Gå til innhold

Fellesdusj i skolen

249 stemmer

1. 1. Var naken fellesdusjing i skolen greit for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er for øvrig en del ekstra kostnader ved å sette opp skillevegger i allerede eksisterende garderober. Er ikke bare å borre hull i gulv, tak og vegger for feste - da ødelegger man membran. Det medfører også ekstra renholdskostnader. Å vaske dusjer med skillevegger er mye mer tidkrevende enn å vaske dusjer uten skillevegger.

Anonymous poster hash: 9dce3...b03

poenget er at det ikke er umulig, det står på viljen.

renholdskostnadene nevnte jeg i tidligere innlegg, det er ikke verre en at ordfører og andre toppledere lar hensyn til barn og unge komme litt før ønske om egen lønnsøkning og ikke minst bruken av såkalte konsulenter.

nå har ikke jeg barn men jeg husker selv hvor jævlig disse fellesdusjene (hitlerdusj nevnt over her var noe av det mest passende jeg har lest på lenge) var og hadde jeg hatt en datter som plagdes av dette så hadde det ikke kostet meg en flekk å la henne slippe.

nettopp på grunn av fellesdusjer så unngår jeg svømmehaller i dag selv om kroppen absolutt hadde hatt godt av det.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Riskjeks
Skrevet

Har aldri hatt problemer med det, og det burde ikke være et problem heller. Lær barn og unge et naturlig forhold til nakenhet hjemmefra, i barnehage og skole.

Blir man mobbet, så blir man mobbet uansett hvordan dusjingen foregår.

Som nevnt tidligere, innfør nulltoleranse for mobiltelefoner og kameraer i garderobene.

• Liker 2
Skrevet

Synes det var grusomt. Mesteparten av mobbingen skjedde nettopp i garderoben, så unngikk dette så langt jeg kunne. Har allikevel ikke noe komplekser for kroppen min, og dusjer uten problemer i fellesdusjer nå.

Skrevet

Jeg dusjet ikke etter gymmen de siste årene på barneskolen og ungdomsskolen. Det var nok ikke mer enn 2-3 jenter i klassen som dusjet. Det var ikke pga. mobbing eller frykt for å bli tatt bilde av (det skal sies at mobilkameraene ikke var like gode den gangen som i dag, og det var ikke like enkelt å få bildene ut på nett), men heller pga blyghet og fordi "ingen andre gjorde det". Jenter i puberteten er ofte usikre på kroppen sin og veldig (!!!) selvopptatte ("alle ser på meg, alle dømmer meg"). Jeg ble ikke komfortabel med fellesdusjing før på videregående, det var først da jeg innså at ingen andre brydde seg om hvordan jeg så ut - de brydde seg kun om sin egen kropp!

Anonymous poster hash: a7bdf...2f7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg så også programmet og det som ble sakt er ikke helt i overenstemmelse med min erfaring så jeg stille rmeg kritisk til det som ble presentert. (Men nå er vel Harald Eia mer populistisk enn han er faglig kompetent og nøyaktig). Jeg har vært naturist i over 50 år, vokst opp i naturistmiljø, selv hatt barn i naturistmiljø, snakket med mange andre foreldre og også lest en del om emnet.

....

Jeg er enig med Harald Eia at det finnes en innstinktiv bluferdighet som er uavhengig av kulturell påvirkning. Men jeg mener at det er langt færre enn 50% som opplever den. Jeg tror også at den inntreffer senere. I mange år hadde man felles garderobe og dusj for gutter og jenter i småskolen i Danmark og også noens steder i Norge og Sverige. (Noen steder har man det fortsatt i Danmark). Det vanligste var de to første skoleårene. Jeg tror det stemmer bra og at de fleste som utvikler innstinktiv bluferdighet gjør det først i 9-10års alderen. Det som skjer før er i hovedsak kulturelt betinget.

Man kan mene mye om Eia alt etter som man er enig/uenig, men det er nok ikke Eia selv som har forsket på dette. Flere forskere viser til at bluferdighet i hvert fall ikke bare er et resultat av oppdragelse. På den annen side er måten denne bluferdighet kommer til uttrykk på, er ofte kulturelt betinget ja. Men uansett hvordan en oppdrar barn og hvilke miljøer en vokser opp i så finnes det en naturlig bluferdighet der som ligger iboende i alle mennesker, alt fra naturisme familier, ur befolknings barn og helt vanlige A4 familier.

At dette instinktet kan dempes, kan gjøres mindre synlig jo da helt sikkert, men jeg ser ikke viktigheten av det for å være helt ærlig i det siviliserte samfunnet vi lever i.

Å lære meg å være naken med en bunsj av andre mennesker, hva er nytteverdien i dette for de fleste mennesker?

Man må ikke ha et ræva selvbildet selv om man trives best med klær rundt andre mennesker.

Selv i dag så er fellesdusjing helt uaktuelt for meg enda jeg trives meget godt i min egen kropp, og har et generelt godt selvbilde.

Å påvirke/presse eller tvinge folk til fellesdusjing, tvinge de til å stå der pip naken (tvang i følge ordboken: tvang -en (av tvinge) det å tvinge; makt, press, undertrykking, ufrihet bruke t- mot noen / handle under t) kan vel umulig føre til et godt kroppsbilde og være særlig behagelig for noen. Det handler om kroppen våres og det å gå til psykolog eller kjempe med seg selv fordi man har valgt å ikke vise seg naken foran andre blir helt sløkket i min bok.

I følge menneskerettighetene står det

"Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem og sin korrespondanse. (2.) Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er i samsvar med loven og er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlige trygghet eller landets økonomiske velferd, for å forebygge uorden eller kriminalitet, for å beskytte helse eller moral, eller for å beskytte andres rettigheter og friheter.”

Jeg kan ikke se at fellesdusjing etter gym og krenking av mange menneskers intime grenser har med offentlig trygghet, nasjonal sikkerhet eller landets økonomiske sikkerhet å gjøre..

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svarene på min lille spørreundersøkelse!

Jeg har stilt akkurat det samme spørsmålet på Kvinneguiden i Norge og Flashback forum i Sverige. I Norge fikk jeg ved opptelling 121 svar hvorav 53% synes det var ok mens 47% synes det ikke var ok. I Sverige fikk jeg 71 svar og 89% synes at det var ok og 11% at det ikke var ok.

Det er ganske stor forskjell mellom Sverige og Norge. Det kan skyldes at nordmenn og svensker er forskjellige. Det kan også ha sammenheng med forskjell på kjønnene. På kvinneguiden er det nok flertall kvinner mens på Flashback ser det ut som om det er flest menn som har svart. Ellers ser jeg at de eldre er mer positive enn de yngre med unntak av 0-17 gruppen i Norge.

Fullstendige tall:

0-17: Ok 9 (Norge)/0 (Sverige), Ikke-ok 4/0

18-29: Ok 30/36, Ikke-ok 37/6

30-49: Ok 23/26, Ikke-ok 15/2

50+: 2/1, Ikke-ok 1/0

Skrevet

Jeg var den første av jentene i klassen til å komme i puberteten på alle måter, både med pupper, hår og mens, og syntes det var helt grusomt med fellesdusj fra 5. - 10. klasse. Det samme synes forsåvidt de som var sene med å komme i puberteten, fordi det var "flaut" å ikke være like utviklet som de andre. På vgs gikk det helt fint å dusje naken i fellesdusj. Syns det ødela mye av gymfaget siden jeg alltid gruet meg til dusjnga, og jeg var ikke den eneste. Det burde være greit at man får skjule seg litt når man er i en sårbar alder og gjennomgår mange forandringer både fysisk og psykisk.

Skrevet

Jeg ble småertet i dusjen fordi jeg fikk hårvekst før de andre, men det var ikke gøy når jentene i klassen ropte ut i klasserommet at jeg hadde fått hår på tissen. I lunsjen da vi spiste lunsj uten lærer til stede.

Anonymous poster hash: 1e2ed...5c3

Skrevet

Man kan mene mye om Eia alt etter som man er enig/uenig, men det er nok ikke Eia selv som har forsket på dette. Flere forskere viser til at bluferdighet i hvert fall ikke bare er et resultat av oppdragelse. På den annen side er måten denne bluferdighet kommer til uttrykk på, er ofte kulturelt betinget ja. Men uansett hvordan en oppdrar barn og hvilke miljøer en vokser opp i så finnes det en naturlig bluferdighet der som ligger iboende i alle mennesker, alt fra naturisme familier, ur befolknings barn og helt vanlige A4 familier.

At dette instinktet kan dempes, kan gjøres mindre synlig jo da helt sikkert, men jeg ser ikke viktigheten av det for å være helt ærlig i det siviliserte samfunnet vi lever i.

Å lære meg å være naken med en bunsj av andre mennesker, hva er nytteverdien i dette for de fleste mennesker?

Man må ikke ha et ræva selvbildet selv om man trives best med klær rundt andre mennesker.

Selv i dag så er fellesdusjing helt uaktuelt for meg enda jeg trives meget godt i min egen kropp, og har et generelt godt selvbilde.

Jeg tror at alle seriøse forskere og naturister er enige i at noen er instinktive bluferdige helt uavhengig av påvirkning, noen er helt usjenerte og mange tar til seg de tilfeldige holdningene som ligger i kulturen rundt en. Størrelsen på de forskjellige gruppene og om de er forskjellig i forskjellige land kan det nok være uenighet om. Når du påstår at alle er bluferdige så tror jeg at du tar feil. Jeg tror at noen er fullstendig uten hemninger på dette området men styrer seg av hensyn til sosiale konsekvenser, straff o.s.v.

Å ha et avslappet forhold til nakenhet vil være fordelaktig i mange sammenhenger. Det er sosialt og hyggelig å slappe av i dusjen og badstua etter en skitur/treningstur o.s.v. Det er fordelaktig å kunne bade naken med vennegjengen hvis man er på tur, ikke har med seg badetøy og alternativet er enten å bade eller å ikke få badet. Det er generelt en fordel å opptre rasjonelt. Hvis man er trygg på de menneskene man er sammen med, vet at man ikke blir voldtatt eller mobbet, så kan det av og til være greit å legge beskyttende instinkter til siden og gjøre det som er fornuftig. Ved å bruke fornuft og overstyre instinkter kan man oppnå mange gleder. Svikter damedusjen kan man spørre seg om det går greit å dele herredusjen. Man behøver ikke lage flere problemer enn det er rasjonelt grunn for.

Men jeg mener ikke at man skal tvinge noen til noe som går mot deres instinkter. Man skal ikke tvinge folk som har en sterk innebygd bluferdighet til å være naken foran andre like lite som man skal tvinge folk med flyskrekk opp i fly. Noen mennesker går ikke utover sine beskyttende instinkter. Andre trives med å utfordre flest mulig av sine beskyttende instinkter.

Ellers er også instinktiv bluferdighet et tøyelig begrep. Mange av de klærne som de mest bluferdige bruker i dag ville vært helt uakseptable for hundre år siden. F.eks. vil mye av badetøyet bli oppfattet som nærmest å være naken for mesteparten av den påkledde befolkning gjennom historien. Vi tilvennes i svært stor grad til kulturen rundt oss i mye større gard enn de fleste tror. Eksemplet med undertøy kontra badetøy er nevnt tidligere. For noen år siden var toppløshet for kvinner helt akseptert. Det var vel også en moderne sivilisasjon da? Opp igjennom historien finnes det mange eksempler på at nakenhet var vanlig også i de mest siviliserte samfunnene. Hvis vi går tilbake til Moses tid så var Egypt den mest siviliserte landet i området men det var helt vanlig at menn og kvinner av alle klasser gikk med bar overkropp. Kvinnene hadde gjerne på seg lette klær som var forholdsvis gjennomskinnelige (Det du ser på TV er bare for å tekkes sensuren.)

Jeg argumenterer hverken for eller mot fellesdusjing. Jeg forsøker mere å legge noen fakta på bordet. Men jeg synes generelt at folk bør tenke igjennom hvorfor de føler som de gjør og om det er noe de kanskje skal utfordre.

Skrevet

Jeg tror at alle seriøse forskere og naturister er enige i at noen er instinktive bluferdige helt uavhengig av påvirkning, noen er helt usjenerte og mange tar til seg de tilfeldige holdningene som ligger i kulturen rundt en. Størrelsen på de forskjellige gruppene og om de er forskjellig i forskjellige land kan det nok være uenighet om. Når du påstår at alle er bluferdige så tror jeg at du tar feil. Jeg tror at noen er fullstendig uten hemninger på dette området men styrer seg av hensyn til sosiale konsekvenser, straff o.s.v.

Å ha et avslappet forhold til nakenhet vil være fordelaktig i mange sammenhenger. Det er sosialt og hyggelig å slappe av i dusjen og badstua etter en skitur/treningstur o.s.v. Det er fordelaktig å kunne bade naken med vennegjengen hvis man er på tur, ikke har med seg badetøy og alternativet er enten å bade eller å ikke få badet. Det er generelt en fordel å opptre rasjonelt. Hvis man er trygg på de menneskene man er sammen med, vet at man ikke blir voldtatt eller mobbet, så kan det av og til være greit å legge beskyttende instinkter til siden og gjøre det som er fornuftig. Ved å bruke fornuft og overstyre instinkter kan man oppnå mange gleder. Svikter damedusjen kan man spørre seg om det går greit å dele herredusjen. Man behøver ikke lage flere problemer enn det er rasjonelt grunn for.

Men jeg mener ikke at man skal tvinge noen til noe som går mot deres instinkter. Man skal ikke tvinge folk som har en sterk innebygd bluferdighet til å være naken foran andre like lite som man skal tvinge folk med flyskrekk opp i fly. Noen mennesker går ikke utover sine beskyttende instinkter. Andre trives med å utfordre flest mulig av sine beskyttende instinkter.

Ellers er også instinktiv bluferdighet et tøyelig begrep. Mange av de klærne som de mest bluferdige bruker i dag ville vært helt uakseptable for hundre år siden. F.eks. vil mye av badetøyet bli oppfattet som nærmest å være naken for mesteparten av den påkledde befolkning gjennom historien. Vi tilvennes i svært stor grad til kulturen rundt oss i mye større gard enn de fleste tror. Eksemplet med undertøy kontra badetøy er nevnt tidligere. For noen år siden var toppløshet for kvinner helt akseptert. Det var vel også en moderne sivilisasjon da? Opp igjennom historien finnes det mange eksempler på at nakenhet var vanlig også i de mest siviliserte samfunnene. Hvis vi går tilbake til Moses tid så var Egypt den mest siviliserte landet i området men det var helt vanlig at menn og kvinner av alle klasser gikk med bar overkropp. Kvinnene hadde gjerne på seg lette klær som var forholdsvis gjennomskinnelige (Det du ser på TV er bare for å tekkes sensuren.)

Jeg argumenterer hverken for eller mot fellesdusjing. Jeg forsøker mere å legge noen fakta på bordet. Men jeg synes generelt at folk bør tenke igjennom hvorfor de føler som de gjør og om det er noe de kanskje skal utfordre.

Ja jeg tror at alle instinktivt er bluferdige, og som jeg skrev så tror jeg også at måten denne bluferdigheten kommer tilsynet på er kultivert.

Alle mennesker har et instinkt som forteller oss at vi bør spise når vi er sultne, men det er også mange mennesker som stritter i mot og velger å sulte seg gjerne til døde for å undertrykke noe som er ibonde i oss (spiseforstyrrede). Det går selvsagt da også godt an som med sult/metthetsfølelsen å undertrykke denne sjenansen/skammen/bluferdigheten over å være naken med en haug av andre mennesker, men igjen jeg personlig ser ingen positive sider med å tvinge eller utfordre seg hver eneste uke når kroppen går igjennom en av de største forandringene i vårt liv. (Jeg forstår at du er naturist og således har et helt annet ståsted enn meg og således ut i fra ditt perspektiv ser mange positive ting med naturlig nakenhet både her og der, men som sagt jeg er ikke enig med deg der).

Og her snakker vi om barn ikke om voksne mennesker som prøver å få et dypp i helgen og går sprakende på byn i mini skjørt uten truse.

Denne diskusjonen handler ikke om at noen er ekshibisjonister i større eller mindre grad og det hadde vært greit om man kunne diskutere barn sine ønsker til å bestemme sine egne intim grenser og ikke voksne mennesker som ønsker å utfordre seg selv her i denne tråden?

Som sagt hver eneste uke er det mange barn og ungdom som kvir seg til gym og som skipper dusjen og da synes jeg det blir litt enkelt å sitte å si at dette må barn igjennom, barn må "suck it up", når dette ikke har fungert i min generasjon, og er blitt verre i dagens generasjon hvordan vil det da bli med den neste generasjonen?

Mennesker, barn så vel som voksne må få lov å bestemme over sin egen kropp, voksne mennesker velger selv å gå på byen "halvnaken", barn må få lov å velge om de ønsker å dusje med andre folk, spesielt slik situasjonen er nå med hitlerdusj og få lov å bli trygg på sin egen kropp og grenser uten at andre skal oppfordre de til å gjøre noe de ikke vil!

Folk flest er mer komfortable med gamle problemer enn med nye løsninger var det en klok mann som sa, ang denne debatten har han nok rett.

Skrevet

Separate dusjavlukk koster mer både i areal, å bygge, vedlikeholde og rengjøre. La foreldrene betale hvis de ønsker esktra tjenester for sine barn. De som dusjer i fellesdusj og bruker fellesgarderobe betaler ingenting ekstra. De som ønsker andre og dyrere løsninger betaler for det. Da slipper også vanlige borgere å betale for spesialbehovene samtidig som de med spesielle behov har en økonomisk motivasjon for å etterhvert å gjøre som de andre.

Anonymous poster hash: 102ee...8ff
  • Liker 3
Skrevet

...

Jeg synes du er ganske arogant og lite åpen når du mener at alle er instinkt bluferdige. Jeg er åpen og sier at det finnes tre grupper men at man ikke vet hvor store de er. Du avfeier raskt og sier at to av de ikke eksisterer. Det synes jeg er ganske arrogant i forhold til min og mange andres livserafring. En slik manglende respekt for dine motdebatenter gir liten lite håp om en fortsatt gjensidig respektfull diskusjon.

Du skriver at man ikke bør blande inn eksibisjonisme og voksne som går på byen for å få seg et ligg.Helt enig. Ingen andre har gjort det tidligere heller så jeg forstår ikke hvorfor du plutselig føler behov for å si det.

Du gjentar at man ikke skal tvinge barn til å dusje i et innlegg som ser ut til å være et svar til meg. Jeg har ikke påstått det og mener heller ikke at man skal det. Jeg ser rett og slett ingen god løsning. Å tvinge alle til å dusje er feil men å ha dusjkabinetter for alle er også feil. Manglende fellesdusjing medfører en økning i kroppskomplekser, mentale sykdommer og behov for å fikse på normale kropper som man aldri har sett før.

Når jeg leser gjennom denne tråden så virker det som om hovedproblemet er mobbing og at det er der man burde sette inn innsaten. Det bør gjøres gjennom holdningskampanjer hvor man får frem at vi er forskjellig, at det er greit og til og med positivt. Det andre er å i større grad la lærerene være tilstede i garedrobe og dusj. I dag virker det nærmest som at man av redsel for pedofili skal holde alle lærere ute fra garderobe og dusj. Jeg mener at vi må kunne stole så mye på lærerene man velger å ansette. Det vil selvfølgelig kunne være at enkelte ganger må en lærer inn i en garderobe for det motsatte kjønn. Det synes jeg man bare skal akseptere. Av og til (fødsel, legeundersøkelser, renhold og skole) må man bare akseptere at folk av det motsatte kjønn ser en naken. Å blande inn den andres seksualitet synes jeg blir irrellevant. Vi må kunne akseptere at en homfil lærer følger opp guttene i guttegarderoben hvis det er støy eller grunn til det og det samme med en heterofil mannlig lærer i jentegarderoben.

• Liker 1
Skrevet

...

To spørsmål:

1. Hva synes du man skal gjøre med de barna som synes det er greit å dusje sammen? Skal man lære de opp til å dusje i lukkede dusjkabinetter?

2. Ser du poeng i å oppmuntre/legge forholdene til rette for at barn dusjer sammen uten at det er noe tvang eller press?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde skillevegger både i barneskolen og ungdomsskolen.

Gikk fint det. Hadde ikke dusjet uten..

Anonymous poster hash: 1c1ba...a6b

Skrevet

Det er så fint å se at mennesker som ikke ble mobbet i garderoben mener at det da burde være helt uproblematisk for alle andre å bare "ta seg sammen" også.

Newsflash: For mange av oss handlet det ikke om å være sjenert, men om regelrett mobbing. Og jo, det er hakket verre å bli mobbet når du står naken i dusjen, kontra når man har klær på og har lettere for å fjerne seg fra situasjonen. Det en forskjell. Skaff dere litt empati!

Anonymous poster hash: 81240...dbb
  • Liker 4
Skrevet

Det er så fint å se at mennesker som ikke ble mobbet i garderoben mener at det da burde være helt uproblematisk for alle andre å bare "ta seg sammen" også.

Newsflash: For mange av oss handlet det ikke om å være sjenert, men om regelrett mobbing. Og jo, det er hakket verre å bli mobbet når du står naken i dusjen, kontra når man har klær på og har lettere for å fjerne seg fra situasjonen. Det en forskjell. Skaff dere litt empati!

Anonymous poster hash: 81240...dbb

Hvilket innlegg er det du referer til som gir uttrykk for den holdningen du angriper? Litt letter å følge deg hvis du refererer.

Betyr det siste at du mener det er viktigere å få læreren inn i garderoben enn å få avlukker?

Anonymous poster hash: 102ee...8ff

Skrevet

Det vi holder på med nå er å unngå problemet (mobbing) i stedet for å jobbe med problemet. Det blir litt som at man ikke forlater huset fordi man KAN bli ranet/vondtatt/slå seg/bli påkjørt. Det gjør folk paranoide og stressa. I noen tilfeller blir det også grobunn for at mobbing skjer mer skjult og på en enda verre måte. I tillegg vil jeg tro at mange barn og unge får et (enda mer) anstrengt forhold til egen kropp.

Vi hadde læreren i garderoben (kom litt an på om det van mannlig eller kvinnlig lærer). Det var ingen mobbing. Det VAR tilfeller av mobbing på skolen og utenom skolen, men jeg kan ikke huske et eneste tilfelle der dette hadde noe som helst med kropp/garderobe å gjøre eller at det oppsto situasjoner i garderoben. Og ja, jeg var sikkert heldig.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

Det vi holder på med nå er å unngå problemet (mobbing) i stedet for å jobbe med problemet. Det blir litt som at man ikke forlater huset fordi man KAN bli ranet/vondtatt/slå seg/bli påkjørt. Det gjør folk paranoide og stressa. I noen tilfeller blir det også grobunn for at mobbing skjer mer skjult og på en enda verre måte. I tillegg vil jeg tro at mange barn og unge får et (enda mer) anstrengt forhold til egen kropp.

Vi hadde læreren i garderoben (kom litt an på om det van mannlig eller kvinnlig lærer). Det var ingen mobbing. Det VAR tilfeller av mobbing på skolen og utenom skolen, men jeg kan ikke huske et eneste tilfelle der dette hadde noe som helst med kropp/garderobe å gjøre eller at det oppsto situasjoner i garderoben. Og ja, jeg var sikkert heldig.

Nettopp!

Legg skylden der den hører hjemme, hos mobberne, ikke hos skolen/lokalene.

Det er mobbingen som er problemet, ikke dusjingen!

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Skrevet

Synes det blir feil at man skal bli lært opp til å dusje med andre. Ingen lærer dette f.eks. hjemme. Hjemme dusjer man alene, bortsett fra når man er så liten/barn at en forelder må være tilstede/hjelpe til under dusjing.

Synes derfor at det burde vært avluk/forheng i fellesdusjer.

Skrevet

Hvorfor synes du det er galt å bli lært opp til at nakenhet og renslighet er helt ok og om man ikke er alene?

Altså, jeg har og skrevet i denne tråden at jeg synes det burde vært avlukker, men jeg skjønner ikke argumentasjonen din. Min er 100% på grunn av mobbing/bildetaking og privatliv. Ikke fordi det er på noen måte galt eller unaturlig med nakenhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...