Gå til innhold

Fellesdusj i skolen

249 stemmer

1. 1. Var naken fellesdusjing i skolen greit for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det var aldri en sak hos oss at vi skulle dusje nakne. Jeg hadde ikke hørt om at dette var et problem en gang før her på KG. Synes det er en veldig trist utvikling, snakk om å lage problemer og pyser utav barna.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var aldri noe problem å dusje sammen med de andre jentene på barneskolen, selv om nok noen løp litt gjennom dusjen og var veldig fort ferdige. På ungdomsskolen ble det imidlertid et mye større kroppsfokus hvor det å dusje etter gymen var vanlig, men jeg tror ikke alle dusjet for å si det sånn. På vgs. var vi altfor komfortabel med det til at det var noe problem.

Det er vel et faktum at veldig få dusjer offentlig om de ikke må. Ser det bl.a. på treningssenteret mitt. Men tenker at det koster vel ikke all verden å hvertfall få opp noen skillevegger. Når det er sagt, tror jeg intimgrensene hos folk varierer veldig. I den lokale svømmehallen har jeg sett jenter tatt alt av intimbarbering og legge ansiktsmaske.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for fellesdusjing som norm i skolen. Dette har jeg skrevet utfyllende om i tidligere tråder om temaet, men for å oppsummere kort: Barn bør læres opp til at nakenhet er naturlig, at nakenhet ikke trenger å bety sex, og at vi mennesker er mangfoldige, også fysisk. Mennesker har vasket seg i fellesskap siden tidenes morgen. Fellesdusjing er kostnadseffektivt og praktisk, og handler ikke om å ydmyke hverandre eller finne feil på hverandre, men å være avslappet sammen med andre mennesker i en så naturlig handling som å vaske seg. Mobbing er selvsagt totalt uakseptabelt, og det må gjerne være lærere i garderoben. Da jeg gikk på barneskolen dusjet lærerne sammen med oss som om det var det naturligste i verden.

• Liker 1
Skrevet

Takk til alle som har svart!

Det er interessant å sammenligne tallene fra de forskjellige landene. I Sverige svarte 90% at det var ok, i Danmark 78% mens man det her på kvinneguiden er 46% som synes det er greit. Det er tydeligvis også stor forskjell på kjønnene. I Danmark spurte man begge kjønn og 90% av guttene synes det var greit mens 66% av jentene synes det samme. I Sverige var det forholdsvis få jenter som svarte men av de som svarte var det 75% som synes det var greit og 25% ikke.

Det er tydelig at jenter har veldig mye større problem med å vise seg naken for hverandre enn det guttene har. Det skyldes trolig enten mobbing eller kroppspress. Jeg har litt problem med å tro at gutter generelt mobber mindre enn jenter. Men det er mulig at jenter mobber mer når det gjelder kropp enn gutter. I hvert fall er det sikkert at kroppspresset på jenter er større enn på gutter. Dette viser vel også at presset fra andre jenter er større enn fra gutter ("Kvinner er kvinner verst!").

Det er vel liten grunn til å tro at den instinktive bluferdigheten er så veldig forskjellig mellom landene så dette har vel med kultur og miljø å gjøre. Så hvorfor har norske jenter større problemer enn danske og svenske? Er det mer mobbing blandt jenter i Norge og er det større kroppsfokus her enn i de andre landene?

Og viktigst: Hva kan man gjøre med det? Skal man oppmuntre norske jenter til å "tøffe" seg mer i garderoben og dusjen?

Ut fra denne tråden så virker det ikke som om genuin bluferdighet er hovedproblemet men at det heller er mobbing. Å redusere kroppsfokuset er vanskelig. Å normalisere kroppsholdninger ved å utsette jentene for hverandre vil mange protestere mot. Løsningen blir vel da å få lærerene tilbake i dusjen og garderoben.

Skrevet

Jeg ble ikke mobbet for kroppen min når jeg gikk på skolen, men jeg synes at enkelte foreldre på det foreldremøtet du skriver om ikke tenker på barna når de sier at barna bør tvinges. Vil ikke barna dusje nakne, så vil de ikke og de skal iallefall ikke bli tvunget. Skulle likt og se de voksne bli tvunget til noe de ikke vil gjøre....

Datteren min liker ikke å dusje naken foran alle de andre jentene i klassen. Hadde jeg tvunget henne til det så hadde det virket mot sin hensikt. Men jeg ser ærlig talt ikke problemet da hun har gym/svømming i siste time og dusjer når hun kommer hjem. Dusjer hun på skolen, så beholder hun badedrakten på.

At barn ikke vil dusje nakne er fordi de er usikre og redd for å bli mobbet for kroppen sin. Kanskje noen blir mobbet for det allerede på skolen for alt det dere vet. Det er et stort problem som skolen bør og skal ta tak i.

Skrevet

Har alltid hatt fellesdusj på skolen. Ingen problem. Ingen sto og stirret og kommenterte andres kropper. Så jeg har ingen problemer med å dusje sammen med andre nå Idag. Og min datter har heller ikke problemer med det. Men så prøver vi å være åpne om nakenhet her hjemme også. Gjør ikke noe om døra på badet står oppe når vi dusjer osv.

Har selv hatt ett veldig anstrengt forhold til kroppen min hele tiden,men jeg dusjet jo fordet. Var veldig seint ute i utvikling så på ungdomsskolen var jeg mer flau over manglende pupper og div. Men ingen andre brydde seg om det.

Men selvfølgelig har noen barn sperrer for dette så respekterer jeg det. Men tror også mange foreldre som sleit selv med dette i skoledagene viderefører dette til barna sine. Og DET blir feil.

Skrevet

Å presse folk til å ta av seg klærne og være naken med en haug av folk som tilfeldigvis ble født samme år som deg selv så beveger vi oss inn i et mørkt grenseland på egne grenser til kropp og hvor langt andre skal bestemme over din kropp. Fra en er ganske liten lærer vi oss at det er ingen andre enn oss selv som bestemmer over den, hvorfor skulle det da være greit å tvinge noen til å se deg naken.

:klappe:

• Liker 3
Skrevet

Nakenhet er naturlig

Det burde ha vært naturlig, men det er det ikke i vår verden. Kropps og seksualfokuset er enormt og det begynner tidlig. Alle har mobiler og de som vil ta bilder og gjøre faenskap, de gjør det. Nakenhet bør vernes om syns jeg. Folk som ikke vil fellesdusje, bør få slippe det maset. Det burde ha vært en helt grei ting.

Anonymous poster hash: 10d0a...29b

Skrevet

Takk til alle som har svart!

Det er interessant å sammenligne tallene fra de forskjellige landene. I Sverige svarte 90% at det var ok, i Danmark 78% mens man det her på kvinneguiden er 46% som synes det er greit. Det er tydeligvis også stor forskjell på kjønnene. I Danmark spurte man begge kjønn og 90% av guttene synes det var greit mens 66% av jentene synes det samme. I Sverige var det forholdsvis få jenter som svarte men av de som svarte var det 75% som synes det var greit og 25% ikke.

Det er tydelig at jenter har veldig mye større problem med å vise seg naken for hverandre enn det guttene har. Det skyldes trolig enten mobbing eller kroppspress. Jeg har litt problem med å tro at gutter generelt mobber mindre enn jenter. Men det er mulig at jenter mobber mer når det gjelder kropp enn gutter. I hvert fall er det sikkert at kroppspresset på jenter er større enn på gutter. Dette viser vel også at presset fra andre jenter er større enn fra gutter ("Kvinner er kvinner verst!").

Det er vel liten grunn til å tro at den instinktive bluferdigheten er så veldig forskjellig mellom landene så dette har vel med kultur og miljø å gjøre. Så hvorfor har norske jenter større problemer enn danske og svenske? Er det mer mobbing blandt jenter i Norge og er det større kroppsfokus her enn i de andre landene?

Og viktigst: Hva kan man gjøre med det? Skal man oppmuntre norske jenter til å "tøffe" seg mer i garderoben og dusjen?

Ut fra denne tråden så virker det ikke som om genuin bluferdighet er hovedproblemet men at det heller er mobbing. Å redusere kroppsfokuset er vanskelig. Å normalisere kroppsholdninger ved å utsette jentene for hverandre vil mange protestere mot. Løsningen blir vel da å få lærerene tilbake i dusjen og garderoben.

Nei. Det blir ikke bedre med lærere i garderoben. Jeg ble aldri mobbet, har og har hatt en normal kropp. Men unngår alle fellesdusjer - fremdeles. Fordi jeg har en grense på hva jeg vil dele med fremmede. Det er ikke vanlig i vårt samfunn å være komplett naken med andre enn den/de du velger selv å være naken med. Det har lite med mobbing og mobilkamera å gjøre. Jeg gikk på skolen på 70-tallet, lenge før mobilkamera.

Synes du det er ok å være helt naken sammen med hvemsomhelst av ditt eget kjønn? Kollegaer, sjefen din, venner, fremmede?

Det er ikke normalt i vårt samfunn å være naken med andre enn de vi selv velger å være naken med. 1970, 1980, 1990, 2000, 2013....

Jeg er ikke naturist.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble ikke mobbet for kroppen min når jeg gikk på skolen, men jeg synes at enkelte foreldre på det foreldremøtet du skriver om ikke tenker på barna når de sier at barna bør tvinges. Vil ikke barna dusje nakne, så vil de ikke og de skal iallefall ikke bli tvunget. Skulle likt og se de voksne bli tvunget til noe de ikke vil gjøre....

Datteren min liker ikke å dusje naken foran alle de andre jentene i klassen. Hadde jeg tvunget henne til det så hadde det virket mot sin hensikt. Men jeg ser ærlig talt ikke problemet da hun har gym/svømming i siste time og dusjer når hun kommer hjem. Dusjer hun på skolen, så beholder hun badedrakten på.

At barn ikke vil dusje nakne er fordi de er usikre og redd for å bli mobbet for kroppen sin. Kanskje noen blir mobbet for det allerede på skolen for alt det dere vet. Det er et stort problem som skolen bør og skal ta tak i.

Først må jeg understreke at det var ingen som ville tvinge barna. Jeg skrev at det virket nesten som om noen ville tvinge barna. Det er en meget vesentlig gradsforskjell.

Det som jeg synes er så rart er at det er så stor forskjell i holdning til dette mellom foreldrene og barna. Jeg har hørt dette etterhvert i så mange sammenhenger at jeg tror at det ikke er tilfeldig med de jeg har møtt men en tydelig tendens.

Det virker som om foreldrene mener at barna bør dusje nakne sammen og mange er ganske engasjerte motstandere av slik det er i dag. På de foreldremøtene jeg har vært er dette holdningen. Hvorfor er det så stor forkjell på før og nå? Foreldrene ville da virkelig ikke at barna skulle gjøre dette hvis de hadde traumatiske opplevelser selv? Eller har de klart å fortrenge disse opplevelsene? Eller tør ikke de som har traumatiske opplevelser å si noe på foreldremøter?

Statistikken her samsvarer virkelig ikke med mitt inntrykk. Riktig nok er foreldrene jeg har kontakt med i gruppen 40-60 og dermed noe eldre enn de som har svart.

Skrevet

Nei. Det blir ikke bedre med lærere i garderoben. Jeg ble aldri mobbet, har og har hatt en normal kropp. Men unngår alle fellesdusjer - fremdeles. Fordi jeg har en grense på hva jeg vil dele med fremmede. Det er ikke vanlig i vårt samfunn å være komplett naken med andre enn den/de du velger selv å være naken med. Det har lite med mobbing og mobilkamera å gjøre. Jeg gikk på skolen på 70-tallet, lenge før mobilkamera.

Synes du det er ok å være helt naken sammen med hvemsomhelst av ditt eget kjønn? Kollegaer, sjefen din, venner, fremmede?

Det er ikke normalt i vårt samfunn å være naken med andre enn de vi selv velger å være naken med. 1970, 1980, 1990, 2000, 2013....

Jeg er ikke naturist.

Hva jeg mener er ikke så interessant. Jeg er også et resultat av tid og kultur. Jeg ønsker å forstå utover egne følelser og de tilfeldige kulturelle regler som er rundt meg.

Mennesket har en svært sterk evne til å ta til seg og absorbere de holdningene og verdiene som er rundt oss. En slik kulturell påvirkning har vesentlig større betydning enn de fleste instinkter deriblandt bluferdighet. Når "bluferdigheten" nå er så sterk så tror jeg det har mye mer med kulturell påvirkning og opplæring å gjøre enn det har med ekte, instinktiv bluferdighet.

Naken fellesbading med samme kjønn har vært det vanligste opp igjennom historien i de fleste kulturer. Du nevner noen årstall. I hvertfall i 1970 og 1980 var det vanlig å være naken i fellesdusjen.

Å bade eller å gå i badstu sammen med venner, naboer, sjefen, presten, læreren, lensmann og alle andre av samme kjønn var det vanlige. Man hadde ikke noen andre alternativer. Kanskje var en grunn til at folk ikke hadde noe problem med det at de ikke hadde noe valg? Dermed var det ingen vits i å tenke mer på det.

Skrevet

Man hadde ikke noen andre alternativer. Kanskje var en grunn til at folk ikke hadde noe problem med det at de ikke hadde noe valg? Dermed var det ingen vits i å tenke mer på det.

Selv om de ikke hadde andre alternativer, betyr de ikke at de ikke hadde noe problem med det.

Skrevet

Jeg har full forståelse for at mange synes det er fælt å dusje naken sammen med andre, jeg synes egentlig også at det er litt ubehagelig. Jeg er 23 år, det er altså ikke så fryktelig lenge siden jeg måtte dusje sammen med andre. Fra å med 5-8 klasse (sånn ca) så dusjet vi både med undertøy og holdt håndkle forran oss. Poenget var ikke å bli rene, bare bløte i håret, slik at det så ut som om vi hadde vasket oss. Vi gikk deretter en og en inn på toalettet for å ta på oss klær. Jeg var på denne tiden kjempe usikker på kroppen min.

Plutselig endret dette seg og samtlige av oss begynte å dusje naken. Dette hadde stor innvirkning på mitt selvbilde. Før dette hadde jeg omtrent aldri sitt en vanlig jente/dame kropp. Jeg trodde jeg så grusom ut og at kroppen min var rar og stygg. Eneste jeg hadde å sammenligne meg med var jo bilder av modeller osv, og et kjønnsorgan ante jeg ikke hvordan skulle se ut, og synes rett og slett jeg var grusom ekkel nedentil.

Men i fellesdusjen fant jeg ut at jeg ikke var så uvanlig. Vi hadde alle forskjellige kropper og jeg forstod etterhvert at både jeg og de andre var helt normale. Noen hadde mye hår, andre lite, store pupper, små pupper.

Jeg tror det er sunt og se vanlige nakne kropper. Med tanke på mobbing og slik så vil det kanskje hjelpe om en lærer av samme kjønn er med inn i garderoben og at mobiler blir levert ifra seg..

Anonymous poster hash: 44bfb...f3a
  • Liker 1
Skrevet

Først må jeg understreke at det var ingen som ville tvinge barna. Jeg skrev at det virket nesten som om noen ville tvinge barna. Det er en meget vesentlig gradsforskjell.

Det som jeg synes er så rart er at det er så stor forskjell i holdning til dette mellom foreldrene og barna. Jeg har hørt dette etterhvert i så mange sammenhenger at jeg tror at det ikke er tilfeldig med de jeg har møtt men en tydelig tendens.

Det virker som om foreldrene mener at barna bør dusje nakne sammen og mange er ganske engasjerte motstandere av slik det er i dag. På de foreldremøtene jeg har vært er dette holdningen. Hvorfor er det så stor forkjell på før og nå? Foreldrene ville da virkelig ikke at barna skulle gjøre dette hvis de hadde traumatiske opplevelser selv? Eller har de klart å fortrenge disse opplevelsene? Eller tør ikke de som har traumatiske opplevelser å si noe på foreldremøter?

Statistikken her samsvarer virkelig ikke med mitt inntrykk. Riktig nok er foreldrene jeg har kontakt med i gruppen 40-60 og dermed noe eldre enn de som har svart.

Da beklager jeg, for jeg trodde jeg leste at de ville tvinge barna, men det ville jo virket litt feil...

Jeg er ikke motstander, men jeg mener at dette bør være opp til barna selv. Føler de seg ikke komfortabel med sin egen kropp, så er det jo fullt forståelig at de ikke vil vise neg naken.

Vi har et naturlig forhold til nakenhet hjemme hos oss, men datteren vår er straks 14 år og er i den alderen hvor hun vil ha privatliv og spesielt når hun dusjer. Hun er også en av de siste jentene i klassen til å få mensen. Omtrent 95% av jentene i klassen hennes har fått mensen. Og det gjør ikke ting lettere for henne, når hun ikke har begynt og utvikle seg enda.

Når jeg gikk på skolen, så hadde vi dusjbåser med dusjforheng. Selv om jeg ikke ble mobbet for kroppen min, så var jeg veldig usikker på den som den usikre tenåringen jeg var. Jeg likte ikke å dusje naken foran de andre jentene i klassen, men det var liksom noe jeg tolererte der og da.

Men dette er det skolen som må komme med en løsning på hvis det er et forferdelig stort problem, særlig hvis gym/svømming er om morgenen/midt i skoledagen. Er det i siste time, så burde det ikke være noe problem egentlig...

Foreldrene kan jo også snakke med barna sine og høre hva de sier.

Gjest Snoken-
Skrevet (endret)

Jepp, det er viktig å isolere seg mest mulig slik at alle får angst blir en gjeng sveklinger. Mye bedre å sykeliggjøre folket fra barndommen av, en å møte frykten.

Endret av Snoken-
  • Liker 4
Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg har aldri hatt problemer med å dusje sammen andre i klassen. Verken på barneskolen, ungdomsskolen eller videregående.

Og jeg ser ingen grunn til at barn idag skal ha noe imot det. Nakenhet er naturlig.

• Liker 1
Skrevet

Det her er et i-landsproblem.

Derfor er det ikke noe å diskutere?

Anonymous poster hash: 699ad...9e1

Skrevet

Derfor er det ikke noe å diskutere?

Anonymous poster hash: 699ad...9e1

DEt kan da altids diskuteres..

Skrevet

Det var aldri en sak hos oss at vi skulle dusje nakne. Jeg hadde ikke hørt om at dette var et problem en gang før her på KG. Synes det er en veldig trist utvikling, snakk om å lage problemer og pyser utav barna.

Det var aldri en sak fordi det aldri ble snakket om. Det betød IKKE at folk følte det helt jævlig og muligens traumatiserende.

Men for all del, dersom du mener det er å lage pyser av unger at man selv forteller at man hadde det svært vanskelig når det gjaldet dette, så er det din fulle rett å mene det. Men du kan faen meg aldri komme her og si hvordan andre skal føle det og faen meg ikke å kalle folk pyser fordi de har vanskelig med å gå naken foran 30 andre.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...