Gå til innhold

Ufør og andre inntekter totalt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så ikke les da! Men hvis du tror at det å være ufør er noe å trakte etter er det virkelig noe som brister i takegangen din.

Unnskyld meg, men for en tåpelig måte å svare på... Personen du siterer får utbetalt cirka det samme som TS, og da fordi hun jobber 100%.. I et yrke som er ganske krevende.

Hvis du ikke forstår at noen reagerer på en slik måte når man får inntrykk av at TS er en relativt oppegående mamma med hobbyer, så er det noe som brister i tankegangen din.

Og jeg skjønner virkelig ikke poenget med denne tråden? Er det for å skryte? Er det for å få tilbakemelding på at det er ok? Nei, jeg skjønner det bare ikke..

Anonymous poster hash: 3d13c...2c2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den normale måten å regne ut overskudd av en hobby er slik:

Inntekter - utgifter = overskudd

Når man oppgir hvor mye man tjener (altså inntekt) vil det være normalt å nevne overskuddet fra hobbyen, ikke inntektene av den.

Anonymous poster hash: daff2...405

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å tjene 4000 i måneden på "hobby" uten at det er skattepliktig.

De 5000 i lønnsinntekt vitner om gradert pensjon, ellers vil du jo bli tatt en dag.

Oppsettet ditt lukter svindel....

EDIT:skrivefeil

Hundeoppdrett er regnet som hobby. Av en eller annen merkelig grunn. Vet om MANGE på uføre som spyr ut valper à 12.000 kr stk i året. Gå figure :-(

Anonymous poster hash: cc48f...ce7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser spørsmålet har blitt stilt, men ikke besvart.

Hvor ville du med denn tråden?

At du,TS, i etterkant ikke vil ha med den uoffisielle inntekten din, fjerner ikke det faktum at du har er større aktivitetsnivå og inntekt enn hva som lovlig er.

Svarene dine vitner om stor grad av subjektivitet.

DU syns du skal dyrke hobbyer og tjene godt på din frie tilværelse.

DU syns det er greit.

Hva vil du med tråden?

Skryte? Gni det inn at du har fått full pott av velferdsstaten?

Eller hva??

Anonymous poster hash: 12982...098

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at trådstarter troller....

Håper dette ikke stemmer, for da understreker det bare hvor stort det økonomiske fallet kommer til å bli for dette landet når blåmandagen etter oljen kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende hobbyen gir inntekter på 4000 pr måned, og at dette er "godkjent" av NAV/skatt som hobbyvirksomhet (nå har ikke TS sagt noe om kostnadene enda, men må anta at de er omtrent tilsvarende inntektene).

MEN, uføregrad beregnes ikke av arbeidsinntekt alene, men av arbeidsevne. Dersom du har en hobby du klarer å få til en omsetning på 4000 kr pr måned i, samtidig som du arbeider ordinært og tjener 5000 kr pr måned, vil jeg påstå du har en restarbeidsevne som ikke er ubetydelig.

Etter min oppfatning kvalifiserer du ikke til 100 % uførepensjon, ikke på grunn av inntektene, men på grunn av aktivitetsnivået.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt hende hobbyen gir inntekter på 4000 pr måned, og at dette er "godkjent" av NAV/skatt som hobbyvirksomhet (nå har ikke TS sagt noe om kostnadene enda, men må anta at de er omtrent tilsvarende inntektene).

MEN, uføregrad beregnes ikke av arbeidsinntekt alene, men av arbeidsevne. Dersom du har en hobby du klarer å få til en omsetning på 4000 kr pr måned i, samtidig som du arbeider ordinært og tjener 5000 kr pr måned, vil jeg påstå du har en restarbeidsevne som ikke er ubetydelig.

Etter min oppfatning kvalifiserer du ikke til 100 % uførepensjon, ikke på grunn av inntektene, men på grunn av aktivitetsnivået.

100% enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg kvalifiserer 100% til 100% uføretrygd. Hobbyen jeg har gir meg svært mye fordi jeg liker den. At det i tillegg går an å drive med den uten å direkte tape penger på den er bare et pluss. Ellers hadde jeg ikke hatt råd til den. Men den er ikke noe jeg MÅ gjøre, selvfølgelig. Den kan bli liggende i dager, uker om jeg ikke er i form.

Jobben en dag i uken er heller slik at jeg "må" gjøre det, da det gir meg 5000 ekstra i måneden, som er gode penger. Prioriterer selvfølgelig jobben foran hobbyen når det står mellom de pga form.

Det vil vise seg om jeg fortsetter i jobben når jeg får aksjeutbytte fra 2013. Dette blir da rundt 10000 i måneden, minus skatt. I forholdt til hva jeg har lov å tjene på jobb, kunne jeg faktisk ha øket stillingen litt... Men tror en dag i uken holder.

Det må gå an for mange uføre å spe på trygden i hverdagen. Dette være seg hobbyer, jobb eller kapitalinntekter. Man må se mulighetene selv om man er syk. Livet skal kanskje vare i mange tiår som ufør...



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart den neste generasjonen går hardere tider i møte. Få 17 000 mnd gratis rett i hendene uten å løfte en finger. Jeg er dypt sjokkert. Hva skal våre barnebarn leve av hvis de blir syke? Pengene varer ikke evig på den boka. Her må regjeringen gjøre noe før pengebingen blir brukt opp!!



Anonymous poster hash: de8d4...b21
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skulle vi hatt utbetalt i måneden, mener du? Vi som ikke klarer å gå på jobb mer enn en dag i uken eller ikke i det hele? At jeg har en hobby som jeg driver med en eller annen gang i 1 eller 2 av døgnets 24 timer kan da ikke være så vanskelig å svelge?

At jeg søker kapitalinntekter som ufør må da være en selvfølge? Da får man pengene andre jobber for fordi man eier i selskapet pengene kommer fra. Nettop fordi jeg ikke klarer å jobbe for de selv. Men legger likevel til rette for verdiskapning gjennom eierskap.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skulle vi hatt utbetalt i måneden, mener du? Vi som ikke klarer å gå på jobb mer enn en dag i uken eller ikke i det hele? At jeg har en hobby som jeg driver med en eller annen gang i 1 eller 2 av døgnets 24 timer kan da ikke være så vanskelig å svelge?

At jeg søker kapitalinntekter som ufør må da være en selvfølge? Da får man pengene andre jobber for fordi man eier i selskapet pengene kommer fra. Nettop fordi jeg ikke klarer å jobbe for de selv. Men legger likevel til rette for verdiskapning gjennom eierskap.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Ut i fra det du skriver her i tråden, så virker det som om du - ihvertfall - har en viss arbeidskapasitet. Snittpersonen i Norge betaler 80k i skatt i året. Det betyr at DU får all skatten som to personer har generert i løpet av et år uten å løfte en finger.

Forstår du ikke at det er provoserende når du på finurlig vis diskuterer hvor mye du kan tjene utenom uten å miste trygden?

Endret av Lettpåtå
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk og kan ikke jobbe.

Jeg jobber en dag i uken for det, lovlig

Jeg har en hobby jeg ikke taper, men tjener litt i året på, lovlig.

Jeg har aksjer i en bedrift og vil få aksjeutbytte av dette årlig, lovlig.

Og dette er å finurlig diskutere hvor mye jeg kan tjene uten å miste trygden???

Javel... man ser visst det man vil se... :vetikke:



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk og kan ikke jobbe.

Jeg jobber en dag i uken for det, lovlig

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Hvordan klarer du å jobbe en dag i uken når du ikke kan jobbe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for syk til det, men gjør det likevel pga at jeg trenger pengene.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare selv, og gå kraftig ned i materialisme ting folk kjøper. Folk kaller seg fattige om de ikke får kjøpe blader, sko, 3 jakker, nytt interiør osv hver mnd. Nei, man er fattig om man ikke kan kjøpe mat og betale strømregningen. Bo billigere, få en leilighet osv. 17 000 mnd er mye penger, mye mer enn en minstepensjonist får. Det er direkte frekt mot de som jobber fullt i lavlønna yrker : butikk, frisør, assistenter osv.



Anonymous poster hash: de8d4...b21
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for syk til det, men gjør det likevel pga at jeg trenger pengene.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

The defence rests your hounour. Den orker jeg ikke forklare engang.

Forøvrig.... Vi har over 800 000 mennesker på uføretrygd, sykepenger og arbeidsavklaringspenger i Norge. Sett i forhold til arbeidsstyrken vår, så er dette overhode ikke bærekraftig på sikt. Kombiner dette med feite pensjonsordninger og massiv innvandring (som ofte havner i NAV-systemet) så sitter vi på en tikkende bombe. Hvordan skal det gå med kommende generasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du syns 17000 i måneden er direkte frekt, må du ta det opp med staten. Det er de som har laget reglene som gjør at jeg har 17000 i trygd basert på tidligere inntekt.

Barnetrygd på 970 og barnetillegg på 2748 kommer i tillegg til dette. Det er staten som har bestemt det også...

Staten har også bestemt at uføre kan tjene 85245 i året uten å miste trygden. Det blir ca 7100 pr måned.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye mer enn deg i uføretrygd. Men jeg jobber ikke, og klarer ikke jobbe. Hadde jeg klart det hadde jeg heller jobbet enn å være syk.



Anonymous poster hash: 8e601...0c2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du i trygd, da? Var liksom det som var meningen med denne tråden...og om folk har ekstra inntekter ved siden.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 4000 omsetningen på hobbyen eller er 4000 overskuddet? Kan eg spør kva hobbyen er(berre av rein nyskjerrighet)?

Eg syntes det er fantastisk flott at du kan jobbe ein dag i veka i tillegg til at du kan drive med ein givandes hobby. Og eg syntes det mange her foreslår er heilt tragisk, ein skal ikkje måtte gjere seg sjukare enn ein egentlig er for å fortjene støtte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...