Gå til innhold

Ufør og andre inntekter totalt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at med den nye uføretrygden skal taket for hva man kan tjene økes? Altså trygden blir lavere, slik at folk i større grad er nødt til å jobbe litt? Da kommer folk som TS til å klare seg fint, men hva med de som er for syke til å jobbe?

Anonymous poster hash: daff2...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er omsetningen som er 4000. Utgiftene er litt mindre. Kan desv ikke si hva jeg driver med her inne, da jeg selger en del på finn.no og set da ville vært lett å finne ut hvem jeg er. Sikkert nok av trygdehaterne her inne som ville stalket meg da :fnise: .

Joda gjør så godt jeg kan. Jobben 1 dag i uken koster meg nok av krefter, den...

Med den nye uføreordningen blir fribeløpet for hva man kan tjene utenom trygden redusert til foreslått 0,4 G. I dag er det 1 G som gjelder (85245). For oss som allerede er trygdet, blir det overgangsregler frem til 2019. Med foreslått 60000 i overgangsperioden. Kapitalinntekter vil uansett aldri påvirke trygden. Iallefall ikke 2015-reformen :laugh:.

Med den nye trygden vil folk få mye mer brutto, fordi den skal skattlegges som vanlige lønnsmottakere. Resultatet etter skatt skal bli mye det samme. Men en sak regjeringen ikke har tenkt på her er at de aller fleste uføre i dag har ikke huslån... Med mye høyere trygd og gunstige fradragsregler på huslån, vil en ufør faktisk ha råd til å kjøpe en liten bolig og faktisk sitte igjen med mer netto enn på det gamle trygdesystemet.

Det skal også bli slik at man kan tjene skattbart hva man vil utenfor trygden over 0,4 G, uten at uføregraden blir blir redusert. Men man blir trukket i trygd om man går over 0,4 G.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest denne tråden er at hvis man blir ufør skal man ikke klare seg for bra, det skal da ikke for pokker være noen straff å bli ufør :sjokkert: Jeg har jobbet siden jeg var 14 år, betalt min skatt og i det store og hele vært et rettskaffent og ordentlig menneske. Jeg vil ikke være ufør, men kan ikke jobbe ( og tro meg jeg prøvde i flere år) og gikk fra 300 000 i arbeidsavklaringspenger( regnet ut i fra lønn da jeg ble syk) til uførepenger på 165 000 i året. Jeg drømmer om muligheten til å kunne jobbet ved siden av( eller aller helst i stedet for selvfølgelig) f.eks. jobbet hjemmefra, men siden jeg ikke kan dette, gjør min stramme økonomi at jeg faller utenfor samfunnet. Det er jo f.eks. gjennom jobb man skaffer seg nettverk og venner, i alle fall som oftest.

Jeg må dog innrømme at jeg forstår ikke helt hensikten til TS men denne tråden, annet enn å gni det inn, enten det nå er oss mindre heldige eller de som trenger mer vann på mølla for å fortelle oss uføre at vi har det alt for bra

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensikten med tråden har som nevnt i mitt første innlegg var: Hva tjener dere som ufør. Altså har dere kun trygden eller andte inntekter ved siden av. Den har ikke større mening enn lignede tråder som: "Hva tjener dere i måneden og hva jobber dere som" eller "Hva har dere på konto akkurat nå"

Men selvfølgelig kommer trygdehaterne og forståsegpåerne og hyler unisont om "for mye i trygd" og "betydelig restarbeidsevne". Slike må vi ikke bry oss om i det hele tatt. Vi som er for syke til å jobbe vet det altfor godt.

Men du har hellt rett, trygdehaterne vil selvsagt ikke at vi skal ha det "for bra" i deres øyne. Da blir det hyling og dobbelt opp skriking.

Vi uføre har alle muligheter til å ha en formidabel inntekt selv om vi ikke kan jobbe. Som å utnytte alt av tider der kroppen virker, siden vi har lov å tjene 1 G. Itillegg bør man undersøke alle mulige måter å få kapitalinntekt på også.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aksepterer ikke å bli stemplet som trygdhater av en som fisker etter anledning til å skryte av eget velbefinnende og høye aktivitetsnivå.

Du SKRØT av inntekt. Du SKRØT av aktivitetsnivå.

Når lyver du?

-når du tjener 9000 i mnd?

-når inntekten er uoffisiell?

-når du ikke tjener 9000 i mnd?

Anonymous poster hash: 12982...098

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg er litt overrasket over at man kan være 100 % ufør, samtidig som man faktisk har en 20 % stilling (en dag i uka). Da er man jo strengt tatt bare 80 % arbeidsufør, og man burde ikke får 100 % trygdeytelse.

Kall meg gjerne trygdeyter, men kan man jobbe en dag i uka fast, så har man en restarbeidsevne på 20 %.



Anonymous poster hash: 0b188...a39
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har ikke noe å si hvor mange timer som er jobbet i et år eller hvor mye timelønnen er. Det som betyr noe er inntektsgrensen på 85245. Om man jobber 100 eller 500 timer i et år er ifølge staten irrelevant.

Jeg har skrevet åpent om hva jeg tjener og ikke tjener på jobb og min hobby. Jeg regnet som nevnt tidligere med at folk forstod at man har utgifter forbundet med inntekter ang hobby.

Dette kan ikke jeg kalle skryting. Men selvfølgelig velger du å oppfatte det slik fordi du da kan skjelle og kjefte. Neste gang noen forteller deg hva de tjener face to face, får du huske å skjelle personen ut siden det da åpenbart i din verden er å oppfatte som skryting. Og jo, jeg oppfatter deg som trygdehater når du velger å vinkle saken slik du gjør.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe å si hvor mange timer som er jobbet i et år eller hvor mye timelønnen er. Det som betyr noe er inntektsgrensen på 85245. Om man jobber 100 eller 500 timer i et år er ifølge staten irrelevant.

Jeg har skrevet åpent om hva jeg tjener og ikke tjener på jobb og min hobby. Jeg regnet som nevnt tidligere med at folk forstod at man har utgifter forbundet med inntekter ang hobby.

Dette kan ikke jeg kalle skryting. Men selvfølgelig velger du å oppfatte det slik fordi du da kan skjelle og kjefte. Neste gang noen forteller deg hva de tjener face to face, får du huske å skjelle personen ut siden det da åpenbart i din verden er å oppfatte som skryting. Og jo, jeg oppfatter deg som trygdehater når du velger å vinkle saken slik du gjør.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Nå blander du nok AB-er her inne.

Jeg har ikke sagt et ord om din hobby, kun at jeg synes det er merkelig at man kan jobbe en dag fast i uka, som altså tilsvarer en 20 %-stilling, og fortsatt være 100 % ufør. Det stå jeg ved. At staten mener dette er riktig, eller legen som vurderer uførhetsgrad for den del, finner jeg svært merkelig. Jeg har heller aldri sagt at du er trygdesnylter, men jeg synes reglene får et merkelig resultat i ditt tilfelle.

Jeg er heller ikke den som har sagt noe som helst om skryting eller annet. Jeg ser at du regner ut inntekt av hobby på en merkelig måte, de fleste trekker fra utgifter før de sier at noe er en inntekt, men det må du jo fritt velge å gjøre. Det vil imidlertid føre til ganske store misforståelser, så var jeg deg ville jeg tenkt på det til neste gang :)

Anonymous poster hash: 0b188...a39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ikke lett å skille alle fra alle når de fleste er anonyme.

Men for å kunne nå en inntekt (friintekt på 85245 i året sier det jo seg selv a man må jobbe noen timer i måneden. Om man har en timelønn på 170 og forutsetter 1 mnd ferie i året blir det da:

85245/170 = 501 times jobbing i året.

501/11 mndr = 45 timer i mnd.

45/7,5 full arbeidsdag = 6 dagers jobbing i mnd har man lov til med den timelønnen.

Om timelønnen er høyere, må man gå ned på timene. Og omvendt.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000? Da kvalifiserer du kanskje til ekstra fra sosialkontoret?



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er ikke lett å skille alle fra alle når de fleste er anonyme.

Men for å kunne nå en inntekt (friintekt på 85245 i året sier det jo seg selv a man må jobbe noen timer i måneden. Om man har en timelønn på 170 og forutsetter 1 mnd ferie i året blir det da:

85245/170 = 501 times jobbing i året.

501/11 mndr = 45 timer i mnd.

45/7,5 full arbeidsdag = 6 dagers jobbing i mnd har man lov til med den timelønnen.

Om timelønnen er høyere, må man gå ned på timene. Og omvendt.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Det som er skremmende er jo at du har fått innvilget 100% uførepensjon, når du tydeligvis ikke er det.

Tror det er dette folk reagerer på og synes er urettferdig. Ganske utrolig at regjeringen ikke har endret reglene for lenge siden, men heldigvis blir det bedre om noen år.

Det er for all del flott at du klarer å jobbe litt, men da skulle også uføregraden din vært justert.

Anonymous poster hash: bd780...e2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjelder alle som har 100% uføregrad. Syns du at det folk har i uføretrygd skal uansett være nok, du da?? Det skal atså ikke være mulig å tjene noen kroner ekstra, siden uføretrygden er så fantastisk høy?

At denne muligheten skal provosere folk er helt utrolig... Ikke et ord om at det er synd at de er så å si helt utenfor både arbeidsliv og sosialt liv. Neida...det er bare skremmende og provoserende at stakkarene faktisk får lov å tjene noen kroner.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder alle som har 100% uføregrad. Syns du at det folk har i uføretrygd skal uansett være nok, du da?? Det skal atså ikke være mulig å tjene noen kroner ekstra, siden uføretrygden er så fantastisk høy?

At denne muligheten skal provosere folk er helt utrolig... Ikke et ord om at det er synd at de er så å si helt utenfor både arbeidsliv og sosialt liv. Neida...det er bare skremmende og provoserende at stakkarene faktisk får lov å tjene noen kroner.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Men man er jo ikke 100 % ufør hvis man kan jobbe 20 %, det er det jeg reagerer på.

Og jeg har venner som er 100 % ufør, og de har ikke sjans til å jobbe, derfor er det viktig at man kan leve på 100 % uføretrygd, samtidig som man skal jobbe hvis man har en restarbeidsevne. Det er for meg rettferdighet, ikke at man tilfeldigvis skal få mer penger fordi man har 100 % uføretrygd, men egentlig har en restarbeidsevne på 20 %.

Hvordan er det rettferdig ovenfor de som faktisk er 100 % uføretrygdet? :klo:

Anonymous poster hash: 0b188...a39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder alle som har 100% uføregrad. Syns du at det folk har i uføretrygd skal uansett være nok, du da?? Det skal atså ikke være mulig å tjene noen kroner ekstra, siden uføretrygden er så fantastisk høy?

At denne muligheten skal provosere folk er helt utrolig... Ikke et ord om at det er synd at de er så å si helt utenfor både arbeidsliv og sosialt liv. Neida...det er bare skremmende og provoserende at stakkarene faktisk får lov å tjene noen kroner.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Du ser ikke at det er urettferdig mot de som faktisk er 100% ufør og ikke kan jobbe noe ekstra?

Du er jo ikke 100% ufør, hvordan er da rettferdig at du får full uførepensjon + jobbinntekt?

Anonymous poster hash: bd780...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det dere altså ikke er enig i er regjeringens bestemmelser at det finnes en friinntekt på 85245 for de som er 100% uføre?

Da får dere ta det opp med de, jeg synes at det er fantastisk at vi har en slik mulighet, vi som trenger det. En blir ikke fet av uføretrygd alene og hva folk har utbetalt, varierer veldig.



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere altså ikke er enig i er regjeringens bestemmelser at det finnes en friinntekt på 85245 for de som er 100% uføre? Da får dere ta det opp med de, jeg synes at det er fantastisk at vi har en slik mulighet, vi som trenger det. En blir ikke fet av uføretrygd alene og hva folk har utbetalt, varierer veldig. Anonymous poster hash: efbe2...42c

Men synes du det er greit overfor de som er for syme til å jobbe? Hva ville du følt hvis du var sengeliggende uten mulighet til biintekt, ville du ikke følt at det var urettferdig?

Anonymous poster hash: daff2...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere altså ikke er enig i er regjeringens bestemmelser at det finnes en friinntekt på 85245 for de som er 100% uføre?

Da får dere ta det opp med de, jeg synes at det er fantastisk at vi har en slik mulighet, vi som trenger det. En blir ikke fet av uføretrygd alene og hva folk har utbetalt, varierer veldig.

Anonymous poster hash: efbe2...42c

Stemmer, det er det jeg ikke er enig i. Som sagt så blir reglene endret i 2015, noe som blir mer rettferdig for alle.

Anonymous poster hash: bd780...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det urettferdig for de som er 100% sengeliggende. Men skal vi som kan yte litt av og til la være å gjøre noe fordi det er urettferdig da??? Vi som er 100% ufør kan ikke skru på en bryter og si at jada, hver tirsdag skrur jeg av den syke meg og jobber deretter. Vi må ta det når vi faktisk KAN klare å utføre noe som helst uansett dag i uken.

Fordi noen er 100% sengeliggende, kan ikke andre som kan yte litt ha dårlig samvittighet fordi de orker å tjene litt.

Og reglene blir ikke endret så mye at det gjør noe. Vi kan fortsatt ha hobbyinntekter og ubegrenset med kapitalinntekter



Anonymous poster hash: efbe2...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...