Gå til innhold

Ufør og andre inntekter totalt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg, ny AB og uføretrygdet/ jobber 1G på si, er veldig glad for at denne ekstrainntekten er fordelt over hele året. Selv har jeg en kronisk sykdom som i perioder slår meg helt ut. Sykdommen sier ikke ifra hvilken dag/uke eller måned jeg blir dårligst, så det er umulig å forutsi.

Har fått en fin ordning som tilkallingsvikar i mitt gamle yrke som jeg kan ut og inn, og som er lite fysisk. Men noen ganger koster det meg utrolig mye å stille på jobb uansett, men det vises ikke utenpå. I de verste periodene sier jeg selvfølgelig at jeg ikke kan komme.

Det betyr ikke at jeg kan gå ned i uføretrygd for min kroniske sykdom kan være uforutsigbar. Jeg vet for eksempel ikke om jeg kommer i rullestol neste år, jeg håper jo ikke det, men det kan skje. Eller jeg kan få bivirkninger av de sterke medisinene jeg går på.

Da kan jeg risikere å plutselig måtte leve av lavere inntekt noen måneder, hvis jeg velger å gå ned i prosent. Det er ille nok å havne i rullestol. Faktisk så jeg har jeg også lån som skal betales. Fordi jeg har stått på, så har jeg greidd å skaffe meg et bra sted å bo. Ekstrainntekten hjelper meg også til å skaffe meg gode spesialsko, visse typer avlastning i hjemmet osv, med andre ord, bedre livskvalitet.

Den offentlige kverna jobber langsomt, så jeg kan ikke ta sjansen på det. Kan ikke gå i banken og si at jeg betaler avdrag på huslånet om et halvt år. Vet ikke hvor lang behandlingstid det tar med slike søknader om å gå opp i prosent, men jeg er redd at det kan ta lang tid.

Så det er ikke i alle tilfeller så enkelt som å si at "du kan vel bare gå ned i uføreprosent."



Anonymous poster hash: 5d66b...ba8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men man er jo ikke 100 % ufør hvis man kan jobbe 20 %, det er det jeg reagerer på.

Og jeg har venner som er 100 % ufør, og de har ikke sjans til å jobbe, derfor er det viktig at man kan leve på 100 % uføretrygd, samtidig som man skal jobbe hvis man har en restarbeidsevne. Det er for meg rettferdighet, ikke at man tilfeldigvis skal få mer penger fordi man har 100 % uføretrygd, men egentlig har en restarbeidsevne på 20 %.

Hvordan er det rettferdig ovenfor de som faktisk er 100 % uføretrygdet? :klo:

Anonymous poster hash: 0b188...a39

Akkurat det der må du ta opp med "staten". Det har seg nemlig sånn at man får enten 50 eller 100% uføretrygd. Tror det er noe med offentlige ansatte kan ha graderte uføretrygder, men var man ikke ansatt i det offentlige så får man faktisk ikke 80% uføretrygd! Jeg vet - for dette gjelder meg og min vurdering om hva jeg skal gjøre. Det er faktisk helt utrolig - jeg trodde ikke det var mulig selv jeg. For jeg kunne ønske meg en 80% uføre istedenfor 100%.

Anonymous poster hash: cc48f...ce7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det urettferdig for de som er 100% sengeliggende. Men skal vi som kan yte litt av og til la være å gjøre noe fordi det er urettferdig da??? Vi som er 100% ufør kan ikke skru på en bryter og si at jada, hver tirsdag skrur jeg av den syke meg og jobber deretter. Vi må ta det når vi faktisk KAN klare å utføre noe som helst uansett dag i uken. Fordi noen er 100% sengeliggende, kan ikke andre som kan yte litt ha dårlig samvittighet fordi de orker å tjene litt. Og reglene blir ikke endret så mye at det gjør noe. Vi kan fortsatt ha hobbyinntekter og ubegrenset med kapitalinntekter Anonymous poster hash: efbe2...42c

Det er jo ikke det vi mener. Vi mener at det er urettferdig at du som tydeligvis har restarbeidsevne skal få full trygd.

Anonymous poster hash: daff2...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Men dette skjønner sevsagt ikke trygdehaterne og forståsegpåerne. De syns bare vi har det alfor godt som ufør og skal selvfølgelig ikke ha muligheten til å tjene noe som helst ved siden av trygden. For de vet jo selvfølgelig best.

Jeg, ny AB og uføretrygdet/ jobber 1G på si, er veldig glad for at denne ekstrainntekten er fordelt over hele året. Selv har jeg en kronisk sykdom som i perioder slår meg helt ut. Sykdommen sier ikke ifra hvilken dag/uke eller måned jeg blir dårligst, så det er umulig å forutsi.

Har fått en fin ordning som tilkallingsvikar i mitt gamle yrke som jeg kan ut og inn, og som er lite fysisk. Men noen ganger koster det meg utrolig mye å stille på jobb uansett, men det vises ikke utenpå. I de verste periodene sier jeg selvfølgelig at jeg ikke kan komme.

Det betyr ikke at jeg kan gå ned i uføretrygd for min kroniske sykdom kan være uforutsigbar. Jeg vet for eksempel ikke om jeg kommer i rullestol neste år, jeg håper jo ikke det, men det kan skje. Eller jeg kan få bivirkninger av de sterke medisinene jeg går på.

Da kan jeg risikere å plutselig måtte leve av lavere inntekt noen måneder, hvis jeg velger å gå ned i prosent. Det er ille nok å havne i rullestol. Faktisk så jeg har jeg også lån som skal betales. Fordi jeg har stått på, så har jeg greidd å skaffe meg et bra sted å bo. Ekstrainntekten hjelper meg også til å skaffe meg gode spesialsko, visse typer avlastning i hjemmet osv, med andre ord, bedre livskvalitet.

Den offentlige kverna jobber langsomt, så jeg kan ikke ta sjansen på det. Kan ikke gå i banken og si at jeg betaler avdrag på huslånet om et halvt år. Vet ikke hvor lang behandlingstid det tar med slike søknader om å gå opp i prosent, men jeg er redd at det kan ta lang tid.

Så det er ikke i alle tilfeller så enkelt som å si at "du kan vel bare gå ned i uføreprosent."



Anonymous poster hash: 5d66b...ba8



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføregrad graderes fra 50% og trinnvis oppover med 5% intervall til man når 100%...



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAV sine sider:

§ 1 - Fastsettelse av uføregrad

Første ledd - Hovedprinsippene for fastsettelse av uføregraden

Første ledd tar utgangspunkt i § 12‑7 andre ledd. På grunnlag av inntektsmulighetene før uførhet skal det fastsettes et inntektsnivå før uførhet, se forskriftens § 3. På lignende måte skal det ut fra en vurdering av hvilken inntekt medlemmet forutsettes å kunne ha ved å utnytte sin restinntektsevne etter at uførheten inntrådte, fastsettes et inntektsnivå etter uførhet, se forskriftens § 4. Uføregraden fremkommer ved å sammenligne disse to størrelsene og beregne inntektsreduksjonen i prosent, gradert med intervaller på 5 prosent, dvs til 50, 55, 60, 65, osv. Se § 12‑11 .



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og reglene blir ikke endret så mye at det gjør noe. Vi kan fortsatt ha hobbyinntekter og ubegrenset med kapitalinntekter

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Det er det med jobbing som er saken her, og det blir heldigvis en endring på. Kapitalinntekt og formue har ingenting med uføregrad å gjøre.

Og slutt å snakk om "vi" som om du skulle være talsmann for alle uføretrygdede.

Anonymous poster hash: bd780...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere slutte å si "vi som jobber" :fnise:



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Men dette skjønner sevsagt ikke trygdehaterne og forståsegpåerne. De syns bare vi har det alfor godt som ufør og skal selvfølgelig ikke ha muligheten til å tjene noe som helst ved siden av trygden. For de vet jo selvfølgelig best.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Jeg ser ikke noe problem med at de som kan jobbe litt i perioder gjør det, men TS fremstiller det som om vedkommende kan jobbe en dag i uka fast. Det vil jeg si tilsier at man har en restarbeidsevne på 20 %. Noe som for meg gjør det helt utrolig at man kan få trygd som 100 % ufør, fordi det er man ikke.

Og så mener jeg helt ærlig at man skal få en trygd det skal være mulig å leve helt greit på, men samtidig må denne graderes slik at man ikke kan jobbe 20 % fast og samtidig få 100 % uføretrygd.

Anonymous poster hash: 0b188...a39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår tanken om de som har evne til å jobbe en dag innimellom, men ikke en fast dag i uken. Dermed blir det vanskelig å sette 80% ufør fordi man vet aldri når man faktisk kan jobbe, samt hvor lenge.

Samtidig er det noe galt et sted når de som går på trygdeordning tjener mer enn de som har tatt seg utdannelse og går i full jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Samtidig er det noe galt et sted når de som går på trygdeordning tjener mer enn de som har tatt seg utdannelse og går i full jobb.

Det du få utbetalt i trygd er regna ut i fra tidligre jobbinntekt,så hvis du ikke har en utdannelse eller har vært i godt betalt jobb i mange år vil man ikke tjene mere som ufør enn en som har tatt en utdannelse og er i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hash...a39:

Slutt å si at jeg har fremstilt det slik at jeg jobber fast en dag i uken. Jeg har aldri sagt det. Jeg sa at jeg jobber 1 dag i uken, slett ikke fast. Du fremstiller det slik at det skal høres fælt ut at jeg som er ufør jobber fast. Jeg gjør ikke det. Så slutt å si det



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen fortelle meg hemmeligheten ved å få 80% ufør? Jeg har vært på AAP i 3 år og NAV (ulike saksbehandlere) forteller meg at det kun er mulig å søke enten 50% eller 100%. Har jeg blitt lurt?



Anonymous poster hash: cc48f...ce7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hash...a39:

Slutt å si at jeg har fremstilt det slik at jeg jobber fast en dag i uken. Jeg har aldri sagt det. Jeg sa at jeg jobber 1 dag i uken, slett ikke fast. Du fremstiller det slik at det skal høres fælt ut at jeg som er ufør jobber fast. Jeg gjør ikke det. Så slutt å si det

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Jeg forstod det også slik at du jobbet fast en dag i uken.

Anonymous poster hash: bd780...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstod det også slik at du jobbet fast en dag i uken.Anonymous poster hash: bd780...e2d

Det er fordi TS opprinnelig ville skinne av blanke mynt, men endrer fokus og historie når hun blir stilt til veggs.

Da er alle trygdehatere og forståsegpåere.

Anonymous poster hash: 12982...098

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke om du er blitt lurt direkte,,, men dette er da en kjent sak. Uføregrad skal fastesettes i 5% intervaller fra 50% og oppover.

Ville tatt kontakt med NAV snarest, om du vil forandre graden din...



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi TS opprinnelig ville skinne av blanke mynt, men endrer fokus og historie når hun blir stilt til veggs.

Da er alle trygdehatere og forståsegpåere.

Anonymous poster hash: 12982...098

Ja. Jeg skinner virkelig av det.

Jeg har ikke forandret historie i det hele tatt. Derimot forklart så godt jeg kan på de sprsm som har kommet. Hvor har jeg i såfall forandret historien min, da? Grinebiter :laugh:

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slenger på trygdehatere grinebiter etc....rask til det,

Mye smilefjes også.

Men det er jo dokumentert tråden. :);)

:) :)

Tjhi...du fikk visst ingen nye venner her :skratte:

Så nå har du sett at HI ditt overhodet ikke stemmer med realiteten da, eller....?

:) :)

Fattiglusa! :skratte:

Anonymous poster hash: 12982...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du forsøker å provosere meg, kommer du ingen vei med det :danse:



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...