://www.aftenposten.no/spraak/I-forhold-til---en-spraklig-utfordring-for-mange-politikere-6849911.html

Så hva er egentlig poenget med uttrykket "i forhold til" dersom det kun kan bety "sammenlignet med"?

En god løsning vil være at "i forhold til" mister betydningen "sammenlignet med", og heller kun blir brukt på den nye, moderne måten som ts og andre er så negative til.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva er egentlig poenget med uttrykket "i forhold til" dersom det kun kan bety "sammenlignet med"? En god løsning vil være at "i forhold til" mister betydningen "sammenlignet med", og heller kun blir brukt på den nye, moderne måten som ts og andre er så negative til. Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Til det første spørsmålet ditt:

- Hva er poenget med ordet "villa" dersom det bare kan bety "hus"?

Et nøyaktig like meningsløst spørsmål.

For øvrig: Dersom det blir slik en gang i framtida at "i forhold til" blir akseptert som en slags betydningsløs "all-preposisjon" som kan brukes i nesten enhver sammenheng, vil det fortsatt forbli slik at alle mulige tips om god språkskikk og språkbruk vil fraråde at man bruker dette uttrykket for mye, ettersom det gjør språket tyngre og mindre effektivt. Især gjelder dette når det kan erstattes av en enkel preposisjon (hva tenker du i forhold til dette/hva tenker du om dette).

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har du tenkt å gjøre i forhold til dette, da?

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

:fnise:

Anonymous poster hash: 68227...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det første spørsmålet ditt:

- Hva er poenget med ordet "villa" dersom det bare kan bety "hus"?

Et nøyaktig like meningsløst spørsmål.

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

Jeg snakker om uttrykk, du snakker om ord.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om uttrykk, du snakker om ord. Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Men "uttrykk" er jo et ganske vagt begrep.

OK, ettersom "i forhold til" er en sammensatt preposisjon, skal jeg komme med et annet retorisk spørsmål tilsvarende det du kom med i det forrige innlegget ditt, hvor jeg bruker en sammensatt preposisjon i stedet for et substantiv, siden du tydeligvis mener at dette spiller en rolle:

- Hva er poenget med uttrykket "med tanke på" dersom det bare kan bety "med hensyn til"?

(Og svaret er selvfølgelig at det et fint at språket inneholder mange ord og uttrykk som er mer eller mindre synonymte, ettersom det gir muligheter for variert språkbruk.)

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva er poenget med uttrykket "med tanke på" dersom det bare kan bety "med hensyn til"?

Vel, men slik er det jo ikke.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Så hva er egentlig poenget med uttrykket "i forhold til" dersom det kun kan bety "sammenlignet med"?

En god løsning vil være at "i forhold til" mister betydningen "sammenlignet med", og heller kun blir brukt på den nye, moderne måten som ts og andre er så negative til.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Liker ikke den nye betydningen, blir som å si "liksom" hele tiden, utenom at liksom faktisk har en mer fornuftig mening fremfor "i forhold til" som puttes random i en setning. Det høres helt fucked up ut. Jeg reagerer ikke fordi jeg er språkfanatiker, men fordi det ødelegger setningers mening og samtidig skaper forvirrelse. Når hører "i forhold til" tenker jeg automatisk på noe som sammenlignes, og det er frustrerende når det brukes feil. Når man konmer høyere opp i utdannelsessystemet er presisjon viktig, og utidig bruk av ift ødelegger denne presisjonen.

*Skrevet på mobil*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke den nye betydningen, blir som å si "liksom" hele tiden, utenom at liksom faktisk har en mer fornuftig mening fremfor "i forhold til" som puttes random i en setning. Det høres helt fucked up ut. Jeg reagerer ikke fordi jeg er språkfanatiker, men fordi det ødelegger setningers mening og samtidig skaper forvirrelse. Når hører "i forhold til" tenker jeg automatisk på noe som sammenlignes, og det er frustrerende når det brukes feil. Når man konmer høyere opp i utdannelsessystemet er presisjon viktig, og utidig bruk av ift ødelegger denne presisjonen.

*Skrevet på mobil*

Det blir liksom litt feil å kun tenke "sammenlignet med" i forhold til bruken av "i forhold til", da har man liksom feil perspektiv i forhold til hvordan folk uttrykker seg.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Det blir liksom litt feil å kun tenke "sammenlignet med" i forhold til bruken av "i forhold til", da har man liksom feil perspektiv i forhold til hvordan folk uttrykker seg.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Beklager, jeg gidder ikke å svare på så useriøse svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I forhold til forholdene ..... min favoritt!

Jeg bruker med tanke på og når det gjelder. Jeg er lei av å høre i forhold til.

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte foreleseren min å bruke"i forhold til" feil tre ganger i én setning.

:sjokkert:



Anonymous poster hash: dffc5...10e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går klarte foreleseren min å bruke"i forhold til" feil tre ganger i én setning.

:sjokkert:

Anonymous poster hash: dffc5...10e

I forhold til hva ble uttrykket brukt?

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forholder meg til at det er en utfordring å vurdere i forhold til hvordan forholde seg i forhold til bruken av i forhold til.



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben er det flere av sjefene som "misbruker" dette begrepet hele tiden. Noen av kollegene mine har også begynte å si "i forhold til" slik Ts ønsker man burde la være.

"På tirsdag skal vi jo ha dette møtet i forhold til økonomi", var det nettopp en som sa.

Kanskje jeg også burde gå inn for å bruke dette uttrykket på denne måten? For å mer bli en av "gjengen"?



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det en som hele tiden sier "i forhånd til"! Dødskult!



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages også av at folk bruker uttrykket feil. Språket blir jo mindre rikt når "i forhold til" tar over betydningen til en rekke andre uttrykk.



Anonymous poster hash: d19a2...d92
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...