Gå til innhold

Fellesdusj i skolen

249 stemmer

1. 1. Var naken fellesdusjing i skolen greit for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg brydde meg ikke på barneskolen, men dusjet ikke på ungdomsskolen og videregående. Helt uaktuelt for meg å dusje uten båser.

Jeg forstår ikke at noen synes det er helt greit å vaske underlivet og rumpe foran 8 andre. Man går da på do alene, da bør man få dusje alene også.

Anonymous poster hash: a4f62...4a1
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette med kamera et reellt problem? Ser ikke for meg at noen skulle ønske å ta bilder av barn/ungdom av eget kjønn i garderoben. Det er vanskelig å ta et bilde uten å bli oppdaget av noen. Det må jo medføre sterke sosiale sanksjoner mot de som gjør dette.

Anonymous poster hash: 2e397...603

Her var det mye naivitet i ett avsnitt. Ja, det er et reellt problem, og ja, det finnes unger ondskapsfulle nok til å gjøre noe sånt. Grøsser ved tanken på at mine klassekamerater på 70/80-tallet skulle hatt mobilkamera.

Anonymous poster hash: 43448...c53

• Liker 7
Skrevet

Er dette med kamera et reellt problem? Ser ikke for meg at noen skulle ønske å ta bilder av barn/ungdom av eget kjønn i garderoben. Det er vanskelig å ta et bilde uten å bli oppdaget av noen. Det må jo medføre sterke sosiale sanksjoner mot de som gjør dette.

Anonymous poster hash: 2e397...603

Jeg lurer også på hvor stort problem det egentlig er. Jeg føler vel at det blir litt overdrevet og brukes litt som en unnskyldning. Siden skole og samfunn markerer at det er uakseptabelt og straffbart så medfører da det at de fleste holder seg på matta. Hvis slik snikfotografering virkelig var så vanlig så hadde man vel også sett flere snikbilder av folk i undertøy/badetøy i dusjen. Jeg forestiller meg at det er ganske mange andre farer som er mye mer alvorlig og sannsynlig enn å bli tatt snikbilde av.

Anonymous poster hash: 102ee...8ff

• Liker 2
Skrevet

Her var det mye naivitet i ett avsnitt. Ja, det er et reellt problem, og ja, det finnes unger ondskapsfulle nok til å gjøre noe sånt. Grøsser ved tanken på at mine klassekamerater på 70/80-tallet skulle hatt mobilkamera.

Anonymous poster hash: 43448...c53

Dette med bilder i garderober er sterkt overdrevet og skjer sjeldent.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fant en artikkel fra Danmark fra 2010 hvor 1200 7-9 klassinger hadde blitt spurt om hvordan de synes det var å gå i dusj etter skole eller idrett. Hver tredje jente og hver tiende gutt synes det var plagsomt flaut. 15 prosent av jentene og 8% av guttene synes det var så flaut at de snek seg unna gymmen.

( http://www.b.dk/nationalt/skoleboern-for-blufaerdige-til-at-gaa-i-faellesbad-0 )

Spesielt de høye tallene for jentene overrasker meg. Jeg kan ikke forstå annet enn at det er et resulatat av et enormt kroppspress blandt dagens unge.

Anonymous poster hash: 102ee...8ff
Gjest Hyssingen
Skrevet

Vi hadde fellesdusj, med ett ekstra avlukke med skillevegg. Der pleide ingen å dusje selv om muligheten var der, fordi da gikk de glipp av den sosiale stemningen som var i fellesdusjen.

Så i klassen min var det aldri noe problem med fellesdusjing.

• Liker 3
Skrevet

Mange interessante meninger og erfaringer her ser jeg. Med fare for å avspore: Hva kan man fortelle unge jenter og gutter før problemet blir reelt, altså før de blir gamle nok til å vegre seg, slik at det kanskje ikke utvikler seg til å bli et problem? For man kan jo ikke ha kroppsøving for så å gå svett hele resten av dagen på ungdoms -og videregående skole? Det lukter jo, er ukomfortabelt og uhygienisk? Dette er rett og slett et stort problem som jeg synes får alt for liten oppmerksomhet. Hvordan skal barn og unge få gode opplevelser i gymmen dersom alt de fokuserer på er dusjingen i etterkant? Huff, det lover ikke godt for faget.

• Liker 2
Skrevet

Har mislikt det så lenge jeg kan huske, og det ble bare verre med årene. Det var kun jenter i dusjen, hadde det vært felles for gutter og jenter hadde det vært enda verre. Kan ikke tenke meg til at det ville vært noe bedre hadde jeg vært nødt til å gjøre slikt i dag. Heldigvis var gymtimene på slutten av dagen slik at jeg kunne dra rett hjem for å dusje, men etter svømming hadde jeg jo ikke noe valg akkurat (endte mange ganger opp med å ikke delta på de timene). Har ikke "utsatt" meg selv for basseng eller noe annet hvor jeg vil være nødt til å dusje sammen med andre siden ungdomsskolen pga det.

Skjønner virkelig ikke at det skal være så vanskelig å ha skillevegger og forheng. Føler ikke at det ligger noe naturlig i det å skulle dusje foran 10 andre.

For å unngå at det skal utvikle seg til et problem som gjør at barn vegrer seg til slike situasjoner tenker jeg at man må jobbe med å få bort det helt forjævlige fokuset som er på kropp, og hva som ses på som normalt/unormalt. Barn blir jo utsatt for dette helt fra barnehagestadiet, så jeg synes ikke det er merkelig i det hele tatt at barn synes det er fælt å skulle vise seg naken foran andre barn, for barn kan være utrolig slemme hva angår kommentarer som går på kropp og utseende.

• Liker 8
Skrevet

Usj nei, ikke forheng i fellesdusjen takk. De kommer raskt til å bli en yngleplass for bakterier, møkkete og fæle.

Anonymous poster hash: 8928c...0f1
  • Liker 5
Skrevet

Helt jævli. Ble mobbet fordi jeg kom tidlig i puberteten og jeg klarte selvfølgelig å høre jentene viske æsj da jeg dusjet :/// Så jeg liker ikke fellesdusj, ikke i dag heller. Dessuten så er det så kleint å vaske underlivet og rumpa foran andre :s

• Liker 4
Skrevet

Vi hadde fellesdusjer. Noen dusjet alltid, noen dusjet aldri.

Med dagens mobiltelefoner med video og kamera, så synes jeg at fellesdusjer ikke er en bra ting. Det er ikke mye ekstra jobb å lage små båser, så man får litt privatliv.

Folk utvikler seg i forskjellig takt og jeg skjønner godt at det er kjipt å være eneste jenta i klassen som har mensen og måtte dusje med alle de andre jentene.

Skrevet

Fellesdusj er bare noe man må finne seg i. Selvfølgelig bør også alle "tvinges" til å dusje ordentlig. Nakenhet er naturlig og det blir for idiotisk å lage 20 egne dusjavlukker i hver garderobe i alle skoler.

Heldigvis stemmer det så absolut ikke. Fellesdusj må man ikke finne seg. Punktum. Nakenhet er naturlig der man gjør det frivillig, ikke der man blir presset til. Jeg hadde aldri i livet vurdert å dusje sammen med mine arbeidskolleger, hvorfor i det huleste skal jeg tvinge mitt barn? Uaktuelt.

Og jeg tenker ikke på mobilbruk på avveie, men rett og slett å ha privatliv rundt grunnleggende hygiene. Klarer skolen ikke skaffe det står mitt barn fritt å vegre seg dersom h*n ønsker. Da blir det i tilfelle kattevask på doen med såpe og klut.

Heldigvis har skolen ingen mulighet til å tvinge barn, og jeg blir ubehagelig hvis de skulle prøve seg.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Jeg strøyk i gym og svømming fra 8-10 klasse og skulket unna absolutt alle timene.

Ikke fordi jeg var lat, eller ikke kunne men fordi jeg ikke ville være naken med andre mennesker, jeg hadde mine intim grenser, og de inkluderte ikke å måtte stå pip naken og stå å eksponere meg selv og kroppen min i en felles dusj.

Fellesdusjing var et stort og reelt problem for meg men jeg vet at samfunnet ikke kan lage spesialbehandling for meg, det er ikke slik at jorden snurrer rundt mine problemer, verken da eller nå, når det er sagt så er nok dette et stort problem for mange andre enn det var for meg i den tiden.

NRK puls har tidligere kontaktet alle landets ungdomsskoler og kunne fortelle at 70 prosent av skolene som svarte, at elevene dusjet med undertøyet på. Mange fortalte også at elevene ikke dusjet i det hele tatt. Noen ungdommer bruker parfyme i stedet for å dusje, og det er ikke uvanlig at jentene slår av lyset i dusjen.

Å presse folk til å ta av seg klærne og være naken med en haug av folk som tilfeldigvis ble født samme år som deg selv så beveger vi oss inn i et mørkt grenseland på egne grenser til kropp og hvor langt andre skal bestemme over din kropp. Fra en er ganske liten lærer vi oss at det er ingen andre enn oss selv som bestemmer over den, hvorfor skulle det da være greit å tvinge noen til å se deg naken.

Det er ikke noe nytt fenomen at tenåringer gruer seg for å eksponere kroppen sin for andre det har vel alltid vært usikkerhet knyttet til overgangen fra barn til voksen. Men at det er blitt verre med årene kan jeg tenke meg, og det kan ha mange årsaker. Barn kommer tidligere i puberteten nå enn før, vi har mer kroppsfokus, mobilbruk og sosiale medier

(og kom igjen dere naive sjeler, folk tar bilder og videoer av jenter under sex og legger ut på nettet, han høyre politikeren som stjal bilder av en rekke jenter er bare en av veldig mange saker som omhandler naken bilder på nett. Om en virkelig ønsker å mobbe noen i dag er det ingenting så er så jævlig og som helt sikkert oppleves som veldig morsomt for disse drittsekkene som gjør det som å legge ut krenkende bilder på nett, dette er dagens mobbing og dere kan vel ikke være så naiv at dere tror dette ikke skjer?)

Tidene forandrer seg, men problemet er der fremdeles og om løsningen er å tvinge barn til å dusje (som faktisk ingen skoler kan pålegge, det er heldigvis forbudt) eller å gjøre noe med problemstillingen som ikke involverer tvang av egne kropps grenser så ser jeg heller at det utbygges båser eller skillevegger. Det burde vært gjort for lenge siden, men istedenfor så tviholder noen på at dette ikke er et reelt problem og at alle burde tvinges til å ha de samme intim grensene som de selv har og med den innstillingen kommer vi til å ha den samme diskusjonen om 20-40 år også dessverre..

Og i mellomtiden kommer folk til å stryke i gym, vaske seg i mørket, gå hele dagen med en eim av svette og parfyme og grue seg til gym timen

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 12
Skrevet

Heldigvis stemmer det så absolut ikke. Fellesdusj må man ikke finne seg. Punktum. Nakenhet er naturlig der man gjør det frivillig, ikke der man blir presset til. Jeg hadde aldri i livet vurdert å dusje sammen med mine arbeidskolleger, hvorfor i det huleste skal jeg tvinge mitt barn? Uaktuelt.

Og jeg tenker ikke på mobilbruk på avveie, men rett og slett å ha privatliv rundt grunnleggende hygiene. Klarer skolen ikke skaffe det står mitt barn fritt å vegre seg dersom h*n ønsker. Da blir det i tilfelle kattevask på doen med såpe og klut.

Heldigvis har skolen ingen mulighet til å tvinge barn, og jeg blir ubehagelig hvis de skulle prøve seg.

Har man så store komplekser at man ikke kan bli sett av andre, må man få hjelp. Jeg sier det ikke for å være ufin, var en periode jeg også syntes det var litt ubehagelig.

Nå syntes jeg faktisk det er mye viktigere at barna får trent og lært å svømme. Dusjforheng/avlukker er faktisk ikke gjennomførbart, både pga. økonomi, plass og hygiene!

• Liker 8
Skrevet (endret)

Har man så store komplekser at man ikke kan bli sett av andre, må man få hjelp. Jeg sier det ikke for å være ufin, var en periode jeg også syntes det var litt ubehagelig.

Nå syntes jeg faktisk det er mye viktigere at barna får trent og lært å svømme. Dusjforheng/avlukker er faktisk ikke gjennomførbart, både pga. økonomi, plass og hygiene!

Det er nok en grunn til at ingen skoler har lov til å presse barna til å dusje.

Jeg vil tro det er langt mer økonomisk uforsvarlig å tvinge alle som ikke dusjer pga komplekser til psykolog eller andre hjelpeorgan i denne generasjonen og alle de som kommer etter på enn hva det koster å bygge skillevegger nå.

Barn har ikke gym pga komplekser, du kan sitte her og mene og synes så mye du vil at det er viktig at barn lærer seg å svømme og trene (som jeg selvsagt er enig med deg i), men da må en også se på andre løsninger enn tvang. Skolens ansvar er ikke å drive på med tukt metoder for noe som oppleves som overgrep for intim grensene dine.

• Liker 5
Skrevet (endret)

så fordømt mye koster det ikke å sette opp et par skillevegger og i standard fellesdusjer er det nok av plass til dette.

forhengene ordner man et vaskeri til å ta seg av eller foreldre på rullering for den saks skyld.

prismessig bør det ikke være verre en at kommunen kutter ut et unødvendig konsulent/papirflytteroppdrag eller enda en lønnsøkning til topplederne.

Endret av minienthe
  • Liker 6
Skrevet

Det er nok en grunn til at ingen skoler har lov til å presse barna til å dusje.

Jeg vil tro det er langt mer økonomisk uforsvarlig å tvinge alle som ikke dusjer pga komplekser til psykolog eller andre hjelpeorgan i denne generasjonen og alle de som kommer etter på enn hva det koster å bygge skillevegger nå.

Noen ganger må man bare "suck it up" og gjøre det. Enkelte ting i livet er ubehagelig, ikke mye å gjøre med det. De jeg mener trenger hjelp er de som f.eks. sliter med et svært dårlig kroppsbilde/spiseforstyrrelser o.l., ikke bare den småsjenerte jenten som helst ikke vil at andre skal se at hun har små pupper.

så fordømt mye koster det ikke å sette opp et par skillevegger og i standard fellesdusjer er det nok av plass til dette.

forhengene ordner man et vaskeri til å ta seg av eller foreldre på rullering for den saks skyld.

prismessig bør det ikke være verre en at kommunen kutter ut et unødvendig konsulent/papirflytteroppdrag eller enda en lønnsøkning til topplederne.

Er ikke noe vits i å diskutere, det hadde ført til utrolig mye kostnader. Renholder ville tatt mye lengre tid og garderobene måtte blitt mye større.

• Liker 4
Skrevet

Noen ganger må man bare "suck it up" og gjøre det. Enkelte ting i livet er ubehagelig, ikke mye å gjøre med det. De jeg mener trenger hjelp er de som f.eks. sliter med et svært dårlig kroppsbilde/spiseforstyrrelser o.l., ikke bare den småsjenerte jenten som helst ikke vil at andre skal se at hun har små pupper.

Er ikke noe vits i å diskutere, det hadde ført til utrolig mye kostnader. Renholder ville tatt mye lengre tid og garderobene måtte blitt mye større.

Det er forskjell på teori og praksis her. For det første er jeg helt uenig i å suck it up.. Mennesker er faktisk født med bluferdighet, dette kommer til syne når barnet er 6-7 år og selv hos naturist familier så opplever barna det som skamfullt å være naken selv med familien enda de er vokst opp med det. Jeg sier ikke at det er noe bedre å være skamfull for kroppen sin, tvert der i mot, men det er forskjell på å "suck it up, få av deg klærne nå di pyse" og det å ha sine intime grenser.

Ingen skal være nødt til å vaske skrevet sitt sammen med andre mennesker.

Og som sagt du mener det, ok greit det, men kartet ditt beskriver ikke virkeligheten.

På barneskoler, ungdomsskoler og vgs er det hver eneste dag folk som sliter med gym problematikken, denne problematikken vokser for hvert år og da må en faktisk stoppe litt opp og se at gamle løsninger som "suck it up" ikke fungerer.

• Liker 7
Skrevet

Skal foreldre på rullering måtte vaske skolens dusjforheng?

Dummeste jeg har hørt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skal foreldre på rullering måtte vaske skolens dusjforheng?

Dummeste jeg har hørt.

"for den sags skyld"...

Jeg tror poenget hennes var at det spiller vel ingen rolle hvem som gjør det, men at det går an å faktisk vaske de (i motsett til hva du muligens ser ut til å tro ser jeg så er slikt vaskbart :opplyser: )Det finnes jo vaskepersonell på skolen også som kan vaske de også for den sags skyld

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...