Gabriel Skrevet 24. oktober 2013 #1 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg lurer på om/hvor store forskjeller det er i synet på naken fellesdusjing i skolen før og nå. Derfor denne lille statistikken. Jeg ber om at dere svarer ut fra deres egen opplevelse på skolen. Det jeg lurer på er altså det å dusje naken sammen med alle de andre av samme kjønn i klassen etter gymtimen. Hvis du f.eks. synes at det var greit for deg den gang men at man ikke bør gjøre det nå av diverse hensyn så svarer du "ok" i avstemningen og gjerne skriver et innlegg om at du mener at man ikke bør gjøre det nå. Jeg kommer fra et foreldremøte hvor læreren forteller at ingen av barna dusjet nakne. Mange av foreldrene reagerer ganske så negativt på det og noen antyder nesten at barna bør tvinges. Det virker rart at det er så stor forskjell mellom foreldre og barn. Var det my mindre problematisk før? Eller husker foreldrene dårlig? Eller er det slik at de foreldrene som er trygge på seg selv da og nå tør si hva de mener mens det er mange foreldre med dårlige opplevelser fra den gang som ikke tør si noe på foreldremøte?
Vulcan Skrevet 24. oktober 2013 #2 Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Fellesdusj som i gutter og jenter sammen? Eller at alle dusjer i et åpent rom med mange dusjer? er det blitt et problem nå plutselig? red: Hvorfor skulle dette være et problem? De som kommer med at unger blir mobbet for kroppen sin har tydeligvis glemt hvordan det var å være unge. Unger mobber andre uansett om de har sett dem nakne, så det skjer uansett om vi har fellesdusj eller ikke. Temmelig sikker på at å lage individuelle dusjer og garderober er mange ganger dyrere enn felles dusjer. Det er ikke vits med "private" dusjer hvis du alikevel må gå naken ut i en felles garderobe. Endret 24. oktober 2013 av Vulcan 3
Gabriel Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2013 Fellesdusj som i gutter og jenter sammen? Eller at alle dusjer i et åpent rom med mange dusjer? er det blitt et problem nå plutselig? Kjønnsdelte fellesrom.
Singha Skrevet 24. oktober 2013 #4 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg hadde ikke noen problemer med dette i min ungdom. Men da var det heller ikke vanlig at alle gikk rundt med kamera i lomma. Derfor synes jeg at det nå burde bli tilrettelagt for de som ønsker dusj uten innsyn. 12
Bjørkeris Skrevet 24. oktober 2013 #5 Skrevet 24. oktober 2013 LOL, vi kommer til å bli like puritanske og forkvakla som amerikanerne. De blir vettaskremte bare de ser ei brystvorte, men synes det er greit å se på noen sage hodet sakte av noen mens blodet spruter. Jeg trodde faktisk TS mente fellesdusj, som i dusje jenter og gutter sammen. Noe vi måtte da jeg gikk på barneskolen. 2
Gabriel Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2013 Fellesdusj som i gutter og jenter sammen? Eller at alle dusjer i et åpent rom med mange dusjer? er det blitt et problem nå plutselig? Ellers er jo også dette med fellesdusjing med gutter og jenter sammen også en interessant sak hvor det nok har skjedd store hodningsendringer. I mange skoler både i Sverige, Danmark og Norge så dusjet gutter og jenter nakne sammen de første årene i barneskolen på 70 og 80 tallet. Noe steder i Danmark gjør de det faktisk også i dag. (Noen steder gjorde de det faktisk også på ungdomsskole og gymnasnivå). Men det får bli en annen debatt/avstemning....
Gabriel Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2013 LOL, vi kommer til å bli like puritanske og forkvakla som amerikanerne. De blir vettaskremte bare de ser ei brystvorte, men synes det er greit å se på noen sage hodet sakte av noen mens blodet spruter. Jeg trodde faktisk TS mente fellesdusj, som i dusje jenter og gutter sammen. Noe vi måtte da jeg gikk på barneskolen. Hvilke klasser måtte dere det? Hvilken skole gikk du på? Hvis du ikke vil svare helt konkret så fortell gjerne omtrent hvor i landet dette var.
Vulcan Skrevet 24. oktober 2013 #8 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg hadde ikke noen problemer med dette i min ungdom. Men da var det heller ikke vanlig at alle gikk rundt med kamera i lomma. Derfor synes jeg at det nå burde bli tilrettelagt for de som ønsker dusj uten innsyn. Tar du regningen da? Blir mye billigere å sette opp oppbevaringsskap utenfor, og en streng 0-toleranse for mobiler i garderobene. Blir noen tatt er det "beslaglegging" og foreldrene må komme på skolen for å hente telefonen f.eks. 6
Bjørkeris Skrevet 24. oktober 2013 #9 Skrevet 24. oktober 2013 Hvilke klasser måtte dere det? Hvilken skole gikk du på? Hvis du ikke vil svare helt konkret så fortell gjerne omtrent hvor i landet dette var. Jeg gikk på en veldig liten skole, det var kun en garderobe. Dersom jeg husker rett var det 6 båser til å skifte og 6 dusjer. Skolen hadde kun to klasser, første til og med tredje i en klasse og fjerde til og med sjette i en klasse. De yngste dusjet sammen, etter hvert som vi ble eldre holdt vi oss inne i båsene til det annet kjønn var ferdig. Det var ganske langt nord i landet.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #10 Skrevet 24. oktober 2013 Ideelt sett burde det ikke være et problem å ha fellesdusj, men slik situasjonen for mange er i dag, er jeg i tvil om hvorvidt den beste måten å håndtere det på er å tvinge ungdommene gjennom det. For noen vil det være uproblematisk, for noen vil det være et regelrett helvete. Jeg var selv et barn av angsten, og vet godt hvordan det er å tilhøre sistnevnte gruppe. Anonymous poster hash: 6d580...47b
Silfen Skrevet 24. oktober 2013 #11 Skrevet 24. oktober 2013 Nei. Jeg dusjet alltid med de andre. Naken. Alltid med klump i magen. Spesielt ekkelt når jeg hadde mensen, noe jeg fikk sa jeg var ti, første i klassen. Ekstremt ubehagelig. 3
Silfen Skrevet 24. oktober 2013 #12 Skrevet 24. oktober 2013 Man burde i det minste ha skillevegger. 17
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #13 Skrevet 24. oktober 2013 Det gikk greit for meg. Jeg ble forøvrig mobbet, men dusjen var aldri et element der. Anonymous poster hash: 57f2d...a3b
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #14 Skrevet 24. oktober 2013 Aldri likt det. Aldri vil jeg gjøre det heller. Anonymous poster hash: 58f22...288 5
miramis Skrevet 24. oktober 2013 #15 Skrevet 24. oktober 2013 Fellesdusj er bare noe man må finne seg i. Selvfølgelig bør også alle "tvinges" til å dusje ordentlig. Nakenhet er naturlig og det blir for idiotisk å lage 20 egne dusjavlukker i hver garderobe i alle skoler. Ble mobbet på barneskolen, aldri noe i garderoben faktisk. 9
Gjest Keikolina Skrevet 24. oktober 2013 #16 Skrevet 24. oktober 2013 Hadde jeg aldri noe problem med, reagerte mer på at venniner som sto og holdt håndkle foran andre venniner som var sjenerte.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #17 Skrevet 24. oktober 2013 Det er ett kjempe problem, som skolene snart burde ta på alvor! Jeg skulka gymmen i alle år, rett og slett fordi jeg ikke klarte den dusjinga. Jeg var kroppslig litt annerledes enn de andre, og mobbeoffer, og bare tanken på å skulle kle meg naken så alle skulle se hvordan jeg ser ut, gjorde at jeg fikk angstanfall. Det er helt jævlig, nedverdigende og fullstendig unødvendig! Jeg er sikker på at andelen elever som deltar i gymmen, hadde gått vesentlig opp, om skolene hadde skaffet båser, eller skillevegger m/forheng i garderobene! I dag har man jo i tilegg problemet med x anntal kameraer i garderoben, som man ikke har kontroll på... Nakenhet er kansje naturlig, men ikke sammen med en haug andre mennesker. Anonymous poster hash: 8ebe8...19d 18
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #18 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg avstår fra å stemme, da det ikke er greit for meg at andre ser hva jeg stemmer. Det var ikke ok for meg med felles dusjing, har heldigvis ikke gjort det siden 70-tallet. Alle bør få privatliv i dusjen, uavhengig av alder. Anonymous poster hash: 43448...c53 14
Gjest Elseby13 Skrevet 24. oktober 2013 #19 Skrevet 24. oktober 2013 Jeg likte det ikke, men anså det som et nødvendig onde. Det var bare jenter der. Hadde det vært med begge kjønn, hadde jeg fått hetta!!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2013 #20 Skrevet 24. oktober 2013 Er dette med kamera et reellt problem? Ser ikke for meg at noen skulle ønske å ta bilder av barn/ungdom av eget kjønn i garderoben. Det er vanskelig å ta et bilde uten å bli oppdaget av noen. Det må jo medføre sterke sosiale sanksjoner mot de som gjør dette. Svar på spørsmål er at nei, jeg hadde ikke problemer med å dusje i fellesgarderober, og det går jaggu helt greit nå som voksen også. Jeg var utrolig sjenert av meg som ung og var typen til å dekke meg til med et håndkle så mye som mulig, men det var ikke et problem heller. Anonymous poster hash: 2e397...603
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå