Gå til innhold

Individer som sniker seg frem i køen; we all hate you!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og du verden så festlig det er når noen stiller seg klar i en uåpnet kasse, også åpner den ansatte en annen kasse!

Ja, da må de bare stå der resten av dagen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlighet, når skal folk forstå at når man står i SAMME kø og en ny kasse åpner, så er det rett og rimelig at du lar de som står foran deg i den SAMME køen gå før deg til den nye kassen.

Ellers tror jeg det er mange som deler dette synet med meg. Opplever ofte at de som står bak eller som ikke har stelt seg i kø enda, signaliserer at andre som står i kø kan gå før dem. Det samme gjør jeg mot andre (med mindre jeg har ufattelig dårlig tid). Jeg lar også folk komme foran meg om jeg handler mye og ser de bare skal ha en ting, spesielt om jeg forstår de har litt dårlig tid når jeg ikke har det.

Det er selvfølgelig slik at man velger å gå til den korteste køen, men det er altså egentlig ikke poenget her, fordi de som stelte seg i kø før, hadde ikke det alternativet. Det åpnes en ny kasse fordi det hoper seg opp i køene og da er det jo for å redusere køen. Det er mange ansatte som også deler dette synes og tydelig gjør det klart at de tar de som har stått lengst først.

Jeg synes det er rart at du tenker som du gjør.

Jeg gjør dette hver gang muligheten byr seg, og jeg har aldri opplevd at ansatte eller kunder reagerer negativt.

De som allerede står i kø har også mulighet til å reagere når en ny kasse åpnes, og kan gå til den nye kassen om de ønsker det. Hele poenget er altså at når man står i kø i en kasse, så har man en plass i DEN køen, ikke i andre køer som oppstår et annet sted i butikken.

Det ideelle hadde selvsagt vært om man trakk kølapper, som på apoteket, eller om alle ventet samme sted, som ved innsjekking av bagasje på noen flyplasser. Dette kunne for øvrig bydd på visse utfordringer i en dagligvarebutikk.

Men så lenge det er separate køer frem til kassene, er det altså den spesifikke køen man står i. Synes dette er veldig logisk.

Ser aldri for meg at noen kommer til å anklage meg for å snike i køen når jeg gjør dette, men om det skjer, vil jeg høflig forklare vedkommende at jeg på ingen måte har sneket i køen, da jeg ikke så noen foran meg i den aktuelle kassen.

Anonymous poster hash: d72e7...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette hver gang muligheten byr seg, og jeg har aldri opplevd at ansatte eller kunder reagerer negativt.

Anonymous poster hash: d72e7...873

Men du kan regne med at de tenker sitt, selv om de ikke tør si noe. Vanlig høflighet tilsier at man slipper frem de som står lenger frem i den andre køen, istedenfor å storme frem det remmer og tøy kan holde.

Anonymous poster hash: 094d8...a95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan regne med at de tenker sitt, selv om de ikke tør si noe. Vanlig høflighet tilsier at man slipper frem de som står lenger frem i den andre køen, istedenfor å storme frem det remmer og tøy kan holde. Anonymous poster hash: 094d8...a95

Men tenker du da at en person som tilfeldigvis kommer gående akkurat i det en ny kasse åpner, først skal sjekke eventuelle andre køer i butikken, og så vinke over de som står i kø der, i stedet for å gå rett frem og legge varene på båndet? For det har jeg aldri sett noen gjøre, og jeg vil anta at det er svært uvanlig å gjøre dette.

Når det da er greit å gå rett til kassen for noen som ikke har stått i NOEN kø, er det ikke da rimelig at de som allerede står i kø har samme muligheter som denne? Altså at man beveger seg ut av køen man står i, og inn i en kortere kø, uavhenig av om de bak og foran en i køen velger å gjøre det samme?

Jeg snakker ikke om å styrte frem, samtidig som man dytter folk til side, men rett og slett om å naturlig bevege seg mot en kortere kø, eller en kasse uten kø i det hele tatt. Hvor raskt man kommer til den nye køen, avhenger av hvor raskt man reagerer på at en ny kasse åpnes. Jeg løper aldri, men går ut av køen jeg står i når jeg hører plinget, slik at jeg kan sikre meg bedre plass i en ANNEN kasse, der det danner seg en NY kø.

Anonymous poster hash: d72e7...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg handlet øl 20:06 en gang i nærbutikken. Jeg kom til kassen 19:57 også var det kjempe lang kø, fordi den andre kassen hadde streiket. Så tenkte jeg ikke noe særlig på tida, og så sa kassadama at jeg hadde flaks siden jeg stod i kø før 20:00 og klokken hadde ikke passert 10 eller kvart over fordi da er det ikke mulig å skanne øl'n i kassen lengre. Det jeg sier stemmer faktisk :)

Vel, for å si det pent; ølsalget skal stenge presist. Om det ikke gjør det er det noe galt med kassen. Ta dette fra folk som faktisk jobber i kassen og opplever drittsure kunder som kommer med ølen sin i kassen klokken 19:55, men som ikke rekker fristen pga. køen; ølsalget stenger nøyaktig klokken 20:00 på hverdager og klokken 18:00 på lørdager. At du stod i køen eller hadde ølen i handlevognen før klokken 20:00 har absolutt ingenting å si. Det er en funksjon på kassen (i alle fall de vi har) som gjør at vi med et sjefskort KAN scanne inn øl etter ølsalget er stengt, men det gjør vi ALDRI... faktisk er den funksjonen noe som kun skal brukes dersom det er noen som vil returnere alkohol de allerede har kjøpt etter salget er stengt.

Så joda, du snakker nok sant om det som skjedde for deg, men kan love deg at butikken hadde fått en kraftig skjennepreken av skjenkekontoret om de hadde vært på besøk den kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tenker du da at en person som tilfeldigvis kommer gående akkurat i det en ny kasse åpner, først skal sjekke eventuelle andre køer i butikken, og så vinke over de som står i kø der, i stedet for å gå rett frem og legge varene på båndet? For det har jeg aldri sett noen gjøre, og jeg vil anta at det er svært uvanlig å gjøre dette.

Når det da er greit å gå rett til kassen for noen som ikke har stått i NOEN kø, er det ikke da rimelig at de som allerede står i kø har samme muligheter som denne? Altså at man beveger seg ut av køen man står i, og inn i en kortere kø, uavhenig av om de bak og foran en i køen velger å gjøre det samme?

Jeg snakker ikke om å styrte frem, samtidig som man dytter folk til side, men rett og slett om å naturlig bevege seg mot en kortere kø, eller en kasse uten kø i det hele tatt. Hvor raskt man kommer til den nye køen, avhenger av hvor raskt man reagerer på at en ny kasse åpnes. Jeg løper aldri, men går ut av køen jeg står i når jeg hører plinget, slik at jeg kan sikre meg bedre plass i en ANNEN kasse, der det danner seg en NY kø.

Anonymous poster hash: d72e7...873

Men nå snakker vi jo faktisk mest om de som styrter frem da, fordi det er ofte det som skjer. De som allerede står i kø rekker ikke bytte over til ny kasse fordi nyankomnere som på liv og død skal rekke frem før dem. Om du ikke synes det, så synes jeg og mange andre at dette er frekt. Det betyr nødvendigvis ikke at man sier noe men man tenker det, og er kanskje grunnen til at ikke merker det. Kan banne på at slike folk hadde hørt det feks i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...