Gå til innhold

Fellesdusj i skolen

249 stemmer

1. 1. Var naken fellesdusjing i skolen greit for deg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi dusja i fellesdusj hele barne og ungdomsskolen uten noen problem. På VGS hadde vi fellesdusj med båser.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde fellesdusjer (en for jenter og en for gutter). Barneskole, ungdomskole og videregående... og i svømming og i treningshallen etter slike ting på fritiden (med skillevegg på sidene, men fritt innsyn fra front). Det verste som kunne skje var at guttene snek seg inn og tittet. Alle måtte dusje etter gymmen og jeg kan ikke huske at noen ble mobbet, selv om det var barn i alle størrelser og fasonger. Da vi ble eldre var det gjerne flere klassetrinn i samme garderobe/dusj også.

Jeg ser problemet med mobilkamera. Hadde det vært opp til meg skulle mobiltelefoner vært forbudt på barne- og ungdomskolen. Vi fikk ikke engang lov å ga kalkulator før på videregående. Det hadde gått helt fint for lærere å samle inn disse på morgenen og dele dem ut når barna gikk hjem ELLER at det var foreldrenes ansvar at barna ikke hadde med seg mobilen på skolen. Vi klarte oss fint uten før i tiden.

• Liker 4
Skrevet

Hva er problemet med og dusje i trusa/g-streng? dem blir jo rene og går ikke svette, så bytter dem undertøy når dem er ferdig

ser helt ærligtalt ikke noe problem med det:) husker det var det vi gjorde:)

Skrevet

På Brille som jeg så i går sa de at sjensanse for nakenhet kom naturlig i 6-7 års alderen og at det var fullstendig uavhengig av ytre påvirkning. Slik at naturistforeldre ofte ville slite med å få ungene med nakne på stranden etter dette.

Skrevet

Har mislikt det så lenge jeg kan huske, og det ble bare verre med årene. Det var kun jenter i dusjen, hadde det vært felles for gutter og jenter hadde det vært enda verre.

Ut fra hva vi er vant med så er det lett å tenke at begge kjønn sammen ville vært verre. Men er det så sikkert hvis ungene var vant med det fra barnahagen? Hvorfor er det tre ganger så mange jenter som vegrer seg i dusjen enn gutter? Er det ikke fordi jentene er slemmere mot hverandre når det gjelder kropp enn gutter? Er det så sikkert at å dusje sammen med 10 gutter og 10 jenter er mye verre enn å dusje sammen med 20 jenter? (Jeg vet ikke men tror det er mye vi lett ser som en selvfølge som egentlig ikke er det.)

Gjest Fjotten
Skrevet

På ungdomskolen var det et så forferdelig miljø at ingen dusjet. På VGS så var det båser, ikke fellesdusj.

Jeg ser ikke poenget med fellesdusj egentlig. Det er som oftest forskjellige "grupper" (de populære, mindre populære, osv) så det er oppskriften til mobbing.

• Liker 3
Skrevet

Jeg går aldri i basseng fordi da må jeg dusje i et rom fullt av kvinner. Aldri!

Vi hadde fellesdusj, gutter og jenter i første og andre. Da var det helt ok dengang på 1980 tallet.

Nå synes jeg det er vondt å sende dattera mi på skolen for å dusje med de andre, fordi de kommenterer hverandres kropper på sosiale medier.

Det er faktisk på tide å gjøre noen endringer...

• Liker 3
Skrevet

Hva er problemet med og dusje i trusa/g-streng? dem blir jo rene og går ikke svette, så bytter dem undertøy når dem er ferdig

ser helt ærligtalt ikke noe problem med det:) husker det var det vi gjorde:)

På hvilken måte mener du at en g-streng noensinne er ren og ikke skitten, og ikke svett???

Anonymous poster hash: 85705...8e0

• Liker 1
Skrevet

På hvilken måte mener du at en g-streng noensinne er ren og ikke skitten, og ikke svett???

Anonymous poster hash: 85705...8e0

jeg skjønner ikke helt hva du mener nå, men når man dusjer i trusa, så blir man jo ren, man får vaska seg under arma, bena, på ryggen, og man viser ikke sitt kjønnsorgan som ofte er det som er mest sårt for andre!

Skrevet

På Brille som jeg så i går sa de at sjensanse for nakenhet kom naturlig i 6-7 års alderen og at det var fullstendig uavhengig av ytre påvirkning. Slik at naturistforeldre ofte ville slite med å få ungene med nakne på stranden etter dette.

Forklar nakne urfolk da? Ser ikke ungene deres løpe å gjemme seg for fotografene.

Skrevet

Jeg så også programmet og det som ble sakt er ikke helt i overenstemmelse med min erfaring så jeg stille rmeg kritisk til det som ble presentert. (Men nå er vel Harald Eia mer populistisk enn han er faglig kompetent og nøyaktig). Jeg har vært naturist i over 50 år, vokst opp i naturistmiljø, selv hatt barn i naturistmiljø, snakket med mange andre foreldre og også lest en del om emnet.

Jeg ser at det er tre typer mennesker. På ytterkanten er det de som er bluferdige uansett holdniger rundt seg og på motsatt side de som er usjenerte nesten uansett holdniger rundt seg. Så er det en stor gruppe i mellom som i hovedsak påvirkes og tar til seg holdningene i kulturen rundt. Kulturell påvirkning har veldig mye mer å si for de fleste enn egne egne innstinkter. Det er vanskelig å si prosent størrelsen på de forskjellige gruppene fordi man aldri helt kommer utenom den kulturelle påvirkningen. I gruppen av de naturlige bluferdige så er det noen som vil være nakne mot et svært moderat press mens noen trenger et svært høyt press for å kle av seg. Det samme gjelder i forhold til de totalt usjenerte for å få de til å kle på seg.

Jeg tror langt de fleste av oss undervurderer kulturens sterke påvirkning på oss og tror at dette er noe innstinktivt. Mange synes det er veldig mye flauere om noen ser de i undertøy enn om noen ser de i badetøy selv om det dekker akkurat det samme. Mange tror at dette har med naturlig bluferdighet å gjøre. Er det noe som er sikkert så er det at vi fra naturens side ikke har et innstinkt for at noen klesmatrialer eller farger er mer bluferdige enn andre. Dette er med andre ord 100% kulturell påvirkning. Og den kulturelle tillærte flauheten går ikke bare på å ha på seg for lite klær eller feil klær men også å ha på seg for mye klær. Folk kan bli svært flaue hvis de kommer overpyntet i et selskap. Jenter kan også bli flaue av å møte i hel badedrakt når alle de andre møter i bikini. Flauhet for å være annerledes kan gå i alle mulige retninger.

Det er en voksende bluferdighet blandt barn i naturistmiljjøer. Jeg tror ikke den skyldes naturlig innstinkt men påvirkning fra verden utenfor. Naturistbarn forteller om mobbing når de møter på skolen uten skillelinjer.

Hvor stor prosent er det som har innstinktiv bluferdighet? For å se det så bør man gå til miljøer hvor flertallet rundt barnet (ikke bare i naturistforeningen men også andre kamerater o.s.v.) er nakne og hvor de opplever en stor grad av frihet selv. Det nærmeste dette var Øst-Tyskland før muren falt hvor over 80% av befolkningen i en del områder praktiserte naturisme. Jeg tror ikke dette er et galt tall og tror at i trygge miljøer uten mobbing så vil kanskje 10-20% være innstinktivt bluferdige. Det passer med mine erfaringer fra naturistmiljøer og også med de danske tallene som ble presentert over.

Det virker som om naturlig bluferdighet og total mangel på sjenanse kan dukke opp i alle miljøer. Man kan ha en naturistfamile med fire barn hvorav en bli svært bluferdig mens de tre andre ikke har noe problem med dette.

En annen obervasjon jeg har gjort i naturistmiljøer i tillegg til at bluferdige barn kan dukke opp i enhver familie er at bluferdigheten gjelder mot begge kjønn. Jeg har ikke opplevd at et barn som ser ut til å være innstinktivt bluferdig her sakt at det er greit med eget kjønn men ikke med det motsatte. Det virker derfor for meg som om sjenenanse kun mot det motsatte kjønn er en kulturell konstruksjon. Dette er interessant. Det betyr at naturlig sjenanse er mer et vern mot uønsket seksualiet (som kan skje mot begge kjønn) enn mot uønsket graviditet (som kun skjer med det motsatte kjønn).

Jeg er enig med Harald Eia at det finnes en innstinktiv bluferdighet som er uavhengig av kulturell påvirkning. Men jeg mener at det er langt færre enn 50% som opplever den. Jeg tror også at den inntreffer senere. I mange år hadde man felles garderobe og dusj for gutter og jenter i småskolen i Danmark og også noens steder i Norge og Sverige. (Noen steder har man det fortsatt i Danmark). Det vanligste var de to første skoleårene. Jeg tror det stemmer bra og at de fleste som utvikler innstinktiv bluferdighet gjør det først i 9-10års alderen. Det som skjer før er i hovedsak kulturelt betinget.

Skrevet

Altså, jeg turte ikke engang å dusje bare med jenter fra jeg var sånn 4-5 år gammel.. Skjønner ikke hvorfor man må dusje med andre folk, det er direkte ekkelt å bli glodd på av andre når man er kliss naken og skal gni seg inn med såpe.

Hadde det i alle fall vært skillevegger så kunne det gått greit, de har jo det på de fleste treningssentre osv, da går det helt fint for meg.. Men er ikke særlig fan av slike hitler-dusjer hvor alle skal omtrent stå i samme vannstrålen og glo på hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Forklar nakne urfolk da? Ser ikke ungene deres løpe å gjemme seg for fotografene.

De forklarte også at blant nakne urfolk, så var det strenge ikke stirre-regler, som ble plantet inn i hodene på folk fra de var liten. Selv om man var naken, så var det altså ikke lov å SE på nakenheten. Men ser de jo, men blikket skulle altså vike om det ble slik at man så feil sted.

Skrevet

For meg er det hevet over enhver tvil at noen er naturlige bluferdige. Det er et naturlig beskyttelsesinnstinkt på linje med en del andre innstinkter som redel for høyder, slanger og innsekter, snakke til en forsamling o.s.v. Objektivt sett vil det være fordelaktig å kunne overvinne slike innstinkter når man har kunnskap og vet at det er trygt. Men like lite som man skal tvinge folk med flyskrekk opp i fly så skal man tvinge naturlige bluferdige til å være nakne foran andre.

Jeg mener at hovedproblemet er mobbing og manglende respekt for at vi er forskjellig fysisk og har forskjellige følelser. Det er selvfølgelig et problem når naturlig bluferdige barn blir tvunget til å være nakne foran andre. Men det er også et problem at den stor egruppen med barn som egentlig ikke er bluferdige ikke tørr å dusje nakne av redsel for å bli mobbet. Og det er selvfølgelig et problem at naturistbarn ikke tør å vise seg nakne av redsel for at andre skal se at de ikke har noen skiller.

Det er også et spørsmål i hvilken grad skolen skal legge forholdene til rette, gjøre det trygt og trene oss opp i å trosse våre innstinkter. (For å reduser mobbing i dusjen kan jeg ikke se annet enn at lærereren må tilbake i garderoben og dusjen.) Man gjorde det mye før i forhold til nakenhet. I dag gjør man det mye i forhold til å stå foran klassen og holde presentasjoner.

• Liker 3
Skrevet

De forklarte også at blant nakne urfolk, så var det strenge ikke stirre-regler, som ble plantet inn i hodene på folk fra de var liten. Selv om man var naken, så var det altså ikke lov å SE på nakenheten. Men ser de jo, men blikket skulle altså vike om det ble slik at man så feil sted.

Ja, så man har ikke et problem med nakenhet, men at folk stirrer. Så det man må gjøre er å oppdra ungene sine, ikke gi dem egne avlukker. =D

Skrevet

Vi hadde tre ulike garderober og jeg fikk benytte en garderobe for meg selv.

Skrevet

Nå forklarer ikke det at urfolk har et tilsynalatende mer avslappet holdning til nakenhet enn det vi har.

Men ellers så er slike stirreregler interessant. Det er en regel i naturistmiljøer. Det er er også slik i andre nakenkulturer som har oppstått andre steder. F.eks. i den kjønnsblandede nakenkulturen som har eksistert i Japan hvor hele nabolaget møtes sammen for å bade nakne sammen varne kilder, utebasseng o.s.v. Men på den annen side så er det vel også slik at blant vanlige mennesker så anses det vel ikke som riktig å stirre på mage, skuldere, ører eller andre mer uskyldige deler av kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Ja, så man har ikke et problem med nakenhet, men at folk stirrer. Så det man må gjøre er å oppdra ungene sine, ikke gi dem egne avlukker. =D

Eh. Nei. Men siden du er veldig uvillig til å tenke i andre baner enn dine, så ser jeg ikke poenget i å fortsette dette med deg.

Skrevet

Eh. Nei. Men siden du er veldig uvillig til å tenke i andre baner enn dine, så ser jeg ikke poenget i å fortsette dette med deg.

Jeg er ikke uvillig til å tenke i andre baner, er selv ikke komfortabel med fellesdusj. Hvor tok du det fra egentlig? Du sa at urfolk bare lærte å ikke stirre og jeg forstod det som at "problemet" forsvant, så hvorfor kan vi ikke gjøre det samme her?

Bare fordi du ikke kan komme på en god grunn MOT det forslaget betyr ikke at jeg er "uvillig".

Godt forsøk på "hersketeknikk" btw ;)

• Liker 2
Skrevet

Skillevegger kan da umulig hjelpe. Det er skillevegger der jeg trener, men man ser jo like mye der som i garderober uten skillevegger. Det er jo ikke forheng. Man må også kle av og på seg og tørke seg i alles påsyn.

Dette må man faktisk bare lære seg til. Jeg hadde det rimelig problematisk i klassen jeg gikk i, men i garderoben var det ikke noe problem. Var vel omtrent eneste stedet det ikke foregikk tisking, hvisking etc. Og brygde det opp til noe, så var lærerne kjapt på plass.

Det er for øvrig en del ekstra kostnader ved å sette opp skillevegger i allerede eksisterende garderober. Er ikke bare å borre hull i gulv, tak og vegger for feste - da ødelegger man membran. Det medfører også ekstra renholdskostnader. Å vaske dusjer med skillevegger er mye mer tidkrevende enn å vaske dusjer uten skillevegger.

Anonymous poster hash: 9dce3...b03
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...