Gå til innhold

Fellesdusj i skolen

249 stemmer

1. 1. Var naken fellesdusjing i skolen greit for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde ikke noe problem med det da, selv om jeg ikke syntes det var rasende festlig akkurat. Ble heller ikke mobbet i forbindelse med dusjing selv om jeg en periode ble mobbet ellers. Dusje var rett og slett noe vi bare gjorde, -iallfall de fleste av oss.

Ville kanskje vært mer skeptisk i dag når "alle" har mobiltelefon med kamera.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om de ikke hadde andre alternativer, betyr de ikke at de ikke hadde noe problem med det.

Nei men hvis man føler at man har et valg så kan ofte problemet bli større enn det ellers ville vært. I dag så er det f.eks. mye lettere å skilles seg eller å gå ut av et forhold enn det var for 100år siden. Jeg tror folk i dag bruker mye mere tid på å gruble på om man skal fortsette/bryte enn man gjorde for 100år siden fordi nå er det en aktuell mulighet. For 100 år siden var det ikke aktuelt. Folk bruker også mer tid på å vurdere om man skal skilles fra partneren enn fra barna. Barna kan være mye mer tidkrevende og belastende enn partneren. Man fordi man ikke opplever det som aktuelt å skille seg fra barna så bruker man mindre tid og følelser på å vurdere akkurat det fordi man egentlig opplever det som uaktuelt.

Hvis alle rundt deg er nakene så vil du ikke oppleve å kledd som en mulighet og du vil ikke bruke så mye tid på dårlige følelser rundt det.

Skrevet

Det var aldri en sak fordi det aldri ble snakket om. Det betød IKKE at folk følte det helt jævlig og muligens traumatiserende.

Men for all del, dersom du mener det er å lage pyser av unger at man selv forteller at man hadde det svært vanskelig når det gjaldet dette, så er det din fulle rett å mene det. Men du kan faen meg aldri komme her og si hvordan andre skal føle det og faen meg ikke å kalle folk pyser fordi de har vanskelig med å gå naken foran 30 andre.

Det var selvfølgelig også noen som opplevde det traumatisk også tidligere. Helt sikkert mange som ikke snakket om det fordi de følte at de ikke hadde noe valg. Men da er det rart at de ikke husker det/tørr snakke om det i ettertid f.eks. på foreldremøter og i andre sosiale sammenhenger nå. Min opplevelse er at det nesten er en enstemig holdning blandt foreldre at barn burde dusje nakne i sammen.

Skrevet

To år på ungdomsskolen og ett år på videregående så hadde klassen min gym i de siste to skoletimene en skoledag. På videregående bodde jeg rett ved skolen, på ungdomsskolen bodde jeg en liten halvtime unna. Det gjorde det såre enkelt for meg: Jeg dusja hjemme! Siden det var siste timene, og jeg hadde muligheten til det, så gjorde jeg det. Og jeg var ikke den eneste.

Jeg har ikke tenkt så mye over om jeg synes det var ubehagelig å dusje med andre på skolen. Det var jo bare å dusje, vaske seg, konsentrere seg om seg selv. Gjøre seg ferdig. Gutter i garderoben ved siden av, hadde gjerne med seg speil og klatra oppå skap for å få det med seg... Ja, vi hadde gym i en idrettshall rett ved ungdomsskolen den gangen. Da var det bedre å ha muligheten til å dusje hjemme ja!

Skillevegger mellom dusjene hadde gjort seg, men det er som noen nevner...det koster penger. Der jeg trener nå er det ikke skillevegger mellom, men det er to rom ved siden av hverandre. To dusjer i det ene rommet, og fem i det andre. Jeg foretrekker det med to dusjer.

Skrevet

Foreldrene har glemt. I min tid var det tvang. Alle kledde av oss i samme rom. Det var to lange benker med en knagg over. Læreren sto å så på,helt til vi var naken. Da var det et rom med mange dusjer.

I dag kan jeg huske ansiktene og se for meg hvor mange slet med det. Noen sprang rett inn, og rett ut igjen.

I dag er ungene veldig kroppsfokusert. Du skal i alle fall ikke skille deg ut. Og hvorfor skal man tvinges til dette? Alle hadde dusjet og gjort seg ren om det var tilrettelagt for det.

tenker på før i tiden hvor misbruk ikke var et tema,hva led ikke disse elevene? Det er vel ikke mindre misbruk i dag,og mye kommer ikke frem. Hva med de?

Det er en grunn til at jeg ikke i dag går i badeland. Det er trangt i garderoben,du deiser omtrent skinka de borti personen som har skap ved siden av. Felles dusjing i dusjanlegg.

Anonymous poster hash: cbe61...35b
Skrevet

Dette er nok veldig individuelt.. Men jeg synes det var svært ubehagelig, som barn, å dusje naken foran andre.

• 2 år senere...
Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Hva med de som har angst? Skal de også tvinges? Hva med de som ikke har vist seg naken til noen på flere år? Hva med de som sliter med å være naken med seg selv og må sjekke 5 ganger at badromsdøren er låst selv om de er hjemme helt alene? Skal disse også tvinges?

Skrevet

Hvis et barn sliter så mye at man må sjekke mange ganger at baderomsdøren er låst, så er det sannsynligvis underliggende problemer som gjør dette, og barnet burde vært henvist til hjelp. 

Det barnet vil neppe skifte til gymklær i en garderobe med flere heller. 

• Liker 3
Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Akkurat. Det er derfor at man ikke kan si at alle skal tvinges. Jeg skrev det fordi jeg er slik selv og jeg er 17

Skrevet

Personlig har jeg alltid hata det fordi jeg sykt hårete kropp og ikke vil at folk skal vite dette, jeg skifter ikke engang med de i klassen. 

Jeg vet at jenter er dømmende og snakker etterpå. En gutt i klassen har veiviser og når jentene så det begynte de å baksnakke etc. Jeg er jente og har veiviser (svart hår). Jeg vil helst ikke bli den store snakkisen. Verken må eller før.

Syns det er sykt teit at barn tvinges til å dusje sammen. Alle har forskjellige grunner til å ikke gjøre det og det er synd at barn skal mislike gym pga. Nettopp dusjinga. Det skulle hvert hengt opp forheng i alle dusjer syns jeg så hadde jeg i allefall hvert mer komfortabel.

Anonymkode: 1c65b...9bb

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fellesdusjing har aldri vært greit for meg, men vi ble jo bare tvunget til det, hadde ikke så mye valg. For min del hadde det med mobbing å gjøre. På ungdomsskolen var det greit, for der ble jeg aldri mobbet, men på barneskolen og videregående var mobbingen fæl, og de gikk også på kroppen min pga gymtimene hvor de hadde sett meg naken, slik at for meg sitter det i meg som en forferdelig opplevelse.

Den dag i dag dusjer jeg ikke i fellesdusj, og gjør det kun når det nesten ikke er noen i garderoben. Som regel har jeg gått hjem for å dusje, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å vise meg naken for andre. Jeg ble sjeleglad den dagen jeg kunne lage eget treningsrom hjemme.

Jeg er veldig i mot tvang, og har aldri skjønt hvorfor barna skal tvinges. Spesielt ikke etter mine egne opplevelser. Det å f.eks aldri vite om klærne faktisk var i garderoben når man kom ut av dusjen fordi mobberne tok klærne mine mens jeg var i dusjen (for vi fikk kjeft hvis det ble oppdaget av vi ikke dusjet, og mobberne sørget for at læreren fikk vite om det) var en veldig vond opplevelse. Det å bli mobbet fordi jeg hadde den kroppen jeg hadde (og jeg var helt normal, ikke noe galt med min kropp), det å oppleve at jeg ble dyttet, jenter som åpnet opp garderoben mens jeg var i dusjen så guttene kunne komme inn og le av meg i dusjen er like vondt å tenke på i dag som den gang. Nei, det er ikke noe jeg ser tilbake på med glede. Og ja, det gjør noe med en når man har opplevd dette mange nok ganger. Og dette var jo bare noe som kom i tillegg til all den andre mobbingen jeg ble utsatt for.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Gjest Stringfellow1
Skrevet

jeg likte overhodet ikke fellesdusj
 det var fordi jeg følte at noen alltid drev og tittet på kroppene til alle andre.
 etterpå hvisket og tisket de til hverandre, om hva de synes om andres kropper....
 det var ikke noe særlig koselig, for å si det slik!

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet
31 minutter siden, Yvonne skrev:

Fellesdusjing har aldri vært greit for meg, men vi ble jo bare tvunget til det, hadde ikke så mye valg. For min del hadde det med mobbing å gjøre. På ungdomsskolen var det greit, for der ble jeg aldri mobbet, men på barneskolen og videregående var mobbingen fæl, og de gikk også på kroppen min pga gymtimene hvor de hadde sett meg naken, slik at for meg sitter det i meg som en forferdelig opplevelse.

Den dag i dag dusjer jeg ikke i fellesdusj, og gjør det kun når det nesten ikke er noen i garderoben. Som regel har jeg gått hjem for å dusje, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å vise meg naken for andre. Jeg ble sjeleglad den dagen jeg kunne lage eget treningsrom hjemme.

Jeg er veldig i mot tvang, og har aldri skjønt hvorfor barna skal tvinges. Spesielt ikke etter mine egne opplevelser. Det å f.eks aldri vite om klærne faktisk var i garderoben når man kom ut av dusjen fordi mobberne tok klærne mine mens jeg var i dusjen (for vi fikk kjeft hvis det ble oppdaget av vi ikke dusjet, og mobberne sørget for at læreren fikk vite om det) var en veldig vond opplevelse. Det å bli mobbet fordi jeg hadde den kroppen jeg hadde (og jeg var helt normal, ikke noe galt med min kropp), det å oppleve at jeg ble dyttet, jenter som åpnet opp garderoben mens jeg var i dusjen så guttene kunne komme inn og le av meg i dusjen er like vondt å tenke på i dag som den gang. Nei, det er ikke noe jeg ser tilbake på med glede. Og ja, det gjør noe med en når man har opplevd dette mange nok ganger. Og dette var jo bare noe som kom i tillegg til all den andre mobbingen jeg ble utsatt for.

Huff så forferdelig😡

Skrevet (endret)

Jeg tenkte ikke på at det fantes noe alternativ, det var bare sånn det skulle være, men jeg likte det ikke. Fellesdusj var en av mange ting man bare var nødt til å tåle i skolen på 70- og 80-tallet. Det samme var det med de stygge blikkene jeg fikk fra de andre jentene.

Selv om jeg mislikte det sterk for min egen del, så kan jeg se at det hadde fordeler også. Nakenhet ble mer naturlig, og måtte ikke nødvendigvis ha noe med sex å gjøre. Forholdet til nakenhet var ganske annerledes og mer avslappet i min barndom og ungdomstid enn det er nå. Men til gjengjeld var det  heller ingen som tok bilder av folk dusjen eller garderoben, og spredte det offentlig. Det verste som kunne skje var at noen av guttene sneik seg inn i jentegarderoben for å se.

Endret av Perelandra
Skrevet

Jeg hatet det intenst. Jeg var først utviklet av jentene i klassen, hadde pupper og kjønnshår som 11-åring. Det var ca 10 dusjer i rekke på en vegg i en stor fellesdusj. De andre jentene klumpet seg sammen i et hjørne, og jeg sto alene i et hjørne mens de hvisket, fniste og pekte på meg. Det var så "ekkelt" at jeg hadde kjønnshår at de ikke ville stå ved siden av meg. 

Jeg tigget og ba om å få bruke lærerens dusj, med egen garderobe og dør man kunne lukke og låse. Jeg fikk nei, fordi en jente i klassen var handicappet og derfor måtte ha den dusjen. Min mor tok opp med skolen om det kunne være mulig at jeg gikk hjem for å skifte, eller om jeg kunne bruke lærerens garderobe etter den andre jenta, men jeg fikk nei til det også. 

Det verste var når noen av jentene fortalte guttene hvordan jeg så ut. Da hadde jeg begynt å dusje i fellesdusjen etter at de andre var ferdige, for å slippe å dusje med de andre jentene. Guttene braste rett inn i jentenes dusj flere ganger for å glo på kroppen min. En av guttene lanserte en teori om at jenter fikk kjønnshår når de begynte å ha sex. Så dermed måtte jeg ha hatt sex allerede. Nokså snart ble jeg kalt for hore på daglig basis. 

Læreren tok opp i klassen at det ikke stemte at man fikk kjønnshår av å ha sex, men det var for sent. Det at de andre jentene pekte og flirte av meg, eller at guttene løp inn i jentegarderoben for å kikke på meg fikk aldri konsekvenser. Det ble avfeid med at de var barn,  og nysgjerrige, og at de andre "snart ville ta meg igjen i utviklingen uansett, og da ville det stanse av seg selv". 

Min mor tok det opp flere ganger, men skolen gjorde aldri noen ting. Jeg ba om å få dusje i undertøy, men fikk nei til det også. 

Ungdomsskolen lå rett i mitt nabolag, så da jeg begynte på ungdomsskolen begynte jeg å dusje hjemme hver gang. 

Anonymkode: 110d5...bf1

• Liker 1
Skrevet

Det var fellesdusj på min skole. Altså felles dusjrom for jentene. Og et separat for guttene. Det er vel det dere mener med fellesdusj?

Jeg har aldri tenkt over dette som noe problem. Det er jo det samme i svømmehallen! Hos oss var det i allefall ingen som var ekle med hverandre i dusjen. Vi glodde sikkert litt, visste hvem som hadde fått hår på tissen og hvem som ikke hadde det, men det var jo ikke noe å ta på vei for. Det var i allefall ikke noe vi drev og tiske og hvisket om, på fritiden.

Jeg forstår rett og slett ikke dette kroppshysteriet, men er lei meg når det gjør at ikke jenter kan dusje i samme rom. Og tenk - på en skole i Trondheim leste jeg i dag i avisa at de skal begynne å ha separat svømmetime, også For jentene synes det er flaut at guttene ser dem i badedrakt. :-O Hvor skal dette ende?

Anonymkode: 4c388...f8a

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var fellesdusj på min skole. Altså felles dusjrom for jentene. Og et separat for guttene. Det er vel det dere mener med fellesdusj?

Jeg har aldri tenkt over dette som noe problem. Det er jo det samme i svømmehallen! Hos oss var det i allefall ingen som var ekle med hverandre i dusjen. Vi glodde sikkert litt, visste hvem som hadde fått hår på tissen og hvem som ikke hadde det, men det var jo ikke noe å ta på vei for. Det var i allefall ikke noe vi drev og tiske og hvisket om, på fritiden.

Jeg forstår rett og slett ikke dette kroppshysteriet, men er lei meg når det gjør at ikke jenter kan dusje i samme rom. Og tenk - på en skole i Trondheim leste jeg i dag i avisa at de skal begynne å ha separat svømmetime, også For jentene synes det er flaut at guttene ser dem i badedrakt. :-O Hvor skal dette ende?

Anonymkode: 4c388...f8a

Ja, det er det jeg har referert til ihvertfall. Men jenter er seg selv verst, og det var også de som var mine verste mobbere. For mange av oss har dette faktisk vært et reellt problem, og det lenge før kroppshysteriet var så ille som det er nå. Jeg opplevde mobbingen gjennom store deler av 90-tallet, og senere på tidlig 2000-tall da jeg gikk på videregående (da kroppshysteriet begynte å ta seg opp)

Og ja, det blir jo som i en svømmehall, men det er jo nettopp derfor jeg stort sett holder meg unna en svømmehall. De eneste gangene jeg beveger meg inn i en svømmehall og fellesdusjene er når jeg vet det er minst mulig folk tilstede slik at jeg slipper å være rundt for mange mennesker. Fellesdusjer kun med jenter er fremdeles noe av det verste jeg opplever.

• Liker 1
Skrevet

Lærere må stå vakt utenfor garderobene. Jeg var vikar som gymlærer en liten periode, og da måtte jeg stå vakt utenfor. Det var selvfølgelig noen som hadde lyst til å kikke inn i den andre garderoben, men da var det jo veldig fint at det var en voksen der som kunne sende de rett inn igjen. Som kvinne hadde jeg "lov" til å stikke hodet innom jentegraderoben om det var noe, men kun om de sa det var greit (de fikk noen sekunder på å ta håndkle eller noe rundt seg hvis de ville det). 

Mobiler var ikke lov på den skolen. De skulle være avslått, og i sekken. Og sekken skulle ikke inn i garderoben. Så ingen mobiler i garderoben! 

Skjedde det noe likevel, samlet jeg hele klassen og tok en alvorsprat, også med de det gjaldt. Neste gang ble det fulgt med på om det skjedde lignende igjen, og alle elever skal si i fra hvis de ser eller opplever noe som er ubehagelig. Og det gjorde de.

Sier ikke at sånt vil forhindre at noe kan skje.. Men jeg opplevde den kontrollen som jeg hadde da, som mye bedre enn for eksempel da jeg selv gikk på skolen.

Elever som hadde problemer med kroppen var jeg ikke borti da, men noen spurte om å få låne lærerdusjen iblant av diverse grunner. Og det var jo greit. Hadde samme elev brukt lærerdusjen gjentatte ganger hadde nok det blitt sett på som et annet problem enn at det er dusjene det er noe galt med. Er det mobbing, ja, da tar vi tak i problemet som mobbing. Er det type anoreksi e.l, ja da tar vi tak i problemet som spiseforstyrrelse. Man begynner ikke å bygge om dusjen fordi noen blir mobbet eller har en sykdom. Det løser man ingenting av. Hvis problemet innebærer at eleven bør dusje alene i en tid fremover så ok, men det har ingenting med garderoben å gjøre.

Anonymkode: 74f2f...3d8

Gjest JesusElskerAlle
Skrevet

Jeg synes det burde være valgfritt å dusje. Jeg hadde ikke taklet det. Det sier jo litt når jeg sliter med å dusje i lærerdusjen selvom døra er låst og nøkkelen er på innsiden av rommet. Jeg er ikke komfortabel med å være naken, ikke en gang foran meg selv. Å være naken med andre jenter i min klasse hadde jeg ikke greidd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...