Gå til innhold

Hvor mange forsøk brukte du på teoriprøven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Smått morsomt å lese hvordan omtrent samtlige her bortforklarer resultatene sine. Hva er alder på dere som har tatt lappen her?

Jeg tok teoriprøven i dag, og stod på første forsøk med 6 feil. Men, i motsetning til alle andre her, innrømmer jeg uten noe om og men at jeg hadde jeg lest igjennom boken på forhånd, og tatt flere tester på teoritentamen.no. Jeg brukte 45 min. Kunne sikkert brukt mindre tid, men når man skjiter i hvor lang tid en bruker på en slik test, og faktisk betaler i dyre dommer, da har jeg erfart at det lønner seg å bruke god tid slik at en unngår slurvefeil. Jeg er forøvrig 35 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smått morsomt å lese hvordan omtrent samtlige her bortforklarer resultatene sine. Hva er alder på dere som har tatt lappen her?

Jeg tok teoriprøven i dag, og stod på første forsøk med 6 feil. Men, i motsetning til alle andre her, innrømmer jeg uten noe om og men at jeg hadde jeg lest igjennom boken på forhånd, og tatt flere tester på teoritentamen.no. Jeg brukte 45 min. Kunne sikkert brukt mindre tid, men når man skjiter i hvor lang tid en bruker på en slik test, og faktisk betaler i dyre dommer, da har jeg erfart at det lønner seg å bruke god tid slik at en unngår slurvefeil. Jeg er forøvrig 35 år.

Skriver under på dette. Jeg synes det er latterlig dyrt å ta den testen, tok den i går og kostet meg 550kr + 60kr for bilde så 610kr totalt er svindyrt.

Dermed bestemte jeg meg tidlig for at skal jeg først ta testen, skal jeg møte så forberedt som mulig. Tok traffikalt grunnkurs i mars 2010, skumleste nesten hele teoriboka sommeren 2012 men jeg lærer mye bedre av å lese spm. så ble fort lei. Begynte ikke å øvelseskjøre før i januar i år og da kjøpte jeg meg samtidig 1 mnd hos teorietentamen.

Først fokuserte jeg på skiltprøvene hvor jeg øvde mange ganger, for så til å gå over til selve teoriprøvene. Strøyk med glans sikkert 20 ganger med 8-15 feil om og om igjen. Deretter gikk jeg over prøvene, hvor det forøvrig står hva en må lese mer på, leste gjennom disse kapittlene i teoriboken og googlet i tillegg hvilke spørsmål som folk flest svarer feil på. Lærte meg disse og tok noen flere skiltprøver. For deretter å ta mange prøver på nytt, til jeg bestod kanskje 5 ganger på rad. Deretter lot jeg det gå 1 uke hvor jeg lot stoffet "synke inn" De siste 2 ukene før jeg tok prøven var jeg innom hver dag og tok 1-5 prøver for å terpe på stoffet og jeg leste konsentrert slik at jeg bestod samtlige.

På teorietentamen så lagres alle prøvene en har tatt og alt i alt tok jeg 50 teoriprøver, hvor halvparten var stryk og halvparten bestått. I tillegg får en opp en graf som viser utviklingen og de siste kanskje 15 prøvene var bestått og dermed sa jeg meg klar til å ta prøven.

Tok prøven i går, fikk 5 feil og brukte 16 min.

Det var stor variasjon men jeg synes at prøven var ganske lett i grunn, men det jeg slet med var at enkelte av tegningene var uklare og i tillegg så var enkelte av spørsmålene litt forvirrende. I tillegg støtte jeg på et par ting jeg aldri har lest tidligere.

Begynte med å svare på det jeg kunne i første omgang, deretter gikk jeg tilbake og svarte sånn ca. på hva jeg trodde var riktig på de jeg var usikre på. Gikk til slutt over prøvene et par ganger hvor jeg telte antall spm jeg visste at jeg hadde korrekt svar og luket ut småfeil en ofte ikke tenker over i første omgang. Der reddet jeg meg inn på noen småfeil jeg hadde, for det er ganske viktig å lese hele spm for mitt inntrykk er at de prøver å lure deg med å skrive det veldig innviklet og jeg går ofte fem på.

Jeg kunne sikkert gjort det bedre men som sagt så har jeg ikke lest hele teoriboka. Det har jeg planer om å gjøre framover ved siden av at jeg forbereder meg til praktisk prøve, for greit nok jeg bestod prøven men det betyr ikke at jeg kan alt om traffikken og jeg har fortsatt mye å lære. Ser heller på å bestå teoriprøven som en pekepinn på at jeg øver på en måte som fungerer for meg.

Er det en ting jeg kunne tenkt meg, er å få vite hva jeg hadde feil på slik at jeg ikke gjør feil på dem seinere.. Uansett så er jeg nå ett skritt nærmere målet og det har jeg svart på hvitt! :reise:

EDIT: Er forresten 19år, OL barn, blir 20 i november (ganske nøyaktig 9 mnd etter OL på Lillehammer.. :erter: )

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel tatt 5 forskjellige prøver på Biltilsynet nå. Stått på alle på første forsøk. Aldri lest noe særlig på det, men har øvd litt på nettprøver før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på dette. Jeg synes det er latterlig dyrt å ta den testen, tok den i går og kostet meg 550kr + 60kr for bilde så 610kr totalt er svindyrt.

Dermed bestemte jeg meg tidlig for at skal jeg først ta testen, skal jeg møte så forberedt som mulig. Tok traffikalt grunnkurs i mars 2010, skumleste nesten hele teoriboka sommeren 2012 men jeg lærer mye bedre av å lese spm. så ble fort lei. Begynte ikke å øvelseskjøre før i januar i år og da kjøpte jeg meg samtidig 1 mnd hos teorietentamen.

Først fokuserte jeg på skiltprøvene hvor jeg øvde mange ganger, for så til å gå over til selve teoriprøvene. Strøyk med glans sikkert 20 ganger med 8-15 feil om og om igjen. Deretter gikk jeg over prøvene, hvor det forøvrig står hva en må lese mer på, leste gjennom disse kapittlene i teoriboken og googlet i tillegg hvilke spørsmål som folk flest svarer feil på. Lærte meg disse og tok noen flere skiltprøver. For deretter å ta mange prøver på nytt, til jeg bestod kanskje 5 ganger på rad. Deretter lot jeg det gå 1 uke hvor jeg lot stoffet "synke inn" De siste 2 ukene før jeg tok prøven var jeg innom hver dag og tok 1-5 prøver for å terpe på stoffet og jeg leste konsentrert slik at jeg bestod samtlige.

På teorietentamen så lagres alle prøvene en har tatt og alt i alt tok jeg 50 teoriprøver, hvor halvparten var stryk og halvparten bestått. I tillegg får en opp en graf som viser utviklingen og de siste kanskje 15 prøvene var bestått og dermed sa jeg meg klar til å ta prøven.

Tok prøven i går, fikk 5 feil og brukte 16 min.

Det var stor variasjon men jeg synes at prøven var ganske lett i grunn, men det jeg slet med var at enkelte av tegningene var uklare og i tillegg så var enkelte av spørsmålene litt forvirrende. I tillegg støtte jeg på et par ting jeg aldri har lest tidligere.

Begynte med å svare på det jeg kunne i første omgang, deretter gikk jeg tilbake og svarte sånn ca. på hva jeg trodde var riktig på de jeg var usikre på. Gikk til slutt over prøvene et par ganger hvor jeg telte antall spm jeg visste at jeg hadde korrekt svar og luket ut småfeil en ofte ikke tenker over i første omgang. Der reddet jeg meg inn på noen småfeil jeg hadde, for det er ganske viktig å lese hele spm for mitt inntrykk er at de prøver å lure deg med å skrive det veldig innviklet og jeg går ofte fem på.

Jeg kunne sikkert gjort det bedre men som sagt så har jeg ikke lest hele teoriboka. Det har jeg planer om å gjøre framover ved siden av at jeg forbereder meg til praktisk prøve, for greit nok jeg bestod prøven men det betyr ikke at jeg kan alt om traffikken og jeg har fortsatt mye å lære. Ser heller på å bestå teoriprøven som en pekepinn på at jeg øver på en måte som fungerer for meg.

Er det en ting jeg kunne tenkt meg, er å få vite hva jeg hadde feil på slik at jeg ikke gjør feil på dem seinere.. Uansett så er jeg nå ett skritt nærmere målet og det har jeg svart på hvitt! :reise:

EDIT: Er forresten 19år, OL barn, blir 20 i november (ganske nøyaktig 9 mnd etter OL på Lillehammer.. :erter: )

OL er jo faktisk 20 år siden. Da var jeg 15:-P

Okey, jeg opplevde det i grunn litt på samme måten som deg. Størstedelen av spørsmålene var enkle, som de fleste av skiltene, og de begynte jeg å stå på relativt kjappt.

På teoritentamen var spørsmålene sjeldent formulert slik " hva heter dette skiltet"? Ofte skulle man vite når i veien de dukket opp, og hvilke regler som gjaldt når det var satt opp, etc.

På teorioppgavene strøk jeg så det sang i lang tid, men øvde jo ikke voldsomt mye heller. Tok ca to-tre tester om dagen. Men, plutselig, et par dager før teorieksamen, begynte jeg å stå på oppgavebrettene., og jeg jobbet nesten hele dagen med de.

Ble kjempeoverrasket, for jeg hadde bannet og klaget til kjæresten min i lange tider over at jeg aldri klarte å stå, og at spørsmålene var så identiske. Jeg følte det hele ble en gjettelek på flere av spørsmålene. "Hva menes med varsom i trafikken?". Vel, det kommer litt an på, det. Man kan jo velge de formuleringene og ordene en ønsker på slikt! Greien var vel at jeg begynte å gjenkjenne spørsmålene og svarene, og da løsnet det til slutt. Min beste test ble med tre feil. Men det handler jo også litt om å være heldig med spørsmålene. Men en pekepinn er at dersom en står, så har en i alle fall fått med seg hovedpoenget!

Det virker som du er veldig strukturert og fornuftig i måten å tilnærme deg stoffet på. Dersom du har tenkt å studere i fremtiden, så har du et godt grunnlag der:)

. Ellers fikk jeg også et par spørsmål jeg ikke kjente fra før, og tegningene var annerledes. Det skal ikke mer til før en blir usikker i grunn. Jeg husker ikke hvor mange tester jeg tok på forhånd, men tipper det kan ha vært en 40-50 stk til sammen. (Teoritentamen).

Jeg har ikke tatt trafikalt grunnkurs, ettersom jeg ikke behøvde det, men hva lærer man egentlig der? Er det ikke bare svært grunnleggende om hvordan ferdes i trafikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann, 29 år.

Teori for bil i 2003, bestod på 3. forsøk, husker ikke hvor mange feil, men tror det var 2-3 under antall tillatte. Øvde bare fra bøker.

Teori for mc nå i januar, strøk på første med 8 feil av 6 tillatte. Besto på andre med 3 feil. Leste gjennom to bøker og tok mange tester på teoritentamten.no.



Anonymous poster hash: c065b...471
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mann, 29 år.

Teori for bil i 2003, bestod på 3. forsøk, husker ikke hvor mange feil, men tror det var 2-3 under antall tillatte. Øvde bare fra bøker.

Teori for mc nå i januar, strøk på første med 8 feil av 6 tillatte. Besto på andre med 3 feil. Leste gjennom to bøker og tok mange tester på teoritentamten.no.

Anonymous poster hash: c065b...471

Ok, det er bra å lese at flere hadde et litt mer realistisk utfall;) Er jo ikke slik at lappen for bil er enkel heller, og det kan jo høres ut på flere her at det var piece of cake. Men jeg hadde veldig lite peiling og interesse for bil, skilter og kjøring, så mitt utgangspunkt var ikke det beste sånn sett. Nå er jeg glad for at jeg tok til vettet og lærte meg det, men er fortsatt redd for å kjøre den bilen, spesielt i høy fart...:-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto på første forsøk, 3 feil. Gjorde den unna på åtte minutter. Jeg leste en del på forhånd og tok 23545234 prøver på teoritentamen fordi jeg hadde hørt litt for mange historier om folk som strøyk :P dessuten syns jeg ikke bilteori er det mest spennende her i verden, så da måtte det litt jobbing til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er bra å lese at flere hadde et litt mer realistisk utfall;) Er jo ikke slik at lappen for bil er enkel heller, og det kan jo høres ut på flere her at det var piece of cake. Men jeg hadde veldig lite peiling og interesse for bil, skilter og kjøring, så mitt utgangspunkt var ikke det beste sånn sett. Nå er jeg glad for at jeg tok til vettet og lærte meg det, men er fortsatt redd for å kjøre den bilen, spesielt i høy fart...:-S

Teori var ikke akkurat min sterke side på den tiden, så slet litt med å tilegne meg ny kunnskap. Spørsmålene var også ganske vanskelige. Naturlig nok gikk mc-teorien lettere da jeg nå har vært i trafikken i 10 år og supplerte med nett-tester. Hadde nok bestått på første om jeg ikke hadde endret svar på noen oppgaver når jeg gjennomgikk settet før innlevering.

Anonymous poster hash: c065b...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Hvis en tar teoriprøven og føler det blir mer "gjettelek" så må man faktisk lese mer for å skjønne teorien.

Alle disse svaralternativene som enkelte synes virker helt like er faktisk ikke like. Alle er tatt utgangspunkt i veitrafikklovens § 3. Som er grunnreglen i vegtrafikkretten. Den grunnreglen er det første du støter på når du begynner å lese teori. Noe som også gjennomsyrer hele føreropplæringen.

Opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.

Har du skjønt veitrafikklovens § 3 så vil du også klare gråsonespørsmålene på teorien uten å måtte "tippe"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange forsøk brukte du på teoriprøven? Synes du at prøven var vanskelig/lett? Har du førerkort for flere typer kjøretøy?

Anonymous poster hash: 61e29...767

Jeg stod på første forsøk på bil og forsøk nr 2 på mc. Bil var lett, mc var faktisk hakke verre.. Har klasse A (tung mc) og b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når tok du dem da? Syns MC var ganske lett, men kanskje det er fordi jeg fikk spørsmål fra forrige test og liknende dem jeg hadde øvd på. :P Har du tatt lappen for kl. A også? I så fall vil jeg gjerne høre mer om det i den andre tråden som omhandler MC-lappen. :)



Anonymous poster hash: c065b...471
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tar teoriprøven og føler det blir mer "gjettelek" så må man faktisk lese mer for å skjønne teorien.

Alle disse svaralternativene som enkelte synes virker helt like er faktisk ikke like. Alle er tatt utgangspunkt i veitrafikklovens § 3. Som er grunnreglen i vegtrafikkretten. Den grunnreglen er det første du støter på når du begynner å lese teori. Noe som også gjennomsyrer hele føreropplæringen.

Opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.

Har du skjønt veitrafikklovens § 3 så vil du også klare gråsonespørsmålene på teorien uten å måtte "tippe"..

Mja, må nok si meg uenig dette. Jeg viste svaralternativene til flere andre, og de måtte si seg enig i at dette ble merkelig. Hva menes med "varsom" i trafikken. Jo, det var å velge riktig plassering og fart. Et annet svaralternativ var å være hensynsfull og vise hensyn for andre trafikanter. Jeg vil påstå at å være varsom er mer nært opp til det å vise hensyn i trafikken.

Saken er den at jeg også forstår at noen svar er "mer riktig" enn noen andre, men de gjør samtidig sitt ytterste for å sette deg ut. Jeg vil nå uansett mene at jeg ikke må lese mer når jeg faktisk har bestått teoriprøven, med mindre man ønsker det selv. Men lærer også aller mest når en er ute og kjører har jeg erfart.

Og selvsagt var ikke alle spørsmålene gjetning, og det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at flere av dem fra teoritentamen opplevdes som gjetning, spesielt i starten før jeg lærte hva de ville frem til. Skal godt gjøres å få 39 riktige svar av 45 spørsmål dersom alt er gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Mja, må nok si meg uenig dette. Jeg viste svaralternativene til flere andre, og de måtte si seg enig i at dette ble merkelig. Hva menes med "varsom" i trafikken. Jo, det var å velge riktig plassering og fart. Et annet svaralternativ var å være hensynsfull og vise hensyn for andre trafikanter. Jeg vil påstå at å være varsom er mer nært opp til det å vise hensyn i trafikken.

Saken er den at jeg også forstår at noen svar er "mer riktig" enn noen andre, men de gjør samtidig sitt ytterste for å sette deg ut. Jeg vil nå uansett mene at jeg ikke må lese mer når jeg faktisk har bestått teoriprøven, med mindre man ønsker det selv. Men lærer også aller mest når en er ute og kjører har jeg erfart.

Og selvsagt var ikke alle spørsmålene gjetning, og det har jeg heller ikke sagt. Jeg sa at flere av dem fra teoritentamen opplevdes som gjetning, spesielt i starten før jeg lærte hva de ville frem til. Skal godt gjøres å få 39 riktige svar av 45 spørsmål dersom alt er gjetning.

For å hjelpe deg litt med et eksempel, varsom vs hensynsfull:

Hensynsfullt...når du slipper frem en som venter, selv om du ikke har vikeplikt. Feks buss/lastebil er større og trenger mer rom/tid.

Varsom...når du senker farten i nærheten av skolebarn.

For å si det enkelt. Hensynsfullt går på å være "snill", som også kan føre til bedre trafikkavvikling (feks fletting ved innkjøring i kryss/rundkjøring).

Varsom går på "fare". Du må kalkulere inn en potensiell farlig situasjon på forhånd og kjøre deretter.

Endret av skravle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den gangen jeg tok lappen (det begynner å bli en stund siden :fnise: ) gikk grensen for stryk ved 35 feil. Selv hadde jeg 19 (første forsøk) og ble med det faktisk en av de beste i klassen min. De aller fleste hadde mellom 20 og 30 feil.

Hadde vært litt gøy å sammenligne prøvene da og nå. De må jo være VELDIG forskjellig oppbygd. Og for å si det sånn, den gamle prøven var det ikke mulig å klare å gjennomføre på bare et kvarters tid som noen nevner at de brukte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tar teoriprøven og føler det blir mer "gjettelek" så må man faktisk lese mer for å skjønne teorien.

Alle disse svaralternativene som enkelte synes virker helt like er faktisk ikke like. Alle er tatt utgangspunkt i veitrafikklovens § 3. Som er grunnreglen i vegtrafikkretten. Den grunnreglen er det første du støter på når du begynner å lese teori. Noe som også gjennomsyrer hele føreropplæringen.

Opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt.

Har du skjønt veitrafikklovens § 3 så vil du også klare gråsonespørsmålene på teorien uten å måtte "tippe"..

For å hjelpe deg litt med et eksempel, varsom vs hensynsfull:

Hensynsfullt...når du slipper frem en som venter, selv om du ikke har vikeplikt. Feks buss/lastebil er større og trenger mer rom/tid.

Varsom...når du senker farten i nærheten av skolebarn.

For å si det enkelt. Hensynsfullt går på å være "snill", som også kan føre til bedre trafikkavvikling (feks fletting ved innkjøring i kryss/rundkjøring).

Varsom går på "fare". Du må kalkulere inn en potensiell farlig situasjon på forhånd og kjøre deretter.

Jeg forstår dette, og jeg lærte meg som sagt etterhvert hva som var "mest riktig", det de var på jakt etter i denne situasjonen. Det var også flere andre eksempel på riktig svar, blant annet et hvor en skulle prøve å få "øyekontakt med en annen sjåfør". Hvor ofte prøver man på det? Cirka aldri..derimot forsøker en kanskje å "se etter bilen, ha fokus ved den".

Så, mitt ankepunkt her er kun at formuleringene kunne misforstås, og det er ikke noen klar "fasit" her. "Fasiten er utarbeidet av Statens Vegvesen, og den må vi selvsagt forholde oss til.

Derimot er det ingen tvil om at en skal først og fremst holde seg til høyre side når en kjører, selv om det ved flere anledningen er lov å bruke venstre felt. dette er ikke noe som kan misforstås, og dette handler om hva en har lært, og ikke lært.

Jeg opplever at bilkjøring og opplæring først og fremst handler om å forstå hva et skilt betyr, hvordan en skal plassere seg i veibanen, og at en må være påpasselig med fart, være observant, etc. Klønete, eller knotete formuleringer hører ikke hjemme i slike tester. Nå er jeg heller ikke alene om å mene dette, men det er helt i orden at du ikke er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Jeg forstår dette, og jeg lærte meg som sagt etterhvert hva som var "mest riktig", det de var på jakt etter i denne situasjonen. Det var også flere andre eksempel på riktig svar, blant annet et hvor en skulle prøve å få "øyekontakt med en annen sjåfør". Hvor ofte prøver man på det? Cirka aldri..derimot forsøker en kanskje å "se etter bilen, ha fokus ved den".

Så, mitt ankepunkt her er kun at formuleringene kunne misforstås, og det er ikke noen klar "fasit" her. "Fasiten er utarbeidet av Statens Vegvesen, og den må vi selvsagt forholde oss til.

Derimot er det ingen tvil om at en skal først og fremst holde seg til høyre side når en kjører, selv om det ved flere anledningen er lov å bruke venstre felt. dette er ikke noe som kan misforstås, og dette handler om hva en har lært, og ikke lært.

Jeg opplever at bilkjøring og opplæring først og fremst handler om å forstå hva et skilt betyr, hvordan en skal plassere seg i veibanen, og at en må være påpasselig med fart, være observant, etc. Klønete, eller knotete formuleringer hører ikke hjemme i slike tester. Nå er jeg heller ikke alene om å mene dette, men det er helt i orden at du ikke er enig.

Også enig her. Slike knotete formuleringer hører ikke hjemme i en slik test synes jeg.

Men det var ikke det som var spm her. :-)

Spm er teoritesten og hvordan man skal innrette seg etter den for å stå. Derfor viktig å sette seg inn i Statens Vegvesens definisjon på hensynsfull, varsom og aktpågivende. Verre er det ikke. Hva du og jeg mener er rette spm på en slik test er ikke interessant. Regner med folk her vil ha svar på hvordan man enkelt kan svare rett på disse spm for å få bestått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg tok lappen (det begynner å bli en stund siden :fnise: ) gikk grensen for stryk ved 35 feil. Selv hadde jeg 19 (første forsøk) og ble med det faktisk en av de beste i klassen min. De aller fleste hadde mellom 20 og 30 feil.

Hadde vært litt gøy å sammenligne prøvene da og nå. De må jo være VELDIG forskjellig oppbygd. Og for å si det sånn, den gamle prøven var det ikke mulig å klare å gjennomføre på bare et kvarters tid som noen nevner at de brukte her.

På den prøven som er i dag kan man ha max 7 feil, og man har svaralternativer. Tror man får 45 spørsmål.

Om du vil teste deg selv kan du sjekke ut prove.no eller teoritentamen.no :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...