Gå til innhold

Økonomi som samboere når kun den ene har barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten og jeg vurderer å flytte sammen, og i den forbindelse lurer jeg litt på hva som er "normalt" når det kommer til å dele utgifter. Vi har ikke snakket noe om dette enda, og jeg tenker at jeg vil legge fram et forslag som er rettferdig for begge.

Jeg har et barn på 10 år, han har ingen barn. Vi tjener omtrent det samme, jeg litt mer enn ham. Vi kommer til å leie til å begynne med. Greit å bo litt sammen før vi evt. kjøper hus sammen.

Jeg har da tenkt at vi deler husleie, strøm, internett/tv og mat likt. Han spiser nok like mye som meg og barnet mitt til sammen.

Høres dette rettferdig ut? Eller bør jeg betale mer i husleie enn ham ettersom jeg har ett barn og ikke han?



Anonymous poster hash: e901a...ed0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjæresten og jeg vurderer å flytte sammen, og i den forbindelse lurer jeg litt på hva som er "normalt" når det kommer til å dele utgifter. Vi har ikke snakket noe om dette enda, og jeg tenker at jeg vil legge fram et forslag som er rettferdig for begge.

Jeg har et barn på 10 år, han har ingen barn. Vi tjener omtrent det samme, jeg litt mer enn ham. Vi kommer til å leie til å begynne med. Greit å bo litt sammen før vi evt. kjøper hus sammen.

Jeg har da tenkt at vi deler husleie, strøm, internett/tv og mat likt. Han spiser nok like mye som meg og barnet mitt til sammen.

Høres dette rettferdig ut? Eller bør jeg betale mer i husleie enn ham ettersom jeg har ett barn og ikke han?

Anonymous poster hash: e901a...ed0

Nei, ikke når han eter like mye alene som dere to tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får ta dere som en enhet. Mulig du bidrar med 500 xtra, men ikke mer...

Anonymous poster hash: 09023...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et barn selv og synes du bør betale mer enn han. Det går mere i strøm til en "ekstra" :) person, mat, osv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Awzm me

Barnet har vel kommet i den alderen at h*n ser mer på tv, og bruker mer Internett og strøm, så du kan jo kanskje legge inn noe ekstra i det?

Samt at ungen vil ha godteri/annen mat enn dere kanskje. Men dette er jo kjæresten din klar over, og han blir jo i en familie med deg og barnet, så det burde vel han også være med på å betale, selv om man kanskje ikke burde forvente det da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre utgifter på barnet mitt vil jeg selvfølgelig dekke selv, utgifter utover mat.

Så dere syns at det er rettferdig om vi deler husleie likt, jeg kanskje legger 500,- ekstra i matbudsjettet, og at vi f.eks. deler strøm/tv/internett slik at jeg betaler 2/3?



Anonymous poster hash: e901a...ed0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns forslaget ditt høres rimelig ut, da deler dere på de tingene som er felles. Utenom er jo da alt som ellers koster penger for et barn - klær, fritidsaktiviteter etc, som det selvsagt er naturlig at du betaler.

min erfaring (flyttet sammen med mannen min da barnet mitt var 13) er at selv om man har ting ganske adskilt i begynnelsen, så flyter det mer over i hverandre etterhvert. Vi har bodd sammen i ca 10 år, og har hele tiden delt bo/leveutgifter 50/50, også fordi vi tjener omtrent likt. Jeg har stort sett betalt det som kommer utenom til ungen, men ser at det også har blitt slik at mannen min innimellom betaler ting til h*n.

For meg er dette faktisk ganske naturlig, all den tid vi er en familie. Vi har jo tom giftet oss, og da har vi et større gjensidig ansvar for hverandre, også hva gjelder økonomi. Selv om vi har noenlunde adskilt økonomi, er det ikke slik at vi teller på øret hvem som har betalt hva, og kniper det får vi selvsagt penger av hverandre.

men altså; jeg ville nok gjort det slik du skisserer, og husk at du kun får vanlig baretrygd og ingen andre ytelser som enslig forsørger etter at dere har bodd sammen i 12 mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo finne en større leilighet med to soverom pga barnet ditt, noe som ikke hadde vært nødvendig om det kun var dere to. Større leilighet = dyrere leilighet. Noe ekstra i strøm blir det, men det blir jo ikke akkurat så voldsomt. Tv/internett hadde dere betalt det samme for om dere var to. Mat går vel opp i opp, slik du legger det frem. Jeg synes du skal betale noe ekstra fordi dere må ha et ekstra soverom til barnet ditt + kanskje litt for andre små ting. Du sier også at du tjener mer enn han, da burde det jo ihvertfall være rettferdig at du betaler litt mer når du har med deg en ekstra person. Hvilken sum dette skal være må dere nesten bli enige om selv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør vel tilby deg betale noe mer i husleie, siden dere trenger ett ekstra rom pga barnet, og du får vel også noe bidrag fra faren, ekstra barnetrygd osv som skal dekke opp for barnets utgifter.



Anonymous poster hash: a44c0...6d8
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet har vel kommet i den alderen at h*n ser mer på tv, og bruker mer Internett og strøm, så du kan jo kanskje legge inn noe ekstra i det?

Samt at ungen vil ha godteri/annen mat enn dere kanskje. Men dette er jo kjæresten din klar over, og han blir jo i en familie med deg og barnet, så det burde vel han også være med på å betale, selv om man kanskje ikke burde forvente det da.

Alle andre utgifter på barnet mitt vil jeg selvfølgelig dekke selv, utgifter utover mat.

Så dere syns at det er rettferdig om vi deler husleie likt, jeg kanskje legger 500,- ekstra i matbudsjettet, og at vi f.eks. deler strøm/tv/internett slik at jeg betaler 2/3?

Anonymous poster hash: e901a...ed0

Jeg lander vel også på at du betaler noe mer husleie.

Men at internett og TV koster mer, er fremmed for meg. Strømforbruk kan muligens skjevfordeles noe, men ikke så mye som 2/3. Ville heller tenkte for eksempel 40% pr. voksen og 20% for barnet e.l

EDIT: Ville bare legge til at TV og sånt småtteri utgjør bortimot ingenting på strømregningen.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nok bare ta en prat med ham om hva han syns om dette også. Han flytter inn til meg, men hadde jeg flyttet inn til ham så hadde vi ikke behøvd noe større ettersom han har 2 soverom der han bor også. Jeg bor veldig billig, leiligheter med ett soverom koster omtrent det samme her i bygda som det jeg betaler for her jeg bor.

Jeg har adsl og viasat, og må nok bestille noen ekstra kanaler når han flytter inn (som jeg ikke har nå), så jeg syns egentlig det er rettferdig at vi deler på de to.

Tar gjerne i mot flere synspunkter! :)



Anonymous poster hash: e901a...ed0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS igjen over her.. litt kjapp på avtrekkeren.



Anonymous poster hash: e901a...ed0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har barn, mens jeg har ingen. Vi deler 50/50 ellers betaler den som har penger, liksom. Vi er ikke så nøye på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det ikke er urimelig å betale noe mer husleie fordi man trenger et ekstra rom pga barnet. Men samtidig er det ikke noe jeg hadde sett på som en prinsippsak selv (har hatt kjæreste med barn), og om man uansett ville valgt en tilsvarende stor leilighet spiller det jo egentlig ikke noen rolle. Forslaget om litt ekstra i matbudsjettet er ok, men jeg synes det høres litt mye ut å betale 2/3 av strømregningen (men hvis husleia er delt 50/50 er det jo et greit bytte). Det viktigste er at dere blir enige, at det føles rettferdig ut for begge. Det høres ut som du er løsningsorientert :)

Jeg synes forøvrig ikke det at man velger en "pakkeløsning" hvor den ene har barn fra før, betyr at man skal dele de økte utgiftene pga dette likt.



Anonymous poster hash: 2f6d0...66e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du betale mer? Han har jo selv valgt å bli sammen med en som har barn.

Hvis du mottar barnebidrag fra faren (som jeg håper du ikke gjør, det er direkte kvalmt) så skal jo alle de pengene gå til ting til barnet. Antar du mottar mer enn 500 kroner som du foreslår å betale ekstra. Eventuelt dele pengene 50/50 med samboeren.



Anonymous poster hash: f82e3...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg hadde tilbudt meg å betale litt mer i leie pga det ekstra rommet, slik at det er opp til ham å tilby seg å betale halvparten. Evt ta en prat med ham og be ham si hva han synes. Det kan være forskjellige synspunkter her fra begge sider.

Min erfaring er at slike ting lett kan føre til irritrasjon og uenighet etter hvert og at det er best å snakke sammen og bli enige i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg hadde tilbudt meg å betale litt mer i leie pga det ekstra rommet, slik at det er opp til ham å tilby seg å betale halvparten. Evt ta en prat med ham og be ham si hva han synes. Det kan være forskjellige synspunkter her fra begge sider.

Min erfaring er at slike ting lett kan føre til irritrasjon og uenighet etter hvert og at det er best å snakke sammen og bli enige i forkant.

Ja det er akkurat det jeg tenker og. Vil heller tilby meg å betale ekstra, så får det være opp til ham om han vil dele likt eller at han syns det er greit at jeg betaler ekstra. Og at jeg vil ha alt avklart før han flytter inn. Har brent meg på samboerskap tidligere, hvor vi hadde felles økonomi, og hvor jeg endte opp med å forsørge mannen i flere år og sitte igjen med masse gjeld når vi gikk fra hverandre, derfor er jeg litt opptatt av å gjøre ting riktig nå (vel og merke for begge!).

Noen skrev over her at jeg bør betale mer i mat når jeg mottar barnebidrag. Barnebidrag skal jo dekke mer enn mat da, det skal dekke klær, utstyr og annet. Jeg er jo alene om alt sånt (noe jeg ikke hadde vært om jeg var sammen med barnefar, det er jo også derfor jeg mottar barnebidrag. Noe som forøvrig kun utgjør 1000, i mnd..)

Anonymous poster hash: e901a...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...