Gå til innhold

Når folk sier i forhold til...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Språket blir jo mindre rikt når "i forhold til" tar over betydningen til en rekke andre uttrykk.

Anonymous poster hash: d19a2...d92

Tror vi har større problemer i samfunnet enn det. Tenk på problemene i forhold til innvandring, for eksempel. Tenker da i forhold til språkforhold, kebab-norsk tar over, osv.

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Det er HELT ekstremt hvor ofte "i forhold til" blir brukt av folk på jobben. HELE TIDEN! Begynner å bli morsomt, bør lage en counter på det snart, og kanskje masse-utsende en anonym e-post til folk om at de må se til h... å FORTSETTE MED DET FORDI DET ER SÅ TØFT!



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sjakk-partiet i dag skriver VG følgende:

Og partiet ender remis etter trekkgjentagelse. For Magnus er dette et supert resultat i forhold til matchen.

Vi kan alle lure på hvorfor personen som skrev dette ikke bare satte punktum etter "restultat".



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hører jeg det de faktisk sier. Er du positiv i forhold til jobben din, sier du? Trodde ikke det var så vanskelig å være mer positiv enn en jobb, for den kan strengt tatt ikke føle. Har du problemer i forhold til mannen din? Han har det mye lettere enn deg, altså? Eller er du bare såpass ute å kjøre at han virker helt normal ved siden av deg?

Når jeg hører på nyhetene, får jeg ofte ikke med meg hva de egentlig mener. "Læreren gjør en god jobb i forhold til barna". Ja, det er læreren som er på jobb, så jeg håper da hun jobber mer enn barna.

Det virker som folk er for late til å gidde å snakke ordentlig. Folk har problemer i forhold til fritid i stedet for fritidsproblemer. De spør hvordan folk forholder seg i forhold til dette, i stedet for å spørre hvordan de forholder seg TIL noe.

Er jeg alene om å høre hva de egentlig sier, eller er det flere som meg der ute? Jeg får helt vondt av folk som snakker sånn.

Anonymous poster hash: f5d74...a7f

Vi er flere. Jeg er så nørd at jeg har skrevet dikt om dette:

I forhold til "i forhold til".
Man kan bli sprø av uttrykket som øverst oppe troner

når de som høyest roper velger bort preposisjoner.

Når det blir nok av "på" og "ved", og de har gått seg vill,

da er det at de griper til et nytt "i forhold til".

Vi får et miserabelt språk med slike sære normer,

som krever at vi nådeløst eliminerer former.

Vårt dyrebare intellekt blir også ganske slett,

hvis alle våre vakre ord blir redusert til ett.

Er det et krav at også jeg må bøye meg for koret

av mennesker som ikke øyner skjønnheten i ordet?

Nei, ta ifra meg alt som jeg har kjært, men vær så snill,

forskån min sjel for atter et forhatt "i forhold til".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hører jeg det de faktisk sier. Er du positiv i forhold til jobben din, sier du? Trodde ikke det var så vanskelig å være mer positiv enn en jobb, for den kan strengt tatt ikke føle. Har du problemer i forhold til mannen din? Han har det mye lettere enn deg, altså? Eller er du bare såpass ute å kjøre at han virker helt normal ved siden av deg?

Når jeg hører på nyhetene, får jeg ofte ikke med meg hva de egentlig mener. "Læreren gjør en god jobb i forhold til barna". Ja, det er læreren som er på jobb, så jeg håper da hun jobber mer enn barna.

Det virker som folk er for late til å gidde å snakke ordentlig. Folk har problemer i forhold til fritid i stedet for fritidsproblemer. De spør hvordan folk forholder seg i forhold til dette, i stedet for å spørre hvordan de forholder seg TIL noe.

Er jeg alene om å høre hva de egentlig sier, eller er det flere som meg der ute? Jeg får helt vondt av folk som snakker sånn.

Anonymous poster hash: f5d74...a7f

Mel deg forresten gjerne inn i facebook-gruppen min (om "i forhold til"): https://www.facebook.com/groups/140776559375001/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er flere. Jeg er så nørd at jeg har skrevet dikt om dette:

I forhold til "i forhold til".
Man kan bli sprø av uttrykket som øverst oppe troner

når de som høyest roper velger bort preposisjoner.

Når det blir nok av "på" og "ved", og de har gått seg vill,

da er det at de griper til et nytt "i forhold til".

Vi får et miserabelt språk med slike sære normer,

som krever at vi nådeløst eliminerer former.

Vårt dyrebare intellekt blir også ganske slett,

hvis alle våre vakre ord blir redusert til ett.

Er det et krav at også jeg må bøye meg for koret

av mennesker som ikke øyner skjønnheten i ordet?

Nei, ta ifra meg alt som jeg har kjært, men vær så snill,

forskån min sjel for atter et forhatt "i forhold til".

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Anonymous poster hash: f5d74...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hva er poenget med uttrykket "med tanke på" dersom det bare kan bety "med hensyn til"?

Anonymous poster hash: 1e77e...e30

Det er to forskjellige uttrykk.

Det uttrykker at noe blir tatt hensyn til, ikke bare vedlagt en tanke og tatt med i beslutningen.

Man vil også heller si at man legger frem nye sikkerhetstiltak "med tanke på" ulykkene som har funnet sted tidligere, men ikke "med hensyn til" tidligere ulykker.

Dette illustreres enda bedre på engelsk, der "med tanke på" oversettes til "keeping in mind" mens "med hensyn til" oversettes til "with respect to".

Endret av Marie90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nettopp en bra én på jobb:

I forhold til møtet i morgen, dette møtet i forhold til blablabla.



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat en mail om festligheter i jobbsammenheng, og der stod det følgende:

"I forhold til antrekk, så.."

Er det ikke utrolig, dere!



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akkurat en mail om festligheter i jobbsammenheng, og der stod det følgende: "I forhold til antrekk, så.." Er det ikke utrolig, dere! Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Skriv tilbake "ANGÅENDE antrekk..."!

Anonymous poster hash: 5a113...d30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv tilbake "ANGÅENDE antrekk..."!

Anonymous poster hash: 5a113...d30

Det var ikke en e-post som inviterte til svar.

Uansett er det helt utrolig hvor mye "i forhold til" blir brukt på jobben av folk. Blitt ekstra oppmerksom på det takket være denne tråden!

Anonymous poster hash: 198e2...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i dag var det en som kom bort til en kollega og sa:

"I forhold tiiiillllllll......", dro veldig lenge på "til", før han bare lukket munnen, for han glemte hva han skulle si eller ombestemte seg.

Utrolig!



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker alltid at folk som bruker "i forhold til" der "når det gjelder" eller tilsvarende er passende er litt.. Enkle. Jeg gjør det ikke for å tøffe meg, det er bare naturlig. Det er ikke det spor bedre enn "hvem bukse skal du ha på deg?".



Anonymous poster hash: d3a8f...05b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens på jobben:

"Vi har ikke noe forhold til hva som er riktig i forhold til disse tallene.."



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens på jobben (allerede):

"Det betyr at vi må være ekstra fleksibel og litt kreativ i forhold til å finne tilfredsstillende løsninger."



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Another one!

"I forhold til ######, vil disse bli benyttet som opprinnelig planlagt"



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

And again (ikke fra samme person)!

"Risikoen for at man mister ####### i forhold til ønsket kapasitet øker vesentlig"



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD!

Samling på jobben i dag, og folk sier "i forhold til" feilaktig HELE TIDEN! Blir nesten gal av dette!



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli ille. Snakket med søsteren min i dag, som er lege, og hun sa "i forhold til" på feil måte flere ganger! Aldri lagt merke til før. Uff og huff.



Anonymous poster hash: 198e2...ff8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...