Gå til innhold

Økonomi som samboere når kun den ene har barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten og jeg vurderer å flytte sammen, og i den forbindelse lurer jeg litt på hva som er "normalt" når det kommer til å dele utgifter. Vi har ikke snakket noe om dette enda, og jeg tenker at jeg vil legge fram et forslag som er rettferdig for begge.

Jeg har et barn på 10 år, han har ingen barn. Vi tjener omtrent det samme, jeg litt mer enn ham. Vi kommer til å leie til å begynne med. Greit å bo litt sammen før vi evt. kjøper hus sammen.

Jeg har da tenkt at vi deler husleie, strøm, internett/tv og mat likt. Han spiser nok like mye som meg og barnet mitt til sammen.

Høres dette rettferdig ut? Eller bør jeg betale mer i husleie enn ham ettersom jeg har ett barn og ikke han?

Anonymous poster hash: e901a...ed0

Jeg synes du bør betale litt mer av matbudsjettet, ellers dele alt det andre likt. Selv om du mener samboeren spiser like mye som dere to til sammen, så blir du som vil tjene på dette, et barn vil ha godteri, forskjellig til tilstelninger på skolen og andre ting. Så hvis du betaler litt mer, så slipper dere evt krangel om det senere. Så har du barnetrygd og bidrag til klær og div til barnet ditt.

Anonymous poster hash: 3ae97...193

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle andre utgifter på barnet mitt vil jeg selvfølgelig dekke selv, utgifter utover mat.

Så dere syns at det er rettferdig om vi deler husleie likt, jeg kanskje legger 500,- ekstra i matbudsjettet, og at vi f.eks. deler strøm/tv/internett slik at jeg betaler 2/3?

Anonymous poster hash: e901a...ed0

Synes dette høres fornuftig ut, eller om du feks betaler en 1000 lapp ekstra inn på felleskontoen, og deler alt annet på to.

Anonymous poster hash: 3ae97...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du betale mer? Han har jo selv valgt å bli sammen med en som har barn.

Hvis du mottar barnebidrag fra faren (som jeg håper du ikke gjør, det er direkte kvalmt) så skal jo alle de pengene gå til ting til barnet. Antar du mottar mer enn 500 kroner som du foreslår å betale ekstra. Eventuelt dele pengene 50/50 med samboeren.

Anonymous poster hash: f82e3...de6

Hvorfor er det kvalmt? Du er kvalm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ungen vil ha ekstra kanaler er det naturlig at du betaler for det. Strøm er det bare tullete å begynne å finregne på.

Anonymous poster hash: 2212a...a6d

Nå er det vel mannen som ønsker ekstra kanaler, utover det ts og barnet har fra før. Er det da naturlig at han betaler mer enn henne pga det?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man blir sammen med noen med barn fra før så betyr da ikke det at man automatisk skal betale for ungene! Moren skal da ikke tjene på å få seg samboer. Hun får ta utgiftene det koster å ha barn.



Anonymous poster hash: e60f0...2be
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel mannen som ønsker ekstra kanaler, utover det ts og barnet har fra før. Er det da naturlig at han betaler mer enn henne pga det?

Det har du rett i, der blingset jeg visst.

Og ja, da mener jeg at mannen får spytte i noen kroner ekstra om han f.eks vil ha steindyre sportskanaler.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har snøring på hva ekstra kanaler koster, så om det bare er småsummer ville jeg ikke brydd meg uansett hvem som insisterer på ekstrakanaler.

Anonymous poster hash: 2212a...a6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du rett i, der blingset jeg visst.

Og ja, da mener jeg at mannen får spytte i noen kroner ekstra om han f.eks vil ha steindyre sportskanaler.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har snøring på hva ekstra kanaler koster, så om det bare er småsummer ville jeg ikke brydd meg uansett hvem som insisterer på ekstrakanaler.

Anonymous poster hash: 2212a...a6d

Det blir fort noen hundrelapper i måneden. Og da får den som vil ha det betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et barn selv og synes du bør betale mer enn han. Det går mere i strøm til en "ekstra" :) person, mat, osv.

Er ikke enig. Menn spiser for to.

Jeg synes ts eget forslag var ok. Men faste utgifter må man dele på, men å telle knapper når det handler om matbudsjett, nei takk.

Det handler om dialog, jeg aner ikke hva han spiser og om, men menn spiser langt mer enn kvinner, de kan spise det samme til middag, men de spiser mer, se til frokost, lunsj, mellom og kveldsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har to barn fra før, samboeren min 1 barn. Mine barn er her mere enn hans barn siden jeg har hovedomsorgen, og han han har ikke det for sitt barn. Vanlig helgesamvære ++

Han tjener mye mere enn meg og har alltid bet mere enn meg. Så her ser vi alle sammen under et. Jeg har også kjøpt ting til hans barn .

Haddev i tjent omtrent likt, så hadde vi likevel bet som om vi alle var under et og ikke mine dine



Anonymous poster hash: af263...b71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler faste utgifter og mat 50/50. Barnas mobilbruk betaler jeg samt forsikringen på dem. Tv kanaler er felles men ungene har kun NRK på rommet sitt. Vi hadde kun NRK men han ville ha flere kanaler og de deler vi altså på. Bilene betaler vi hver for oss men planlegger å kjøpe felles bil etter hvert når han får egen arbeidsbil. Alt av klær og diverse annet til ungene betaler jeg samt at jeg har betalt inn en vesentlig egenandel på huset som står i mitt navn (han leide bolig når vi møttes og flyttet inn hos oss). Han har ingen barn, jeg har tre. I utgangspunktet ville jeg betale inn 2000,- mere enn han til mat og faste utgifter men han insisterte på å betale halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet sammen med min kjære. Han har barn fra før. Jeg mener IKKE at han skal betale noe mer enn meg for hverken det ene eller det andre. Det var da mitt valg å flytte sammen med dem begge, og vi lever jo som en familie. Eneste jeg ikke er med å betaler er barnehage og fritidsaktivitet. Det spleiser mannen min og barnets mor på.

Ellers betaler vi det meste likt, og når det kommer til klær og sånt er det brått jeg som kjøper mest! Jeg syns jo shopping er gøy! :) Bonusbarn er en fantastisk gave i seg selv, og det ville føltes helt feil hvis ikke skulle vært involvert i de daglige kostnadene rundt barnet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips og råd!

Jeg ser de fleste velger å dele 50/50 her inne.

Jeg tenkte jeg skulle legge frem forslag til ham om at vi deler alt, men at jeg legger i 1000,- mer i matbudsjettet enn ham. Så får vi satse på at han syns det virker greit. :)

TS.



Anonymous poster hash: e901a...ed0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten synes han det er greit, eller så synes han at det er noe skikkelig tull at du betaler mer. Dermed er det jo ok begge veier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...